Gå til innhold

Sykling (4 år)

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hva tenker dere om 4-åringer som er ute og sykler helt alene? Er det innafor å la 4-åringen sykle til venner eller til barnehagen alene? 

Jeg har sett flere av mine barns venner som har vært ute og syklet uten voksne. Syklet til lekeplassen, syklet til barnehagen og syklet til venner. Flere har syklet på trafikkert vei uten gangfelt og har krysset veier med mye trafikk i morgenrushet. Har sett at noen av de voksne har møtt de i enden av ruten, men de voksne kjørte da en annen vei enn barnet syklet. De har heldigvis hatt hjelm på, men når en 4-åring har på seg hjelm helt alene, så sier det seg selv at den sitter jo ikke så veldig godt på. Tenker at det er farlig for så små barn å sykle i trafikken, de er fremdeles veldig umodne, impulsive og har lite til ingen trafikkforståelse. Er dette greit syns dere?🤔

Anonymkode: 8a837...46c

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Spørs veldig hvor man bor, men tenker det er for tidlig. Men min 5 åring er ute å sykler i gaten alene(gatetun) der det er lite biler. Men ikke langs veien og på fortauet, og kryssing av vei.

Og en 4-åring leverer jo ikke seg selv til barnehagen.

Anonymkode: 59513...0e6

AnonymBruker
Skrevet

Kommer helt an på. Å sykle til lekeplassen kan være ok, spørs jo hvor den ligger. Ligger den rundt hjørnet i en blindvei med 30-sone eller i et gatetun, er det kanskje innafor

Det er helt klart for tidlig å sykle alene på mer trafikkert vei. Mener jeg leste en plass at det ikke er anbefalt før de er ganske store  var det 10 år, mon tro? Det tar tid å lære at biler ikke stopper på flekken, og å skjønne at man er nesten usynlig som myk trafikkant. En fireåring vil nok føle at han er verdens midtpunkt og derfor tenke at alle ser ham og tilpasser seg ham i trafikken.

Jeg leverte meg selv i barnehagen noen ganger. Men jeg bodde vegg i vegg med barnehagen og bare hoppet over hagegjerdet så var jeg i barnehagen. Ingen sykling.

Anonymkode: 754e8...1fd

Skrevet

Ungene her skyklet alene til venner da de var 4 år, men vi bor på en måte hvor dette ikke er hverken farlig eller uoversiktelig. Så ja, som de over her sier - Det avhenger helt av situasjonen. Du beskriver gangfelt og traffikert vei, som gjør at jeg får et bilde av en eller annen slags tettsted/by, og om det er riktig vil jeg si at nei, barn er generelt ikke i stand til å sykle alene i bybildet når de er fire år. På en annen side sier du at flere av barna gjør dette, som gjør at jeg tenker at her er det vurderinger som ligger til grunn for hvordan dette regnes som trygt. Jeg tviler på at det er en kollektiv greie om å slippe ungenen løs i et farlig bybilde, de fleste foreldre ville ikke sendt barna sine ut i et farlig bybilde da ungene er fire år. Så det får meg til å tenke at siden det er flere som gjør dette er det ikke farlig.  

AnonymBruker
Skrevet

Mine har syklet til barnehagen, men ikke alene. Gang- og sykkelveg. Ellers har de syklet alene i nærområdet, i parken, og til lekeplassen.

Anonymkode: 84ef2...530

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Granskudd skrev (2 minutter siden):

Ungene her skyklet alene til venner da de var 4 år, men vi bor på en måte hvor dette ikke er hverken farlig eller uoversiktelig. Så ja, som de over her sier - Det avhenger helt av situasjonen. Du beskriver gangfelt og traffikert vei, som gjør at jeg får et bilde av en eller annen slags tettsted/by, og om det er riktig vil jeg si at nei, barn er generelt ikke i stand til å sykle alene i bybildet når de er fire år. På en annen side sier du at flere av barna gjør dette, som gjør at jeg tenker at her er det vurderinger som ligger til grunn for hvordan dette regnes som trygt. Jeg tviler på at det er en kollektiv greie om å slippe ungenen løs i et farlig bybilde, de fleste foreldre ville ikke sendt barna sine ut i et farlig bybilde da ungene er fire år. Så det får meg til å tenke at siden det er flere som gjør dette er det ikke farlig.  

Bor i en liten by. Det har vært to som flere ganger har syklet på veier med mye trafikk. De har da syklet gjennom to boligfelt for å komme seg frem, og krysset gangfelt på trafikkert vei i morgenrushet. Uoversiktlig og «trange» boligfelt, ingen gangsti og med hekker overalt.

Andre har syklet alene i kortere strekk i eget nabolag, hvor faren er mye mindre; mindre trafikk, bredere vei, lavere fartsgrense, oversiktlig.

Anonymkode: 8a837...46c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...