AnonymBruker Skrevet 26. juni #21 Del Skrevet 26. juni AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Helt enig. Dette har jeg også sagt til vår prest når vi har hatt samtaler før dåp og bryllup. Men, saken her er vielse nr.2 for samme person, med noen av de samme mennesker til stede. Da mister ordene og kirkerommet sin kraft, synes JEG. *Vet noen her er uenig, men hun spurte… Anonymkode: 9b870...d24 For meg har aldri selve seremonien vært det rare. Jeg hører mulig ikke så godt etter i kirka, eller uansett hvor det er. Det er jo en vigsler sine ord. Talene har egentlig vært det rareste. For både forlover, far og bror, har jo sin stil. Det er personlige ord som jeg tar til meg, og husker. Og det har til tider nærmest vært "find/replace" på navnet. Anonymkode: ffd6c...d26 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. juni #22 Del Skrevet 26. juni AnonymBruker skrev (1 time siden): For meg har aldri selve seremonien vært det rare. Jeg hører mulig ikke så godt etter i kirka, eller uansett hvor det er. Det er jo en vigsler sine ord. Talene har egentlig vært det rareste. For både forlover, far og bror, har jo sin stil. Det er personlige ord som jeg tar til meg, og husker. Og det har til tider nærmest vært "find/replace" på navnet. Anonymkode: ffd6c...d26 Helt enig. Jeg har sittet og hørt på, oh synes synd på de som må opp og «gjenta seg selv», som brudeparets foreldre og venner. Det aller kleineste med taler i bryllup nr.2, er når brudeparet selv taler til hverandre foran barn «fra før». Type «jeg har aldri vært så lykkelig før». Jeg har vært vitne til dette, bare leit. Det er så mange hensyn som skal tas, og de som kjører på og blåser i hensyn sårer mange. Anonymkode: 9b870...d24 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. juni #23 Del Skrevet 26. juni Hadde sldri valgt å gifte meg i samme kirke , Anonymkode: 6e03d...d5d 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. juni #24 Del Skrevet 26. juni AnonymBruker skrev (På 19.6.2024 den 0.08): Mannen min synes det er greit, men er litt redd for at gjestene skal sammenligne vielsen med den han hadde med exkona. Noen som har noen tanker om dette? Anonymkode: d6813...14b Jeg tror mannen din egentlig vil ha en annen kirke. Anonymkode: ac1d8...e89 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
carlberner1 Skrevet 26. juni #25 Del Skrevet 26. juni 4 hours ago, AnonymBruker said: Jeg har stor respekt for dagens prester i Norge, og den jobben de gjør Anonymkode: ffd6c...d26 Samme her. Og jo bedre og mer ok de gjør den, jo mer undrer jeg meg over at de gjør det pakket inn i middelalder-glam og forbannelse. Dropp herren i det høye, resten er ok :) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. juni #26 Del Skrevet 26. juni carlberner1 skrev (3 minutter siden): Samme her. Og jo bedre og mer ok de gjør den, jo mer undrer jeg meg over at de gjør det pakket inn i middelalder-glam og forbannelse. Dropp herren i det høye, resten er ok Så lenge jeg velger å låne kirkens hus for å følge mine tradisjoner, så er det greit at de også har sine krav og forventninger til innhold. Anonymkode: ffd6c...d26 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. juni #27 Del Skrevet 26. juni AnonymBruker skrev (4 timer siden): Jeg har stor respekt for dagens prester i Norge, og den jobben de gjør Anonymkode: ffd6c...d26 Jeg har ikke. Men så har vi en Carissimi-prest som ikke vil vie folk som har vært gift før, folk som har fått barn utenfor ekteskap og folk som vil gifte seg med samme kjønn. Han nektet å ha nattverd sammen med biskopen i Stavanger som er så "gal" at han godtar homofile. https://www.aftenbladet.no/lokalt/i/djnbz/biskopen-truet-meg-til-nattverd Anonymkode: cf58e...f3b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
carlberner1 Skrevet 27. juni #28 Del Skrevet 27. juni 17 hours ago, AnonymBruker said: Han nektet å ha nattverd sammen med biskopen i Stavanger som er så "gal" at han godtar homofile. Anonymkode: cf58e...f3b Ja. Og det er helt i tråd med det kristne budskap. Problemet er at de færreste har tatt innover seg hva kistendommen faktisk står for og kun ser på glimmer, glam og "tradisjoner". Hvis man ikke setter seg inn i at "tradisjonen" blant mye annet rart består av fordømmelse og trakassering av homoseksuelle, så er det liten vits å bli overrasket når den viser seg. Og så kan de vri seg ut av historien så mye de vil, det endrer ikke innholdet i den kristne kirke. Sekularisering (på ordentlig. ikke liksom-sekularisering utenpå) er løsningen, overtro og medfølgende fundamentallisme må over til historien helt uavhengig av hvilken overtro det er snakk om. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå