Gå til innhold

Delvis sykemeldt og feriepenger

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Fikk lønnslippen i dag og har noen spørsmål jeg håper å få besvart. Er 50% sykemeldt ut juni og vært av og på 50% og 100% det siste året. Har i dag fått lønnslipp som er for juni 2024 lønn og feriepenger. Har blitt trukket 5 uker ferie så feriepengene har jo sånn sett gått i minus. Lest flere steder at man i utgangspunktet ikke skal få feriepengene når man er delvis sykemeldt før man faktisk tar ferie. Hvordan blir det når jeg tar ferie i august? Vil jeg få vanlig lønn de dagene jeg har ferie eller blir jeg også trukket for disse? Lønnslippen ser følgende ut:

Fast lønn 50%: 21 979

Bonus: 4 441

Ferietrekk: -50 713

Feriepengee tilgode: 44 382 

Fikk utbetalt i juni 19 789kr fra arbeidsgiver.

Kjenner jeg bare blir forvirret… 

Anonymkode: 63f91...03e

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du vil få vanlig lønn i august selv om du tar ferie. Du blir kun trukket for ferie en gang.

Anonymkode: 1ea39...140

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Du vil få vanlig lønn i august selv om du tar ferie. Du blir kun trukket for ferie en gang.

Anonymkode: 1ea39...140

Takk!

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hei!

Fikk lønnslippen i dag og har noen spørsmål jeg håper å få besvart. Er 50% sykemeldt ut juni og vært av og på 50% og 100% det siste året. Har i dag fått lønnslipp som er for juni 2024 lønn og feriepenger. Har blitt trukket 5 uker ferie så feriepengene har jo sånn sett gått i minus. Lest flere steder at man i utgangspunktet ikke skal få feriepengene når man er delvis sykemeldt før man faktisk tar ferie. Hvordan blir det når jeg tar ferie i august? Vil jeg få vanlig lønn de dagene jeg har ferie eller blir jeg også trukket for disse? Lønnslippen ser følgende ut:

Fast lønn 50%: 21 979

Bonus: 4 441

Ferietrekk: -50 713

Feriepengee tilgode: 44 382 

Fikk utbetalt i juni 19 789kr fra arbeidsgiver.

Kjenner jeg bare blir forvirret… 

Forskutterer ikke arbeidsgiver sykepenger siden du bare får utbetalt 50% lønn? 

Jeg antar jo at du får dekket inn 50% av lønnen fra NAV da gjennom sykepenger, så du er jo ikke så mye i minus egentlig.

Du har fått fullt ferietrekk og får utbetalt vanlig når du har ferie.

Anonymkode: 79211...c9f

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Forskutterer ikke arbeidsgiver sykepenger siden du bare får utbetalt 50% lønn? 

Jeg antar jo at du får dekket inn 50% av lønnen fra NAV da gjennom sykepenger, så du er jo ikke så mye i minus egentlig.

Du har fått fullt ferietrekk og får utbetalt vanlig når du har ferie.

Er 50% nå så får 50% av arbeidsgiver og 50% av NAV, de forskutterer ingenting. Veldig kjedelig ettersom at det tar fort 3 uker etter lønn fra arbeidsgiver til jeg får penger fra NAV. Fikk utbetalt 53k i fjor i feriepenger så er vell noe i minus ettersom at feriepengene i år går i 0. Kan være at jeg tenker helt feil altså.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Er 50% nå så får 50% av arbeidsgiver og 50% av NAV, de forskutterer ingenting. Veldig kjedelig ettersom at det tar fort 3 uker etter lønn fra arbeidsgiver til jeg får penger fra NAV. Fikk utbetalt 53k i fjor i feriepenger så er vell noe i minus ettersom at feriepengene i år går i 0. Kan være at jeg tenker helt feil altså.

Ja du tenker litt feil tror jeg. Om jeg tolker deg rett fikk du utbetalt 53 000 kr i juni fjor? Som høres ca. riktig ut om man er i full jobb, har 5 uker ferietrekk og har fullt opptjeningsgrunnlag av feriepenger. Det er jo utbetalt litt mer enn månedslønn, som er vanleg om man har denne typen ordning å trekke ferie på.

Nå har du fått utbetalt ca. 19 000 kr, men du får i tillegg sykepenger fra NAV, halv lønn for en måned, altså i utgangspunktet det samme som lønnen din på lønnslippen (kommer vel an litt på skattetrekket hos NAV),. så ca. 21 000 kr. Så da får du jo 19 000 + 21 000 kr i sykepenger = 40 000 kr for juni totalt, som er ca. det du ville få utbetalt hos nåværende arbeidsgiver om du ikke hadde vært sykemeldt nå.

Grunnen til at feriepengegrunnlaget/totalsummen er lavere i å er vel at det er lavere sats på feriepenger på sykepenger (10,2% kontra 12,5%?), og siden arbeidsgiveren din ikke forskutterer sykepenger, så skal du vel egentlig ha feriepenger fra NAV på det som utgjør fjorårets sykepenger mener jeg? Så da får du jo det i tillegg om du ikke allerede fikk det i mai, så da må du jo legge det på i regnestykket.

Siden det er forsinkelse på sykepenger fra NAV, så kan det jo virke som du får langt mindre utbetalt enn du skal, men du bare får deler av utbetalingen på etterskudd. Er man sykemeldt 4 uker, så blir vel gjerne søknad om sykepenger delt i to, så da får man gjerne utbetalt for en måned i to puljer.

Feriepengene dine er feriepengene, de er ikke i 0 år, men utbetalingen du får er mindre fordi du har fullt ferietrekk, feriepengene ikke dekker inn dette trekket og du får deler av inntektskilden din fra NAV. 

Jeg har feks. to kollegaer som startet i januar, og som ikke har opptjeningsgrunnlag hos denne arbeidsgiveren, men siden de er fullt ansatt, og jobbet i hele fjor hos en annen arbeidsgiver/ergo de har opptjeningsgrunnlag, blir de trukket for 5 uker ferie. Så ikke bare har de fått 0 utbetalt hos nåværende arbeidsgiver, de har til med noen tusen i minus på lønnslippen for juni som blir trukket i julilønnen. Det betyr ikke at de har fått 0 i feriepenger. De har enten utbetalt feriepenger fra sin gamle arbeidsgiver i juni, eller har fått utbetalt de feriepengene i januar når de sluttet (ene kollegaen min hadde bedt lønn om å utbetale de i juni år, slik at hun fikk det samme måned).

Veldig overraskende å høre at det er arbeidsgivere som ikke forskutterer sykepenger. Det må jo bli forferdelig rotete i praksis når man feks. har lønn på forskudd i samme måned? Her er jo lønnskjøringen i slutten av måneden for neste måned, og den 12. får man utbetalt lønn for hele måneden, så mesteparten på forskudd og litt på etterskudd, så viss man da blir sykemeldt etter lønnskjøringen feks. i starten av måneden og ut hele måneden, så risikerer man altså å bli trukket for dette på neste lønning? Det må jo bli forferdelig rotete og styrete, og da har man jo trukket skatt også. Trodde dette var grunnen til at de fleste arbeidsgivere har forskuttering. Men da har du kanskje etterbetalt lønn i din jobb måneden etter? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...