AnonymBruker Skrevet 19. juni 2024 #1 Skrevet 19. juni 2024 Politikerne på stortinget har gått inn for en lønnsøkning på 5.2 % som tilsvarer en økning på ¨omlag kr. 63.810 . Igjennomsnittleg bruttolønn blandt politikerne på stortinget blir omlag kr. 1.171 000. Det er en lønn som ligg ein goddel over igjennomsnittet av det "vanleg folk " har i lønnsinntekt. Politikerne har rekke frynsegoder som vanleg folk ellers ikkje har som bl.a. gartis reise til / fra jobb, pendlerboliger, lang sommerferie m/ lønn ,og lukrativ etterlønn m.m. Ordet å "vise måtehold, og moderasjon" ved eithvert lønnsoppgjør som var vanleg ordbruk blandt politikerne da arbeiderklassen satte sitt preg på politikken før oldealderen er forlengst utgått på dato. Politikerne skal vera eit forbilde for folket, og de som legg førtingene for den økonomiske politikken men politikerne er også å betrakte som "vanleg folk". Like fult opplever eit økende antall velgere at politikerne beveger gradvis bort fra andre "vanleg folk " sine hverdagsproblemer . De bevilger seg selve mer lønn en igjennomsnittet av befolkningen. Politikere hevder da har ofte ubekvem arbeidstid,men det har også ein høy andel av "vanleg folk " idag. Politikerne har ikkje bare igjennomsnittleg bedre lønn en befolkningen, men de har også igjennomsnittleg mer lukrative pensjonsordninger er "vanleg folk". https://frifagbevegelse.no/nyheter/kraftig-kritikk-av-stortinget-for-rot-med-etterlonn-6.158.955035.c44488e99b Anonymkode: ebdea...3b9 1 1
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2024 #2 Skrevet 19. juni 2024 Så… de trekker ikke fra glidning og overheng? Det er jo interessant… det må alle vi andre gjøre. Vi får jo ikke 5,2%, selv om ramma er 5,2%. Anonymkode: 62d6d...dbd 2 1
Schmuhu Skrevet 19. juni 2024 #3 Skrevet 19. juni 2024 (endret) Hva var spørsmålet igjen? Og hvordan henger det sammen med innlegget? Sitat Når blir det vanleg folk sin økonomiske opptur ? La oss håpe at svaret er aldri. Jeg kan kun være rik fordi mange andre er fattig. Schmuhu Endret 19. juni 2024 av Schmuhu 2
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2024 #4 Skrevet 19. juni 2024 Der må en skape selv ved å redusere unødvendige kostnader. Anonymkode: 22a70...4f8
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2024 #5 Skrevet 19. juni 2024 Kun 1 av 10 tjener mellom kr. 700.000 > 1000.000 i Norge idag, og bare 6 av 100 har en inntekt på 1 million eller mer. Ifølge statistisk sentralbyrå var igjennomsnittlønnen i Norge kr. 668.700 i 2023 Anonymkode: ebdea...3b9 1
Knirke Skrevet 19. juni 2024 #6 Skrevet 19. juni 2024 Hvis du synes politikere tjener så godt, så kan du vel bare bli politiker selv? 4
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2024 #7 Skrevet 19. juni 2024 Just now, Knirke said: Hvis du synes politikere tjener så godt, så kan du vel bare bli politiker selv? Nå er det ikke slik at man bare kan velge å bli stortingspolitiker. Anonymkode: e7bec...371 6
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2024 #8 Skrevet 19. juni 2024 Jeg er så lei av den klagingen. Folk må se på forbruket sitt. Man har ikke dårlig råd fordi man ikke kan ta med hele familien til Syden hvert år. Anonymkode: dd944...e56 10 2
Knirke Skrevet 19. juni 2024 #9 Skrevet 19. juni 2024 11 minutter siden, AnonymBruker said: Nå er det ikke slik at man bare kan velge å bli stortingspolitiker. Anonymkode: e7bec...371 Nei, man må jobbe for det. Akkurat som man må jobbe for å få andre høytlønnede stillinger. 7
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2024 #10 Skrevet 19. juni 2024 1 minutt siden, AnonymBruker said: Jeg er så lei av den klagingen. Folk må se på forbruket sitt. Man har ikke dårlig råd fordi man ikke kan ta med hele familien til Syden hvert år. Anonymkode: dd944...e56 Ikke råd til syden, Tesla og den nyeste Iphone og Playstation = Fattigdom. Anonymkode: 4854a...ab2
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2024 #11 Skrevet 19. juni 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Nå er det ikke slik at man bare kan velge å bli stortingspolitiker. Anonymkode: e7bec...371 Problemet er kanskje ikkje at politikerne har for høy lønn i høykostnadslandet norge , men at det bare er så mange andre som har forlite. Anonymkode: ebdea...3b9 2
