Gå til innhold

Hvilke E stoffer har du spist i dag?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Men skal man ikke være litt selvkritiske og spørre seg selv hvilke E stoffer man har puttet i seg i dag? 👺👹🤡

Kjøpte noe Gilde sideflesk beiken på kiwi i går, den til ca. 250 kroner kiloen og tenkte i mitt stille sinn, mon tro hva slags E stoffer man finner her. Det viste seg å være 4 E stoffer. E250, E301, E450 og E451. Heldigvis så tror jeg pakken med egg jeg kjøpte ikke har E stoffer.      

Hva med deg?

AnonymBruker
Skrevet

Egg er et E-stoff

Anonymkode: 1723e...e76

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

E-stoffer betyr bare tilsetningsstoffer som er godkjent i EU, og det er ikke slik st e-stoff= helseskadelig eller at alle e-stoffer er kunstig fremstilt. Jeg har i dag spist en frukt med c-vitamin, og c-vitaminer er også et e-stoff. Jeg bruker selv c-vitaminer i hjemmelaget aloe vera gele, for å forlenge holdbarheten. 

Anonymkode: dfb41...66b

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Eggedosis med sukrin. Kunstig søtning er ikke noe bra, men sukker er heller ikke bra og jeg trenger å gå ned 3-4 kilo. Sukk.

Jeg angrer allerede og tenker jeg heller burde spist hardkokte egg med salt.

Anonymkode: eb97d...37f

• Liker 1
Skrevet

E-stoffer er tilsetningsstoffer som er etterprøvd og godkjent for bruk innen EU. At noen av tilsetningsstoffene er kunstig fremstilt, betyr ikke at de er farligere enn det som er naturlig.

https://nhi.no/kosthold/ernaring/hva-er-e-stoffer

• Nyttig 1
Skrevet

Du verden for noen godtroende naut, så lenge de er EU godkjent så er det liksom bare å kjøre på helt ukritisk???

AnonymBruker
Skrevet
ThereGoesBob skrev (3 minutter siden):

Du verden for noen godtroende naut, så lenge de er EU godkjent så er det liksom bare å kjøre på helt ukritisk???

Så hyggelig du var da😘

• Liker 2
Gjest Dutullernå?
Skrevet

Jeg har bl.a spist tomater i dag - de inneholder 7 e-stoffer.

Kroppen inneholder 90 e-stoffer uavhengig hvilken mat man spiser.

Skrevet
ThereGoesBob skrev (1 time siden):

Hvor leste du det?

Skrevet (endret)

Omtrent INGEN her som presterer å svare på spørsmålet mitt. Kan det være noe galt med nivået på de likesinnede her på KG?

Endret av ThereGoesBob
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg spiste noen jordbær istad -

IMG_4568.jpeg

Anonymkode: 07442...510

• Liker 1
Gjest Dutullernå?
Skrevet
ThereGoesBob skrev (20 minutter siden):

Omtrent INGEN her som presterer å svare på spørsmålet mitt. Kan det være noe galt med nivået på de likesinnede her på KG?

Det er ingen som vet hvor mange e-stoffer de har spist i dag. All mat inneholder e-stoffer enten naturlig eller tilsatt.

AnonymBruker
Skrevet
Dutullernå? skrev (1 time siden):

Jeg har bl.a spist tomater i dag - de inneholder 7 e-stoffer.

Kroppen inneholder 90 e-stoffer uavhengig hvilken mat man spiser.

Tomat inneholder ikke E-stoffer siden disse stoffene er der naturlig, dvs ikke er tilsetningsstoffer. De samme stoffene brukes som tilsetningsstoffer i ande produkter, og kan være naturlige eller syntetisk framstilt.

Anonymkode: 141f7...1f4

• Nyttig 1
Gjest Dutullernå?
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Tomat inneholder ikke E-stoffer siden disse stoffene er der naturlig, dvs ikke er tilsetningsstoffer. De samme stoffene brukes som tilsetningsstoffer i ande produkter, og kan være naturlige eller syntetisk framstilt.

Jo, tomater inneholder e-stoffer. 

E-stoffer er ikke det samme som tilsetningsstoffer.

Ikke alle e-stoffer er tilsetningsstoffer, men alle tilsetningsstoffer er e-stoffer.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

E 330 er eit E-nummer for sitronsyre, eit stoff som blir brukt i matvarer.

Tilsettingsstoff som har E-nummer mellom 300 og 399 er antioksidantar. Desse gjer maten meir haldbar, ved å verne matvarene mot å bli øydelagd av mellom anna oksygenet i luft.

Anonymkode: 07442...510

Skrevet

Er det ikke naturlug umami i tomater? Det er i så fall ikke det samme som E621 (msg)

AnonymBruker
Skrevet

E150d og E338 

Anonymkode: 2787d...2ca

Skrevet
ThereGoesBob skrev (5 timer siden):

Du verden for en fordømmende slask! 

ThereGoesBob skrev (3 timer siden):

Tja, de færreste er vel på et like lavt nivå som du er i denne tråden. 😉

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

E-stoffer betyr bare tilsetningsstoffer som er godkjent i EU, og det er ikke slik st e-stoff= helseskadelig eller at alle e-stoffer er kunstig fremstilt. Jeg har i dag spist en frukt med c-vitamin, og c-vitaminer er også et e-stoff. Jeg bruker selv c-vitaminer i hjemmelaget aloe vera gele, for å forlenge holdbarheten. 

Nå er ikke EU kjent for å være troverdig akkurat... Mye korrupsjon, løgn og agendaer på gang. 

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...