AnonymBruker Skrevet 18. juni 2024 #1 Skrevet 18. juni 2024 Jeg trenger innspill og synspunkter til hva jeg bør gjøre og håper dere vil bidra. For et par år siden kjøpte jeg en 2-roms på prospekt, i et populært område like utenfor Oslo. Kjøpte den som en investering med tanke om å bo der i ett år for å slippe skatt av gevinst, og så selge med god fortjeneste. Nå nærmer det seg overtakelse og i mellomtiden har mye skjedd på boligmarkedet. I tillegg har jeg fått både mann og barn, og 2-roms er lite fristende å bo i nå som vi er flere. Samtidig kjøpte jeg boligen som en investering og er interessert i å tjene så godt jeg kan på den, så hva lønner seg i min situasjon: - Selge like etter overtakelse og betale 22% skatt av gevinst? - Bo trangt i ett år, slippe skatt av gevinst og kanskje få mer verdistigning på boligen? …for er det sannsynlig at boligen vil få økt verdi om ett år, eller er det sannsynlig at markedet fortsatt er ganske rolig da? På forhånd, takk for alle tanker og innspill! Anonymkode: 87259...b69
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2024 #2 Skrevet 18. juni 2024 Du har ikke overtatt og vil allerede selge? Kjøp av bolig er jo gjerne en langsiktig investering. Selger du om ett år kan du enten tjene eller tape. Husk at megler osv ikke er billig! Så om verdistigning er på 150.000 på et år et pengene fort brukt opp i salgsprosessen. Anonymkode: dc87a...370 1
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2024 #3 Skrevet 18. juni 2024 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Du har ikke overtatt og vil allerede selge? Kjøp av bolig er jo gjerne en langsiktig investering. Selger du om ett år kan du enten tjene eller tape. Husk at megler osv ikke er billig! Så om verdistigning er på 150.000 på et år et pengene fort brukt opp i salgsprosessen. Anonymkode: dc87a...370 HI her. Det er riktig. Boligen har allerede steget med 400-500 000,- før overtakelse, den ligger som sagt i et populært strøk. Har i bakhodet at megler og skatt vil spise mye av nåværende gevinst, derfor er jeg fristet til å bo i den i ett år for å slippe skatt og forhåpentligvis få enda mer verdistigning på boligen. Skriver her i håp om at noen som har mer peiling på markedet i Oslo og Bærum har noen tanker om hvordan markedet trolig vil være om ett år. Anonymkode: 87259...b69
Daisy_B Skrevet 18. juni 2024 #4 Skrevet 18. juni 2024 https://www.nrk.no/stor-oslo/skrekktall-for-boligmarkedet-i-oslo-_-spar-hoye-boligpriser-i-hele-landet-1.16841213 Men om du kjøper og selger i samme marked, er du like langt. Det beste er om du kan kjøpe deg inn i en kontraktsposisjon nå, og bo i nybygget til det neste nybygget er ferdig. Verdistigning på nåværende nybygg kan kanskje inngå i EK.
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2024 #5 Skrevet 18. juni 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): HI her. Det er riktig. Boligen har allerede steget med 400-500 000,- før overtakelse, den ligger som sagt i et populært strøk. Har i bakhodet at megler og skatt vil spise mye av nåværende gevinst, derfor er jeg fristet til å bo i den i ett år for å slippe skatt og forhåpentligvis få enda mer verdistigning på boligen. Skriver her i håp om at noen som har mer peiling på markedet i Oslo og Bærum har noen tanker om hvordan markedet trolig vil være om ett år. Anonymkode: 87259...b69 HI her og. Anonymkode: 6a968...2e9
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2024 #6 Skrevet 19. juni 2024 Husk at du kan trekke fra alle utgifter i fobindelse med salget før du skal skatte. Som megler, styling, takstmann, foto og eventuelt annet. Da blir ikke skattebeløpet nok til at jeg hadde giddet å bo trangt et år i alle fall ... Jeg hadde solgt. Anonymkode: 5197b...407 2
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2024 #7 Skrevet 19. juni 2024 Posten over virker fornuftig. Jeg hadde solgt. Høres veldig stressende ut med flytting for ett år. Anonymkode: 4a905...524 1
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2024 #9 Skrevet 19. juni 2024 Hi her. Tusen takk for god respons og gode innspill! Jeg kan beholde og leie den ut, men da må vi bli værende i nåværende bolig som er like liten (2-roms). All min EK er i nybygget. Tanken er at dersom jeg kan tjene mest mulig på den er jeg villig til å bo trangt i ett år til, men dersom det er hipp som happ hvor mye mer jeg tjener på å sitte på den i ett år til, tenker jeg at vi bør kjøpe noe større. Anonymkode: 87259...b69
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2024 #10 Skrevet 19. juni 2024 Da hadde jeg heller bodd der jeg bor nå selv om det er trangt, men det er 1 år. Leid ut den nye leiligheten og lagt den ut for salg om et år. Det går an å selge uten megler også. Da slipper du mye utgifter på det. Anonymkode: d6840...e3f
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2024 #11 Skrevet 19. juni 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Da hadde jeg heller bodd der jeg bor nå selv om det er trangt, men det er 1 år. Leid ut den nye leiligheten og lagt den ut for salg om et år. Det går an å selge uten megler også. Da slipper du mye utgifter på det. Anonymkode: d6840...e3f Men da må jo hun fremdeles betale skatt på overskuddet? Like greit å selge med en gang hvis hun ikke velger å bo der selv. Anonymkode: 09b56...0e4
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2024 #12 Skrevet 19. juni 2024 AnonymBruker skrev (18 timer siden): HI her. Det er riktig. Boligen har allerede steget med 400-500 000,- før overtakelse, den ligger som sagt i et populært strøk. Har i bakhodet at megler og skatt vil spise mye av nåværende gevinst, derfor er jeg fristet til å bo i den i ett år for å slippe skatt og forhåpentligvis få enda mer verdistigning på boligen. Skriver her i håp om at noen som har mer peiling på markedet i Oslo og Bærum har noen tanker om hvordan markedet trolig vil være om ett år. Anonymkode: 87259...b69 Leiligheter i Bærum har vært relativt enkle å selge hele veien. Det er verre med eneboligmarkedet. Anonymkode: 54c4e...c3d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå