Gå til innhold

Får ikke tak i min sønn -hva ville dere gjort?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Min sønn på 20 bor hjemme med meg. I går skulle han på byn å se EM-kamper med kompiser. 
Klokken 03 i dag/natt sender jeg han en melding om spør om han kommer hjem. Han svarer på en måte så jeg skjønner at han må være nokså full. Jeg ringer han og jeg hører en sånn pipelyd som  når man ikke har tatt på sele i en bil.

Han bare legger på og skriver igjen rotete. 
jeg spør: Har du sjåfør og er på vei hjem»?

Han svarer ja??? Slutt å skriv. 

Nå er dette snart tre timer siden, og det tar 30 min hjem fra byn. Han har ikke kommet hjem og jeg har panikk. Mobilen er slått av. 

Vet det er tullete å skrive her, men jeg er så ufattelig urolig. Han mener jeg er veldig overbeskyttende, og han er jo voksen. Men det har liksom alltid bare vært han og meg, jeg fikk han svært tidlig, så det er vel en sv grunnene til at jeg er det. 

Hva gjør jeg i denne situasjonen? Bør jeg tenke at han mest sannsynlig har dratt en plass og sovnet der, og gått tom for strøm?

Bør jeg sende en melding til ene kompisen hans og spørre om han overnatter der? Vil jo helst ikke det, jeg vet han ikke vil like det.

Men jeg er så urolig og skal snart på jobb… Han pleier å være flink å gi beskjed om hvor han sover, men det har skjedd at han ikke har gjort det, og da har tilstanden ikke vært så bra. Hva hadde dere gjort?

Anonymkode: 6599c...e1d

• Liker 1
  • Hjerte 9
AnonymBruker
Skrevet

Skjønner godt at du er urolig. Ikke greit å drikke seg full og ikke komme hjem uten å gi beskjed. 

Mest sannsynlig har han sovnet et sted eller blitt med en dame hjem. Det er varmt ute og ingen fare for at han tar skade om han sover ute. Ville avventet noen timer og forventet at han dukket opp etterhvert. 

Når han er edru bør du ta en skikkelig alvorsprat med han. Om hvordan man oppfører seg når man deler bolig med andre. Selv om han er voksen må det forventes at han har nok strøm på telefonen og at han gir beskjed om han kommer hjem eller ikke. Dette forventer folk av hverandre uansett om det er foreldre/barn, venner eller kjærester som bor sammen. 

Anonymkode: 3b498...77f

• Liker 8
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

En annen ting: har han ikke skole eller jobb denne uken? Regner med at han ikke skal holde på slik i ukedagene hele sommeren. Jeg ville forventet at han søkte sommerjobb og hadde rutiner i hverdagen om jobb ikke allerede er på plass.

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Det er lov å være bekymret for barna sine, også når de er voksne. 

Jeg tenker at det er i orden at du sender melding til kompisen. Mest sannsynlig så sover nok sønnen din ut rusen et sted.

Men send melding. Dra på jobb. Har du ikke hørt fra sønnen din eller kompisen i løpet av arbeidsdagen, så kan du etterlyse ham.

• Liker 4
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvis det viser seg å ha skjedd noe med han, vil du angre på at du ikke gjorde noe. 

Anonymkode: a1359...6c2

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Hvis det viser seg å ha skjedd noe med han, vil du angre på at du ikke gjorde noe. 

Anonymkode: a1359...6c2

Men hva kan jeg gjøre? Jeg tviler jo sterkt på at kompisen er våken og vil svare, og hva gjør jeg hvis han svarer at han ikke er der? Jeg kjørte en runde i sted for å se langs veien og i busskur. 

Takk for alle svar! 

• Hjerte 8
AnonymBruker
Skrevet

Ring kompiser!

Anonymkode: 99770...e7e

AnonymBruker
Skrevet

Ring vennene hans ja. Om du kjenner noen av dem godt kan du også stikke innom. Sikkert flaut med bekymret mor på døra, men det hadde i alle fall jeg gjort🫣

Anonymkode: 89f04...80d

AnonymBruker
Skrevet

Han er nok bare blitt med ei dame/mann hjem

Anonymkode: d37dd...db7

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

En annen ting: har han ikke skole eller jobb denne uken? Regner med at han ikke skal holde på slik i ukedagene hele sommeren. Jeg ville forventet at han søkte sommerjobb og hadde rutiner i hverdagen om jobb ikke allerede er på plass.

Hvorfor tror du at alle jobber på dagtid? Kan være at han har ferie for alt du vet. 

