Gå til innhold

Er det riktig at mannen gjør "alt" ute = kvinnen skal gjøre alt husarbeidet?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

En gjennomgående diskusjon her i huset er at siden mannen gjør alt ute:
- kantklipper, ca 1 gang mnd
- kjører sitteklipper på de områdene robotklipperen ikke når, ca 1 gang mnd
- freser snø
- fjerner snø fra taket (de få årene det har snødd så mye at det behøves)

...så bør alt husarbeidet inne gjøres av kvinnen.
(innendørs bytter han forøvrig vann på robotstøvsugeren / rengjør stasjonen hver uke / renser filter på varmepumpe ved behov).

Hvis huset skal vaskes / males har dette alltid vært en felles innsats.

Hva er deres tanker? 
Jeg føler det er mye mer som må gjøres inne kontra ute.

Anonymkode: 553f4...e72

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bytt oppgavene, så kan han gjøre husarbeidet inne, og så kan du gjøre det han gjør ute. 

Her i huset deler vi på oppgavene stort sett (utenom nå når jeg har vært gravid og dårlig, da har samboer gjort alt), så vi begge freser snø og klipper plen og alt annet som gjøres ute. 

Anonymkode: 73d90...1f7

  • Liker 7
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det korte svaret er, nei. 

  • Liker 14
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir feil, det mest rettferdige er å se på den totale arbeidsbelastningen. Altså, hva må gjøres oftere? Mest sannsynlig så vasker dere klær mer enn en gang i måneden, samme med oppvasken og støvsuging, skifting på senga. 

Anonymkode: e24a0...954

  • Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig med deg, men jeg klarer ikke overbevise mannen her i huset om det. Totaaaalt fastlåst på det og all logikk og sunn fornuft forsvinner hvis det snakkes om.. Han er oppdratt sånn, så sånn blir det. Det må snus i oppdragelsen av gutter.

Jeg letter på rettferdighetsfølelsen min ved å alltid sørge for at han har prosjekter ute. Spør han om hjelp til å male så har jeg alltids ting jeg må få unnagjort inne :P Usunt som fy.. menmen.

  • Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var alene med hus og hage og hadde definitivt valgt utearbeidet hvis jeg kunne velge.

Dere får bytte hvis han mener fordelingen er så lik.

Anonymkode: 6d33f...f6c

  • Liker 17
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Heh. Det var alltid min fars argument også. Men det så jo ikke ut ute hos oss, så det var ikke som om han gjorde så veldig mye i det store og det hele. 

Tenker at det er helt vanlig og fornuftig å fordele oppgaver hvis det er slik at noen oppgaver liker og mestrer man bedre enn andre. Men ute/inne er ofte et dårlig og urettferdig skille.

Anonymkode: 8e370...1e4

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her i huset gjør jeg alt inne og mannen gjør ikke en dritt.

Jeg gjør det fordi jeg er hjemme tre timer før han, jeg står riktignok opp tre timer tidligere, men å vente med husarbeid til han kommer hjem, faller ikke naturlig for meg. 

Forskjellen på min mann og mange andres (i hvert fall på KG), er at min aldri sier nei til noe om jeg spør, han rydder alltid opp etter seg og sitt, respekterer meg og er takknemlig for alt jeg gjør. 

Hadde jeg vært hjemme likt med han, hadde vi fordelt husarbeidet mer. 

Anonymkode: 5a2f5...bed

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har sånn ca samme fordeling, og vi liker dette. Jeg hater å klippe plen (vi har også plentraktor og kjempestor mark på gammel gård), måke og gjøre vedlikehold på nøst, hus og låve, skifte dekk, vaske bilen, sage ned trær og hugge opp ved. Derfor gjør jeg mesteparten inne, men mannen pleier å støvsuge hele huset 1 gang i uka, samt lager middag stort sett hver dag. Han gjør også andre småting inne som diverse vedlikehold, men selve klesvasken, støvtørk og annen vask, er det stort sett jeg som gjør. Vi deler på å tømme oppvaskemaskinen etter tur med oss og ungene, han er stort sett med å handler 1 gang pr. uke, han tømmer bosset (der er han flinkest) og hjelper meg hvis det er noe jeg trenger hjelp til. Jeg hjelper litt til ute med ting, men er nok flinkest på å holde blomster i hagen pene... Jeg vasker innimellom en av bilene.

Sånn totalt sett, så gjør han de tingene jeg hater/synes er tunge, også gjør jeg det jeg liker best å gjøre selv som å ha kontroll på klesvask, bretting og mat/handling. Han elsker å være ute å gjøre ting, og jeg elsker at han er ute og gjør ting, slik at jeg kan tusle i fred med mitt. Ellers så gjør vi jo mesteparten sammen. Jeg føler ikke at jeg gjør mer enn ham - tvertimot. Hvis det er sånn, TS, at det ikke er så ofte han gjør noe ute, og ikke hjelper til med NOE inne, så forstår jeg følelsen din. 

Anonymkode: 1f304...276

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Vi har sånn ca samme fordeling, og vi liker dette. Jeg hater å klippe plen (vi har også plentraktor og kjempestor mark på gammel gård), måke og gjøre vedlikehold på nøst, hus og låve, skifte dekk, vaske bilen, sage ned trær og hugge opp ved. Derfor gjør jeg mesteparten inne, men mannen pleier å støvsuge hele huset 1 gang i uka, samt lager middag stort sett hver dag. Han gjør også andre småting inne som diverse vedlikehold, men selve klesvasken, støvtørk og annen vask, er det stort sett jeg som gjør. Vi deler på å tømme oppvaskemaskinen etter tur med oss og ungene, han er stort sett med å handler 1 gang pr. uke, han tømmer bosset (der er han flinkest) og hjelper meg hvis det er noe jeg trenger hjelp til. Jeg hjelper litt til ute med ting, men er nok flinkest på å holde blomster i hagen pene... Jeg vasker innimellom en av bilene.

Sånn totalt sett, så gjør han de tingene jeg hater/synes er tunge, også gjør jeg det jeg liker best å gjøre selv som å ha kontroll på klesvask, bretting og mat/handling. Han elsker å være ute å gjøre ting, og jeg elsker at han er ute og gjør ting, slik at jeg kan tusle i fred med mitt. Ellers så gjør vi jo mesteparten sammen. Jeg føler ikke at jeg gjør mer enn ham - tvertimot. Hvis det er sånn, TS, at det ikke er så ofte han gjør noe ute, og ikke hjelper til med NOE inne, så forstår jeg følelsen din. 

Anonymkode: 1f304...276

Det er jo en helt annen situasjon, det der er faktisk arbeid av et visst omfang. Dere har jo masse som må gjøres ute :)

Anonymkode: 8e370...1e4

  • Liker 6
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine foreldre hadde en slik fordeling. Men da var utearbeidet mye mer. Med vedhogging, og uten de hjelpemidlene man har i dag. Og han fikset også alt praktisk inne, pusset opp bad fra bunnen blant annet. Og han jobbet mer utenfor hjemmet. 

Om mannen hadde kommet med et slikt forslag i dag hadde jeg bare ledd høyt. Bilene er innom dekkhotell to ganger i året, og vaskehall månedlig. Vi har lagt varmekabler slik at snømåking så godt som utgår. Og har lagt så mye platting og stein at plenklipp er marginalt. 

Anonymkode: 3a40a...1b9

  • Liker 2
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Alt" er riktig hvis begge mener det er riktig. Det har egentlig lite å si hva omverdenen måtte mene. Jeg ville faktisk foreslått å ikke tenke på dette som å handle om kjønnsroller i det hele tatt. Dere er da begge voksne folk som holder hus i lag, uavhengig av hva slags utstyr dere måtte ha der nede, ikke sant?

Slik jeg forstår det, argumenterer han heller ikke på grunnlag av kjønnsroller, men mengden arbeid som skal fordeles.

Endret av Thorwegian
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

En gjennomgående diskusjon her i huset er at siden mannen gjør alt ute:
- kantklipper, ca 1 gang mnd
- kjører sitteklipper på de områdene robotklipperen ikke når, ca 1 gang mnd
- freser snø
- fjerner snø fra taket (de få årene det har snødd så mye at det behøves)

...så bør alt husarbeidet inne gjøres av kvinnen.
(innendørs bytter han forøvrig vann på robotstøvsugeren / rengjør stasjonen hver uke / renser filter på varmepumpe ved behov).

Hvis huset skal vaskes / males har dette alltid vært en felles innsats.

Hva er deres tanker? 
Jeg føler det er mye mer som må gjøres inne kontra ute.

Anonymkode: 553f4...e72

Si at du vil bytte. 

Anonymkode: 783bc...6d8

  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Og min gjør ikke noe ute heller, fordi han syns det er hysterisk å gjøre ting som ikke er omtrent livsnødvendig, som f.eks å vaske klær når de stinker, måke akkurat nok til å få bilen ut for å komme på jobb. Flekker og støv på flater og gulv er hysterisk å bry seg om, at gresset blir langt er hysterisk å bry seg om, at fettet ligger i stekepanna flere dager er hysterisk å bry seg om, at vi andre snubler i rotet hans er hysterisk å bry seg om osv.

Sånn er han oppdratt; man skal være avslappet og ikke hysterisk, men så har de dessverre ikke hatt selvinnsikt til å skjønne hva som er normalt. Selv hater jeg husarbeid og gjør så lite som mulig, men jeg prøver jo å holde en viss hygienisk standard da.

Anonymkode: 65903...3b0

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Vi har sånn ca samme fordeling, og vi liker dette. Jeg hater å klippe plen (vi har også plentraktor og kjempestor mark på gammel gård), måke og gjøre vedlikehold på nøst, hus og låve, skifte dekk, vaske bilen, sage ned trær og hugge opp ved. Derfor gjør jeg mesteparten inne, men mannen pleier å støvsuge hele huset 1 gang i uka, samt lager middag stort sett hver dag. Han gjør også andre småting inne som diverse vedlikehold, men selve klesvasken, støvtørk og annen vask, er det stort sett jeg som gjør. Vi deler på å tømme oppvaskemaskinen etter tur med oss og ungene, han er stort sett med å handler 1 gang pr. uke, han tømmer bosset (der er han flinkest) og hjelper meg hvis det er noe jeg trenger hjelp til. Jeg hjelper litt til ute med ting, men er nok flinkest på å holde blomster i hagen pene... Jeg vasker innimellom en av bilene.

Sånn totalt sett, så gjør han de tingene jeg hater/synes er tunge, også gjør jeg det jeg liker best å gjøre selv som å ha kontroll på klesvask, bretting og mat/handling. Han elsker å være ute å gjøre ting, og jeg elsker at han er ute og gjør ting, slik at jeg kan tusle i fred med mitt. Ellers så gjør vi jo mesteparten sammen. Jeg føler ikke at jeg gjør mer enn ham - tvertimot. Hvis det er sånn, TS, at det ikke er så ofte han gjør noe ute, og ikke hjelper til med NOE inne, så forstår jeg følelsen din. 

Anonymkode: 1f304...276

Da har dere ikke omtrentlig samme fordeling. Langt fra. Din mann virker. 

  • Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det enkel svaret bør være at hver enkelt husstand må klare å bli enig om hva som er best for dem. 

Det er ikke noe fast regel at det skal være på en spesifikk måte. 

Snakk sammen lag en oversikt om alt som skal gjøres ute og inne og bli enig om utførelsen.. 

Anonymkode: e71f3...369

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg og mannen småkranglet forresten en del om husarbeid tidlig i forholdet. Gjennom 2-3 uker noterte vi ned hva vi gjorde, og skrev ned tiden det tok. Deretter skrev vi hver ned oppgave, og snittid vi hadde brukt. 

Så valgte vi annenhver gang. Jeg valgte for eksempel "lage middag" mens raskere oppgaver som "ansvar for søppel", fordi det for meg er en lystbetont oppgave. 

Anonymkode: 3a40a...1b9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han gjør mest ute, men han er jaggu god på nedvask, vaske inni skap, komfyr, sluker.

klager ikke jeg, jeg tar mest støvsuging og gulvvask, men helt ærlig liker jeg å vaske, spesielt på badet, elsker duften av nyvasket hus.

Anonymkode: d47e2...fc3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Bare bytt i et år. Det vil gå tre dager før han syns det er urettferdig. Da må du holde ut til smømskesesongen startet. Jeg liker gresdklipping og snømåking jeg. 

Anonymkode: 97a18...ec5

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres det ut som en rimelig oppgavefordeling? Hvis mannen mener det er rimelig så kan dere bytte. 

Anonymkode: 9805d...5c2

  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...