Gå til innhold

Å få valpen når den er 7 uker og noen dager.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Noen som har fått valp tidligere enn at de er 8 uker? Går det fint, eller er det absolutt ikke anbefalt?

Anonymkode: d61f8...04a

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

For tidlig. Mange anbefaler å vente til ti uker også.

Anonymkode: 7245f...bb5

• Liker 4
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Ikke og anbefale. Ofte da valp kan også være katt og hest blir henter for tidlig mister de en viktig del med mor. Det er mor som lærer valpene og oppføre seg som en hund og setter de på plass som da de drar leken for langt. Dette er vankslig for et menneske og lære et dyr.  Men om det er snakk om 7uker og 6dager og forskjellen er 1 dag fra eller til vil ikke tro det utgjør den største men av egen erfaring har jeg mer posetiv opplevelse med og hente valp som er med moren til uke 9 :)
De blir så mye bedre i hode og lettere og ha med og gjøre med alt. 

Anonymkode: e0bfa...d1f

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Ville heller ventet noen uker ekstra enn å hente tidligere enn 8 uker. Den mest stødige og stabile hunden vi har hatt ble hentet da han var 12 uker.

Anonymkode: 74685...732

• Liker 3
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg som oppdretter leverer de når de er 9-12 uker.

Anonymkode: 39f95...22c

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hentet min da, anbefales ikke. Vent lengst mulig mot 12 uker.

Anonymkode: d45e2...1cf

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Nei. Valpen må sosialiseres av sine egne for å lære hundespråket, rett og slett. Bør heller vente et par ekstra uker om mulig. Å få den for tidlig kan bety at den ikke har lært samspill med andre hunder, som aldri kan omgjøres. Du kan få en engstelig / aggressiv hund.

Anonymkode: ca46e...1ae

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Ikke fagperson, men basert på erfaring ville jeg ikke anbefalt det. Har hentet ved både 8 og 10 uker og 10 uker var definitivt å foretrekke. Virket som om valpen hadde hatt godt av de ukene ekstra med oppdragelse fra hundemor. De ekstra ukene med fysisk modning var også fine. 

Anonymkode: deddc...687

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Fikk min når hun var 7 uker og et par dager. Det var fordi det klaffet med påske og vi kunne få flere fridager til å venne henne til nytt hus. Moren var også så ung og fortsatt så leken og barnslig selv at hun rett og slett ble litt sjalu på valpene og avviste dem mye den siste uken. Skal sies at det var fra familie, så vi møttes hyppig med dem selv om hun flyttet til meg. Gikk veldig fint :) En venninne fikk en blandingsvalp der faren var så mye større enn moren at valpene var rett og slett for store og litt brutale mot moren. Moren var veldig snill og klarte ikke avvise dem, noe som resulterte i helt ødelagte brystvorter blant annet- de tygde hardt. De måtte leveres når de var 7 uker for hennes del, og den hunden var et helt fantastisk vesen :)

Men klart det beste er at de får bli lengst mulig! Mente bare å si det kan gå fint der man ser det er nødvendig :)

Anonymkode: b4206...dba

AnonymBruker
Skrevet

Ja, vi kommer til å se an ift hvordan mor er med valpene på den tiden, og heller vente hvis hun ikke er veldig lei.

Takk for svar! 

Skrevet

Vi gjorde det pga jul, og det gikk helt fint. Hun er trygg og god unghund. 

AnonymBruker
Skrevet
Tingelling skrev (5 minutter siden):

Vi gjorde det pga jul, og det gikk helt fint. Hun er trygg og god unghund. 

Ja, det er med tanke på å få mest mulig fri sammen med valpen i sommer. 

• Hjerte 1
Skrevet

Jeg tror det hadde gått bra siden valpen er bare noen få dager unna 8 uker ❤️

AnonymBruker
Skrevet
Gine skrev (8 timer siden):

Jeg tror det hadde gått bra siden valpen er bare noen få dager unna 8 uker ❤️

Selv 8 uker er litt lite da.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes alt under 9 uker er tidlig, ideelt burde de fleste hunder få være med mor og kullsøsken fram til 10 uker. At tispemor trekker seg mer unna valpene jo eldre de blir, er en naturlig del av oppveksten til en valp hvor de lærer seg å bli mer selvstendige.

Det er studier som viser at dersom valpene får et par uker ekstra sammen, så er de lettere å få stuerene, biter betydelig mindre og har mye bedre språk. I mitt miljø er det helt normalt at valpene er hos oppdretter fram til 3-5mnd grunnet eksport, avvente for å se eksteriør osv. og de valpene er oftest svært trygge og har et veldig godt språk som følge av å leve i flokk lenger.

Anonymkode: 8ecd8...429

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 19.6.2024 den 16.43):

Noen som har fått valp tidligere enn at de er 8 uker? Går det fint, eller er det absolutt ikke anbefalt?

Årsaken til at man skal vente er fordi valpen fortsatt er avhengig av sin mor for både det ene og det andre. Og denne rollen kan du dessverre ikke fylle. 

Anonymkode: 2a3c4...23a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det går jo, men det er tidlig. Jeg hentet selv rett over 7 uker, og skulle gjerne hatt valpen hos mor lengre. 

Men i våres tilfelle hadde mor begynt å avvise valpene, og alle de andre kjøperne ville hente den uka. Siden valpen uansett ville blitt alene med mor, bestemte vi oss for å hente vi og. 

Jeg er ganske sikker på at en del av den problematikken vi hadde da valpen var liten, hadde vært unngått dersom valpen fikk mer tid med søsken, og mor. 

Men det er en trivelig og fin hund den dag i dag. :) 

Anonymkode: 873f6...316

AnonymBruker
Skrevet

Vi hentet en dag før den ble 8 uker. Vi hadde (har den fortsatt) en gammel tispe som tok over morsrollen eneste jeg kunne ønske var at gamlehunden kunne vert litt mindre tålmodig.

Anonymkode: ae8ba...b4d

Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Selv 8 uker er litt lite da.

Ja er enig at det er tidlig men jeg har hentet samme dagen valpen fylte 8 uker.

AnonymBruker
Skrevet

Hentet valpen da hun var rett over 7 uker, mor ville ikke ha noe mer med valpene å gjøre da. Vokste opp med tre voksne hunder, så god anledning til å lære å være hund. Fantastisk flott valp, ingen spesielle utfordringer.

Anonymkode: eaeb9...1f0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...