AnonymBruker Skrevet 18. juni 2024 #1 Skrevet 18. juni 2024 Jeg bistår min mor med å finne ut av ting ift. økonomi. Og det er en del ting jeg ikke forstår.. Min mor er "minste-ufør" etter et titalls operasjoner og fysiske utfordringer. Den siste tiden har det dukket opp nye diagnoser og sykdommer, som krever flere legebesøk og mer medisiner. Hun har hatt legetime opp til 3 ganger i mnd, som tilsvarer ca. 900,- Deretter er det spesialister som tar ca. 400,- i egenandel. Og nye medisiner (som ikke er på blå resept) som koster flere hundre kroner pr. gang. Vi er halvveis i 2024, og frikortet er enda ikke oppnådd. Er det ikke mulig å få tilbake noe av disse legeutgiftene/medisinutgiftene fra Nav/Helfo? Noen som vet? Hun har lite nok å leve for fra før, og har jo ikke råd til 1-2000,- i slike utgifter hver måned. Anonymkode: 2bb78...3a8
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2024 #2 Skrevet 18. juni 2024 Frikort er på 3165, så utgiftene vil jo ikke overstige dette pr. år. når det er snakk om egenandeler og legebesøk. Medisiner som ikke er reseptbelagt blir dessverre belastet din mor. Anonymkode: 2a920...ba8 4
Gjest Solanum Skrevet 18. juni 2024 #3 Skrevet 18. juni 2024 Hun kan forsøke å søke grunnstønad og/eller fritak fra egenandel.
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2024 #4 Skrevet 18. juni 2024 Jeg fikk frikort i april, så når man er ofte hos lege, sykehus, kjøper medisiner på blå resept, så får man fort frikort. Hun kan jo gå inn på Helsenorge og sende inn søknader på reiseutgifter - hvis hun har reisevei, så går det fortere til frikort. Anonymkode: 9c0c8...441
Caissa Skrevet 18. juni 2024 #5 Skrevet 18. juni 2024 5 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg bistår min mor med å finne ut av ting ift. økonomi. Og det er en del ting jeg ikke forstår.. Min mor er "minste-ufør" etter et titalls operasjoner og fysiske utfordringer. Den siste tiden har det dukket opp nye diagnoser og sykdommer, som krever flere legebesøk og mer medisiner. Hun har hatt legetime opp til 3 ganger i mnd, som tilsvarer ca. 900,- Deretter er det spesialister som tar ca. 400,- i egenandel. Og nye medisiner (som ikke er på blå resept) som koster flere hundre kroner pr. gang. Vi er halvveis i 2024, og frikortet er enda ikke oppnådd. Er det ikke mulig å få tilbake noe av disse legeutgiftene/medisinutgiftene fra Nav/Helfo? Noen som vet? Hun har lite nok å leve for fra før, og har jo ikke råd til 1-2000,- i slike utgifter hver måned. Anonymkode: 2bb78...3a8 Jeg vet ikke om hun kan få dekket noe før hun oppnår frikort dessverre. Ville ha forhørt meg hos NAV. (Man skal jo ha et visst beløp til livsopphold hver måned. Er det ikke vel 10.000 kr mon tro? Utenom husleie og strøm.) Husk at reiseutgifter teller med i opparbeidelsen av frikort. (Registreres hos Pasientreiser innen 6 mnd. etter behandlingen.) Tidligere ble reiser over 10 km én vei godkjent. Nå er det visst kommet noen nye regler, der det skal mer til for at reisen godtas. (Typisk...) Men kanskje din mor behøver transport til lege mm.? Da kan hun få legeattest på dette, og alle reiseutgifter (inkludert parkering, ferge mm.) teller med for å oppnå frikort. (Hvis for eksempel du kjører henne. Ellers kan det være snakk om taxi, der man ikke betaler noe.) 2
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2024 #6 Skrevet 18. juni 2024 https://www.helsenorge.no/betaling-for-helsetjenester/frikort-for-helsetjenester/ Hvis hun ikke har fått frikort selv om hun har brukt 1000-2000 kr pr. måned i egenandeler, da bør hun gå inn på Helsenorge. Det er dessverre en del leger og andre behandlere som ikke rapporterer inn innen fristene de har, og det går utover passienter som må fortsette å legge ut egenandeler selv etter at de egentlig har bikket frikortbeløpet. De pengene vil man få tilbake, når man faktisk får frikortet, men det er jo ganske krise for de med veldig lav inntekt at de må betale så mye mer enn de faktisk har råd til. Anonymkode: 51437...4b7 3 3
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2024 #7 Skrevet 18. juni 2024 Et tips til neste år er å legge beløpet av frikort grensen på en egen konto. Jeg fikk frikort i Mars, da hadde jeg kun gått i behandling 1 gang i uken siden Januar (10 timer x 375 kr). Hvis din mor er på sykehuset flere ganger i uken og bruker mye medisin, er det rart at hun ikke har fått frikort. Men hvis dette er medisiner som ikke er på blåresept, vil ikke det gå på frikortet. Det er noe medisin jeg også ikke har på blåresept, som jeg må betale for, men det er snakk om 300 - 400 kr hver tredje mnd. Hun kan prøve å søke om dekning av medisiner hos Helfo. De fleste medisinene mine er dekt. Snakk om medisiner til 4000-5000 kr. Jeg er også ufør, men ikke på minstesats. Anonymkode: 9144a...b25 2
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2024 #8 Skrevet 18. juni 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg bistår min mor med å finne ut av ting ift. økonomi. Og det er en del ting jeg ikke forstår.. Min mor er "minste-ufør" etter et titalls operasjoner og fysiske utfordringer. Den siste tiden har det dukket opp nye diagnoser og sykdommer, som krever flere legebesøk og mer medisiner. Hun har hatt legetime opp til 3 ganger i mnd, som tilsvarer ca. 900,- Deretter er det spesialister som tar ca. 400,- i egenandel. Og nye medisiner (som ikke er på blå resept) som koster flere hundre kroner pr. gang. Vi er halvveis i 2024, og frikortet er enda ikke oppnådd. Er det ikke mulig å få tilbake noe av disse legeutgiftene/medisinutgiftene fra Nav/Helfo? Noen som vet? Hun har lite nok å leve for fra før, og har jo ikke råd til 1-2000,- i slike utgifter hver måned. Anonymkode: 2bb78...3a8 Hadde hun vært minste ufør så hadde hun ikke trengt å betale for medisinene på blåa da de er gratis, men bortsett fra det så må hun betale for alt selv slik som de andre syke må. Og jeg har full forståelse for at det er mye penger. Selv når jeg frikortgrensa i midten av januar så da kan jo bare tenke deg hvor mye utgifter jeg har: Anonymkode: 6623b...079 2
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2024 #9 Skrevet 19. juni 2024 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Hadde hun vært minste ufør så hadde hun ikke trengt å betale for medisinene på blåa da de er gratis, men bortsett fra det så må hun betale for alt selv slik som de andre syke må. Og jeg har full forståelse for at det er mye penger. Selv når jeg frikortgrensa i midten av januar så da kan jo bare tenke deg hvor mye utgifter jeg har: Anonymkode: 6623b...079 TS skriver at moren bruker mye medisiner som ikke er på blå resept. Utover det, synes jeg det høres rart ut at moren har vært så hyppig hos lege og ikke har frikort enda. Anonymkode: d76ce...e37 3
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2024 #10 Skrevet 19. juni 2024 TS, er du sikker på at din mor ikke har frikort? Er din mor digital bruker hos NAV, kommer ikke dette som et fysisk kort i postkassen, men ligger inne i legens og apotekenes digitale system og din mor vil automatisk få fri helsehjelp for det kortet dekker. Enkelte spesialister går ikke innunder frikortordningen. Jeg er nøye med å undersøke med min lege før jeg henvises, slik at jeg henvises til noen som kommer innunder ordningen. Ellers kan det fort bli dyrt ja. Mange legemidler kan skrives på blå resept hvis sykdommen er kronisk og bruken langvarig. Hør med legen om dette. Det virker som dere burde ta dere en tur på NAV og få informasjon om din mor sine rettigheter. Og ta en prat med legen om henvisninger og resepter. Anonymkode: d76ce...e37 1
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2024 #11 Skrevet 19. juni 2024 Hun må jo ha frikort når hun er så ofte hos lege? Vær obs på at en del utgifter i forbindelse med sykdom kan trekkes av på selvangivelsen. Anonymkode: 84b66...7d4
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2024 #12 Skrevet 19. juni 2024 Uføretrygdede på minstesat er fritatt fra egenandel på 3165. Her gjør dere noe galt. Medisiner som ikke er på blå resept må betales uansett. Men når de ikke dekkes av det offentlige kan det settes spørsmålstegn ved om de er nødvendige i det hele tatt. Mange betaler dyrt for "medisiner" som i realiteten er alternative urter og annet kvakksalveri. Det velger man helt selv. Men kan ikke klage på dårlig økonomi hvis man velger dette. Anonymkode: 779a5...3be 1 1
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2024 #13 Skrevet 19. juni 2024 Har dere logget dere inn på helsenorge og sjekket under frikort at alle egenandelene er registrert? er alle spesialister hun går til offentlige? Offentlige med avtale? Medisiner som ikke er på blå resept må hun betale selv, er det mulig å snakke med legen og undersøke om det finnes alternativer på blå resept? hvis hun betaler egenandel på 1000 kr måneden og har gjort det i hele år er det rart at hun ikke har frikort. Som andre sier, det kommer ikke i posten lenger, men finnes i helsenorge. Moren din kan ta skjermbilde av det og vise det når hun er hos legen for å sikre at det blir registrert. hvis hun har oppnådd frikort vil hun få refundert egenandel utover frikortgrensen. Sjekk at riktig kontonummer re registrert i helsenorge. Anonymkode: db5e6...6b8
Olsen Skrevet 19. juni 2024 #14 Skrevet 19. juni 2024 Hjelp din mor med å logge seg inn på Helsenorge. Der velger du egenandeler, og ser hva som er registrert og hvor mye hun har igjen til hun har frikort. Medisiner på vanlig resept er ikke en del av det som blir tatt med i frikortordningen. Noen medisiner kan skrives på blå resept dersom man er kronisk syk og må bruke medisinene over tid. Det er legens vurdering. På Helsenorge kan du også lese om pasientreiser. Det er aktuelt hvis moren din har utgifter til reise. Mener de skal være mer enn 10 kilometer til behandling, og behandlinger som kommer inn under ordningen for slike reiser. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå