Gå til innhold

Jeg tror vi blir født på ny når vi dør. Hva tror du?


Anbefalte innlegg

Jeg tror vi lever evig, bare gjennom nye fasader/kropper. Jeg tror vi har levd før, i en variant, men ikke husker det. Det samme tror jeg skjer med neste liv, at vi ikke husker dette livet.

Hva tror du skjer når vi dør?

Anonymkode: 1c140...e1a

  • Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Håper ikke det

Jeg har et utrolig fint liv, skrekken er å leve på nytt, et mindre godt liv

 

Men, jeg tror vi dør og råtner og dett var dett. Håper jeg

Anonymkode: 8a853...773

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror også det, men ikke evig. Jeg tror at vi har endel å gå gjennom alle sammen, at man skal lære "max" på en måte for å "gå videre" til neste nivå.. 

Av og til lurer jeg også på om vi ikke hører til her på jorden i det hele tatt, men er satt ned her. Og lever om igjen til vi har lært alt vi kan lære. Men bare tanker.. 

Anonymkode: 35c00...8a3

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg aner ikke hva jeg skal tro. Det mest sannsynlige er at man dør, strømmen i kroppen går av og "dett var dett", men det er jo ikke sikkert 🙂 Det jeg vet er at alle forklaringer om hva som skjer etter døden i ulike religiøse og beskrivende tekster fremstår høyst usannsynlige sånn rent vitenskapelig, men de som skrev dem viste vel ikke noe bedre enn jeg hva som skjer. Det er bra med alle ting som kan gi oss håp og gi oss ro til å leve livet 🙂

Jeg kan for eksempel si "jaja, jeg får prøve igjen i neste liv" om jeg har gjort noe dumt jeg angrer på. Om jeg helt tror på det, er en annen sak 😅

Hilsen agnostiker

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror også det er "noe annet" etter døde, og at det kanskje er å bli født på ny, men jeg håper det ikke er det. 

Anonymkode: 5d1b0...6ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg tror vi lever evig, bare gjennom nye fasader/kropper. Jeg tror vi har levd før, i en variant, men ikke husker det. Det samme tror jeg skjer med neste liv, at vi ikke husker dette livet.

Hva tror du skjer når vi dør?

Anonymkode: 1c140...e1a

Troen på et evig liv, er religiøst betinget og en «redningsplanke» i redselen for det ukjente. Et håp og et mantra for å slippe bekymringer for hva som kommer. En tro som har best grobunn hos de enkle og uopplyste.

I naturen er kretsløpet gitt. At sjelen skulle overleve, har ingen vitenskapelig eller rasjonell forankring

  • Liker 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Surpomp skrev (1 minutt siden):

Troen på et evig liv, er religiøst betinget og en «redningsplanke» i redselen for det ukjente. Et håp og et mantra for å slippe bekymringer for hva som kommer. En tro som har best grobunn hos de enkle og uopplyste.

I naturen er kretsløpet gitt. At sjelen skulle overleve, har ingen vitenskapelig eller rasjonell forankring

Mulig det er håpet om evig liv etc, men for min del er det litt for "uvirkelig" å tenke at man bare dør og det var dét.. Men kanskje!

Det ville jo vært mest logisk, jeg tror kanskje at dersom jeg visste med 100% sikkerhet om at det ikke fins noe mer etter døden.. Da hadde jeg levd faktisk litt anderledes. Jeg hadde gjort mer.. Gitt mer f***, kanskje ikke hatt så mye samvittighet osv..

Mens om jeg hadde fått vite at det ER noe mer etter døden.. Da hadde jeg levd mer som nå. Skulle ønske man faktisk kunne finne det ut. Men det går jo ikke.

De som har "opplevd døden" og kommet tilbake har jo ikke egentlig opplevd døden, siden hjernen da ikke kan ha dødd.

Men for meg er det en beroligende tanke at kanskje vi får se våre savnede igjen. Litt halmstrå, jeg vet.. Men om det hjelper oss, disse håpene, hvorfor ikke? Det gjør vel kanskje at mange av oss tenker litt mer konsekvenser enn man kunne gjort? 

Hvis det vi gjør på jorden ikke får noen som helst konsekvenser.. Vi bare dør.. Så kan man jo ende med å tørre gjøre ting man ellers ikke ville gjort..? Kanskje... 

Anonymkode: 35c00...8a3

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Mulig det er håpet om evig liv etc, men for min del er det litt for "uvirkelig" å tenke at man bare dør og det var dét.. Men kanskje!

Det ville jo vært mest logisk, jeg tror kanskje at dersom jeg visste med 100% sikkerhet om at det ikke fins noe mer etter døden.. Da hadde jeg levd faktisk litt anderledes. Jeg hadde gjort mer.. Gitt mer f***, kanskje ikke hatt så mye samvittighet osv..

Mens om jeg hadde fått vite at det ER noe mer etter døden.. Da hadde jeg levd mer som nå. Skulle ønske man faktisk kunne finne det ut. Men det går jo ikke.

De som har "opplevd døden" og kommet tilbake har jo ikke egentlig opplevd døden, siden hjernen da ikke kan ha dødd.

Men for meg er det en beroligende tanke at kanskje vi får se våre savnede igjen. Litt halmstrå, jeg vet.. Men om det hjelper oss, disse håpene, hvorfor ikke? Det gjør vel kanskje at mange av oss tenker litt mer konsekvenser enn man kunne gjort? 

Hvis det vi gjør på jorden ikke får noen som helst konsekvenser.. Vi bare dør.. Så kan man jo ende med å tørre gjøre ting man ellers ikke ville gjort..? Kanskje... 

Anonymkode: 35c00...8a3

Et halmstrå som er blitt grovt utnyttet av mange kyniske religioner for egen vinning og posisjon.

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Mulig det er håpet om evig liv etc, men for min del er det litt for "uvirkelig" å tenke at man bare dør og det var dét.. Men kanskje!

Det ville jo vært mest logisk, jeg tror kanskje at dersom jeg visste med 100% sikkerhet om at det ikke fins noe mer etter døden.. Da hadde jeg levd faktisk litt anderledes. Jeg hadde gjort mer.. Gitt mer f***, kanskje ikke hatt så mye samvittighet osv..

Mens om jeg hadde fått vite at det ER noe mer etter døden.. Da hadde jeg levd mer som nå. Skulle ønske man faktisk kunne finne det ut. Men det går jo ikke.

De som har "opplevd døden" og kommet tilbake har jo ikke egentlig opplevd døden, siden hjernen da ikke kan ha dødd.

Men for meg er det en beroligende tanke at kanskje vi får se våre savnede igjen. Litt halmstrå, jeg vet.. Men om det hjelper oss, disse håpene, hvorfor ikke? Det gjør vel kanskje at mange av oss tenker litt mer konsekvenser enn man kunne gjort? 

Hvis det vi gjør på jorden ikke får noen som helst konsekvenser.. Vi bare dør.. Så kan man jo ende med å tørre gjøre ting man ellers ikke ville gjort..? Kanskje... 

Anonymkode: 35c00...8a3

Dette som er uthevet tror jeg er en veldig fin ting, Jeg tror at om alle mennesker i verden var helt sikker på at det ikke var en eller annen form for liv etter døden ville menneskeheten vært langt hardere og krigerske mot hverandre (enn vi allerede er) - "Hvordan skal jeg skaffe til veie flest mulig ressurser for å leve et best mulig liv når jeg kan" - Og jeg sier ikke det fordi jeg tror at alle mennesker er egosentriske og grådige, men fordi det ville vært en naturlig konsekvens av at vi ikke hadde hatt noen bremsende mekanisme. Ingen kan med sikkerhet si hvorfor eller hvordan religion egentlig oppsto, men det kan jo ha vært en reguleringsmekanisme for å få enkelte grupper til å tenke seg om mer enn en gang før de gjorde noe. En slags gammeldags "lov bok" eller "politisk styringsmekanisme". Jeg er ikke tilhenger av religiøse grupper som går i ekstreme veier, men jeg tror religion i tillegg til å ha vært helt grusom opp igjennom tidene i enkelte tilfeller, også har virket samlende, styrende, bremsende og utviklet oss på en måte som gjør at vi i dag har et bredt moralsk kompass som vi flytter oss etter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Håper ikke det

Jeg har et utrolig fint liv, skrekken er å leve på nytt, et mindre godt liv

 

Men, jeg tror vi dør og råtner og dett var dett. Håper jeg

Anonymkode: 8a853...773

Omvendt her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det er tre muligheter

1. Ingenting skjer, vi dør og det er det. Det er ingen sjel/ånd som lever videre, vi slutter å eksistere. 

2. Vi lever videre i en åndelig verden, vår fysiske kropp men sjelen/ånden kall det hva du vil lever videre.

3. Reinkarnasjon

 

Men jeg tror at et av alternativene er langt mer sannsynlig enn de andre to.

Endret av Odhrán Ó Máille
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg håper at det er et liv etter døden, enten på den ene eller den andre måten.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det tror jeg å. Podcasten ånd og vitenskap tar opp det med parallele liv.

Anonymkode: e3b1b...16d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror på reinkarnasjon, men ikke i en tidslinje som skisseres med at man blir "født på ny når man dør". Sjelen eksisterer utenfor tiden og det innebærer at man kan være i flere kropper (eller fysiske ting) på samme tid. Og så har man også "søskensjeler" i andre galakser.

Anonymkode: 1ce4e...380

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva ville hensikten vært? Hvordan blir nåværende liv mer meningsfulle av å tro på reinkarnasjon? 
Hvis minnet, kroppen, hjernen er ny, hva har man da med inn i det nye livet? Ingenting er vel svaret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Rotemor skrev (51 minutter siden):

Hva ville hensikten vært? Hvordan blir nåværende liv mer meningsfulle av å tro på reinkarnasjon? 
Hvis minnet, kroppen, hjernen er ny, hva har man da med inn i det nye livet? Ingenting er vel svaret.

Lurer på det samme. Er ikke egentlig reinkarnasjon like meningsløst som det at vi bare lever her uten noe grunn og deretter bare blir borte? Eneste som kan gjøre reinkarnasjon mer meningsfullt er hvis det eksisterer noe "i mellom" livene, hvor vi husker alt som har skjedd, eller at det lagres på en eller annen måte. 

Hvis det er sånn at man reinkarneres, så har man vel med bevisstheten sin, om ikke annet, og kan med den oppleve ting. Akkurat som at vi ble født og opplever noe i dette livet, uten at det har noe større hensikt enn den vi skaper for oss selv. 

Anonymkode: fcfd6...40d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler bøkene til Dolores Cannon og Michael Newton. De gir svar

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Lurer på det samme. Er ikke egentlig reinkarnasjon like meningsløst som det at vi bare lever her uten noe grunn og deretter bare blir borte? Eneste som kan gjøre reinkarnasjon mer meningsfullt er hvis det eksisterer noe "i mellom" livene, hvor vi husker alt som har skjedd, eller at det lagres på en eller annen måte. 

Hvis det er sånn at man reinkarneres, så har man vel med bevisstheten sin, om ikke annet, og kan med den oppleve ting. Akkurat som at vi ble født og opplever noe i dette livet, uten at det har noe større hensikt enn den vi skaper for oss selv. 

Anonymkode: fcfd6...40d

Man trenger ikke huske "tidligere" liv (i hermetegn fordi for sjelen er det ikke noe som er tidligere eller senere) fordi poenget er for sjelen å erfare flest mulige typer liv eller tilstander. Erfaring er altså meningen med det hele. Erfaring med å kunne leve i en tilstand med tid blant annet, for en sjel som lever i en tilstand uten tid, der man kan skape noe der det vil ta tid fra man tenker en tanke til noe er skapt. Og for å erfare alt vi mennesker og dyr kan erfare i livet. 

Det er ikke nødvendigvis akkurat dine sjelspartikler som du har i deg som reinkarneres. Dine sjelspartikler tilhører nok en "modersjel" og slik kan den modersjelen høste erfaringer. Så når du dør, vil sjelspartiklene dine gå tilbake til modersjelen som en regndråpe som faller i havet.

Anonymkode: 1ce4e...380

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Hva tror du skjer når vi dør?

Anonymkode: 1c140...e1a

Jeg tror ikke noe skjer når vi dør. Men jeg håper vi kommer tilbake. Jeg er litt for nysgjerrig og vil gjerne vite hva som skjer på og med jorda og mennesker og universet og alt det her 😛 

Anonymkode: 1bd3a...5ff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...