Gå til innhold

Er på tanken på å begynne på Ozempic

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (På 19.6.2024 den 0.33):

Men holder man vekta nede hvis man slutter på disse sprøytene? Får man ikke cravings og overspising hvis det var problemet i utgangspunktet?

Anonymkode: 6bd3e...5b5

Jeg tror mye er avhengig av svaret på hvorfor du er kommet dit du er kommet med vekten din i utgangspunktet.  Er det ren overspising? Spiser du feil? Er metabolismen din ute å sykler?  Andre underliggende sykdommer? Osv...

Jeg har selv veldig positiv erfaring ved bruk av ozempic. Men jeg var VELIDIG bevisst på hva jeg holdt på med. 

Jeg gjorde ikke som legen anbefalte, med å øke hver fjerde uke. Bestemte meg for å starte på laveste dose og  se når jeg opplevde effekt , for så å øke  kun når effekten avtok/opphørte. Endte faktisk med å aldri øke over laveste dose.  

Jeg brukte effekten jeg fikk som ett hjelpemiddel, mens jeg brukte masse tid og energi på å legge om kostholdet til noe som både gjør meg godt helsemessig, men og gir meg livsglede. Paralellt med dette så startet jeg opp med trening. 

Nå er det snart 1,5 år siden jeg startet, gikk ned over 45 kg på ca 10 mnd. Helt stabil i tiden etter. Trappet dosen ned litt og litt, og nå microdoserer jeg. Mikrodosen hjelper med å holde metabolismen min i sjakk, uten at den lenger gir meg økt metthet eller manglende sultfølelse. Nå er jeg sulten som før, spiser når jeg er sulten, men det er HELT andre ting jeg putter i munnen og ikke minst er jeg MYE mer fysisk aktiv. Altså, man skal absolutt igang igjen med å spise , etter å ha spist lite i ett kaloriunderskudd mens man går ned i vekt, man skal ikke leve på "ingenting" til evig tid.

Jeg tror at om man tar tak i alle delene av denne en prosessen, og ikke kun bruker ozempic/wegovy til å undertrykke sulten - hvor man fortsetter som før innholdsmessig ift kosthold, og spiser bare mindre mengder eller ikke spiser i det hele tatt i perioder. Så vil man oppnå en bærekraftig effekt. Målet må jo være å ikke tape all muskelmassen sin i prosessen, men jobbe med å skape en god og effektiv metabolisme. For å gjøre det, trenger du både nok proteiner, mer muskler osv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...