Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg klarer ikke å bestemme meg, og ønsker litt innspill. Kommer til å sitte med ca 1,4 u EK når jeg selger ila høsten. Har lav lønn, 430 000. Trenger ca 100 000 til ulike utgifter og flytting.

Sliter med å velge mellom å eie ca 38m2, og null sparing. Eller leie 50m2 og ta fastrenteinnskudd. Har også mulighet til å betale 100k for nybygg, og i verste fall selge kontraktsposisjonen ved ferdigstillelse. Uff er stresset av hele greia🫢Haha. Eie vil koste meg ca 12 k i mnd. Leie 16k…

Anonymkode: 58131...899

Videoannonse
Annonse
Skrevet

I et tiårsperspektiv har man forhåpentligvis betalt ned en god del av boliglånet samtidig som boligen ikke har rast i verdi. Så da eier du kanskje 1/3 av leiligheten. Om du leier i 10 år eier du fortsatt ingenting, eneste som har skjedd er at egenkapitalen din er spist opp av inflasjon og kanskje økte boligpriser. 

Hva mener du med at du har mulighet for å betale 100k for nybygg? 

Hvilke summer snakker vi om? Leilighet til 3,4 millioner? Har du tatt med felleskostnader, vedlikehold, eventuell eiendomsskatt osv. i priskalkylene dine? 

AnonymBruker
Skrevet
newman01 skrev (1 minutt siden):

I et tiårsperspektiv har man forhåpentligvis betalt ned en god del av boliglånet samtidig som boligen ikke har rast i verdi. Så da eier du kanskje 1/3 av leiligheten. Om du leier i 10 år eier du fortsatt ingenting, eneste som har skjedd er at egenkapitalen din er spist opp av inflasjon og kanskje økte boligpriser. 

Hva mener du med at du har mulighet for å betale 100k for nybygg? 

Hvilke summer snakker vi om? Leilighet til 3,4 millioner? Har du tatt med felleskostnader, vedlikehold, eventuell eiendomsskatt osv. i priskalkylene dine? 

Ja tar med alle kostnader i vurderingene. Men også trivsel og helse. Vet jo at 38m2 vil medføre mistrivsel. Jeg har også ulike hjelpemidler som krever stor plass, og er avhengig av bil pga forflytningsvansker. Den lille leiligheten er også 20 000kr dyrere per m2 enn en større som er favoritt(men for dyr). Nybygg vil koste 3,3. Uten parkering. Nybygg tenker jeg på som investering dersom jeg leier, med mulighet for prisstigning ila 2-3 års byggetid. Jeg blir neppe enig med meg selv😄

Anonymkode: 58131...899

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...