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2024 #12 Skrevet 19. juni 2024 Vi har hatt en enorm velstand de siste tiårene her på berget. Bare se på bilparken og luksusen hvermannsen har tatt seg råd til. Nå skal vi nok inn i en lengre periode med i flasjon, lav kronekurs og lavere kjøpekraft for oss nordmenn. De som har vært smarte har brukt denne perioden til å bygge seg opp velstand som man kan dra nytte av videre, men de som har levd med høyt forbruk vil nok få merke det fremover. Min store bekymring er ungdommen som vokser opp idag og hvordan vi kommer til å få en segrering med ett a og b lag, dvs rik eller fattig ifht boligkjøp i byene.... Middelklassen er jo tydeligvis på vei ut. Håper jo i det lengste jeg tar feil da, men det får tiden vise. Anonymkode: 049b9...29b 2
Schmuhu Skrevet 19. juni 2024 #13 Skrevet 19. juni 2024 (endret) AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Problemet er kanskje ikkje at politikerne har for høy lønn i høykostnadslandet norge , men at det bare er så mange andre som har forlite. Anonymkode: ebdea...3b9 Jeg er uenig. Problemet er differansen dvs. spriket mellom de som tjener "mye" og de som tjener "lite". Om alle hadde hatt "lite" så hadde alle hatt "mye". Det er for det meste arv som konsentrerer formue. At arv og større gaver ikke skattelegges er det som gjør meg "rik" og deg "fattig". Derfor må du jobbe for lønn mens jeg kan leve på avkastningen med god margin, selv om det årlige forbruket mitt er i nærheten av det du kanskje klarer i løpet av livet ditt. Urettferdig? I samme slengen kan de også fjerne formuesskatt på arbeidende kapital som kun rammer norske eiere helt meningsløs. Jeg ønsker å skaffe gode arbeidsplasser der folk tjener ærlige og gode penger til å leve et godt liv. Staten kan gjerne ta fra privatformuen min. Men å ta fra de fattige er urettferdig. Jeg skalerer bare bedriften min og sier opp det som er nødvendig å si opp for å holde avkastningen i gang. Dumt for deg å miste arbeid og lønn? Urettferdig? Men det er jo de vanlige sin tur, ikke sant? AP og SP? Schmuhu Endret 19. juni 2024 av Schmuhu
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2024 #14 Skrevet 19. juni 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Jeg er så lei av den klagingen. Folk må se på forbruket sitt. Man har ikke dårlig råd fordi man ikke kan ta med hele familien til Syden hvert år. Anonymkode: dd944...e56 Å ta med hele familien til syden kan vera en positiv opplevelse, men å sette hele familien saman på eit fly kan vera risikosport,og dårleg valgt løsning om ein har dårleg råd. Anonymkode: ebdea...3b9
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2024 #15 Skrevet 19. juni 2024 Schmuhu skrev (17 minutter siden): Jeg er uenig. Problemet er differansen dvs. spriket mellom de som tjener "mye" og de som tjener "lite". Om alle hadde hatt "lite" så hadde alle hatt "mye". Det er for det meste arv som konsentrerer formue. At arv og større gaver ikke skattelegges er det som gjør meg "rik" og deg "fattig". Derfor må du jobbe for lønn mens jeg kan leve på avkastningen med god margin, selv om det årlige forbruket mitt er i nærheten av det du kanskje klarer i løpet av livet ditt. Urettferdig? I samme slengen kan de også fjerne formuesskatt på arbeidende kapital som kun rammer norske eiere helt meningsløs. Jeg ønsker å skaffe gode arbeidsplasser der folk tjener ærlige og gode penger til å leve et godt liv. Staten kan gjerne ta fra privatformuen min. Men å ta fra de fattige er urettferdig. Jeg skalerer bare bedriften min og sier opp det som er nødvendig å si opp for å holde avkastningen i gang. Dumt for deg å miste arbeid og lønn? Urettferdig? Men det er jo de vanlige sin tur, ikke sant? AP og SP? Schmuhu Revlusjonen kom til Norge da oljeinntektene begynte å renne inn i statskassen, og oljealderen har vert både til glede og forbannelse. Mest til glede fordi oljeinntektene har skapt mange arbeidspasser, og økt velstand, men til forbannelse for næringer som ikkje har kunne l konkurere med lønninger innenfor oljerelaterte jobber. Så seint som for 50 år sidan var det meg bekjent ikkje så mye fokus på formueverdier / omsettningverdier av "døde igjennstander " som boliger, jordbruksareal, eigedomer. etc. At en bedrift må betale formueskatt av maskiner,og