bablemeg Skrevet 19. juni 2024 #1 Skrevet 19. juni 2024 Hei! Jeg har ekstrem tannlegeskrekk og var sist hos tannlegen i oktober for å trekke en tann. Ellers så alt bra ut. Fikk time hos tannpleier igjen for sjekk i April som jeg måtte utsette til mai. Jeg møtte ikke opp og turte ikke ringe. Jeg var redd og ingen fikk vært med meg slik som vanlig. Har derfor fått et gebyr for å ikke ha møtt opp. Det er selvfølgelig helt greit, men gebyret er på 3600(!)kr. Jeg er uføretrygdet og har ikke veldig mye å rutte med sånn sett. Er det bare jeg som syns summen var veldig høy? Vil for øvrig ikke ha noen repremander for at jeg ikke møtte til time. Har du ikke ekstrem odontofobi og du kjenner oppgulpet sitte i halsen, la det sitte der.
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2024 #2 Skrevet 19. juni 2024 Ja, gebyret er høyt, men det er jo litt for at det skal gjøre vondt å ikke si ifra at man ikke kan møte opp til timen. Dessverre. Du får ikke gjort noe med gebyret. Anonymkode: c10ee...1ef 1
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2024 #3 Skrevet 19. juni 2024 Gebyret tilsvarer vel det de tapte på å la en time stå ubrukt. Anonymkode: df981...4d3 2
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2024 #4 Skrevet 19. juni 2024 Ja, det er høyt. Timer kan avbestilles på epost om så Anonymkode: c40d3...90e 3
Thorwegian Skrevet 19. juni 2024 #5 Skrevet 19. juni 2024 6 minutter siden, bablemeg said: Hei! Jeg har ekstrem tannlegeskrekk og var sist hos tannlegen i oktober for å trekke en tann. Ellers så alt bra ut. Fikk time hos tannpleier igjen for sjekk i April som jeg måtte utsette til mai. Jeg møtte ikke opp og turte ikke ringe. Jeg var redd og ingen fikk vært med meg slik som vanlig. Har derfor fått et gebyr for å ikke ha møtt opp. Det er selvfølgelig helt greit, men gebyret er på 3600(!)kr. Jeg er uføretrygdet og har ikke veldig mye å rutte med sånn sett. Er det bare jeg som syns summen var veldig høy? Vil for øvrig ikke ha noen repremander for at jeg ikke møtte til time. Har du ikke ekstrem odontofobi og du kjenner oppgulpet sitte i halsen, la det sitte der. Du bruker en dyr tannlege. Den jeg går til skulle bare ha 500 fordi jeg vegret meg. Men pro og kontra. Du får trolig time ganske raskt hos tannlegen som avkrever høye gebyr. Hos tannlegen som krever mindre kan det ta lenger tid. Ingenting er gratis. 1
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2024 #6 Skrevet 19. juni 2024 Fant dette: regning heter det i § 12 Uteblitt eller forsinket pasient: «Pasient regnes som uteblitt når pasienten uten varsel ikke møter til avtalt tid eller når time avbestilles senere enn 24 timer før avtalt tid. Dersom pasient uteblir, skal om mulig tid anvendes på annet honorargivende arbeid. Dersom det ikke er mulig å anvende tapt tid på annet honorargivende arbeid, kan det debiteres med inntil 80 % av lavt timehonorar. For pasient som har krav på 75 % moderasjon, kan det bare debiteres for inntil 80 % av det beløp som fremkommer etter at moderasjonsbeløpet er trukket fra. Pasient regnes som forsinket når pasienten møter senere enn 5 minutter etter avtalt tid. Tapt tid som følge av forsinket pasient kan tidsdebiteres etter reglene i tredje ledd (§7).» Disse retningslinjer kan også anvendes av privatpraktiserende tannleger som ikke har orientert pasientene om sine forretningsvilkår eller som ikke kan påvise økonomisk tap på annen måte Anonymkode: e9598...198
mommyaka Skrevet 19. juni 2024 #7 Skrevet 19. juni 2024 Du har nok også fått renter og gebyr. Dermed blir den dyrere. Dessverre bare å betalte 1
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2024 #8 Skrevet 19. juni 2024 Tannlegen kan bare ta betalt for tapt arbeidsfortjeneste. Be om dokumentasjon på dette, og hvordan de kom fram til akkurat denne summen. Anonymkode: e9598...198
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2024 #9 Skrevet 19. juni 2024 Jeg har og ekstrem tannlegeskrekk. Så ille at jeg hadde for alvorlig odontofobi til å få hjelp av TOO-teamet. Jeg forstår derfor at du ikke klarte å møte opp, men jeg forstår ikke hvorfor du ikke klarer å kontakte dem nå etter timen og be om forklaring på det høye gebyret. Da får du hjelp til å forstå hvorfor det er den summen det er. neste gang sjekker du gebyr for å ikke møte opp og bestiller time hos en tannlege med lavt gebyr. Anonymkode: f8af9...5fb
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå