Gå til innhold

Jeg tror vi blir født på ny når vi dør. Hva tror du?


Anbefalte innlegg

Tror på to mulige utfall. Enten så eksisterer man ikke, eller så blir det skapt et nytt livsform og det er tilfeldig at man plutselig er noe levende vesen igjen. 

Lite sannsynelig at det er bare på jorden, med tanke på hvor stort universet er og hvor mange former for liv det finnes. Men da blir det ikke som om man lever som om man er født på ny, men rett og slett fordi man eksisterer ikke og det er dannet liv -> da er det tilfeldighet om man er plutselig er levende vesen. Bare generelt fordi før vi ble født eksisterte vi ikke, og når vi dør eksisterer vi ikke lenger og derfor mulighet for å bli noe levende igjen (men dette er ikke lenger 'jeg'-et som tidligere var menneske) som om vi aldri eksisterte før.

Det er eneste jeg kanskje kan tro at det er mulig å 'leve på nytt' igjen. Men tror det er langt mer sannsynlig å ikke eksistere. Som er dessverre litt trist, synes det virker kjedelig å aldri være bevisst igjen noen gang. 

Anonymkode: 6fbda...d5d

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Surpomp skrev (2 minutter siden):

Det du beskriver er filosofi eller kvasifilosofi, ikke vitenskap.

Jeg påstår at «nær døden» opplevelser skyldes at hjernen begynner å feilkoble  pga mangel på oksygen og blod.

Du påstår ? Det er ikke annet en ren synsing, vitenskapen på dette området undersøker tilfeller og forholder seg til det. De vet ikke svarene, men de er åpen for at det kan være noe i det mange foreller etter at de har vært inne i "døden" i lengre eller kortere tid. De påstår ikke at de vet svarene, men dette er en nisje av vitenskap som faktisk eksisterer.  Det forholder de seg til, om de en gang får svaret ? Neppe, men det betyr ikke at dette ikke er en del av vitenskapen. Det mest absurde er når vitenskapen sier de vet et svar 100%, og nekter å forholde seg til noe annet. Da er det fare på ferde.

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gir absolutt ingen mening

Jeg tror at man dør, råtner og borte var vi

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fame skrev (Akkurat nå):

Det gir absolutt ingen mening

Jeg tror at man dør, råtner og borte var vi

Og det er en tro og ikke noe annet. Det er din tro, og ikke noe som er et faktum. Når vi ser universet med hele sin vanvittige kompleksitet så er det absurd å tro at dette har oppstått ut av ingenting og alt er tilfeldig. Rent matematisk er det helt usannsynlig. Hva som skjer etter dette livet er det faktisk ingen som "vet " Det handler om  å tro, og da er ikke noen tro noe bedre en noen annen. Som kristen tror jeg på det Bibelen forteller, det er mitt valg og min tro. Tross alt er den 100 ganger mer sannsynlig en noe annet som er presentert. Men til syvende og sist handler det om hva du tar som valg i ditt liv. Du kan i alle fall ikke si at du ikke var fortalt hva som var sannheten, at du ikke godtok det er ditt valg. Alle mennesker må ta valg og konsekvens hele livet. Også i disse spørsmålene.  

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Lurer på det samme. Er ikke egentlig reinkarnasjon like meningsløst som det at vi bare lever her uten noe grunn og deretter bare blir borte? Eneste som kan gjøre reinkarnasjon mer meningsfullt er hvis det eksisterer noe "i mellom" livene, hvor vi husker alt som har skjedd, eller at det lagres på en eller annen måte. 

Hvis det er sånn at man reinkarneres, så har man vel med bevisstheten sin, om ikke annet, og kan med den oppleve ting. Akkurat som at vi ble født og opplever noe i dette livet, uten at det har noe større hensikt enn den vi skaper for oss selv. 

Anonymkode: fcfd6...40d

Hensikten er karma. Å brenne ut karma og ego-behov som sjelen har for at sjelen skal kunne bli komplett.

Anonymkode: e3b1b...16d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thanos skrev (11 minutter siden):

Håper virkelig ikke det! Kanskje mitt neste liv blir på tundraen i Russland? 😰 Man har vunnet i lotto med å bli født i Norge. Alt annet er gigantisk nedtur!

Ellers tenker jeg at denne født på ny teorien har et hull. Hva når jorden en dag blir ubeboelig? Solen slukker? Hvor blir disse døde sjelene av? Ingen ny kropp å bli født i. Jeg håper og tror det finnes en Gud og et liv etter døden. Om ikke håper jeg det blir svart. Å ikke eksistere mer. Alt er bedre enn å bli født på ny.

