AnonymBruker Skrevet 19. juni 2024 #1 Skrevet 19. juni 2024 Jeg er litt satt ut av alle dere som anbefaler at man skal ha med seg snacks, altså diverse godis, snop og kjeks, i fødebagen. Hvem er dere? Og hva slags fødsler har dere egentlig?? Sitter dere på noen hemmeligheter/tips og triks som jeg ikke vet om? Fordi jeg har nemlig født en gang for 4 år tilbake og der var ett smertehelvete fra start til slutt. Det tok 12 timer med veer før ungen var ute. Jeg hadde så vondt at jeg var sikker på at jeg ville omkomme flere ganger i løpet av fødselen. Å spise og drikke på fødestua var helt utenkelig. Jordmødrene tvang i meg saft og juice fordi jeg fikk så lavt blodsukker og de mente jeg trengte energi, mek jeg hadde ikke matlyst. Og hvis dere lurer, ja jeg hadde epidural 9 av de 12 timene, men fikk ikke ta «full styrke» fordi jordmor mente jeg måtte kjenne smertene for å få fortgang i fødselen. Etter at barnet var ute var jeg helt utslitt og viste ikke hva jeg skulle foreta meg, før jeg ble trillet inn på barsel alene med minstemann på bryste. Mannen ble kasta ut 1 time etter at fødselen var over. Da var jeg opptatt med å få i gang ammingen (gikk ikke sist), stelle barnet og trygle jordmødre om å få lov til å dusje selv. Det jeg spiste på sykehuset var maten de serverte meg, og selv det måtte jeg tvinge i meg fordi jeg ikke hadde matlyst. Dere som har med snacks, når spiser dere snacksen? Hva slags fødsler har egentlig dere? Misforstå meg rett, jeg er ute etter råd og veiledning. Fordi jeg skal nemlig føde igjen i høst og gruer meg ekstremt! Selvom jeg hadde en helt vanlig fødsel sist, jeg revnet fra den ene til den andre enden, men jordmor mente det var helt normalt. Anonymkode: 24978...086 4 8
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2024 #2 Skrevet 19. juni 2024 Du vet alle opplever fødsel ulikt? Selv varte min i 4t med stormrier. Ikke sjans å spise. Men det var digg å spise litt godteri, kjeks og chips etterpå. Raskt opp med blodsukkeret. Noen har pauser mellom riene. Kanskje de heller vil putte i seg noe søtt og enkelt i stedet for en skive. Far vil gjerne ha noe å knaske på. Og det er heller ikke farlig om det forblir uåpnet. Det er jo bare å ta med seg hjem. Anonymkode: 0ee3c...192 21 2
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2024 #3 Skrevet 19. juni 2024 Veldig greit å ha snacks man liker tilgjengelig for å slippe å gå til kiosken i sykehusklær og evt ha maskin festet på seg som man må drasse på. Det er heller ikke alltid kiosken er åpen og utvalget er dårlig. Jeg lå lenge på sykehuset, så den snacksen jeg hadde i bagen kom godt med. Jeg delte også snacksen min med alle de jeg traff på fødeavdelingen og som ble satt pris på☺️ Anonymkode: 895f3...123 5
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2024 #4 Skrevet 19. juni 2024 Det er rett og slett for å få opp blodsukkeret, og gjerne før fødselen har startet ordentlig. Men underveis også hvis man orker Min fødsel varte i 24 timer, fra den så smått begynte, og uten epidural eller andre smertestillende. Anonymkode: b00e5...4d6 4
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2024 #5 Skrevet 19. juni 2024 Hos meg var det mannen som spiste snacks 😅 Anonymkode: 25e37...608 7
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2024 #6 Skrevet 19. juni 2024 Jeg spiste godteri på barsel, selvfølgelig. Man drar jo ikke hjem fra sykehuset i det ungen er ute. Anonymkode: 7b49f...c98 5
Daisy-love Skrevet 19. juni 2024 #7 Skrevet 19. juni 2024 Det handler litt om at en ikke vet hva som venter en. Hvor lenge vil fødselen dra ut? Hvor aktiv? Må en bli lenge etterpå? Også kan en få litt fikse ideer om hva en ønsker seg, som er greit å ta med seg selv 🤣🫣 Fint å ha til mannen også, og det kan alltids deles eller tas med hjemigjen. 4
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2024 #8 Skrevet 19. juni 2024 Si meg er du bare sur fordi du hadde en lang og tung fødsel? Du virker bitter rett og slett. Anonymkode: 9c5b1...d1d 9 1
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2024 #9 Skrevet 19. juni 2024 Jeg takler ikke sykehussaften så jeg har alltid hatt med en kald 10pk capri sonne som jeg har drukket under fødsel. Det har vært livreddende for meg! I tillegg fødte jeg på natten begge gangene og når jeg ble kjørt ned på barsel så var det ikke mat kl 3 på natta når sidepersonen sov, så her var det godt å spise seg et par kjeks for å få opp blodsukkeret før frokost. Anonymkode: bdfe3...e4c 3
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2024 #10 Skrevet 19. juni 2024 Etter fødselen ba jeg de på barsel om å passe på babyen 10 min, og gikk ned i kiosken og kjøpte meg snacks. Gikk fint det også. Anonymkode: b2f7c...ee4 1
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2024 #11 Skrevet 19. juni 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Etter fødselen ba jeg de på barsel om å passe på babyen 10 min, og gikk ned i kiosken og kjøpte meg snacks. Gikk fint det også. Anonymkode: b2f7c...ee4 Da var du heldig. Etter fødsel var jeg så nummen og skjelven i beina av epiduralen at jeg ble trillet til barsel i rullestol. Å gå hele veien da til kiosken hadde vært utenkelig. Skjønner virkelig ikke problemet med å heller ha litt snacks klar i fødebaggen. Anonymkode: bdfe3...e4c 7
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2024 #12 Skrevet 19. juni 2024 Om man ikke har matlyst hverken under eller etter fødsel er det ikke vits i å tvinge i seg godteri og snacks bare fordi. Man får saft og druesukkertabletter under fødsel for å få opp blodsukkeret, og sykehusmaten dekker det du trenger av kalorier. Jeg har ikke selv klart å hverken spise eller drikke noe særlig under fødsel (lengste varte ikke mer enn 5timer, så ingen krise), men har nytt godt av snacks etter fødsel! Baby sover jo mye første døgnene, og ammestart er energikrevende. Har derfor vært gull å ha spekesnack som jeg har siklet etter i 9mnd liggende, i tillegg til sjokolade og kanskje noe brus. Hadde gått helt fint uten, men jeg personlig synes ikke barsel er riktig tid å begrense seg/nekte seg lyster. Anonymkode: 4ee4e...1a3 2
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2024 #13 Skrevet 19. juni 2024 Med nr. 1 fikk jeg en epidural som virket. Hadde da 3-4 timer hvor jeg var helt «normal». Satt og skravlet på telefon med folk, spiste toast og så på serie med mannen. Ble vondt etter hvert likevel, men fikk i alle fall en pause. Hadde dog IKKE lyst på godteri, for var redd for å bli kvalm (mye uvel under svangerskapet). Med nr. 2 virket ikke epiduralen så godt. Mat var det siste jeg ville ha, orket knapt å drikke vann. Stakkars mannen fikk streng beskjed fra de ansatte om å få i meg vann og mat, tror kanskje jeg drakk noen ml. og noen smuler med kjeks. Anonymkode: cb452...cee
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2024 #14 Skrevet 19. juni 2024 Var ikke i mine tanker å pakke noe sånt. Det holdt med vann med isbiter under 12 timer lang fødsel. Fikk kjempegod frokost etterpå. Men nå har jeg ikke for vane å spise godteri eller drikke brus til daglig. Er vel sikkert de som er vant til å spise sånn ofte som har det med? Eller så har de de med som en slags belønning til fødsel er over? Er jo veldig mange som bruker mat/godteri som belønning/kos. Var god mat der jeg fødte, så det holdt i massevis. Anonymkode: 8f94f...cac 3
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2024 #15 Skrevet 19. juni 2024 Levde hele svangerskapet sukkerfritt pga svangerskapsdiabetes. Det var SÅ godt å spise den sjokoladen etterpå😂 Ellers tenker jeg at det er greit å ha med litt energibarer, nøtter, enkel snacks for å fylle på underveis etter fødsel. Sykehusmat smaker dritt, og for min del var det litt for lenge mellom måltider… Anonymkode: 640f4...b0b 3
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2024 #16 Skrevet 19. juni 2024 12 timer med veer er jo ikke lenge. Her hadde jeg en LANG fødsel, 35 timer med veer. Var jo helt ødelagt etterpå men hadde god matlyst likevel etter litt søvn. Anonymkode: f79a4...5f2
Yodas Skrevet 19. juni 2024 #17 Skrevet 19. juni 2024 Folk pakker så mye rart i fødebaggene sine. 2 1
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2024 #18 Skrevet 19. juni 2024 Jeg har født 3 ganger, opplevde første fødsel som utmattende og hadde ikke sjans til å spise noe underveis, selvom de gjerne ville ha meg til å spise. Lang latensfase på sykehuset, ble noe som for meg opplevdes som en lang fødsel, men som egentlig var aktiv fødsel på under 4 timer. Hadde epidural men ingen effekt da jeg hadde pressrier disse 4 timene grunnet babyens stilling (presset ikke 4 timer). Jeg har ikke spist de 2 andre fødslene heller, men så har de vart under 1 time begge to. Men første døgnene etter fødsel har jeg vært umettelig sulten og godtesyk, godt å ha pakket med litt til det 😅. Når det gjelder å komme seg gjennom fødselen så syntes jeg pusten har vært beste smertelindring, og det høres kanskje fjollete ut for mange. Men lær deg å puste deg gjennom smerten. Det jeg syntes gjorde det tålelig var at jeg visste med sikkerhet at det skulle gå over, og det innen relativt kort tid. Fortell deg selv hvilken sterk og fantastisk kvinne du er som klarer dette. Søk opp pusteteknikker på YouTube, og øv. Lykke til 💪🏼 Anonymkode: 4cd5a...ab8 1
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2024 #19 Skrevet 19. juni 2024 Snacks og godis er noe jeg spiser lite av, så det hadde jeg ikke med meg. Anonymkode: da99f...496 1
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2024 #20 Skrevet 19. juni 2024 Min fødsel varte i 5timer og var på sykehuset i kun 3 timer før sønnen var ute. Jeg fikk veldig nytte av godteriet og smoothien jeg hadde med for jeg trengte litt rask energi til den siste pressingen. Fikk beskjed av jordmor at jeg måtte få i meg noe for det begynte å haste litt. Fødte tidlig på morgenen så hadde ikke klart å få i meg frokost. Anonymkode: 23fd0...775 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå