Gå til innhold

Gifte seg i samme kirke, to ganger?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Vi bor et sted der det er to kirker. En ny og moderne, den andre er en mer klassisk/tradisjonell kirke.

Kjæresten min har vært gift før, og giftet seg da i den klassiske kirken. Jeg ønsker ar vi gifter oss der, fordi barna våre er døpt der og vi liker den best. Mannen min synes det er greit, men er litt redd for at gjestene skal sammenligne vielsen med den han hadde med exkona. Noen som har noen tanker om dette?

Anonymkode: d6813...14b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi har valgt å unngå det, vi har begge vært gift før. Ikke at det egentlig gjør noe, men vi kjenner på vi vil ha noe annet, noe eget. 
Hvis dere ikke synes det er noe problem, så er det jo ikke det. Det er deres dag. 

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tror ikke det er kirken som gjør forskjellen på om gjestene husker forrige bryllup og sammenligner. 

Anonymkode: 418ef...17f

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Altså, de fleste vielser er dønn like uansett, hvertfall i en kirke. Hadde ikke tenkt noe på det som gjest. Kirkevielse er kirkevielse liksom. Hadde kanskje vært annerledes om dere hadde plan om å ha en humanistisk vielse på et veldig spesielt sted og det var samme sted han hadde giftet seg før. Men en kirke er ikke unikt og er jo ment å "tjene" hele lokalsamfunnet. 

Anonymkode: b7b68...b68

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greit å bli litt kjent en plass. Litt mørkere kjole for hver gang...?

Det virker som ytterst få har fått med seg eller tatt innover seg hva det kristne ritual går ut på. Mørk middelalder, pakket inn i glitter, glam og svart snakk. Heldigvis er Norge på vei ut av middelalderen og kommuner kan ta seg av det juridiske ved en vielse:

https://www.bufdir.no/ekteskap-og-skilsmisse/regler-borgerlig-vigsel/

Noen rådhus er gamle og der er det ok å både gifte seg både en og flere ganger.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det vil prege dagen uansett, når dere uansett velger å gjøre det så likt. 

Har vært med på dette noen ganger, og jeg husker jo hva som ble sagt sist. Både av brudgom og venner. Til og med likhetstrekk med hvordan deres relasjon blir beskrevet, da han jo tross alt er samme person som sist. Husker det var veldig merkelig at de valgte samme brudevals en gang, (mannens kompis), men han hadde visst ikke hatt noe hukommelse rundt det overhodet så hun ble ganske sur når hun senere fant det ut. 

Anonymkode: ffd6c...d26

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kirken er bare en liten del av dagen. Alle sammenligner med alle bryllup de har vært i? Tenker jeg er helt vanlig og naturlig. Men det er bare de som er bitre på skilsmissen som gjør det på en negativ måte. Gjør det som dere vil. Nyt dagen så godt som mulig.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 19.6.2024 den 0.08):

Vi bor et sted der det er to kirker. En ny og moderne, den andre er en mer klassisk/tradisjonell kirke.

Kjæresten min har vært gift før, og giftet seg da i den klassiske kirken. Jeg ønsker ar vi gifter oss der, fordi barna våre er døpt der og vi liker den best. Mannen min synes det er greit, men er litt redd for at gjestene skal sammenligne vielsen med den han hadde med exkona. Noen som har noen tanker om dette?

Anonymkode: d6813...14b

Velg den andre kirken , så slipper dere å høre moralisten med prestekrage stå å akke seg.." deg igjen "...  borgerlig kanskje, så slipper man fasadene..

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Baktus2024 skrev (3 timer siden):

Velg den andre kirken , så slipper dere å høre moralisten med prestekrage stå å akke seg.." deg igjen "...  borgerlig kanskje, så slipper man fasadene..

For noe tull. Tror du bør returnere fordommene dine til tidlig 1900 tall. 

Jeg er ikke-kristen. Men for en omsorg og forståelse jeg ble møtt med da vi skulle begrave min mor (også ikke-kristen). Gode samtaler som gikk på sorg og følelser, og medmenneskelighet. Ingen prat om gud. Forankret hvilke deler av en kirkelig seremoni som måtte med, og hvordan det kunne nedtones. 

