Gå til innhold

Jeg tror vi blir født på ny når vi dør. Hva tror du?


Anbefalte innlegg

9 hours ago, AnonymBruker said:

Hvis vi har en ny kropp og et nytt "sinn" om vi ikke husker det gamle, hva er det da som lever evig?

Anonymkode: ba318...c28

Det er sjelen som lever evig. Du tror den personen du er nå er ditt evige jeg, men det er kun partikler av sjelen , ikke hele din sjel. Du er den personen du er nå som følge av karma og det du som sjel skal lære. Jeg liker bedre se på at sjel er som den vi er, mens ånd er den vi er midlertidig i et liv

Anonymkode: e3b1b...16d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg håper at det er «The end», når vi dør.

På den annen side morer det meg litt om Elon Musk eller Donald Trump blir gjenfødt som en liten jente i en lutfattig landsby langt ut på bygda i India eller Afghanistan😅

Anonymkode: d75ec...46c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Jeg håper at det er «The end», når vi dør.

På den annen side morer det meg litt om Elon Musk eller Donald Trump blir gjenfødt som en liten jente i en lutfattig landsby langt ut på bygda i India eller Afghanistan😅

Anonymkode: d75ec...46c

Tvillingsøstre :fnise:

Anonymkode: c7ae0...058

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke på noe. Men synes det er interessant å diskutere flere ideer. Synes "the egg theory" var artig;
- Tid er ikke av betydning, men man lever alle liv. Altså jeg er deg og du er meg. Vi er alle den samme personen. Men vi går igjennom utallige liv for å bli til noe annet (en gud eller noe lignende).

Anonymkode: fc944...87b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Atomene i kroppen din blir jo på en måte gjenfødt 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ikke noe jeg har interesse av å vite

Anonymkode: efc08...417

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 19.6.2024 den 21.44):

Det er ikke noe "forrige liv" eller "neste liv". Alt skjer samtidig. Jeg har forklart at det har med at sjelen ønsker å erfare mest mulig, og at sjelen ikke kan uten tid skape noe der det tar tid fra man tenker en tanke til noe er skapt. Derfor ønsker nok sjelen å eksistere i liv som har tid også, for å oppleve hvordan det er. 

Ja, det stemmer at vi er en del av det alt-et (modersjelen din som er en gruppe sjeler sammen) allerede. Du er både her og der på samme tid. 

Dette er altså hva jeg tror for å understreke det altså. 

Anonymkode: 1ce4e...380

Det jeg lurte på er hvorfor sjelen skal oppleve ting - altså hvis man skal gå dypere inn i meningen med alt - hvorfor ha erfaringer i det hele tatt? Hvorfor eksisterer det noe i stedet for ingenting? Og da tenker jeg ikke bare på big bang osv., men hva som skulle være den dypere meningen med eksistensen av universet og alt. Hvis svaret f. eks er kjærlighet, hvorfor må det være kjærlighet? 

Blir kanskje vanskelig for mennesker å svare konkret på, og det er kanskje enklere å slå seg til ro med at det bare er sånn av en eller annen grunn. 

Jeg tror på "sjel" og noe utenom den virkeligheten vi opplever selv. Blant annet har jeg opplevd å være i en tilstand hvor tiden stoppet og jeg kunne "se" absolutt alt som hadde hendt meg i løpet av livet samtidig, alle tanker og hver bevegelse, helt ned til atomnivå, og jeg kunne se hvordan alt var knyttet sammen i ren kjærlighet. Det var i forbindelse med døden og er det fineste jeg har opplevd. Selv om det sikkert høres sykt ut for noen tror jeg personlig at den opplevelsen var ekte. 

Anonymkode: fcfd6...40d

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det jeg lurte på er hvorfor sjelen skal oppleve ting - altså hvis man skal gå dypere inn i meningen med alt - hvorfor ha erfaringer i det hele tatt? Hvorfor eksisterer det noe i stedet for ingenting? Og da tenker jeg ikke bare på big bang osv., men hva som skulle være den dypere meningen med eksistensen av universet og alt. Hvis svaret f. eks er kjærlighet, hvorfor må det være kjærlighet? 

Blir kanskje vanskelig for mennesker å svare konkret på, og det er kanskje enklere å slå seg til ro med at det bare er sånn av en eller annen grunn. 

Jeg tror på "sjel" og noe utenom den virkeligheten vi opplever selv. Blant annet har jeg opplevd å være i en tilstand hvor tiden stoppet og jeg kunne "se" absolutt alt som hadde hendt meg i løpet av livet samtidig, alle tanker og hver bevegelse, helt ned til atomnivå, og jeg kunne se hvordan alt var knyttet sammen i ren kjærlighet. Det var i forbindelse med døden og er det fineste jeg har opplevd. Selv om det sikkert høres sykt ut for noen tror jeg personlig at den opplevelsen var ekte. 

Anonymkode: fcfd6...40d

Det du spør om der har jeg tenkt mye på i det siste. Og når jeg tenker lenge nok på det så blir jeg omtrent svimmel, det føles som jeg er inne i en loop når jeg tenker sånn, hamsterhjul. 

Hva er meningen? Bare oppleve følelser og få erfaringer? Kjenner jeg får vondt i magen av å tenke på det. 

Jeg tror på sjelen og at vi lever videre som sjel når kroppen dør, men allikevel har døden begynt å skremme meg litt. Selv om jeg tror på det så vet jeg jo ikke. Jeg kan ta feil og hva da? Hva skjer? 

Jeg ble sittende å se på noen av innslagene fra "Ghost inside my child" på youtube i går og jeg syns det er ganske interessant. Når jeg ser sånt så ser jeg jo at det må jo bare være noe som lever videre når man dør, for hvordan kan små barn huske ting som de ikke har forutsetning for å vite? Skulle ønske den serien var å oppdrive og få sett på en av strømmetjenestene her i Norge. 

Anonymkode: c7ae0...058

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 hours ago, AnonymBruker said:

Det du spør om der har jeg tenkt mye på i det siste. Og når jeg tenker lenge nok på det så blir jeg omtrent svimmel, det føles som jeg er inne i en loop når jeg tenker sånn, hamsterhjul. 

Hva er meningen? Bare oppleve følelser og få erfaringer? Kjenner jeg får vondt i magen av å tenke på det. 

Jeg tror på sjelen og at vi lever videre som sjel når kroppen dør, men allikevel har døden begynt å skremme meg litt. Selv om jeg tror på det så vet jeg jo ikke. Jeg kan ta feil og hva da? Hva skjer? 

Jeg ble sittende å se på noen av innslagene fra "Ghost inside my child" på youtube i går og jeg syns det er ganske interessant. Når jeg ser sånt så ser jeg jo at det må jo bare være noe som lever videre når man dør, for hvordan kan små barn huske ting som de ikke har forutsetning for å vite? Skulle ønske den serien var å oppdrive og få sett på en av strømmetjenestene her i Norge. 

Anonymkode: c7ae0...058

Døden kan skremme om en ikke har gjort ting skulle for dette livet. Om en fortsatt har behov eller ønsker, drømmer å fylle igjen som en ikke har fått erfart og opplevd.

Livet er ikke på kontoret med all papirarbeidet. Vi skaper for oss mye unødvendig arbeid. Ved dødsleiet vil det ikke være antall timer på jobben du angret på og ønsket var mer tilstede, men at du gjorde mer av dine ønsker og gleder i livet og levde livet utifra dine premiser.

Ved et hvert liv har vi noe å lære. Dødsangst kan være å trur jeg om en føler en ikke fortsatt har lært det en skulle for dette livet?

Anonymkode: e3b1b...16d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Døden kan skremme om en ikke har gjort ting skulle for dette livet. Om en fortsatt har behov eller ønsker, drømmer å fylle igjen som en ikke har fått erfart og opplevd.

Livet er ikke på kontoret med all papirarbeidet. Vi skaper for oss mye unødvendig arbeid. Ved dødsleiet vil det ikke være antall timer på jobben du angret på og ønsket var mer tilstede, men at du gjorde mer av dine ønsker og gleder i livet og levde livet utifra dine premiser.

Ved et hvert liv har vi noe å lære. Dødsangst kan være å trur jeg om en føler en ikke fortsatt har lært det en skulle for dette livet?

Anonymkode: e3b1b...16d

Nei, det er ikke arbeid man snakker om på dødsleiet. Tror det er skrevet flere artikler og muligens bøker om det også; noen som intervjuet x antall gamle personer på slutten av livet. Ingen sa at de ønsket de hadde jobbet mer, men at de hadde hatt mer tid med familien og opplevd mer.

Da broren min var døende på hospits så var det ei dame i rommet overfor han som hadde dødsangst. Hun visste hun skulle dø, men var så redd. Det var vodt å se på hvordan det gikk inn på datteren hennes. 

Broren min var helt rolig da han døde. Han pustet veldig uregelmessig de siste minuttene. Han trakk pusten og slapp den ut og så tok det veldig lang tid før han trakk pusten igjen. Dette skjedde to-tre ganger, men så var det slutt. Jeg var med faren min da han døde også, han også døde fredfullt. Det var ikke noe som tilsa at det var "fælt" å dø. Jeg vet ikke om jeg er redd for selve dødsprosessen mest eller det å være død som er skremmende, men jeg tror det er dødsprosessen. 

Jeg har en følelse av at jeg har masse jeg ikke har gjort som jeg skulle gjort, men jeg vet ikke. Jeg tenker også at dersom det var meningen at jeg skulle gjort ting annerledes eller det hadde vært mer jeg skulle gjort når jeg dør, så vil jeg sikkert bare leve samme slags liv om igjen. At jeg "dumper" og må et klassetrinn om igjen på en måte. 

Anonymkode: c7ae0...058

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Døde på operasjonsbordet for snart 10 år siden, de klarte å redde meg med ett nødskrik. Jeg opplevde bare svart. Tror ikke på ett liv etter døden. 

Anonymkode: efe80...452

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 20.6.2024 den 12.39):

Modersjelen, eller hva vi kan kalle det. Ditt høyere jeg. 

Anonymkode: 58e0e...491

Hva er det? Hvis det uansett er noe ubevisst; hvordan kan du da si vi blir født på ny når vi dør?

Anonymkode: ba318...c28

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 20.6.2024 den 21.41):

Det er sjelen som lever evig. Du tror den personen du er nå er ditt evige jeg, men det er kun partikler av sjelen , ikke hele din sjel. Du er den personen du er nå som følge av karma og det du som sjel skal lære. Jeg liker bedre se på at sjel er som den vi er, mens ånd er den vi er midlertidig i et liv

Anonymkode: e3b1b...16d

Men kan du da si at du blir født på ny når du uansett ikke bærer noen minner fra ditt forrige liv?

Anonymkode: ba318...c28

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

Men kan du da si at du blir født på ny når du uansett ikke bærer noen minner fra ditt forrige liv?

Anonymkode: ba318...c28

Det er en grunn til at vi glemmer fordi vi er ikke ment gå rundt huske på alt da det kunne ha begrenset oss fra å leve hernog må. Det er egoet ditt som antar du ikke er født på ny fordi egoet ditt har kun dette livet.

I et neste liv vil du ha et nytt ego, men sjelen er den samme uansett om du har minner fra dine tidligere liv eller ei. 

 

 

Anonymkode: e3b1b...16d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tough cookie skrev (På 19.6.2024 den 16.30):

Jeg håper at det er et liv etter døden, enten på den ene eller den andre måten.

Det blir stas hvis du ender opp som forsøksdyr, slaktegris eller et dyr i pelsoppdrett.. 

Anonymkode: 3afdf...93e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Det er en grunn til at vi glemmer fordi vi er ikke ment gå rundt huske på alt da det kunne ha begrenset oss fra å leve hernog må. Det er egoet ditt som antar du ikke er født på ny fordi egoet ditt har kun dette livet.

I et neste liv vil du ha et nytt ego, men sjelen er den samme uansett om du har minner fra dine tidligere liv eller ei. 

 

 

Anonymkode: e3b1b...16d

Ok, du skriver at sjelen blir med. Men dersom sjelen din verken kan huskes eller oppdages, hva er det da som blir med fra forrige liv? Og jeg vet jo at dette er en buddhistisk tilnærming til "etterlivet", men jeg skjønner ikke helt vitsen. :) Hvordan kan man si at man lever videre som et annet menneske om det ikke finnes spor etter dette. Dette dreier seg om religion så jeg skal ikke spørre om hvorfor du tror dette; jeg har da tross alt min egen tro. :) Likevel synes jeg konseptet er rart for konseptet med å leve evig burde jo på en eller annen måte bety at man har noe med seg fra forrige liv som gjør det gjenkjennbart.

Anonymkode: ba318...c28

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror vi er digitale, del av en simulasjon. Den teorien er både vitenskapelig, og bekrefter religionenes tro på en eller flere skapere. Og betyr i praksis at vi både kan bli gjenfødt og forsvinne. 

Anonymkode: 74561...570

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Ok, du skriver at sjelen blir med. Men dersom sjelen din verken kan huskes eller oppdages, hva er det da som blir med fra forrige liv? Og jeg vet jo at dette er en buddhistisk tilnærming til "etterlivet", men jeg skjønner ikke helt vitsen. :) Hvordan kan man si at man lever videre som et annet menneske om det ikke finnes spor etter dette. Dette dreier seg om religion så jeg skal ikke spørre om hvorfor du tror dette; jeg har da tross alt min egen tro. :) Likevel synes jeg konseptet er rart for konseptet med å leve evig burde jo på en eller annen måte bety at man har noe med seg fra forrige liv som gjør det gjenkjennbart.

Anonymkode: ba318...c28

Man husker ikke bevisst, men kroppen husker. Underbevisstheten husker selv om det ikke er bevisst. Det med tidligere liv kan du få tegn på hva du er interessert i. Om du er interessert i noe spesielt eller trukket mot en kultur, etc da kan det være tegn på tidligere minner fra et annet liv selv om du ikke er bevisst på at du husker det.

Anonymkode: e3b1b...16d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trodde ikke på slikt før. Helt til avdøde familiemedlemmer dukket opp etter døden, da vi var flere i rommet. Hadde det hendt da jeg var alene hadde jeg forklart det bort, men får ikke til å finne en logisk grunn dessverre. Håper på et litt bedre liv med bedre helse neste gang, selv om jeg har lært uvurderlig mye i dette livet.

Anonymkode: 46330...3a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...