Anonymkode: dc85e...988

• Liker 5
Skrevet

Si at til han at han må flytte ut. Du slipper da å gå å vente på han. Hvis ikke han vil det, så må han tåle at du sjekker opp. 

Ta kontakt med kompisen

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Han er tyve år, og må få være i fred fra moren sin i noen timer. Nå må du slappe av, og la dette være. Hvis han ikke har kontaktet deg i kveld ved 22-tiden kan du ringe en av hans kamerater. Før det gjør du ingenting. 

Stakkars gutt. Kanskje var han sammen med en dame og så ringer mamma og spør når han kommer hjem. Nå må du la gutten, som er blitt mann, gjøre hva han vil. 

Anonymkode: 0b234...e5e

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hva hadde dere gjort?

Jeg tror jeg hadde forsøkt å sitte på hendene mine. Altså: Ikke ringt eller sendt flere meldinger, gått på jobb og sett det an. 

Sannsynligvis er han ok. Det er veldig lite du kan gjøre for han nå, uansett. 

Men når du får tak i han, så anbefaler jeg at du snakker skikkelig med han. Forklar han hvordan dette påvirker deg. Hvis han ikke forstår eller klarer å respektere deg såpass at han gir beskjed, så synes jeg han kan flytte ut og bo et annet sted. 

Anonymkode: 65866...b8a

• Liker 6
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Her bør nok den voksne mannen flytte hjemmefra, slik at du klarer slippe kontrollbehovet du har ovenfor han. Han oppfører seg som en unge (det svaret han ga deg er jo typiske tverr og hormonell tenåringsvar), fordi du behandler han som en. Så jeg kan godt forstå at han mener at du er overbeskyttende.

Du kan ikke drive å ringe rundt til kompiser nå nei, som andre foreslår. Om du absolutt mener det er nødvendig å kontakte dem, sender du dem i så fall en melding. Men hadde jeg vært sønnen din, hadde jeg blitt i overkant irritert over noe sånt. 

Anonymkode: 3a554...7b6

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hvorfor tror du at alle jobber på dagtid? Kan være at han har ferie for alt du vet. 

Anonymkode: dc85e...988

Tror ingenting, derfor jeg spør. Om han jobber kveld/natt kan han ikke feste hele uken. Derfor jeg spør. Forskjell på turnusstilling/ferie og en ung mann som fester i ukedager og ikke har plikter hele sommeren. 

• Liker 2
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Mitt hus, mine regler… Klart en ung mann på 20 år bør gi beskjed om han kommer hjem eller ei. Det er vanlig høflighet…

Håper han svarer deg snart og kommer vel hjem.

Anonymkode: c9d0f...a43

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Han er 20! La han leve livet 🫣 

Han har sikkert blitt med en dame hjem, eller dratt på nash og sovnet. Uansett hva han har gjort/hvem han har vært med så har du ikke noe med det. Skjønner godt du blir bekymra, men da får dere heller ta en samtale når han er edru - å bli enig om at han kan gi beskjed «jeg kommer ikke hjem i natt» de gangene han faktisk ikke har tenkt seg hjem. 

Anonymkode: 5530a...090

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde avventet og når han kommer hjem og er edru/uthvilt hadde jeg sagt at enten må dere ha en avtale om å si fra om man sover borte/når man kommer hjem, eller han må flytte ut. Du kan evt bare dra bort noen dager, gjøre deg utilgjengelig og når du kommer hjem og han er sur fordi han ikke fikk tak i deg så sier du at du gjør som ham. Kanskje han lærer.

Å bo sammen medfører gjerne at man ønsker å ha litt oversikt på når den andre er hjemme og ikke. Både mtp begge sin mulighet til å ha besøk og høylytt sex, middagsplanlegging og hvem som er hjemme når brannalarmen går 4 på natta.

Anonymkode: 36e01...14e

AnonymBruker
Skrevet

Helt latterlig hvor lite voksne barn er i dag. Moren deres duller med de til de er tretti. Tipper hun her lager mat og vasker klærne hans også, kanskje rydder på rommet hans. Ikke rart russerne ypper med Europa når de vet at mennene er blir behandlet som 12-åringer. Skremmende. 

Anonymkode: 0b234...e5e

AnonymBruker
Skrevet

Da fant jeg ut av det. Han har altså dukket opp hos mine foreldre klokken fire som bor ti min unna meg, og sagt at han ikke kom seg hjem. Så han sover der. 

Alvorsprat i dag altså. Og min far kunne sendt meg en melding.. 

Takk for svar🩷 

• Liker 1
  • Hjerte 6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...