utstyr,og byggninger som skaper arbeidplasser, og som kommer både den enkelte og samfunnet tilgode har ein problemer med å forstå. Norge har fått mange nyrike personer de senere årene der verdiene utvilsamt er bygd opp rundt en felleskapsløsninger. Ein profilert rik norsk industrileder / undustribygger som nå er borte sklite seg aldri ut,og levde nøktern. Overskuddet førte han tilbake til bedriften, og felleskapet. Å flytte til Sveits hadde garantert vert sett på som eit svik, og ein heilt fjærn tanke, og det var blandt sine egne han trivdes. Fasitten til bedriften bygd seg opp fra en liten smie og ekspanderte til stort konsern var teamarbeide , samhold-og samarbeid. kompetanse, langsiktig planlegging, og ledelsen ikkje beriket seg med langt høyere lønninger en de som jobbet på gølvet. En annen medvirkende årsaken til suksessen var lojale, of flekesible ansatte som jobber ofte langt utover det ein kunne forvente. Anonymkode: ebdea...3b9 1
Mayer Skrevet 19. juni 2024 #16 Skrevet 19. juni 2024 Knirke skrev (1 time siden): Nei, man må jobbe for det. Akkurat som man må jobbe for å få andre høytlønnede stillinger. Men hvorfor skal en stortingspolitiker tjene dobbelt av hva en sykepleier har i grunnlønn? Politikere tjener for mye ift. en del andre yrker som er minst like viktige. 2
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2024 #17 Skrevet 19. juni 2024 Mayer skrev (Akkurat nå): Men hvorfor skal en stortingspolitiker tjene dobbelt av hva en sykepleier har i grunnlønn? Politikere tjener for mye ift. en del andre yrker som er minst like viktige. Stortingspolitikere bør som alle andre ha en akseptabel lønn, og ingen har problem med å skjønne at noen er dyktigere en andre. Pandemien avdekte at mange som jobbet i samfunnskritiske jobber i Norge er blandt de lavest lønte i norge, og er det mer samanheng mellom lønn og utdannelse, og lang praksis, og faglig kompetanse. Spørsmålet er om politikerne ikkje lenger er å betrakte for å vera blandt "vanleg folk" lønnssmessig sidan dei bevilger seg selv høyere lønninger en andre "vanlige folk ". Innenfor ideretten er det de sportslige resultater som gjelder, og dersom ein trener ikkje kan vise til resultater får han kott og godt bare sparken Anonymkode: ebdea...3b9 1
fjellglad Skrevet 19. juni 2024 #18 Skrevet 19. juni 2024 3 hours ago, AnonymBruker said: Politikerne på stortinget har gått inn for en lønnsøkning på 5.2 % som tilsvarer en økning på ¨omlag kr. 63.810 . Dette er feil. Det er da ikke Stortinget som har bestemt at den generelle økningen skulle bli 5.2% - tror du virkelig at det er sånn det henger sammen? Man kan gjerne kritisere både lønningene til stortingsrepresentantene og jobben de gjør for den, men å beskylde dem for å diktere folks lønninger DET kan man faktisk ikke. 1
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2024 #19 Skrevet 19. juni 2024 Den økonomiske oppturen kommer når man som enkelt individ velger å ikke bruke mer enn man får inn på konto, og prioriterer det som er viktig for en selv. Eller at man selv velger å ta en annen retning, og jobbe hardt for å nå sine mål. Ting kommer ikke gratis. Så ønsker du en årslønn på 1 mil, må du jobbe for å komme dit. Det er fullt mulig, men da må du ofre ting. Man kan ikke få både i pose og sekk. Anonymkode: 81d32...825 1
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2024 #20 Skrevet 19. juni 2024 fjellglad skrev (49 minutter siden): Dette er feil. Det er da ikke Stortinget som har bestemt at den generelle økningen skulle bli 5.2% - tror du virkelig at det er sånn det henger sammen? Man kan gjerne kritisere både lønningene til stortingsrepresentantene og jobben de gjør for den, men å beskylde dem for å diktere folks lønninger DET kan man faktisk ikke. https://www.dagensperspektiv.no/arbeidsliv/stortingsrepresentantene-oker-trolig-lonna-med-52-prosent/1232975 Stortingspolitkere stemmer selve som ferforhandler sin egen lønn, og ikkje LO eller andre fagforbund. Politikerne er det som legg føringene for den økonomiske politikken.og det er politikere som gjør vedtak om trygdesatser, avgifter, fartsbøter , skattesatser, tollavgifter, og som i stor grad legg føringene for folk sin levestandard. Anonymkode: ebdea...3b9 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå