Gå til innhold

Er på tanken på å begynne på Ozempic


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er så lei. Jeg har vært en jo jo slanker nå i flere år, gått ned max 5 kg for og så legge på megalt igjen eller enda mer. Siden 2020 har jeg lagt på meg 20 kg, og mange av mine klær passer ikke. Og siden jeg er høy i fra før av er det vanskelig nok å finne klær i large og XL. 
 

Siste måneden har jeg prøvd å slanke meg, og jeg har gått ned 3 kg, men så forrige uke gikk jeg på en smell og jeg har binget hele siden onsdag forrige uke. Og alle kg jeg har gått ned er nå tilbake. Så mye jobb forgjeves gjort 😫 Det er de forbanna cravingsene jeg sliter med og de kommer alltid sterkere etter periode med slanking. 
Hadde jeg bare holdt vekta mi hadde det vært enklere. Jeg klarer ikke å slanke meg 20 kg i mange mnd. Det er kjedelig å måtte leve så begrenset og jeg må være veldig usosial da mye av mitt sosiale liv består av å møte venner ute eller på fest, hvor det er mat og drikke. Det må jeg si helt nei til når jeg er på slankeren…. 
Det føles som en fjern drøm å komme tilbake til drømmevekta mi som er 20 kg lettere, men fyfaen det krever mange måneder og hard jobb. Jeg har prøvd nå å slanke meg i flere år uten hell….. 
Så nå er jeg på tanken på å prøve ozempic…

Hva er dine erfaringer?

Anonymkode: ab9ef...f59

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva er din bmi?

Ozempic får du kun om du har diabetes men wegovy kan du få om du har bmi over 30

Anonymkode: 6d040...ca6

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hva er din bmi?

Ozempic får du kun om du har diabetes men wegovy kan du få om du har bmi over 30

Anonymkode: 6d040...ca6

Den er 30,4 for å være helt presis :)

- Ts

Anonymkode: ab9ef...f59

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Den er 30,4 for å være helt presis :)

- Ts

Anonymkode: ab9ef...f59

Da er det innafor å be fastlegen skrive ut resept på wegovy til deg 😊 Wegovy er akkurat det samme som ozempic, bare at den er for slankere mens ozempic er for de med diabetes. Og så får man ikke wegovy på blå resept så du må betale det selv

Jeg har brukt wegovy i 3,5 måned og har gått ned 19 kg. Hadde bmi på 34 da jeg startet. Har gått ned 2-3 størrelser i klær. Det er kjempedigg. Det er de positive erfaringene

 

De negative er at du kan oppleve en del bivirkninger som er ubehagelige. Jeg har vekslet mellom forstoppelse og diare. Hadde mye forstoppelse i begynnelsen, nå den siste måneden har jeg slitt med diare. Jeg har også kastet opp og vært ekstremt mye kvalm. Dette har så klart bidratt til at jeg har gått ned mye.  Dette er vanlige bivirkninger. Men når det er sagt så er det mange som ikke opplever det, så det er veldig individuelt. Det er også ikke alle medisinen virker på. Har lest om de som har gått på den i flere måneder uten å gå ned et gram. Så her må du nesten bare prøve å se. Hos meg merket jeg det dagen etter første sprøyte, mistet sultfølelsen og godterisuget forsvant

Anonymkode: 6d040...ca6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Da er det innafor å be fastlegen skrive ut resept på wegovy til deg 😊 Wegovy er akkurat det samme som ozempic, bare at den er for slankere mens ozempic er for de med diabetes. Og så får man ikke wegovy på blå resept så du må betale det selv

Jeg har brukt wegovy i 3,5 måned og har gått ned 19 kg. Hadde bmi på 34 da jeg startet. Har gått ned 2-3 størrelser i klær. Det er kjempedigg. Det er de positive erfaringene

 

De negative er at du kan oppleve en del bivirkninger som er ubehagelige. Jeg har vekslet mellom forstoppelse og diare. Hadde mye forstoppelse i begynnelsen, nå den siste måneden har jeg slitt med diare. Jeg har også kastet opp og vært ekstremt mye kvalm. Dette har så klart bidratt til at jeg har gått ned mye.  Dette er vanlige bivirkninger. Men når det er sagt så er det mange som ikke opplever det, så det er veldig individuelt. Det er også ikke alle medisinen virker på. Har lest om de som har gått på den i flere måneder uten å gå ned et gram. Så her må du nesten bare prøve å se. Hos meg merket jeg det dagen etter første sprøyte, mistet sultfølelsen og godterisuget forsvant

Anonymkode: 6d040...ca6

Ok. Hvor mye må man betale? 😊 Hva skjer om man stopper på den? 

Anonymkode: ab9ef...f59

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men holder man vekta nede hvis man slutter på disse sprøytene? Får man ikke cravings og overspising hvis det var problemet i utgangspunktet?

Anonymkode: 6bd3e...5b5

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Ok. Hvor mye må man betale? 😊 Hva skjer om man stopper på den? 

Anonymkode: ab9ef...f59

De tre minste dosene koster rundt 1750 for en måneds bruk, de to største koster 3000

Når man stopper vil mest sannsynlig sulten og cravingsen komme tilbake

Anonymkode: 6d040...ca6

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Men holder man vekta nede hvis man slutter på disse sprøytene? Får man ikke cravings og overspising hvis det var problemet i utgangspunktet?

Anonymkode: 6bd3e...5b5

Jeg får ikke like ille cravings når jeg holder vekta, det er alltid verst etter jeg har prøvd å slanke meg.

Faktisk er det enklere å holde vekte synes jeg enn å prøve å gå ned i vekt

Anonymkode: ab9ef...f59

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg får ikke like ille cravings når jeg holder vekta, det er alltid verst etter jeg har prøvd å slanke meg.

Faktisk er det enklere å holde vekte synes jeg enn å prøve å gå ned i vekt

Anonymkode: ab9ef...f59

Så bra!🥰

Anonymkode: 6bd3e...5b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Men holder man vekta nede hvis man slutter på disse sprøytene? Får man ikke cravings og overspising hvis det var problemet i utgangspunktet?

Anonymkode: 6bd3e...5b5

Sprøyten er kun et hjelpemiddel. Så for å holde vekten nede når man slutter på den må man ha jobbet med det mentale. Årsaken til overspising. Du må legge om livsstilen din, spise sunt og bevege deg. Lage nye gode vaner og rutiner som du fortsetter med når du slutter med sprøyten

Anonymkode: 6d040...ca6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du spretter opp igjen når du slutter hvis du ikke tar tak i årsaken til overspisingen.

Anonymkode: 3601b...733

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Du spretter opp igjen når du slutter hvis du ikke tar tak i årsaken til overspisingen.

Anonymkode: 3601b...733

Jeg skjønner ikke hvordan folk skal holde vekta når de slutter på sprøytene hvis de ikke greide å gå ned i utgangspunktet? Det er vel ikke en magisk mental prosess som skjer når man tar sprøytene. Håper isåfall folk får god oppfølging fra fastlege når de skal slutte. Hvis ikke er det jo helt forgjeves.

Anonymkode: 6bd3e...5b5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gikk på wegovy i 1.5 år uten å gå ned noe som helst. Stod på max dose i over 1 år. Så waste av ekstremt mye penger.

Blir så misunnelig på de som går ned 20 kg på få måneder. 

Anonymkode: bc211...fec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du får ikke ozempic, hvis du ikke har diabetes. Men wegovy er akkurat det samme, men du må betale det selv. 

Du må legge om livsstilen din. Slutter du på sprøyten, må du jobbe for å ikke falle tilbake til den livsstilen du hadde før du begynte. 

Anonymkode: 5e859...275

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan vel ikke nødvendigvis slutte med Wegovy når man har oppnådd slankemålet sitt? Min lege sa at det ikke er uvanlig at man står på en vedlikeholdsdose, kanskje livet ut.

Virkningen til disse Wegovy/Ozempic er jo blant annet nevrologisk: de påvirker apetittsenteret og på belønningssenteret i hjernen. Både apetitt og behovet for belønning i form av noe å spise vil komme tilbake hvis man ikke jobber helhetlig med vekttapet. Medisiner er bare en del av det hele: psyke og livsstil må også være med for at dette skal fungere. 

Anonymkode: df4b9...662

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Man kan vel ikke nødvendigvis slutte med Wegovy når man har oppnådd slankemålet sitt? Min lege sa at det ikke er uvanlig at man står på en vedlikeholdsdose, kanskje livet ut.

Anonymkode: df4b9...662

Jepp, det er det jeg ser for meg. Gå ned på en lavere dose når jeg har nådd målvekten og bare fortsette å ta den. På sikt blir nok sprøytene erstattet med piller. 

Anonymkode: 41fbe...e0d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Jepp, det er det jeg ser for meg. Gå ned på en lavere dose når jeg har nådd målvekten og bare fortsette å ta den. På sikt blir nok sprøytene erstattet med piller. 

Anonymkode: 41fbe...e0d

Jaja.. da bør jeg som faktisk ha klart å gå ned 20 kg for egen maskin også få en «vedlikeholdsdose». 
Jeg trener og sulter meg ihjel for å holde på vekten stabil. Det er kjempevanskelig.

tenk om jeg også bare kan ta ei sprøyte en gang i uken..

 

Anonymkode: 03630...72a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jaja.. da bør jeg som faktisk ha klart å gå ned 20 kg for egen maskin også få en «vedlikeholdsdose». 
Jeg trener og sulter meg ihjel for å holde på vekten stabil. Det er kjempevanskelig.

tenk om jeg også bare kan ta ei sprøyte en gang i uken..

 

Anonymkode: 03630...72a

Du må jo være fornøyd med egen innsats. Ingen grunn til å være misunnelig. De aller aller fleste som har gått ned på Ozempic har forsøkt utallige kurer. Det er ikke sånn at det er en lettvint løsning.

Anonymkode: b26f5...9e9

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Jaja.. da bør jeg som faktisk ha klart å gå ned 20 kg for egen maskin også få en «vedlikeholdsdose». 
Jeg trener og sulter meg ihjel for å holde på vekten stabil. Det er kjempevanskelig.

tenk om jeg også bare kan ta ei sprøyte en gang i uken..

 

Anonymkode: 03630...72a

Snakk om å være misunnelig på andre. 

Hvorfor ikke bare være fornøyd med egen innsats.. 

Anonymkode: 5e859...275

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Jaja.. da bør jeg som faktisk ha klart å gå ned 20 kg for egen maskin også få en «vedlikeholdsdose». 
Jeg trener og sulter meg ihjel for å holde på vekten stabil. Det er kjempevanskelig.

tenk om jeg også bare kan ta ei sprøyte en gang i uken..

 

Anonymkode: 03630...72a

Det kan du jo, så lenge du er overvektig og betaler for den selv

Anonymkode: c9ef2...a41

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...