Gå til innhold

Jeg tror vi blir født på ny når vi dør. Hva tror du?


Anbefalte innlegg

Jeg har egentlig ingen sterk tro på noe angående 'etter døden'. Vet ikke hva jeg håper, tror eller finner sannsynlig... Tror dog ikke at man kommer til St.Peters port eller skjærsilden, eller noe i den duren. 

Anonymkode: f974d...84f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Chat gpt sitt svar på hva som skjer når vi dør
😊

 

Spørsmålet om hva som skjer når vi dør har vært et av de mest grunnleggende og mystiske spørsmålene i menneskehetens historie. Svaret varierer avhengig av kulturelle, religiøse og filosofiske perspektiver. Her er noen av de mest vanlige synspunktene:

 Religiøse perspektiver

1. **Kristendom**: Mange kristne tror på et liv etter døden hvor sjelen enten går til himmelen, helvete eller en mellomtilstand som kalles skjærsilden, avhengig av ens tro og handlinger i løpet av livet.

2. **Islam**: I islam er det troen på et etterliv hvor sjelen enten belønnes i paradis (Jannah) eller straffes i helvete (Jahannam) basert på ens handlinger og tro i løpet av livet.

3. **Hinduisme**: Hinduer tror på reinkarnasjon, hvor sjelen gjenfødes i en ny kropp. Karma, som er resultatet av ens handlinger, påvirker hvilken form sjelen vil ta i neste liv.

4. **Buddhisme**: Buddhister tror også på reinkarnasjon og karma, men målet er å oppnå nirvana, en tilstand av frigjøring fra lidelse og samsara (syklusen av død og gjenfødelse).

5. **Jødedom**: Jødedommen har varierende synspunkter på etterlivet. Noen jøder tror på en åndelig eksistens etter døden, mens andre fokuserer mer på å leve et rettferdig liv her og nå.

Filosofiske perspektiver

1. **Materialisme/Naturalistisk syn**: Mange filosofer og vitenskapsfolk som støtter en materialistisk verdensanskuelse tror at bevisstheten opphører når hjernen slutter å fungere. Fra dette perspektivet er døden endelig, og det finnes ingen eksistens etter døden.

2. **Dualisme**: Noen filosofer, som René Descartes, har argumentert for en dualistisk tilnærming, hvor kropp og sjel er adskilte. Dette kan innebære en form for etterliv hvor sjelen lever videre etter kroppens død.

Personlige og kulturelle perspektiver

- Mange mennesker har personlige erfaringer og overbevisninger om etterlivet som kan inkludere alt fra nær døden-opplevelser til kulturelt betingede forestillinger om spøkelser eller ånder.
- Noen moderne spirituelle bevegelser kombinerer elementer fra flere tradisjoner og kan inkludere tro på energifelter, åndelige dimensjoner eller universell bevissthet.

Vitenskapelige perspektiver

- Vitenskapen kan ikke definitivt svare på hva som skjer etter døden, men fokuserer på de fysiske og biologiske aspektene av død. Bevissthetens natur og om den kan eksistere uavhengig av hjernen er fortsatt et felt med mye debatt og forskning.

Hva som skjer når vi dør er et komplekst og dypt personlig spørsmål, og hvert individ kan ha sin egen tro og forståelse basert på en kombinasjon av kultur, religion, filosofi og personlige erfaringer.

Anonymkode: e3b1b...16d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 19.6.2024 den 7.16):

Jeg tror vi lever evig, bare gjennom nye fasader/kropper. Jeg tror vi har levd før, i en variant, men ikke husker det. Det samme tror jeg skjer med neste liv, at vi ikke husker dette livet.

Hva tror du skjer når vi dør?

Anonymkode: 1c140...e1a

Ja det er sant 👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 19.6.2024 den 21.55):

Har ikke hørt om Michael Newton, men har studert Dolores Cannon og QHHT (har tatt level 1 og 2 av kurset hennes). Lest flere av bøkene hennes og sett videoer av henne.

Jeg tror på liv "etter" døden. Jeg tror ikke det livet vi lever nå er det eneste ene og svart når kroppen dør. Jeg tror sjelen er udødelig og lever videre.

Jeg tror at alt skjer samtidig, alle liv skjer på samme tid og så er det det livet vi lever nå som er det vi fokuserer på. Når dette er over så fokuserer vi på et annet liv. Jeg tror det er fordi sjelen vil oppleve og erfare alt. 

Jeg tror også at det kan ta lang tid før man velger å erfare et liv til etter man er død. Noen som døde i 1610 f.eks er kanskje nettopp kommet inn i livet i vår tid igjen. Noen velger å komme tilbake tidligere. Tror jeg leste noe om at gjennomsnittlig går det 70 år før man velger å fokusere på neste liv (såsant dette livet ikke har vært fryktelig traumatisk slik at sjelen trenger litt mer tid på å komme tilbake til seg selv på en måte.)

Har også lest/hørt at for en sjel å velge å være i jordelivet er det vanskeligste den gjør og at å gå tilbake til sjel er frigjørende.

Har sett filmen med Robin Williams, "What dreams may come", og den er så fin, syns jeg. Jeg tror den filmen er det nærmeste jeg kommer å forklare hva jeg tror. Eller tegnefilmen "Soul" som kom for 2-3 år siden eller noe sånt. Den også syns jeg er fin. 

 

 

Anonymkode: c7ae0...058

Men denne teorien hennes foreslår jo slik jeg tolker det, at sjelen ble skapt en gang og så så vil den ta slutt.

Mens andre teorier er at sjelen er evig. At energi ikke kan oppstå ut av det blå, eller ødelegges.

Hvorfor skal sjelen lære mest mulig gjennom mange utfordrende harde liv? Hva skal sjelen med lærdommen videre da? Hva med når alt er erfart, hva skjer liksom etterpå?

Jeg har bare konkludert med at jeg ikke forstår og jeg holder meg unna alle sorter for forklaringer om videre liv. Ingen vet, og å høre på intervjuer om hva et menneske så inderlig TROR, blir som å høre på eventyr av en meget god oppdikter. Det ER vakkert, men det er bare et eventyr. 

Anonymkode: c727e...5dc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når sjelen har erfart nok gjennom mange utfordrende og harde liv er min mening at sjelen (du) er klar for større oppgaver, som kan være oppgaver på lik linje som det Jesus og Buddha hadde. Da bærer det med seg til andre høyere dimensjoner med større formål ;) Universet er uendelig og jorda er ikke eneste planeten

Anonymkode: e3b1b...16d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Når sjelen har erfart nok gjennom mange utfordrende og harde liv er min mening at sjelen (du) er klar for større oppgaver, som kan være oppgaver på lik linje som det Jesus og Buddha hadde. Da bærer det med seg til andre høyere dimensjoner med større formål ;) Universet er uendelig og jorda er ikke eneste planeten

Anonymkode: e3b1b...16d

Etter dét da?

Anonymkode: c727e...5dc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

11 minutter siden, AnonymBruker said:

Etter dét da?

Anonymkode: c727e...5dc

Etter det er det enda høyere dimensjoner ;) Det er et uendelig univers. Vi vet ikke halvparten.

Anonymkode: e3b1b...16d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Etter det er det enda høyere dimensjoner ;) Det er et uendelig univers. Vi vet ikke halvparten.

Anonymkode: e3b1b...16d

Feil. Vi vet ikke NOE.

Det er ikke meningen vi skal vite det heller.

Vi skal fokusere på vårt liv her på jorden mens vi lever, skape gode relasjoner og ta vare på og oss selv og andre, samt planeten vår.

Å tro blindt på hva andre dikter opp skjer etter døden blir som en slags religion. Det er kanskje en liten trøst for de som frykter døden, men det betyr ikke at det er sannheten. 

Anonymkode: c727e...5dc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, AnonymBruker said:

Feil. Vi vet ikke NOE.

Det er ikke meningen vi skal vite det heller.

Vi skal fokusere på vårt liv her på jorden mens vi lever, skape gode relasjoner og ta vare på og oss selv og andre, samt planeten vår.

Å tro blindt på hva andre dikter opp skjer etter døden blir som en slags religion. Det er kanskje en liten trøst for de som frykter døden, men det betyr ikke at det er sannheten. 

Anonymkode: c727e...5dc

Hvordan skapes gode relasjoner? For å skape gode relasjoner må en ha noe å snakke om og for å ta godt vare på seg selv, bør en oppleve å ha en følelse av mening i livet. For noe er filosofiske temaer og spiritualitet det som gir mening. 

Selv om alt det der, går det gjøre flere saker samtidig. Det ene utelukker ikke det andre. Kan godt tenke på dette, samt ta vare på oss selv, skape relasjoner og ta vare å på planeten.

Ingenting er feil.

Anonymkode: e3b1b...16d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Men denne teorien hennes foreslår jo slik jeg tolker det, at sjelen ble skapt en gang og så så vil den ta slutt.

Mens andre teorier er at sjelen er evig. At energi ikke kan oppstå ut av det blå, eller ødelegges.

Hvorfor skal sjelen lære mest mulig gjennom mange utfordrende harde liv? Hva skal sjelen med lærdommen videre da? Hva med når alt er erfart, hva skjer liksom etterpå?

Jeg har bare konkludert med at jeg ikke forstår og jeg holder meg unna alle sorter for forklaringer om videre liv. Ingen vet, og å høre på intervjuer om hva et menneske så inderlig TROR, blir som å høre på eventyr av en meget god oppdikter. Det ER vakkert, men det er bare et eventyr. 

Anonymkode: c727e...5dc

Teorien til Dolores Cannon? Nei, ikke som jeg har fått med meg i hvert fall. Kan ikke huske at hun noen gang har sagt eller skrevet at sjelen ble skapt og at den vil ta slutt. Sjelen er evig. 

Jeg tror egentlig at sjelen ikke er ute etter å lære, ikke sånn vi tenker på å lære. Jeg tror de velger å erfare livet på jorden (eller andre planeter). Hvorfor vet jeg ikke, jeg bare tror at det er det som skjer. Og hva de skal gjøre videre? Gjøre det samme igjen kanskje? 

Jeg har jo tenkt det samme; hva er vitsen? Hva skjer videre? 

Anonymkode: c7ae0...058

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Man husker ikke bevisst, men kroppen husker. Underbevisstheten husker selv om det ikke er bevisst. Det med tidligere liv kan du få tegn på hva du er interessert i. Om du er interessert i noe spesielt eller trukket mot en kultur, etc da kan det være tegn på tidligere minner fra et annet liv selv om du ikke er bevisst på at du husker det.

Anonymkode: e3b1b...16d

Hva mener du med at kroppen husker? Og hvorfor mener du at de tegnene du får er riktige? Kan de bevises på noen måte? Eller er det litt på synse-stadiet dette her?

 

Anonymkode: ba318...c28

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er sikker på at jeg har levd før. Under ulike meditasjoner har jeg gått tilbake i tidligere liv, fascinerende. Er også sikker på at kroppen min husker de ulike livene, da jeg i dag reagerer på ting som jeg relaterer til ting jeg har opplevd.

Jeg tror også at før vi blir født, så skriver vi en plan for vårt kommende liv, ting vi skal lære for å utvikle sjelen vår. Jeg ser på det som ei lang trapp, med mange trappetrinn/liv for å komme til toppen. Har vi ikke lært noe i livet vi har levd, den frie viljen, så tror jeg vi må leve livet på nytt med de utfordringene det gir oss.

Dette livet har vært utfordrende fra den dagen jeg ble født, men det var vel slik at jeg skulle lære noe ved å ta gode valg. Jodda, jeg har gjort mine feiltrinn og jeg angrer, men jeg tror jeg har lært. Samtidig har jeg fått rydda opp i mitt liv, fått svar på ting som ble holdt skjult for alle og fått rettferdighet for ting som har skjedd. Bare så synd at det tok meg over 50 år før alle svarene var der, men bedre sent enn aldri.

Nå tar jeg livet som det kommer, og jeg håper at den dagen jeg står foran St Peter og går gjennom mitt liv, så har jeg lært og får gå ett nytt trinn opp på livets trapp..

Tror jeg...

Anonymkode: 8d5c4...aaf

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Jeg er sikker på at jeg har levd før. Under ulike meditasjoner har jeg gått tilbake i tidligere liv, fascinerende. Er også sikker på at kroppen min husker de ulike livene, da jeg i dag reagerer på ting som jeg relaterer til ting jeg har opplevd.

Jeg tror også at før vi blir født, så skriver vi en plan for vårt kommende liv, ting vi skal lære for å utvikle sjelen vår. Jeg ser på det som ei lang trapp, med mange trappetrinn/liv for å komme til toppen. Har vi ikke lært noe i livet vi har levd, den frie viljen, så tror jeg vi må leve livet på nytt med de utfordringene det gir oss.

 

Anonymkode: 8d5c4...aaf

Hvorfor tror du disse tingene? Eller hva fikk deg til å tro det? Er det religiøst begrunnet eller har du bare lyst til å tro det er slik det er?

Jeg sier ikke du tar feil, men jeg lurer bare på hvordan du kom frem til dette?

Anonymkode: ba318...c28

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvorfor tror du disse tingene? Eller hva fikk deg til å tro det? Er det religiøst begrunnet eller har du bare lyst til å tro det er slik det er?

Jeg sier ikke du tar feil, men jeg lurer bare på hvordan du kom frem til dette?

Anonymkode: ba318...c28

Jeg er vel en av dem som prøver å se sammenhengen med ting som skjer og har skjedd. En forklaring på hvorfor ting ble som dem ble. 

Har hele tiden vært nysgjerrig, men det var først for over 20 år siden jeg kom borti det alternative. Har gått noen kurs selv og hatt ulike behandlinger for å komme i dybden på mine "problemer".

De svarene jeg har funnet har gitt meg en helt annen ro i livet. Var hos en sjaman for mange år siden. Han fant ut at jeg manglet biter i min sjel som gjorde at jeg var mye sint og det gikk utover mine nærmeste. Jeg var et såret barn pga alle mine opplevelser gjennom livet. Fikk behandling av ham og jeg merket stor forandring etterpå. 

Jeg er intuitiv, ser og føler vel mer enn de fleste. Jeg bare vet ting uten å kunne forklare det.

Skjønner at folk er skeptisk og det er lov. Men dette har hjulpet meg og det er ikke noe jeg prakker på dem rundt meg. Har vel bare noen venninner som har blitt overrasket noen ganger av ting jeg har fortalt som faktisk skjer, eller har skjedd.

 

Anonymkode: 8d5c4...aaf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det ikke bare er helt svart, så tror jeg det er noe hjernen vår ikke er i stand til å forstå.
Litt som størrelsen på universet, at vi ikke har de verktøyene til å verken kunne forutse eller tolke det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Kristendommen har jo helgardert seg , med både et liv etter døden og skjærsilden..der begge deler egentlig avfeies med signet jord..

jeg tror nok at det er en dimensjon , som frekvenser, der vi havner ..og egentlig , som en ånd , kan ta bolig i alt med veske... i utgangspunktet for å få kontakt med de man forlot ..en slik tilværelse tror jeg kan vare veldig veldig lenge.. Religioner er ikke en del av dette..slik vi kjenner religionene så er de skapt av levende mennesker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...