Gå til innhold

Når blir det vanleg folk sin økonomiske opptur ?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Politikerne på stortinget har gått inn for en lønnsøkning på 5.2 % som tilsvarer  en økning på ¨omlag  kr. 63.810 . Igjennomsnittleg bruttolønn blandt politikerne  på stortinget blir omlag kr. 1.171 000.  Det er en lønn som ligg  ein goddel over  igjennomsnittet av det "vanleg folk "  har i lønnsinntekt.  Politikerne har rekke  frynsegoder som vanleg folk ellers ikkje har som  bl.a. gartis reise til / fra jobb, pendlerboliger, lang sommerferie m/ lønn ,og lukrativ etterlønn m.m.  Ordet å  "vise  måtehold, og moderasjon"  ved eithvert lønnsoppgjør som var vanleg  ordbruk  blandt  politikerne  da arbeiderklassen satte sitt  preg på politikken før oldealderen  er forlengst utgått på dato. 

Politikerne skal vera eit forbilde for folket, og de som legg førtingene for  den økonomiske politikken men   politikerne   er også å  betrakte  som "vanleg folk".  Like  fult opplever eit økende antall  velgere  at politikerne   beveger gradvis   bort fra  andre "vanleg folk " sine  hverdagsproblemer . De  bevilger seg selve mer lønn en igjennomsnittet av befolkningen. Politikere  hevder  da  har ofte  ubekvem arbeidstid,men det har også ein høy andel av "vanleg folk " idag.  Politikerne har ikkje bare igjennomsnittleg bedre lønn en  befolkningen, men de har også igjennomsnittleg  mer lukrative pensjonsordninger er "vanleg folk".      

https://frifagbevegelse.no/nyheter/kraftig-kritikk-av-stortinget-for-rot-med-etterlonn-6.158.955035.c44488e99b

Anonymkode: ebdea...3b9

• Liker 1
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Så… de trekker ikke fra glidning og overheng? Det er jo interessant… det må alle vi andre gjøre. Vi får jo ikke 5,2%, selv om ramma er 5,2%.

Anonymkode: 62d6d...dbd

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)

Hva var spørsmålet igjen? Og hvordan henger det sammen med innlegget?

Sitat

Når blir det vanleg folk sin økonomiske opptur ?

La oss håpe at svaret er aldri.

Jeg kan kun være rik fordi mange andre er fattig. 

Schmuhu

Endret av Schmuhu
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Der må en skape selv ved å redusere unødvendige kostnader.

Anonymkode: 22a70...4f8

AnonymBruker
Skrevet

Kun 1 av 10 tjener mellom  kr. 700.000  > 1000.000  i  Norge idag, og bare 6 av 100 har en inntekt på  1 million  eller mer.

Ifølge statistisk sentralbyrå  var igjennomsnittlønnen i Norge   kr. 668.700  i 2023 

• Nyttig 1
Skrevet

Hvis du synes politikere tjener så godt, så kan du vel bare bli politiker selv?

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
Just now, Knirke said:

Hvis du synes politikere tjener så godt, så kan du vel bare bli politiker selv?

Nå er det ikke slik at man bare kan velge å bli stortingspolitiker. 

Anonymkode: e7bec...371

• Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er så lei av den klagingen. Folk må se på forbruket sitt. Man har ikke dårlig råd fordi man ikke kan ta med hele familien til Syden hvert år.

Anonymkode: dd944...e56

• Liker 10
  • Nyttig 2
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker said:

Nei, man må jobbe for det. Akkurat som man må jobbe for å få andre høytlønnede stillinger.

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Jeg er så lei av den klagingen. Folk må se på forbruket sitt. Man har ikke dårlig råd fordi man ikke kan ta med hele familien til Syden hvert år.

Ikke råd til syden, Tesla og den nyeste Iphone og Playstation = Fattigdom. 

Anonymkode: 4854a...ab2

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Problemet er kanskje ikkje at politikerne har for høy lønn  i  høykostnadslandet  norge , men at det bare er så  mange andre som har forlite. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Vi har hatt en enorm velstand de siste tiårene her på berget. Bare se på bilparken og luksusen hvermannsen har tatt seg råd til. Nå skal vi nok inn i en lengre periode med i flasjon, lav kronekurs og lavere kjøpekraft for oss nordmenn. De som har vært smarte har brukt denne perioden til å bygge seg opp velstand som man kan dra nytte av videre, men de som har levd med høyt forbruk vil nok få merke det fremover. Min store bekymring er ungdommen som vokser opp idag og hvordan vi kommer til å få en segrering med ett a og b lag, dvs rik eller fattig ifht boligkjøp i byene.... Middelklassen er jo tydeligvis på vei ut. Håper jo i det lengste jeg tar feil da, men det får tiden vise.

Anonymkode: 049b9...29b

• Liker 2
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Problemet er kanskje ikkje at politikerne har for høy lønn  i  høykostnadslandet  norge , men at det bare er så  mange andre som har forlite. 

Jeg er uenig.

Problemet er differansen dvs. spriket mellom de som tjener "mye" og de som tjener "lite". Om alle hadde hatt "lite" så hadde alle hatt "mye".

Det er for det meste arv som konsentrerer formue. At arv og større gaver ikke skattelegges er det som gjør meg "rik" og deg "fattig". Derfor må du jobbe for lønn mens jeg kan leve på avkastningen med god margin, selv om det årlige forbruket mitt er i nærheten av det du kanskje klarer i løpet av livet ditt.

Urettferdig? 

I samme slengen kan de også fjerne formuesskatt på arbeidende kapital som kun rammer norske eiere helt meningsløs. Jeg ønsker å skaffe gode arbeidsplasser der folk tjener ærlige og gode penger til å leve et godt liv. Staten kan gjerne ta fra privatformuen min. Men å ta fra de fattige er urettferdig. Jeg skalerer bare bedriften min og sier opp det som er nødvendig å si opp for å holde avkastningen i gang. Dumt for deg å miste arbeid og lønn?

Urettferdig?

Men det er jo de vanlige sin tur, ikke sant? AP og SP?

Schmuhu

Endret av Schmuhu
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Å ta med hele familien til syden kan vera  en positiv opplevelse, men å sette hele familien saman på  eit  fly  kan vera  risikosport,og  dårleg valgt løsning   om  ein  har dårleg råd. 

AnonymBruker
Skrevet
Schmuhu skrev (17 minutter siden):

Jeg er uenig.

Problemet er differansen dvs. spriket mellom de som tjener "mye" og de som tjener "lite". Om alle hadde hatt "lite" så hadde alle hatt "mye".

Det er for det meste arv som konsentrerer formue. At arv og større gaver ikke skattelegges er det som gjør meg "rik" og deg "fattig". Derfor må du jobbe for lønn mens jeg kan leve på avkastningen med god margin, selv om det årlige forbruket mitt er i nærheten av det du kanskje klarer i løpet av livet ditt.

Urettferdig? 

I samme slengen kan de også fjerne formuesskatt på arbeidende kapital som kun rammer norske eiere helt meningsløs. Jeg ønsker å skaffe gode arbeidsplasser der folk tjener ærlige og gode penger til å leve et godt liv. Staten kan gjerne ta fra privatformuen min. Men å ta fra de fattige er urettferdig. Jeg skalerer bare bedriften min og sier opp det som er nødvendig å si opp for å holde avkastningen i gang. Dumt for deg å miste arbeid og lønn?

Urettferdig?

Men det er jo de vanlige sin tur, ikke sant? AP og SP?

Schmuhu

Revlusjonen kom til Norge  da oljeinntektene begynte å renne inn i statskassen, og  oljealderen har vert både til glede og forbannelse. Mest til glede fordi  oljeinntektene har skapt mange arbeidspasser, og økt velstand, men til  forbannelse for næringer som ikkje har kunne l konkurere med lønninger innenfor oljerelaterte  jobber. 

Så seint som for 50 år sidan var det meg bekjent ikkje så mye fokus på  formueverdier / omsettningverdier   av "døde igjennstander " som boliger,  jordbruksareal, eigedomer. etc.

At en bedrift må betale formueskatt av maskiner,og utstyr,og byggninger som skaper arbeidplasser, og  som kommer både den  enkelte og samfunnet tilgode har ein problemer med å forstå.  Norge har fått mange nyrike personer de senere  årene der verdiene utvilsamt er bygd opp rundt en felleskapsløsninger. 

Ein  profilert rik norsk  industrileder / undustribygger som nå er borte  sklite seg aldri ut,og levde nøktern. Overskuddet førte han tilbake til bedriften, og felleskapet.  Å flytte til Sveits hadde garantert  vert  sett på som eit svik, og ein heilt fjærn tanke, og  det var blandt sine egne  han trivdes.   Fasitten  til  bedriften  bygd seg  opp fra en liten smie  og  ekspanderte   til  stort konsern var teamarbeide , samhold-og samarbeid.  kompetanse, langsiktig planlegging, og ledelsen ikkje beriket seg  med langt høyere lønninger en de som jobbet på gølvet. En annen medvirkende årsaken til suksessen var lojale, of flekesible ansatte som jobber ofte langt utover det ein kunne forvente. 

• Liker 1
Skrevet
Knirke skrev (1 time siden):

Nei, man må jobbe for det. Akkurat som man må jobbe for å få andre høytlønnede stillinger.

Men hvorfor skal en stortingspolitiker tjene dobbelt av hva en sykepleier har i grunnlønn? 

Politikere tjener for mye ift. en del andre yrker som er minst like viktige.

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
Mayer skrev (Akkurat nå):

Men hvorfor skal en stortingspolitiker tjene dobbelt av hva en sykepleier har i grunnlønn? 

Politikere tjener for mye ift. en del andre yrker som er minst like viktige.

Stortingspolitikere bør som alle andre ha en akseptabel lønn, og  ingen har problem med å skjønne at noen er dyktigere en andre.

Pandemien avdekte at mange som jobbet i samfunnskritiske jobber i Norge  er blandt de lavest lønte i norge, og er  det mer  samanheng mellom lønn og utdannelse, og  lang praksis, og faglig kompetanse. 

Spørsmålet er om politikerne ikkje lenger er å betrakte  for å vera blandt "vanleg folk" lønnssmessig sidan dei bevilger seg selv høyere lønninger en andre "vanlige folk ". 

Innenfor ideretten er det de sportslige resultater som gjelder, og dersom ein trener ikkje kan vise til resultater får han kott og godt  bare sparken 

• Liker 1
Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

Politikerne på stortinget har gått inn for en lønnsøkning på 5.2 % som tilsvarer  en økning på ¨omlag  kr. 63.810 .

Dette er feil. Det er da ikke Stortinget som har bestemt at den generelle økningen skulle bli 5.2% - tror du virkelig at det er sånn det henger sammen? Man kan gjerne kritisere både lønningene til stortingsrepresentantene og jobben de gjør for den, men å beskylde dem for å diktere folks lønninger DET kan man faktisk ikke.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Den økonomiske oppturen kommer når man som enkelt individ velger å ikke bruke mer enn man får inn på konto, og prioriterer det som er viktig for en selv. Eller at man selv velger å ta en annen retning, og jobbe hardt for å nå sine mål. Ting kommer ikke gratis. Så ønsker du en årslønn på 1 mil, må du jobbe for å komme dit. Det er fullt mulig, men da må du ofre ting. Man kan ikke få både i pose og sekk.

Anonymkode: 81d32...825

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
fjellglad skrev (49 minutter siden):

Dette er feil. Det er da ikke Stortinget som har bestemt at den generelle økningen skulle bli 5.2% - tror du virkelig at det er sånn det henger sammen? Man kan gjerne kritisere både lønningene til stortingsrepresentantene og jobben de gjør for den, men å beskylde dem for å diktere folks lønninger DET kan man faktisk ikke.

https://www.dagensperspektiv.no/arbeidsliv/stortingsrepresentantene-oker-trolig-lonna-med-52-prosent/1232975

Stortingspolitkere stemmer selve som ferforhandler sin egen lønn, og  ikkje LO eller andre fagforbund.

Politikerne er det  som legg føringene for  den økonomiske politikken.og det er  politikere som  gjør vedtak  om   trygdesatser, avgifter, fartsbøter , skattesatser, tollavgifter, og som i stor grad  legg føringene for folk sin levestandard.    

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...