Bare tull alt sammen ! Jeg har reist over store deler av verden, og har vært på steder som er minst like gode som Norge i det aller meste, kanskje ikke når det gjelder velferd i alle sine aspekter av det med olje milliardene vi har som en sikkerhet for elendige valg i livet. Men bortsett fra det ? Det er milliarder av mennesker som lever like gode liv som vi har, uten masse materielle goder. De lever sine liv minst like godt som vi lever våres.

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Ett liv og det er her og nå.

Anonymkode: 34f2b...2fa

Og når du dør er det jo også her og nå ! Du vil oppdage det når du dør og bevisstheten din ikke opphører av den grunn, det er like mye her og nå som når du skriver her og nå. Du kan bare ikke fortelle det videre til alle andre i en annen del av virkeligheten du har forlatt. Den er like reell garantert som da du var i den andre dimensjonen. Om det forholder seg slik ? Det vet du ikke før du er der. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil ikke kalle det å leve evig, slik du omtaler det. Men tror vi «gjenfødes» som en annen. Tror enkelte mennesker kan huske eller sense ting fra andre liv. Og jeg tror tidligere liv kan spille inn på hvem eller hvordan man er i dag. Feks hvis man er ekstremt værsyk da, og heller mot varmere strøk av den grunn, så kan det gjerne ha noe med at man levde i det klimaet i det forrige livet. For eksempel. 

Anonymkode: 5f0e9...6d3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Har ikke hørt om Michael Newton, men har studert Dolores Cannon og QHHT (har tatt level 1 og 2 av kurset hennes). Lest flere av bøkene hennes og sett videoer av henne.

Jeg tror på liv "etter" døden. Jeg tror ikke det livet vi lever nå er det eneste ene og svart når kroppen dør. Jeg tror sjelen er udødelig og lever videre.

Jeg tror at alt skjer samtidig, alle liv skjer på samme tid og så er det det livet vi lever nå som er det vi fokuserer på. Når dette er over så fokuserer vi på et annet liv. Jeg tror det er fordi sjelen vil oppleve og erfare alt. 

Jeg tror også at det kan ta lang tid før man velger å erfare et liv til etter man er død. Noen som døde i 1610 f.eks er kanskje nettopp kommet inn i livet i vår tid igjen. Noen velger å komme tilbake tidligere. Tror jeg leste noe om at gjennomsnittlig går det 70 år før man velger å fokusere på neste liv (såsant dette livet ikke har vært fryktelig traumatisk slik at sjelen trenger litt mer tid på å komme tilbake til seg selv på en måte.)

Har også lest/hørt at for en sjel å velge å være i jordelivet er det vanskeligste den gjør og at å gå tilbake til sjel er frigjørende.

Har sett filmen med Robin Williams, "What dreams may come", og den er så fin, syns jeg. Jeg tror den filmen er det nærmeste jeg kommer å forklare hva jeg tror. Eller tegnefilmen "Soul" som kom for 2-3 år siden eller noe sånt. Den også syns jeg er fin. 

 

 

Anonymkode: c7ae0...058

Prøv å finne bøkene til Newton, du kommer til å få bekreftet mye av det du skriver her

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Vil ikke kalle det å leve evig, slik du omtaler det. Men tror vi «gjenfødes» som en annen. Tror enkelte mennesker kan huske eller sense ting fra andre liv. Og jeg tror tidligere liv kan spille inn på hvem eller hvordan man er i dag. Feks hvis man er ekstremt værsyk da, og heller mot varmere strøk av den grunn, så kan det gjerne ha noe med at man levde i det klimaet i det forrige livet. For eksempel. 

Anonymkode: 5f0e9...6d3

Gjelder troen din på gjenfødelse også for dyr ? Kan mennesker blir dyr og vise versa i neste liv ?
Dette er i så fall en gavepakke for «skremmerne» som har solgt avlatsbrev i århundrer.

Teorien om at gener og DNA som videreføres til avkommet også kan inneholde spor av sanseinntrykk, holdninger og traumer er mer interessant.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi blir til støv og komponenter fra min kropp kan eksitere i et annet liv.  Økosystem.  Vi er alle laget av stjernestøv 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Surpomp skrev (1 minutt siden):

Gjelder troen din på gjenfødelse også for dyr ? Kan mennesker blir dyr og vise versa i neste liv ?
Dette er i så fall en gavepakke for «skremmerne» som har solgt avlatsbrev i århundrer.

Teorien om at gener og DNA som videreføres til avkommet også kan inneholde spor av sanseinntrykk, holdninger og traumer er mer interessant.

Jeg tror i utgangspunktet ikke det gjelder for dyr, men er åpen for det også. Vi bare vet ikke åssen det er å være et dyr, så den blir litt vanskelig å skulle «ha noen minner av.» 

Det siste du skriver om at det finnes en teori om at traumer og sanseinntrykk kan gå i arv var ny for meg. I såfall ville dette vært forklaring på «gjenfødelsesgåten» spør du meg. Hva er egentlig mest sannsynlig av de to? 🤷

Anonymkode: 5f0e9...6d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg tror i utgangspunktet ikke det gjelder for dyr, men er åpen for det også. Vi bare vet ikke åssen det er å være et dyr, så den blir litt vanskelig å skulle «ha noen minner av.» 

Det siste du skriver om at det finnes en teori om at traumer og sanseinntrykk kan gå i arv var ny for meg. I såfall ville dette vært forklaring på «gjenfødelsesgåten» spør du meg. Hva er egentlig mest sannsynlig av de to? 🤷

Anonymkode: 5f0e9...6d3

Er nok ikke noen tvil om at traumer kan gå i arv: 

https://www.bioteknologiradet.no/2015/11/vonde-opplevelser-kan-arves/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at kroppen dør, og jeg-et i det, svinner også. JEG dør, altså. Men sjela er en klump med energi som forlater kroppen. Energi forsvinner ikke bare. Jeg har tro på at det finnes ånder, og at folk faktisk blir hjemsøkt, og tenker at energiklumpen/sjela iblant bærer med seg en del av jeg-et vårt. 

Jeg tror nok at energiklumpen kan manifestere seg i ny kropp av noe slag, eller det kan ligge evig i lufta rundt oss.

Dette høres utrolig teit ut, men i tankene og følelsene mine gir det mening.

Anonymkode: 195e0...c10

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Surpomp skrev (6 minutter siden):

Er nok ikke noen tvil om at traumer kan gå i arv: 

https://www.bioteknologiradet.no/2015/11/vonde-opplevelser-kan-arves/

Spennende lesning. Takk! Nederst i artikkelen står det at det kreves mye mer forskning. Så dette var jo litt «tynt» likevel, og fremdeles bare en teori. Så da er det jo 1/1 til gjenfødelser :D 

Anonymkode: 5f0e9...6d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

mimifin72 skrev (1 time siden):

Prøv å finne bøkene til Newton, du kommer til å få bekreftet mye av det du skriver her

Takk for tips, skal se om jeg finner noe. 

"Himmelske Samtaler" - Neal Donald Walsch har også en fin serie med bøker som handler om sjelen og liv og død og Gud og religion osv osv. Veldig mye interessant og fint i de bøkene også. 

Anonymkode: c7ae0...058

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TomKrus skrev (8 timer siden):

Og det er en tro og ikke noe annet. Det er din tro, og ikke noe som er et faktum. Når vi ser universet med hele sin vanvittige kompleksitet så er det absurd å tro at dette har oppstått ut av ingenting og alt er tilfeldig. Rent matematisk er det helt usannsynlig. Hva som skjer etter dette livet er det faktisk ingen som "vet " Det handler om  å tro, og da er ikke noen tro noe bedre en noen annen. Som kristen tror jeg på det Bibelen forteller, det er mitt valg og min tro. Tross alt er den 100 ganger mer sannsynlig en noe annet som er presentert. Men til syvende og sist handler det om hva du tar som valg i ditt liv. Du kan i alle fall ikke si at du ikke var fortalt hva som var sannheten, at du ikke godtok det er ditt valg. Alle mennesker må ta valg og konsekvens hele livet. Også i disse spørsmålene.  

Du mener at det som står i bibelen er 100 ganger mer sannsynlig enn at kroppen råtner når den dør og ferdig med det?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 19.6.2024 den 8.16):

Jeg tror vi lever evig, bare gjennom nye fasader/kropper. Jeg tror vi har levd før, i en variant, men ikke husker det. Det samme tror jeg skjer med neste liv, at vi ikke husker dette livet.

Hva tror du skjer når vi dør?

Anonymkode: 1c140...e1a

Hvis vi har en ny kropp og et nytt "sinn" om vi ikke husker det gamle, hva er det da som lever evig?

Anonymkode: ba318...c28

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Hvis vi har en ny kropp og et nytt "sinn" om vi ikke husker det gamle, hva er det da som lever evig?

Anonymkode: ba318...c28

Modersjelen, eller hva vi kan kalle det. Ditt høyere jeg. 

Anonymkode: 58e0e...491

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...