Gå til innhold

I perioder med mye stress og angst, hvilke tiltak bruker du?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! 
som overskriften sier: hva bruker du å gjøre i perioder med mye stress og masse angst? 

er i en sånn periode nå og merker at jeg trenger tips og triks for å komme gjennom litt enklere kanskje. 

de siste dagene har bare føltes ut som et evigvarende angstanfall og jeg har en slags innvendig dirring som er vanskelig å forklare, men den kommer ofte når jeg er sliten. 

Håper på svar 🌻

Anonymkode: 220c6...9d7

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvis det er heavy angstanfall tar jeg valium. Hvis det er mer uro, pleier jeg og avlede med og gå en tur eller prøve og leve meg inn i en tv- serie/ spille spill på mobilen. Setter meg foran en vifte og drikker kaldt vann. Lukter på en såpe jeg har med en duft jeg finner beroligende. 

Anonymkode: 0b779...886

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en helt nydelig app som heter Assistert Selvhjelp som jeg kan logge inn på og bruke så mye jeg vil. Den fikk jeg etter å ha deltatt på et kjempebra stressmestringskurs via kommunen (lavterskel, gratis). Både kurs og app anbefales på det sterkeste.

Anonymkode: b6b26...ad5

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Kartlegger hva jeg gjør feil, og slutter å gjøre det. Da går det stort sett bedre i løpet av noen få dager.

Anonymkode: 8718a...540

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Alkohol- Får meg til å slappe av og analysere situasjonen fra flere vinkler. 

Anonymkode: f79c7...88c

AnonymBruker
Skrevet

Har hatt to tunge dager nå, men i dag kom jeg meg ut på 1 times joggetur. Tok en kald dusj etterpå. Humøret ble mye lettere, og det var godt. 

Anonymkode: b3880...8a9

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Kartlegger hva jeg gjør feil, og slutter å gjøre det. Da går det stort sett bedre i løpet av noen få dager.

Dette er absolutt det beste tipset. Så langt det er mulig er det viktig å finne en balanse så man klarer å stå I dagene uten å bli så stresset at man ikke klarer å roe ned. Er ellers mange pusteøvelser som kan hjelpe men det krever litt trening og trene er enklest i fredstid. Noen løper av seg stress, noe kjenner at det slipper når de spiller instrumenter etc. Vi er ulike, det som fungerer for en fungerer ikke for den andre men en ting er sikkert, hvis ikke man endrer på det som lager stresset så vil det til slutt sitte fast.

Anonymkode: 24edc...78b

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Spiser altfor mye dritt og så blir alt verre🥲

Anonymkode: 5345d...54d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hei! 
som overskriften sier: hva bruker du å gjøre i perioder med mye stress og masse angst? 

er i en sånn periode nå og merker at jeg trenger tips og triks for å komme gjennom litt enklere kanskje. 

de siste dagene har bare føltes ut som et evigvarende angstanfall og jeg har en slags innvendig dirring som er vanskelig å forklare, men den kommer ofte når jeg er sliten. 

Håper på svar 🌻

Jeg hadde det sånn av og på i mange år. Fikk adhd-diagnose i godt voksen alder. Den dirringen føltes som en maskin som gikk og gikk, jeg fikk aldri hvile skikkelig. 

Akutthjelp: physiological sigh, søk opp Andrew Huberman. 

Andre tips er vagusøvelser, som å forsiktig massere rundt øregangen, dra i øreflippen, produsere spytt i munnen med vilje, gjespe, se langt. Fins masse på YouTube. 

Yoga nidra = guidet avslapning. 

Sleep hypnosis. Også masse gratis på YouTube. 

Nb, det er ikke sikkert kroppen din vil slappe av, den tror den beskytter deg ved å være på high alert mot en innbilt fare. Derfor kan det også oppfattes som utrygt å sove (=ubeskyttet) så ikke gjør for mye på én gang. "Krig mot uroen" er kontraproduktivt. 

Klarer du å gå en tur ute med eller uten noe lyd på ørene?

Du kan sette på et lydspor med fuglekvitter, det er underbevisst tegn på "trygghet" når fuglene synger.  

Anonymkode: 84114...f1c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Dette er absolutt det beste tipset. Så langt det er mulig er det viktig å finne en balanse så man klarer å stå I dagene uten å bli så stresset at man ikke klarer å roe ned. Er ellers mange pusteøvelser som kan hjelpe men det krever litt trening og trene er enklest i fredstid. Noen løper av seg stress, noe kjenner at det slipper når de spiller instrumenter etc. Vi er ulike, det som fungerer for en fungerer ikke for den andre men en ting er sikkert, hvis ikke man endrer på det som lager stresset så vil det til slutt sitte fast.

Anonymkode: 24edc...78b

Enig med deg.

Når jeg får slike drittdager og går litt inn i meg selv, så finner jeg raskt ut at jeg gjør mange av de tingene jeg vet ikke er heldig for den psykiske helsa mi. De har gjerne sneket seg inn over litt tid, i en stresset og travel hverdag, så jeg setter meg rett og slett ned og skriver opp punkter på ting jeg gjør som jeg ikke burde gjøre, eller ting jeg burde gjøre som jeg ikke gjør. Det skjer aldri at psyken skranter, og at jeg ikke finner noen ting fra burde/burde ikke lista som jeg kan kutte ut/innføre igjen. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hei! 

Håper på svar 🌻

Frisk luft og sollys/dagslys. Gjerne med en lydbok eller god musikk , men sørger ofte for å gå deler av den uten støy. Bruke sansene, legge merke til lyder, lukter, ting jeg ser osv

Puslespill, sudoku, kryssord og Tetris!

Nintendo/gaming 

En god bok, hvis jeg klarer konsentrere meg 

Litt mobilitet eller yoga

Sørger for å legge vekk skjerm før sengetid, ha noen minutter med stillhet i løpet av dagen, har nattmodus på tlf (begrenset med notifikasjoner, mottar kun melding og anrop fra et fåtall kontakter). Sørger for å få gjort unna småting som regninger osv i løpet av dagen slik at jeg har minst.mulig "utgjort" liggende 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

ØL

Anonymkode: e256a...eb8

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hei! 

Håper på svar 🌻

Begynn med å analysere hva som kan prioriteres vekk en periode som faktisk gjør deg stresset. Gjennomføre det  som er viktigst som jobb om det er denne som stresser deg, og sitt alt annet på vent. Ikke la andre ting stresse deg ! Da må du bare si nei og prioritere det vekk. Unngå å komme i den berømte tids klemmen av ting som forventes av deg. Er det konstant stess fra alle kanter i livet ? Ta tak i det med en gang og prioritere og si  NEI !

Anonymkode: fda1a...6ff

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har jobbet mye med å forstå hvorfor jeg får angst. Det er tanker som at jeg blir redd for noe som egentlig er helt ufarlig, også prøver jeg å kontrollere situasjonen. Og det fungerer ikke. 

Har lært at man kan ha "gammel plan" og "ny plan", hvor gammel plan ser på hva man har gjort før som ikke fungerer. Ny plan er enkelt forklart å gjøre det motsatte. F. eks ikke skanne kroppen, ikke skanne et rom, ikke skanne ansiktet til andre for å se om de er irriterte på meg. Når jeg ikke gjør disse strategiene så dempes angsten umiddelbart og jeg får en følelse av å ha kontroll nettopp ved å slippe kontrollen. 

Hva trigger din angst, TS? 

Anonymkode: 75b38...f48

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Yoga. Finner ei økt på YouTube type anxiety and stress eller yoga for panickattacks.

Anonymkode: e5b4c...266

AnonymBruker
Skrevet

Takk for mange gode svar 😊 

Jeg tolererer stress veldig dårlig og leter etter metoder for å bli bedre på å håndtere stress. 

Det som trigger angsten er mye forskjellig. For lite søvn, dårlige matvalg, perioder med mye på tapete, store sosiale sammenkomster og følelse av å ikke ha kontroll for å nevne noe. 
og den sitringen som dukker opp når jeg er så sliten at det ikke føles ut som jeg noe mer å gi på noen plan. 

ts 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tar en sobril på kvelden hvis kroppen ikke slutter å riste🫢Heldigvis ikke ofte det er nødvendig. Men når det skjer, så hjelper hverken yoga eller meditasjon. Men derimot en rolig kveld og en god natts søvn🥹Skulle selvsagt ønske det ikke var nødvendig, men for noen av oss med sterk angst så blir det sånn.

Anonymkode: d696e...d83

AnonymBruker
Skrevet

Jeg unngår alle former for selvmedisinering og fokuserer på å puste meg igjennom det hele. Tillater meg å kjenne på følelsene, la tårene renne og bearbeide det dypt i magen. Ofte når jeg har gått og handlet mat har jeg hatt på stiv maske der jeg strever for å unngå å gråte, og når jeg endelig kommer inn døra så begynner hele kroppen å riste. Jeg tillater den å riste, tillater tankene å flyve rundt, og jeg tillater gråten å komme mens jeg sakte og sikkert legger varer på plass. 

Jeg får det alltid på vinteren og når jeg skal ut og handle inn varer til meg selv. Jeg bor alene så jeg har taklet det slik som dette uten å ta medikamenter eller bruke alkohol.

Deretter når jeg er i dusjen og det kommer over meg tillater jeg å kjenne på alt av følelser og tanker. Står ofte og gråter og rister under vannet fra dusjen. 

Når det har roet seg, da setter jeg på middagen og en lang dryg serie for å få litt pause fra det hele.

I dag har jeg det mye bedre og det er noen måneder siden siste anfallet. Men jeg må ta med at endel som hjalp meg var å fokusere på rene matvarer og kutte ut plante og frø oljer, ferdigmat , kunstige tilsetningsstoffer, brus, cola og mye annet ræl. Drakk en flaske vin i november og har ikke rørt alkohol siden da, og før da. Tror kostholdsendringen har hjulpet meg markant for jeg har ikke endret så mye mer av annet i livet mitt. Og jeg har kvittet meg med mye unødvendig rot i hjemmet.

Det er hardt å kjenne på følelsene og minnene, men jeg tror at dersom du tillater deg å gjøre det, så er mye av jobben gjort. Jeg har ptsd grunnet traumer fra barndom og flere relasjoner med mye psykisk vold.

Anonymkode: 0e11a...b80

AnonymBruker
Skrevet

Jeg bruker en del mindfulness på alle de stressende tankene som mater angsten samt at jeg aksepterer at hode og kropp er som det er og øver på å ikke ta alle tanker så seriøst. Det hjelper meg også å avtale en dato med en venn hvor vi setter oss ned og går igjennom alle ting som stresser meg og mulige løsninger.

IKKE alkohol og benzo som foreslått i tråden, livet mitt gikk til helvete mildt sagt når jeg begynte med det. Nå kommer sikkert noen for å fortelle at benzo er ok innimellom og det er det, men vent til den dagen hvor angsten og stresset blir for stort. Da går det fort til helvete. Dårlig ide, trenger ikke si mer.

Anonymkode: 6cac8...655

AnonymBruker
Skrevet

Trener eller gjør andre aktiviteter, som padling, teater, div kurs. Tvinger meg selv til å være sosial.  For meg blir alt verre om jeg setter meg ned i sofaen og grubler. Har også fått god hjelp av et onlineopplegg som tar utgangspunkt i kognitiv terapi. Det får meg til å ikke gå dypere inn i angst og negative tankemønstre. Ellers prøver jeg å sove litt etter middag om jeg er veldig sliten. Har klart meg uten hjelp fra tabletter de siste 10 årene. 

Anonymkode: 00cbd...db5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...