Jeg har stor respekt for dagens prester i Norge, og den jobben de gjør, gitt at de også risikerer å møte på mennesker som deg. 

• Liker 1
  • Hjerte 3
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært i sikkert 15 vielser de siste 20 årene, det er begrenset hva jeg husker av hver enkelt. En detalj her og der, men ikke nok til å bedrive komparativ analyse - og helt ærlig bryr jeg meg heller ikke nok til å gjøre det. Alle vielser er like og samtidig forskjellige, og gjestene er mest opptatt av brudeparet. Om noen skulle ønske å sammenligne med forrige vielse, kan de like gjerne henge seg opp i det dere gjør annerledes - Jasså, han ville ikke gifte seg der igjen, nei - og det er i så fall og uansett de som er problemet, ikke dere. Ta de valgene dere vil, det er dere dette er stort og viktig for og dere som skal minnes det i ettertid. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Av respekt for kirken (er ikke kristen) og ekteskapet ville jeg ikke brukt kirken som vigselsplass om en eller begge i brudeparet hadde vært gift før, unntatt om man var enke/enkemann. Det hadde blitt nedtonet til borgerlig seremoni med kun de aller nærmeste til middag etterpå. Det er liksom konsekvensen av å ha vært gift tidligere tenker jeg.

Anonymkode: 3fc0f...f0c

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Av respekt for kirken (er ikke kristen) og ekteskapet ville jeg ikke brukt kirken som vigselsplass om en eller begge i brudeparet hadde vært gift før, unntatt om man var enke/enkemann. Det hadde blitt nedtonet til borgerlig seremoni med kun de aller nærmeste til middag etterpå. Det er liksom konsekvensen av å ha vært gift tidligere tenker jeg.

Nei, sånn er det faktisk ikke lenger. Vi feirer stort uten blygsel, selv om begge gikk til alters med en annen for over tjue år siden. Samfunnet har blitt modernisert. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Ja. Det bør dere revurdere, hvis dere har tenkt en markering med gjester og selskap. Jeg antar det er under 10-15 år siden, siden dere har barn. Da vil jo noen av familie og venner ha deltatt i hans forrige…? Hvis dette er tilfelle velger dere noe annet. Hagevielse? Rådhus med barna? 

Anonymkode: 9b870...d24

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Kålrota skrev (1 minutt siden):

Nei, sånn er det faktisk ikke lenger. Vi feirer stort uten blygsel, selv om begge gikk til alters med en annen for over tjue år siden. Samfunnet har blitt modernisert. 

Handler ikke om samfunn.
Handler om det som har blitt sagt og gjort før. Gjestene, gavene, egne barn… 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

👏🏼 Absolutt 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
Kålrota skrev (7 minutter siden):

Ikke overalt. Presten her nektet å vie ei venninne som hadde fått barn med forloveden sin utenfor ekteskap. Dette var i 2013. Kirken nektet dem ikke det da, så det kom en annen prest.

Anonymkode: cf58e...f3b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Handler ikke om samfunn.
Handler om det som har blitt sagt og gjort før. Gjestene, gavene, egne barn… 

Og det finnes det en mal på? Selvfølgelig ikke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Kirken ønsker deg velkommen med åpne armer.

Uten ikke-kristne som ønsket å låne kirkerommet, og støtte tradisjonene, ville den norske statskirke veldig raskt vært historie. 

Som ateist er jeg fortsatt medlem i statskirken, da jeg synes de er en fin instituasjon å ha når livet (og døden) trenger det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Kirken ønsker deg velkommen med åpne armer.

Uten ikke-kristne som ønsket å låne kirkerommet, og støtte tradisjonene, ville den norske statskirke veldig raskt vært historie. 

Som ateist er jeg fortsatt medlem i statskirken, da jeg synes de er en fin instituasjon å ha når livet (og døden) trenger det. 

Helt enig.

Dette har jeg også sagt til vår prest når vi har hatt samtaler før dåp og bryllup.

Men, saken her er vielse nr.2 for samme person, med noen av de samme mennesker til stede. Da mister ordene og kirkerommet sin kraft, synes JEG.

*Vet noen her er uenig, men hun spurte…

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...