AnonymBruker Skrevet 19. juni 2024 #41 Skrevet 19. juni 2024 AnonymBruker skrev (39 minutter siden): Hvorfor skal toåringer suge i seg maten? Anonymkode: 95536...a93 Det hadde selvsagt vært bedre om ts sendte med noe mat med tyggemotstand, men ts tror at ungen vil få kalsium-mangel om ungen ikke fores med yoghurt i barnehagen, så da er svaret for at det skal bli mitt mindre søl og griseri. Ts kan jo evt la ungen spise yoghurt med skje til kveldsmat hver dag. Anonymkode: 0b0a2...2aa 4
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2024 #42 Skrevet 19. juni 2024 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Det har jeg lurt på. Blir nå ikke noe naturlig måtte å spise når alt ska være i slike klemme poser. Og tror og det blir mye mer at barna ikke lærer å bruke bestikk osv. Anonymkode: b8fda...6cb Hvor står det at alt skal være i klemmeposer? Det er vel kun snakk om en ting, og det er yoghurten. Og yoghurt er vel strengt talt noe alle barn overlever noen timer uten. Om den er så viktig så kan dere gi yoghurtbeger før og etter barnehagen. I barnehagen til mine barn er det heller ikke lov med yoghurtbeger, kun klemmepose. Det er på grunn av at mange hadde med beger, så spiste de to skjeer og ville ikke ha mer. De hadde ikke plass til å lagre alle åpnede begre, det ble mye kliss og mye matsvinn. Ser absolutt ingen grunn til å ikke spille på lag med barnehagen når det gjelder dette. Anonymkode: 7c854...da5 6 2
Laraa Skrevet 19. juni 2024 #43 Skrevet 19. juni 2024 (endret) AnonymBruker skrev (6 timer siden): Har en på to år som liker å ha med en yoghurt i barnehagen, barnehagen ønsker at vi skal bytte til klemmepose, men for det første lærer ikke barnet å spise ordentlig av disse og for det andre er det mye dyrere. De ønsker det for at det blir mindre søl, men er det virkelig et så stort problem? Hvordan er det i deres barnehage? Hjemme spiser ikke barnet yoghurt da det ofte er mett etter barnehagen, spiser også frokost i barnehagen. Anonymkode: f15bb...d3e Kort fortalt, ja! Jeg jobbet i barnehage før og det var et mareritt hver gang. Barna skal ut og lekte samtidig som du må stå og skylle halvfulle begre og kastet resten i søppel med å grave det ut med skje, vaske yoghurtkliss fra bord. Det er ikke isolert de begrene til eller fra, men det kommer midt opp i en overgangsituasjon hvor barna enten skal kles på og leke ute eller organiseres til å lekte inne. Og så slutter første dagvakt omtrent samtidig. Jeg har ikke tall på hvor mange ganger jeg har stått og vasket bord med yoghurtsøl og skylt yoghurtbegre til 14.15 når jeg egentlig skulle sluttet 14.00. Når det skal sies var barnehagen jeg jobbet i over gjennomsnittet dårlig på koordinering og organisering, så jeg jeg ser meg tilbake og spør meg hvorfor jeg ikke sluttet før. Men det er mange barnehager som sliter med å få ansatte oc tiden til å strekke til og da er en haug med yoghurtbegre når du egentlig ikke har kapasitet enda en byrde på lasten Endret 19. juni 2024 av Laraa 9 1 1
Gjest issoras Skrevet 19. juni 2024 #44 Skrevet 19. juni 2024 3 hours ago, AnonymBruker said: klart bhg kan legge føringer likevel, eller mener du alt skal være lov fordi de ikke har mat i bhg? Anonymkode: 1b4ca...258 Utover godteri, snop, mat med svært mye sukker og mat som må tilberedes mener jeg at barnehagen ikke kan legge så mye føringer nei. Det er jo barnehagen som aktivt har valgt bort å tilby barna mat selv, da er det ganske urimelig å komme med en haug med føringer på siden. Krav relatert til helse, allergi og praktisk gjennomførbarhet - OK. Alt annet er ikke OK. Klemmepose er et helt tullete krav.
Gjest issoras Skrevet 19. juni 2024 #45 Skrevet 19. juni 2024 1 hour ago, Laraa said: Kort fortalt, ja! Jeg jobbet i barnehage før og det var et mareritt hver gang. Barna skal ut og lekte samtidig som du må stå og skylle halvfulle begre og kastet resten i søppel med å grave det ut med skje, vaske yoghurtkliss fra bord. Det er ikke isolert de begrene til eller fra, men det kommer midt opp i en overgangsituasjon hvor barna enten skal kles på og leke ute eller organiseres til å lekte inne. Og så slutter første dagvakt omtrent samtidig. Jeg har ikke tall på hvor mange ganger jeg har stått og vasket bord med yoghurtsøl og skylt yoghurtbegre til 14.15 når jeg egentlig skulle sluttet 14.00. Når det skal sies var barnehagen jeg jobbet i over gjennomsnittet dårlig på koordinering og organisering, så jeg jeg ser meg tilbake og spør meg hvorfor jeg ikke sluttet før. Men det er mange barnehager som sliter med å få ansatte oc tiden til å strekke til og da er en haug med yoghurtbegre når du egentlig ikke har kapasitet enda en byrde på lasten Hvorfor vaske yoghurtbegere kl 14? Legg de tilbake i matboksen/posen de kom i og send med hjem. Det er foreldrenes ansvar, ikke barnehagens ansvar å vaske yoghurtbegere!?! Helt utrolig at dere faktisk brukte ressurser på dette. Her kommer til og med bananskallet med hjem. 😅
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2024 #46 Skrevet 19. juni 2024 Anononyma skrev (8 timer siden): De oppfordrer til klemmepose i vår bhg også. Forstår dem godt! Nå sommerstid spiser de ofte ute i tillegg og det blir mye knot for dem om 12 to-åringer skal rote med beger og skje. Vi har alltid sendt med klemmepose. Kjøper en 6-pk Skyr klemmeposer i uka, den koster vel rundt 60 kr. Syns det er helt ok Samme her. Vi tar gjerne den utgiften med klemmeposer. Gjør det så mye enklere for de ansatte. Vår på 18 mnd kan spise med skje, men det blir så klart noe gris. Den ene klemmeposen om dagen er ikke ødeleggende for spising akkurat. Anonymkode: e7533...418 2 1
Laraa Skrevet 19. juni 2024 #47 Skrevet 19. juni 2024 issoras skrev (45 minutter siden): Hvorfor vaske yoghurtbegere kl 14? Legg de tilbake i matboksen/posen de kom i og send med hjem. Det er foreldrenes ansvar, ikke barnehagens ansvar å vaske yoghurtbegere!?! Helt utrolig at dere faktisk brukte ressurser på dette. Her kommer til og med bananskallet med hjem. 😅 Enig, men sånn var det. Det er var mye dysfunksjonelt i den barnehagen og særdeles dårlig arbeidsmiljø. Jeg mistet jobben i forbindelse med at jeg ble utbrent. I ettertid kanskje det beste som kunne hendt meg
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2024 #48 Skrevet 19. juni 2024 issoras skrev (3 timer siden): Utover godteri, snop, mat med svært mye sukker og mat som må tilberedes mener jeg at barnehagen ikke kan legge så mye føringer nei. Det er jo barnehagen som aktivt har valgt bort å tilby barna mat selv, da er det ganske urimelig å komme med en haug med føringer på siden. Krav relatert til helse, allergi og praktisk gjennomførbarhet - OK. Alt annet er ikke OK. Klemmepose er et helt tullete krav. Jeg tror du bør sette deg inn i hvor lite ressurser den gjennomsnittlige barnehage har. Vi har ikke matordning i barnehagen jeg jobber i, det er ikke noe vi aktivt har valgt bort, men vi har ikke ressurser til det. Alle små tidstyver tar tid vekk fra barna. Å ha matordning ville tatt ressurser vi ikke har. I stedet for å klage på slike bagateller så spill på lag med barnehagene, om dere skal klage så ta det høyere opp i systemet. Anonymkode: 7c854...da5 3 1 1
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2024 #49 Skrevet 19. juni 2024 issoras skrev (3 timer siden): Utover godteri, snop, mat med svært mye sukker og mat som må tilberedes mener jeg at barnehagen ikke kan legge så mye føringer nei. Det er jo barnehagen som aktivt har valgt bort å tilby barna mat selv, da er det ganske urimelig å komme med en haug med føringer på siden. Krav relatert til helse, allergi og praktisk gjennomførbarhet - OK. Alt annet er ikke OK. Klemmepose er et helt tullete krav. Valgt bort? Ja jøss for du vil helker at en ansatt skal stå på kjøkkenet da og svd mindre bemannet? jo selvsagt kan de nekte Anonymkode: 1b4ca...258 1
Gjest issoras Skrevet 19. juni 2024 #50 Skrevet 19. juni 2024 27 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg tror du bør sette deg inn i hvor lite ressurser den gjennomsnittlige barnehage har. Vi har ikke matordning i barnehagen jeg jobber i, det er ikke noe vi aktivt har valgt bort, men vi har ikke ressurser til det. Alle små tidstyver tar tid vekk fra barna. Å ha matordning ville tatt ressurser vi ikke har. I stedet for å klage på slike bagateller så spill på lag med barnehagene, om dere skal klage så ta det høyere opp i systemet. Anonymkode: 7c854...da5 Jeg vet meget godt hvilke ressurser den gjennomsnittlige barnehage har, og veldig mange barnehager har matordning. Ikke noe fancy, men brødmat. 17 minutter siden, AnonymBruker said: Valgt bort? Ja jøss for du vil helker at en ansatt skal stå på kjøkkenet da og svd mindre bemannet? jo selvsagt kan de nekte Anonymkode: 1b4ca...258 Det krever ikke mye tid og ressurser å legge frem pålegg og ferdig oppskåret brød, og barna er med og gjør klart måltidet og rydde av. Avdelingene samarbeider om dette. Det er svært vanlig. Barnehagene må gjerne nedprioritere dette av ulike årsaker, men da må de jo akseptere at det er foreldrene som bestemmer innholdet i matpakka. Så lenge maten tilfredsstiller helsemessige krav og ikke krever egen tilberedelse har ikke barnehagen så mye den skulle ha sagt.
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2024 #51 Skrevet 19. juni 2024 Jeg vil bare si at jeg er født på slutten av 80-tallet, og vi spiste yoghurt på skole og i barnehage! Litago-beger og Go' morgen-yoghurt over en lav sko. Anonymkode: 4718d...0f9 2 1
Jajakvinne12 Skrevet 19. juni 2024 #52 Skrevet 19. juni 2024 (endret) AnonymBruker skrev (12 timer siden): Har en på to år som liker å ha med en yoghurt i barnehagen, barnehagen ønsker at vi skal bytte til klemmepose, men for det første lærer ikke barnet å spise ordentlig av disse og for det andre er det mye dyrere. De ønsker det for at det blir mindre søl, men er det virkelig et så stort problem? Hvordan er det i deres barnehage? Hjemme spiser ikke barnet yoghurt da det ofte er mett etter barnehagen, spiser også frokost i barnehagen. Anonymkode: f15bb...d3e https://twistshake.com/no/p/squeeze-bag-220ml-4x-bundle Har brukt disse i årevis. Ikke til yoghurt men smoothies. Funker til youghurt og, så kan du kjøpe store beger og fylle på fra det er enda billigere. Edit: Har brukt SAMME posene i årevis, de holder mer eller mindre «evig». De jeg har er snart 6år gammle. Tåler oppvaskmaskin også! Endret 19. juni 2024 av Jajakvinne12 1
Jajakvinne12 Skrevet 19. juni 2024 #53 Skrevet 19. juni 2024 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Det er jo tydeligvis godteri yoghurt barnehagen vil de skal ha. Ettersom naturell yoghurt ikke finnes i klemmepose. Anonymkode: 33f93...0d6 Jepp.
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2024 #54 Skrevet 19. juni 2024 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Har en på to år som liker å ha med en yoghurt i barnehagen, barnehagen ønsker at vi skal bytte til klemmepose, men for det første lærer ikke barnet å spise ordentlig av disse og for det andre er det mye dyrere. De ønsker det for at det blir mindre søl, men er det virkelig et så stort problem? Hvordan er det i deres barnehage? Hjemme spiser ikke barnet yoghurt da det ofte er mett etter barnehagen, spiser også frokost i barnehagen. Anonymkode: f15bb...d3e Er det barnehagen som skal oppdra barnet ditt til å lære seg å spise med skje av et beger? ER du virkelig så lat forelder at du helst vil overlate det til barnehagen? Så mye søl ? Om 14 toddlere skulle sittet med 14 begre og spist selv... altså evner du å tenke utover kun ditt eget barn? Anonymkode: bc461...6cd 3
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2024 #55 Skrevet 19. juni 2024 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Har ikke barn, men de klemmeposene, er ikke de kostbare som faen not vanlige beger? Og skal ikke barna lære å spise? Ikke bare sitte og sutte til de er 12 😬 Anonymkode: fc43c...650 Skal de ikke lære å spise HJEMME? Foreldre idag klarer f*en ikke oppdra sine egne unger. Så tafatt er det altså blitt at man forventer at barnehagen skal lære poden å spise. Anonymkode: bc461...6cd 5
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2024 #56 Skrevet 19. juni 2024 AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Skal de ikke lære å spise HJEMME? Foreldre idag klarer f*en ikke oppdra sine egne unger. Så tafatt er det altså blitt at man forventer at barnehagen skal lære poden å spise. Anonymkode: bc461...6cd De skal ikke "lære poden å spise" noe mer enn de skal "lære poden å snakke", men hvis de direkte motarbeider læringen ved å nekte barnet å spise med skje eller å snakke med andre gjør de ikke akkurat noen god jobb. Hva skal målet til barnehagene være egentlig, er det nok om de klarer å holde barna i live til foreldre kommer hjem fra jobb, eller skal de bidra positivt til utviklingen til barna? Anonymkode: dd4b4...af4 1 2
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2024 #57 Skrevet 19. juni 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): De skal ikke "lære poden å spise" noe mer enn de skal "lære poden å snakke", men hvis de direkte motarbeider læringen ved å nekte barnet å spise med skje eller å snakke med andre gjør de ikke akkurat noen god jobb. Hva skal målet til barnehagene være egentlig, er det nok om de klarer å holde barna i live til foreldre kommer hjem fra jobb, eller skal de bidra positivt til utviklingen til barna? Anonymkode: dd4b4...af4 Gjør jobben din som forelder for pokker! Lær barnet ditt å spise med skje hjemme først - SÅ følger bhg opp. Anonymkode: bc461...6cd 2 1
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2024 #58 Skrevet 19. juni 2024 Klemmeposer er ikke mat, ass. De må lære å spise og bruke litt tid så de merker at de blir Mette. Anonymkode: 63c9f...6fe 4
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2024 #59 Skrevet 19. juni 2024 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Gjør jobben din som forelder for pokker! Lær barnet ditt å spise med skje hjemme først - SÅ følger bhg opp. Anonymkode: bc461...6cd Det er jo det de ikke gjør, de insisterer på klemmeposer, så barnet skal få minst mulig trening hånd- og munnmotorikk. (Helsepersonell advarer mot bruk av disse.) Var det en pedagogisk institusjon det skulle være, eller er det ren oppbevaring? Barnehagene ser dessverre ut til å utvikle seg negativt. Anonymkode: dd4b4...af4 1 1
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2024 #60 Skrevet 19. juni 2024 AnonymBruker skrev (34 minutter siden): Det er jo det de ikke gjør, de insisterer på klemmeposer, så barnet skal få minst mulig trening hånd- og munnmotorikk. (Helsepersonell advarer mot bruk av disse.) Var det en pedagogisk institusjon det skulle være, eller er det ren oppbevaring? Barnehagene ser dessverre ut til å utvikle seg negativt. Anonymkode: dd4b4...af4 Er jammen ikke sikker lenger for foreldre virker å tro at det er barnehagen og skolen som skal ta alle kamper og all oppdragelsen, selv tør de ikke sette grenser for barna sine, de tør ikke ta kamper og nå vil de heller ikke lære barna sine helt fundementale ting for å vokse og utvikle seg. Anonymkode: bc461...6cd
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå