Gå til innhold

Jeg tror vi blir født på ny når vi dør. Hva tror du?


Anbefalte innlegg

Surpomp skrev (12 timer siden):

Troen på et evig liv, er religiøst betinget og en «redningsplanke» i redselen for det ukjente. Et håp og et mantra for å slippe bekymringer for hva som kommer. En tro som har best grobunn hos de enkle og uopplyste.

I naturen er kretsløpet gitt. At sjelen skulle overleve, har ingen vitenskapelig eller rasjonell forankring

Dette er tull, vitenskapen  har begynt å interessere seg for dette og "nær døden opplevelser" forteller at det er noe etter dette livet. Bevise det er umulig, men at det er noe der er høyst sannsynlig.  Jeg har det kristen perspektivet over det, men når alt kommer til alt der det snakk om "tro" og ikke viten. Og slik kommer det til å forbli i all fremtid. Det er ikke noe som tyder på noe annet. Så handler alt om valget man tar som enkeltmenneske. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tror sjelen vår har flere liv og at sjelen har visse erfaringer den må igjennom på jorden eller andre steder i universet. Og vi må igjennom flere bevissthetsnivå før var er i ett med altet, eller Gud om du vil. 

Jeg kan anbefale podcastene Forntida astronauter, Uhøytidelig spirituell, Ånd og vitenskap og åndelig påfyll. Og bøkene-the Ra contact. 

Anonymkode: 58e0e...491

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Håper ikke det

Jeg har et utrolig fint liv, skrekken er å leve på nytt, et mindre godt liv

 

Men, jeg tror vi dør og råtner og dett var dett. Håper jeg

Anonymkode: 8a853...773

Du vil uansett ikke vite om det, på samme måte som du nå ikke kjenner til eventuelle tidligere, eller andre liv. 

Anonymkode: 58e0e...491

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har hørt om Howdie Mickoski? Han mener at vi lever i en simulasjon. Han mener også at lyset i tunnelen vi ser når vi dør, er katapulten som sender oss tilbake til jorden (reinkarnasjon). 

Videre mener han at simulasjonen er en felle og at vi må bryte reinkarnasjonssyklusen for å oppnå vårt nirvana.

Ligger en del intervjuer av han på youtube hvor han går mer i dybden av hans teori. 

Personlig, så håper jeg at vi kommer til et bedre sted når vi dør. Et sted hvor vi møter venner og familiemedlemmer som har forlatt oss tidligere.

Men er jo en del barn rundt om i verden som forteller i detalj om deres tidligere liv. Han ene gutten hadde vært pilot under andre verdenskrig i sitt tidligere liv og kunne fortelle om alle medsoldatene i troppen, om alle kampene, om hans familie og om flyet som krasjet og kostet hans liv. Alt ble senere verifisert som riktig. Når man hører sånne historier, så virker ikke reinkarnasjon så utenkelig.

Endret av Tunique
  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Surpomp skrev (12 timer siden):

Et halmstrå som er blitt grovt utnyttet av mange kyniske religioner for egen vinning og posisjon.

Relegioner har utnyttet dette ja, nettopp ved å holde tilbake mye informasjon og kilder. Mye har blitt fremstilt feilaktig grunnet oversettelser, og mange kilder valgt bort. Spilt på frykt for å kontrollere befolkningen. Fokus på hva man må og ikke må gjøre, mens mye av det rent åndelige er underordnet. 

Anonymkode: 58e0e...491

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Man trenger ikke huske "tidligere" liv (i hermetegn fordi for sjelen er det ikke noe som er tidligere eller senere) fordi poenget er for sjelen å erfare flest mulige typer liv eller tilstander. Erfaring er altså meningen med det hele. Erfaring med å kunne leve i en tilstand med tid blant annet, for en sjel som lever i en tilstand uten tid, der man kan skape noe der det vil ta tid fra man tenker en tanke til noe er skapt. Og for å erfare alt vi mennesker og dyr kan erfare i livet. 

Det er ikke nødvendigvis akkurat dine sjelspartikler som du har i deg som reinkarneres. Dine sjelspartikler tilhører nok en "modersjel" og slik kan den modersjelen høste erfaringer. Så når du dør, vil sjelspartiklene dine gå tilbake til modersjelen som en regndråpe som faller i havet.

Anonymkode: 1ce4e...380

Jeg forstår, men igjen er spørsmålet mitt hvorfor? Hvorfor skal vi lære eller erfare ting? Hva er poenget? Og hvorfor er det noe mer poeng i det enn å bare dø og bli borte, når vi uansett ikke husker forrige liv? 😅 

En over her nevner noe om at det er for å komme til et nivå hvor vi kan bli ett med alt-et. Men hvis tid ikke egentlig eksisterer på den andre siden, eller ikke slik den gjør her, da må vi jo være en del av dette alt-et allerede?

Anonymkode: fcfd6...40d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

TomKrus skrev (13 minutter siden):

Dette er tull, vitenskapen  har begynt å interessere seg for dette og "nær døden opplevelser" forteller at det er noe etter dette livet. Bevise det er umulig, men at det er noe der er høyst sannsynlig.  Jeg har det kristen perspektivet over det, men når alt kommer til alt der det snakk om "tro" og ikke viten. Og slik kommer det til å forbli i all fremtid. Det er ikke noe som tyder på noe annet. Så handler alt om valget man tar som enkeltmenneske. 

Tviler på at vitenskapen har begynt å interessere seg for noe som ikke lar seg bevise. Vitenskapen handler om det motsatte.

Valg man tar som enkeltmenneske er greit nok, men når religioner tjener grove penger, skaffer seg makt eller dominerer enkle sjeler via dette «produktet», er begeret fullt.

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tunique skrev (3 minutter siden):

Noen som har hørt om Howdie Mickoski? Han mener at vi lever i en simulasjon. Han mener også at lyset i tunnelen vi ser når vi dør, er katapulten som sender oss tilbake til jorden (reinkarnasjon). 

Videre mener han at simulasjonen er en felle og at vi må bryte reinkarnasjonssyklusen for å oppnå vårt nirvana.

Ligger en del intervjuer av han på youtube hvor han går mer i dybden av hans teori. 

Personlig, så håper jeg at vi kommer til et bedre sted når vi dør. Et sted hvor vi møter venner og familiemedlemmer som har forlatt oss tidligere.

Men er jo en del barn rundt om i verden som forteller i detalj om deres tidligere liv. Han ene gutten hadde vært pilot under andre verdenskrig i sitt tidligere liv og kunne fortelle om alle medsoldatene i troppen, om alle kampene, om hans familie og om flyet som krasjet og kostet hans liv. Alt ble senere verifisert som riktig. Når man hører sånne historier, så virker ikke reinkarnasjon så utenkelig.

Det er flere fysikere og matematikere som er åpne for at vi kan leve i en simulasjon. https://www.nrk.no/trondelag/xl/er-verden-var-egentlig-et-dataspill_-dette-sier-fysiker-inga-strumke-om-simulering-1.16401549

Anonymkode: 58e0e...491

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg forstår, men igjen er spørsmålet mitt hvorfor? Hvorfor skal vi lære eller erfare ting? Hva er poenget? Og hvorfor er det noe mer poeng i det enn å bare dø og bli borte, når vi uansett ikke husker forrige liv? 😅 

En over her nevner noe om at det er for å komme til et nivå hvor vi kan bli ett med alt-et. Men hvis tid ikke egentlig eksisterer på den andre siden, eller ikke slik den gjør her, da må vi jo være en del av dette alt-et allerede?

Anonymkode: fcfd6...40d

Ja, en del av, men ikke i ett med det 

Anonymkode: 58e0e...491

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Det er flere fysikere og matematikere som er åpne for at vi kan leve i en simulasjon. https://www.nrk.no/trondelag/xl/er-verden-var-egentlig-et-dataspill_-dette-sier-fysiker-inga-strumke-om-simulering-1.16401549

Anonymkode: 58e0e...491

Ja, så har du jo "Double Slit eksperimentet" som ganger simulasjonsteorien.

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tunique skrev (17 minutter siden):

Noen som har hørt om Howdie Mickoski? Han mener at vi lever i en simulasjon. Han mener også at lyset i tunnelen vi ser når vi dør, er katapulten som sender oss tilbake til jorden (reinkarnasjon). 

Videre mener han at simulasjonen er en felle og at vi må bryte reinkarnasjonssyklusen for å oppnå vårt nirvana.

Ligger en del intervjuer av han på youtube hvor han går mer i dybden av hans teori. 

Personlig, så håper jeg at vi kommer til et bedre sted når vi dør. Et sted hvor vi møter venner og familiemedlemmer som har forlatt oss tidligere.

Men er jo en del barn rundt om i verden som forteller i detalj om deres tidligere liv. Han ene gutten hadde vært pilot under andre verdenskrig i sitt tidligere liv og kunne fortelle om alle medsoldatene i troppen, om alle kampene, om hans familie og om flyet som krasjet og kostet hans liv. Alt ble senere verifisert som riktig. Når man hører sånne historier, så virker ikke reinkarnasjon så utenkelig.

https://www.nrk.no/trondelag/xl/er-verden-var-egentlig-et-dataspill_-dette-sier-fysiker-inga-strumke-om-simulering-1.16401549

Neil deGrasse Tyson mener det er 50% sjanse for at vi "bare er data". Personlig tror jeg ikke akkurat det, men samtidig er det mange ting som er mistenkelig med dette universet vi lever i.

Anonymkode: 1ce4e...380

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Jeg forstår, men igjen er spørsmålet mitt hvorfor? Hvorfor skal vi lære eller erfare ting? Hva er poenget? Og hvorfor er det noe mer poeng i det enn å bare dø og bli borte, når vi uansett ikke husker forrige liv? 😅 

En over her nevner noe om at det er for å komme til et nivå hvor vi kan bli ett med alt-et. Men hvis tid ikke egentlig eksisterer på den andre siden, eller ikke slik den gjør her, da må vi jo være en del av dette alt-et allerede?

Anonymkode: fcfd6...40d

Det er ikke noe "forrige liv" eller "neste liv". Alt skjer samtidig. Jeg har forklart at det har med at sjelen ønsker å erfare mest mulig, og at sjelen ikke kan uten tid skape noe der det tar tid fra man tenker en tanke til noe er skapt. Derfor ønsker nok sjelen å eksistere i liv som har tid også, for å oppleve hvordan det er. 

Ja, det stemmer at vi er en del av det alt-et (modersjelen din som er en gruppe sjeler sammen) allerede. Du er både her og der på samme tid. 

Dette er altså hva jeg tror for å understreke det altså. 

Anonymkode: 1ce4e...380

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper da virkelig ikke det. Når jeg dør så håper jeg at alt er over og ikke noe mer. Har virkelig ikke lyst til å gjøre dette her en gang til, sjansene for at det blir enda verre er så absolutt til stede. Og det er det jeg tror på også, vi dør også er vi ferdig.

Anonymkode: 15b90...25b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Surpomp skrev (21 minutter siden):

Tviler på at vitenskapen har begynt å interessere seg for noe som ikke lar seg bevise. Vitenskapen handler om det motsatte.

Valg man tar som enkeltmenneske er greit nok, men når religioner tjener grove penger, skaffer seg makt eller dominerer enkle sjeler via dette «produktet», er begeret fullt.

Vitenskapen undersøker alt, og tar de feil så innrømmer de dette og begynner på nytt, Det er vitenskap søken etter viten !  Så er du fanget i dine egne fordommer ! Jo dette er noe deler av vitenskapen faktisk forsker på, uten at de er låst på svarene. Sannheten er det ikke sikkert de finner, men de undersøker hva dette faktisk kan være. Vitenskap er ikke å vite svaret 100%, det er å utforske det man ikke vet, uten forutinntatte holdninger. Og selv om man tror man vet svaret ? I morgen kan det forholde seg annerledes.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Håper da virkelig ikke det. Når jeg dør så håper jeg at alt er over og ikke noe mer. Har virkelig ikke lyst til å gjøre dette her en gang til, sjansene for at det blir enda verre er så absolutt til stede. Og det er det jeg tror på også, vi dør også er vi ferdig.

Anonymkode: 15b90...25b

Ja du tror og håper, og det er ikke annerledes en noen annen tro. Ditt valg !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mimifin72 skrev (48 minutter siden):

Anbefaler bøkene til Dolores Cannon og Michael Newton. De gir svar

Har ikke hørt om Michael Newton, men har studert Dolores Cannon og QHHT (har tatt level 1 og 2 av kurset hennes). Lest flere av bøkene hennes og sett videoer av henne.

Jeg tror på liv "etter" døden. Jeg tror ikke det livet vi lever nå er det eneste ene og svart når kroppen dør. Jeg tror sjelen er udødelig og lever videre.

Jeg tror at alt skjer samtidig, alle liv skjer på samme tid og så er det det livet vi lever nå som er det vi fokuserer på. Når dette er over så fokuserer vi på et annet liv. Jeg tror det er fordi sjelen vil oppleve og erfare alt. 

Jeg tror også at det kan ta lang tid før man velger å erfare et liv til etter man er død. Noen som døde i 1610 f.eks er kanskje nettopp kommet inn i livet i vår tid igjen. Noen velger å komme tilbake tidligere. Tror jeg leste noe om at gjennomsnittlig går det 70 år før man velger å fokusere på neste liv (såsant dette livet ikke har vært fryktelig traumatisk slik at sjelen trenger litt mer tid på å komme tilbake til seg selv på en måte.)

Har også lest/hørt at for en sjel å velge å være i jordelivet er det vanskeligste den gjør og at å gå tilbake til sjel er frigjørende.

Har sett filmen med Robin Williams, "What dreams may come", og den er så fin, syns jeg. Jeg tror den filmen er det nærmeste jeg kommer å forklare hva jeg tror. Eller tegnefilmen "Soul" som kom for 2-3 år siden eller noe sånt. Den også syns jeg er fin. 

 

 

Anonymkode: c7ae0...058

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

TomKrus skrev (1 minutt siden):

Vitenskapen undersøker alt, og tar de feil så innrømmer de dette og begynner på nytt, Det er vitenskap søken etter viten !  Så er du fanget i dine egne fordommer ! Jo dette er noe deler av vitenskapen faktisk forsker på, uten at de er låst på svarene. Sannheten er det ikke sikkert de finner, men de undersøker hva dette faktisk kan være. Vitenskap er ikke å vite svaret 100%, det er å utforske det man ikke vet, uten forutinntatte holdninger. Og selv om man tror man vet svaret ? I morgen kan det forholde seg annerledes.

Det du beskriver er filosofi eller kvasifilosofi, ikke vitenskap.

Jeg påstår at «nær døden» opplevelser skyldes at hjernen begynner å feilkoble  pga mangel på oksygen og blod.

  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Jeg tror vi lever evig, bare gjennom nye fasader/kropper. Jeg tror vi har levd før, i en variant, men ikke husker det. Det samme tror jeg skjer med neste liv, at vi ikke husker dette livet.

Hva tror du skjer når vi dør?

Anonymkode: 1c140...e1a

Håper virkelig ikke det! Kanskje mitt neste liv blir på tundraen i Russland? 😰 Man har vunnet i lotto med å bli født i Norge. Alt annet er gigantisk nedtur!

Ellers tenker jeg at denne født på ny teorien har et hull. Hva når jorden en dag blir ubeboelig? Solen slukker? Hvor blir disse døde sjelene av? Ingen ny kropp å bli født i. Jeg håper og tror det finnes en Gud og et liv etter døden. Om ikke håper jeg det blir svart. Å ikke eksistere mer. Alt er bedre enn å bli født på ny.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ett liv og det er her og nå.

Anonymkode: 34f2b...2fa

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Surpomp skrev (Akkurat nå):

Det du beskriver er filosofi eller kvasifilosofi, ikke vitenskap.

Jeg påstår at «nær døden» opplevelser skyldes at hjernen begynner å feilkoble  pga mangel på oksygen og blod.

Ingen vitenskap som slår dette som fakta. Men endel forskere hevder det er sansynlig. Noen gjør ikke det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...