Gjest Gjest Skrevet 14. februar 2006 #1 Skrevet 14. februar 2006 Kan den ene part bare stenge bank kontoene for den andre mitt i seperasjonen? Slik at den andre står helt uten penger til møbler og div?
Blackjack Skrevet 14. februar 2006 #2 Skrevet 14. februar 2006 Det kommer vel an på hvem sin konto den er, om den er felles e.l? Ring banken og hør.
Gjest Gjest Skrevet 14. februar 2006 #3 Skrevet 14. februar 2006 Det er felles konto,og de har felleseie på alt.
Gjest Gjesta Skrevet 14. februar 2006 #4 Skrevet 14. februar 2006 Da skal det vel ikke gå, dersom kontoen står i begges navn
Gjest Gjest Skrevet 14. februar 2006 #5 Skrevet 14. februar 2006 En ting er at man ikke gjør sånn................. men når man planlegger en skilsmisse, så må man da planlegge "tiden etterpå" også. Man flytter ikke bare ut.............. det blir "for dumt". Jeg vet ikke hva det er med noen jeg (og jeg sier ikke at det gjelder trådstarter) - men de lever altfor "lettvint". "Ting ordner seg" - den holdningen passer dessverre sjelden. Også blir de helt oppgitte og "overrasket" for at de må jobbe for å få til ting............ Det er ikke lettvint å skille seg - det er ikke noe som er lettvint idag.
Gjest Gjest Skrevet 14. februar 2006 #6 Skrevet 14. februar 2006 Nei dette var ikke noe hastverk flytt.,men hun trodde ikke at han kunne gjøre det..MEN DET ER MANGE DÅRLIGE SIDER SOM KOMMER FREM NÅR DET GJELDER PENGER SER DET UT SOM.
the Sun Skrevet 14. februar 2006 #7 Skrevet 14. februar 2006 Bankkonton vil alltid stå på en person, med den andre ektefellen kan ha disposisjonsrett. Det betyr at den som står som eier av kontoen kan fjerne råderetten til ektefellen når h*n vil. Banken min stillte ingen spørsmål da jeg gjorde det, men det var etter at min ex og jeg hadde gjort opp. Men det kunne jo ikke banken vite. Om kontoen er en del av felleseie er det en anen sak at pengene som står der faltisk tilhører begge to, og om det skaper praktiske problemer ville jeg tatt kontakt med banken.
Gjest Gjesta Skrevet 14. februar 2006 #8 Skrevet 14. februar 2006 Jeg spurte om dette en gang det var aktuelt. Banken ville bruke skjønn og se om det var lønnsinngang fra den som evt. ble vurdert utestengt, og ville da i hvert fall sørge for at personen det gjaldt fikk utbetalt sin lønn. Det var i hvert fall det som ble sagt til meg. Utover det vet jeg ikke.
Bobeline Skrevet 14. februar 2006 #9 Skrevet 14. februar 2006 (endret) Bankkonti vil alltid stå oppført med en person som kontoeier, og kontoeier har størst råderett over konto. Den andre står som disposisjonshaver, og har rett til å ta ut og sette inn penger på konto. Men, det finnes forskjellige disposisjonsformer for konti. Dette vil si at kontoeier kan legge inn at begge må møte i banken for å foreta uttak, og at alt som har med kontoen å gjøre, må gjøres av begge i fellesskap. Dette er mer spesielle disposisjonsvilkår kontoeier og disposisjonshaver må ordne i fellesskap med banken, ellers blir det bare lagt inn vanlig disposisjonsforhold på konto. For en bank er det vanskelig å vise skjønn (også i andres saker), i og med at det finnes lover og regler for dette. Det er lønnsmottakers plikt å informere arbeidsgiver om hvilken konto lønnen skal sendes ved samlivsbrudd (eller annet). Dette høres hjerterått ut, men når det gjelder penger er det viktig å ha alt i orden. Når forholdene rundt konti er i orden, er det ingen problemer. En bank eller et postkontor har ikke grunnlag til å kunne uttale seg om hva som foregår mellom ektefeller, samboere og andre. Endret 10. juli 2006 av Bobeline
Helene Skrevet 15. februar 2006 #10 Skrevet 15. februar 2006 Hvis banken stenger en konto som står på begges navn så bryter den loven. Oftest står en konto på 1 person med disposisjonsrett for den andre. Da kan eier av konto trekke tilbake disposisjonsretten og får dermed full kontroll over konto. Dette er fullt lovlig.
Bobeline Skrevet 16. februar 2006 #11 Skrevet 16. februar 2006 En bank vil alltid forholde seg til en person som konoteier, for å unngå slike konflikter. Kontoeier har full råderett over kontoen, mens disposisjonshaver har rettigheter satt av kontoeier. Kontoeier står i full frihet til å avslutte disposisjonshavers rettigheter til konto, når h*n ønsker det. Merkelig nok er jeg ute for mange ektepar som mener dette er felleskonto, og det er det ikke. Det er kontoeier og disposisjonshaver, så lenge ikke annet er bestemt gjennom spesielle vilkår for uttak, innskudd og avslutning av disposisjonsforhold. En bank kan bare avslutte disposisjonsforhold på eget initativ ved dødsbo. Da faller tidligere disposisjonsrett bort.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå