AnonymBruker Skrevet 19. juni 2024 #1 Skrevet 19. juni 2024 Scenario: En pensjonist har hytte i en annen helseregion enn der de hører til/har fast bostedsadresse. De reiser på hytten i april, og i juni blir de syke. Det er ikke noe som er akutt, men dersom de går lenge med det, kan det blir verre og skape større utfordringer i fremtiden. For moro skyld la oss si at pasienten sliter med sin mentale helse, og har en tidligere sykehistorie med dype depresjoner. Pasienten ringer det lokale legekontoret som ligger i sammen bygning som legevakten, men får beskjed om at siden det ikke er akutt, er det ingenting de kommer til å gjøre. Dette blir også notert i journalen, og det står da spesifikt at dersom pasienten ringer inn, bes det å henvise til at de må ta kontakt med sin egen fastlege. Spørsmålet er: Kan et legekontor som er tilknyttet en legevakt nekte reisende i sin kommune hjelp på denne måten? Spørsmålet oppstår fra egen erfaring. Jeg bor på en øy uten fergeforbindelse og har tidligere opplevd at (utenlandske) gjester jeg har huset, og nå min egen datter som kommer hjem fra skolen (hun bor i helse øst, jeg er i helse vest), for sommeren, nektes hjelp lokalt da hun ikke er tilhørende her. Hjelpen min datter trenger er oppfølging i forbindelse med en operasjon hun hadde sist uke. Hun ble også avvist i desember når hun kom hjem. Hun hadde slått seg på isen noen dager i forveien, men pga eksamen ville hun bare bli ferdig og heller få hjelp når hun kom hjem. Når vi ringte til det lokale legekontoret/legevakta ble hun blankt avvist med beskjed om at hun skulle ha tatt kontakt med egen lokal fastlege, eller hun kan vente til hun reiser hjem igjen. Det ble notert i journalen at de ikke kommer til å hjelpe henne. Nå skal hun være her i 6 uker og trenger oppfølging etter operasjon, og det har den lokale legevakten/legekontoret gitt beskjed om at de ikke kommer til å bidra med med mindre det er snakk om en akutt infeksjon. Er det virkelig så strengt? Skal nevnes at boligen datteren min bor i på østlandet ikke blir tilgjengelig nå i sommer, og derfor flytter hun hjem igjen i påvente av neste skoleår. Hun er 17 år, om det har noe å si. Anonymkode: 52e1e...d73
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2024 #2 Skrevet 19. juni 2024 Et fastlegekontor er ikke pliktet å hjelpe deg, med mindre du ligger der med et pågående hjerteinfarkt, slag eller lignende. Enten må man til egen fastlege, eller benytte seg av legevakten. Et fastlegekontor tilknyttet samme bygg som legevakten, er fremdeles ikke en legevakt. Du skriver lokale legekontoret/legevakt, dette er to forskjellige instanser. Anonymkode: 8f45f...9cf 13 2
Granskudd Skrevet 19. juni 2024 #3 Skrevet 19. juni 2024 Velkommen til fastlegeordningen! Ja, de kan virkelig nekte å behandle en pasient som ikke er akkutt syk. Personen har tre alternativer, dra på legevakta, dra hjem å få behandling eller dra til privat legeklinikk. 1
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2024 #4 Skrevet 19. juni 2024 I kommunen jeg bor har de et legekontor som har ansvar for de som ikke har fastlege i kommunen. Dit kan man ringe og få hjelp. Ellers så er det ingen fastlegekontor som er pliktige å ta inn pasienter som ikke står på deres lister. Da er det legevakt som gjelder, eller e-konsultasjon/videotime med sin egen fastlege. Anonymkode: f09a2...996 2 1
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2024 #5 Skrevet 19. juni 2024 Er det så enkelt å få time hos fastlegen deres at det ville vært uproblematisk hvis turister fikk timer der? Må være unikt i Norge! Jeg bor i en hyttekommune. Hadde tatt seg ut om legeordningen som er tilpasset våre 3000 innbyggere også skulle serve 10.000 i feriene. Selv de akutte henvendelsen som legevakten (dvs fastlegene som har legevakt-tid) må ta seg av, er i meste laget. Anonymkode: f1066...847 8 1
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2024 #6 Skrevet 19. juni 2024 Et legekontor er et legekontor. De har fastleger med pasientlister, som alle andre legekontor. En fastlege har normalt sett full liste, og kun tid til å ta seg av det som angår sine pasienter. Om man er på besøk/ferie/reise på et annet sted enn der man bor, så har man ikke rett på legehjelp som ikke er akutt. Akutt legehjelp får man på legevakt. Om behovet ikke er akutt, har man valget mellom å bestille time hos egen fastlege, og reise til denne. (Evt. ta konsultasjonen på nett/telefon.) Eller å betale for konsultasjon hos privatlege. Evt. kan man vente til det er akutt. At din datter har tatt en operasjon som krever oppfølging av fastlegen, men ikke oppholder seg i nærheten av fastlegen, er et valg hun har tatt, og ikke noe som norsk helsevesen kan påvirke. Hun kan da velge å oppsøke nærmeste private legekontor, om det er enklere og billigere for henne enn å reise tur/retur fastlegen. Det samme gjelder eksemplet ditt om de som reiser på hytten og blir syke. (men ikke akutt syke.) De kan velge mellom å bestille time hos fastlegen og reise hjem for å ta denne timen, ha time med fastlegen på telefon/e-konsultasjon, eller de kan få seg time hos nærmeste private legekontor. De kan IKKE dra inn på nærmeste fastlegekontor og kreve behandling for noe som ikke er akutt. Da ville jo det gått ut over denne legens faste pasienter, som måtte gi plass til denne tilreisende som ikke ville ta kostnaden ved å reise til egen fastlege. Tenk så attraktivt det hadde vært å bare reise bort og kreve behandling av lege et annet sted enn der man bor, om fastlegen hadde lang ventetid... Anonymkode: c51a7...45e 10 1 1
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2024 #7 Skrevet 19. juni 2024 Alle skal bruke sin egen fastlege. Dersom man ikke kan komme seg dit så tilbyr de fleste e-konsultasjon via Helsenorge. Trenger man akutt helsehjelp benyttes legevakt. Om ikke ventes det til man er tilbake hjemme og kan benytte seg av egen fastlege. Alternativt gå privat. Selv om det private markedet ikke er utbredt over alt. Selv om det aktuelle fastlegekontoret du snakker om er tilknyttet legevakten så er det ofte ikke legevakt på dagtid. Men kun ettermiddag-kveld-natt-helg. Da må en evt ringe legevakten eller møte opp i deres åpningstid for å få en vurdering om det kan vente eller ei. Anonymkode: e6f4e...945 1
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2024 #8 Skrevet 19. juni 2024 Dere har visst om operasjonen til din datter og at hun trenger oppfølging, så enten måtte hun ha blitt der hun har fastlege/du ha reist til studentbyen hun bor i om du vil hjelpe, eller så måtte hun ha byttet til fastlege hjemme. Litt dumt å komme å syte om det i etterkant og forvente legehjelp. Det er kjipt, men det er bare sånn det er. Da jeg var student så visste jeg godt om dette, valgte i starten å ha fastlege på hjemstedet, men siden jeg ikke var så ofte hjemme så ble det vanskelig når jeg hadde behov for fastlege raskt, og byttet til studentbyen. Turister fra andre land må henvende seg til legevakten, eller det ikke akutt nok får de gå privat eller vente til de kommer hjem. Anonymkode: 0b9e8...a48 2
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2024 #9 Skrevet 19. juni 2024 Selvfølgelig kan legekontor nekte å hjelpe pasienter som ikke tilhører dem, det er bare ved livstruende og akutte tilstander de er pålagt å hjelpe (og da kan dere like godt ringe 113). Planlagt operasjon og så ville dra et annet sted en hun har nødvendig helsepersonell for å følge opp må dere fikse selv, da er det bare å bla opp privat i grunnen. Legevakten er for akutt skade og sykdom, ikke folk som trenger oppfølging på ferie. Anonymkode: 3fbc5...fd8 2
Gjest jegerrinne Skrevet 19. juni 2024 #10 Skrevet 19. juni 2024 Ja kan nekte. Men akutt hjelp ska de være behjelpelig med.
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2024 #11 Skrevet 19. juni 2024 Dette sier seg vel egentlig selv? Ventetiden for time hos fastlegene er jo gjerne ukesvis, altså klarer legekontorene knapt nok å få hjulpet alle som står på deres pasientlister, det er da fullstendig utopisk å tro at de skal ha kapasitet til å hjelpe utenforstående pasienter. Anonymkode: d1d78...b2c 3
Daisy-love Skrevet 19. juni 2024 #12 Skrevet 19. juni 2024 Dette er vel en borteboende videregående elev, hvor internatet er stengt om sommeren? Da praktiseres det ganske strengt her. Jeg kan likevel forstå legesenteret at de må sette klare grenser, for kan godt være dette har vært en utfordring for dem. De har lovverket på sin side, som andre her har sagt, selv om jeg kan forstå deres situasjon er litt annerledes med en borteboende videregående elev. (Om jeg koblet riktig.)
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2024 #13 Skrevet 19. juni 2024 AnonymBruker skrev (5 timer siden): At din datter har tatt en operasjon som krever oppfølging av fastlegen, men ikke oppholder seg i nærheten av fastlegen, er et valg hun har tatt, og ikke noe som norsk helsevesen kan påvirke. AnonymBruker skrev (4 timer siden): Dere har visst om operasjonen til din datter og at hun trenger oppfølging, så enten måtte hun ha blitt der hun har fastlege/du ha reist til studentbyen hun bor i om du vil hjelpe, eller så måtte hun ha byttet til fastlege hjemme. Litt dumt å komme å syte om det i etterkant og forvente legehjelp. Anonymkode: c51a7...45e Jeg vil bare svare dere to som har laget antagelser om situasjonen som ikke stemmer med situasjonsbildet, og som attpåtil forsøker å sette både min datter og meg i et dårlig lys. Min datter havnet i en ulykke som førte til at hun måtte på sykehuset og opereres. Dette er ikke et valg hun har tatt, eller noe vi kunne vite om på forhånd. Vi er glade for at det har gått bra og at hun er skrevet ut fra sykehuset. Boligen hun bor i blir nå stengt over sommeren (internat), og hun må hjem. Dette er heller ikke et valg hun har tatt, men et valg skolen hennes har tatt for henne. Å påstå at jeg syter fordi jeg ønsker at min datter skal få helsehjelp viser liten medlidenhet og omtanke overfor en kjip situasjon vi overhode ikke er skyld i. Skjerp dere! Til dere andre: Takk for god innsikt. Vi har heldigvis god forsikring og får komme til privat, men igjen er dette et godt stykke og en fergetur unna. Om det allikevel er det eneste alternativet så må vi vel gå den veien. Anonymkode: 52e1e...d73 1 2
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2024 #14 Skrevet 19. juni 2024 Hun kan jo bytte fastlege tilbake til hjemstedet, hun har rett til å få plass på sin gamle fastlegen liste Anonymkode: 881ff...1aa
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2024 #15 Skrevet 19. juni 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hun kan jo bytte fastlege tilbake til hjemstedet, hun har rett til å få plass på sin gamle fastlegen liste Anonymkode: 881ff...1aa Hun har ikke «rett» til det nei. Om det ikke er ledig plass så blir hun stående i kø med de andre som også venter. Anonymkode: 8f45f...9cf 3
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2024 #16 Skrevet 19. juni 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hun kan jo bytte fastlege tilbake til hjemstedet, hun har rett til å få plass på sin gamle fastlegen liste Anonymkode: 881ff...1aa Hun kommer ikke på listen noe raskere selv om hun har hatt vedkommende som lege fra før. Må stå på en evnt venteliste som alle andre Anonymkode: 680f1...6a1 3
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2024 #17 Skrevet 19. juni 2024 Det er ikke akutt, og da rekker pasienten å reise hjem for nødvendig helsehjelp. Hvis man trenger rehabiliteringstjenester etter operasjon mottar man det på hjemstedet eller behandlingssted. Datteren din er vel folketegistrert i kommunen din, og bør ha fastlege der hun er folkeregistrert. På større studiesteder er det ofte egen helsetjeneste for studenter. Anonymkode: 1c2e9...37e 2
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2024 #18 Skrevet 19. juni 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hun har ikke «rett» til det nei. Om det ikke er ledig plass så blir hun stående i kø med de andre som også venter. Anonymkode: 8f45f...9cf Jo. Hun har det om hun har vært utflyttet av kommunen mindre enn tre år. fra helsenorge Personer som har flyttet innenfor Norge, og meldt flyttingen til folkeregisteret, kan få tilbake tidligere fastlege om de flytter tilbake til opprinnelig kommune innen tre år. Denne muligheten gjelder i 6 måneder fra registrert flytting i folkeregisteret. Anonymkode: f09a2...996 3
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2024 #19 Skrevet 19. juni 2024 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Jo. Hun har det om hun har vært utflyttet av kommunen mindre enn tre år. fra helsenorge Personer som har flyttet innenfor Norge, og meldt flyttingen til folkeregisteret, kan få tilbake tidligere fastlege om de flytter tilbake til opprinnelig kommune innen tre år. Denne muligheten gjelder i 6 måneder fra registrert flytting i folkeregisteret. Anonymkode: f09a2...996 Men da må hun ha meldt flytting, noe hun sannsynligvis ikke har, ergo ingen rett til å få tilbake sin gamle lege. Anonymkode: 3fbc5...fd8 1
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2024 #20 Skrevet 19. juni 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg vil bare svare dere to som har laget antagelser om situasjonen som ikke stemmer med situasjonsbildet, og som attpåtil forsøker å sette både min datter og meg i et dårlig lys. Min datter havnet i en ulykke som førte til at hun måtte på sykehuset og opereres. Dette er ikke et valg hun har tatt, eller noe vi kunne vite om på forhånd. Vi er glade for at det har gått bra og at hun er skrevet ut fra sykehuset. Boligen hun bor i blir nå stengt over sommeren (internat), og hun må hjem. Dette er heller ikke et valg hun har tatt, men et valg skolen hennes har tatt for henne. Å påstå at jeg syter fordi jeg ønsker at min datter skal få helsehjelp viser liten medlidenhet og omtanke overfor en kjip situasjon vi overhode ikke er skyld i. Skjerp dere! Til dere andre: Takk for god innsikt. Vi har heldigvis god forsikring og får komme til privat, men igjen er dette et godt stykke og en fergetur unna. Om det allikevel er det eneste alternativet så må vi vel gå den veien. Anonymkode: 52e1e...d73 Kanskje ikke så gjennomtenkt å skifte fastlege til stedet hun går på internatskole når hun på ulike deler av året ikke har tilgang til bosted der? Bedre å reise hjem en gang i blant for å ha oppfølging hos fastlegen der man iallfall vet at man mulighet for bosted. Man skal tenke seg godt om før man skifter fastlege, og det virker de som ikke dere har gjort. Det er beklagelig for dere når dere havnet i denne situasjonen, men om legekontoret skal gjøre unntak for alle som gjort det samme vil det gå utover de som faktisk har fastlegen der. Anonymkode: 0b9e8...a48
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå