Gå til innhold

Hva er normalt å ha i lån totalt?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hva er gjennomsnittet pr husholdning?

Føler ar jeg har veldig mye lån totalt ifht andre.

Pr.d.d har jeg lån på ca 1,7mill (bolig og forbrukslån) Er det mye? Familie på 4, hvorav kun en som betaler ned, da den andre studerer.

 

Anonymkode: 0ca33...0a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

I 2022 var median gjeld for alle husholdninger på 860 000 kroner, omtrent på nivå med 2021. Det er unge par uten barn og par med barn under 18 år som har høyest median gjeld, på mellom 2,2 og 3,3 millioner kroner, 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, men bli kvitt forbrukslånet.

Har selv 2,8 i boliglån + studielån.

Anonymkode: a9ca6...cc1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker said:

Hva er gjennomsnittet pr husholdning?

Føler ar jeg har veldig mye lån totalt ifht andre.

Pr.d.d har jeg lån på ca 1,7mill (bolig og forbrukslån) Er det mye? Familie på 4, hvorav kun en som betaler ned, da den andre studerer.

 

Anonymkode: 0ca33...0a2

Hvor lang er en tråd?

Anonymkode: 301c6...9eb

  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har 4,3 i boliglån, pluss 200.000 i billån. 
Det er dyrt, men vi klarer oss. 

Anonymkode: fc3db...f1e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Nei, men bli kvitt forbrukslånet.

Har selv 2,8 i boliglån + studielån.

Anonymkode: a9ca6...cc1

Er det mulig å bake forbruksgjeldet over på boliglånet? Eventuelt vil det gagne meg?

Brunello skrev (1 minutt siden):

I 2022 var median gjeld for alle husholdninger på 860 000 kroner, omtrent på nivå med 2021. Det er unge par uten barn og par med barn under 18 år som har høyest median gjeld, på mellom 2,2 og 3,3 millioner kroner, 

Mao, er jeg bl gjennomsnittet, eventuelt over med tanke på at det er kun èn inntekt. 

 

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvor lang er en tråd?

Anonymkode: 301c6...9eb

:)

Anonymkode: 0ca33...0a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Er det mulig å bake forbruksgjeldet over på boliglånet? Eventuelt vil det gagne meg?

Mao, er jeg bl gjennomsnittet, eventuelt over med tanke på at det er kun èn inntekt. 

 

:)

Anonymkode: 0ca33...0a2

Det er jo et helt irrelevant spørsmål, om du ønsker benchmark mot egen økonomiske situasjon, får du nesten gi oss litt mer info. Aner ikke om jeg er «normal», men om det er av interesse, har jeg 6.1 mill i lån og er alene med 2 barn. 

Anonymkode: 301c6...9eb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Er det mulig å bake forbruksgjeldet over på boliglånet? Eventuelt vil det gagne meg?

Anonymkode: 0ca33...0a2

Om du har rammelån, ev. så må du refinansiere. Gagner deg dersom renta er lavere på boliglånet, noe som jeg antar den er.

Anonymkode: a9ca6...cc1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker said:

Vi har 4,3 i boliglån, pluss 200.000 i billån. 
Det er dyrt, men vi klarer oss. 

Anonymkode: fc3db...f1e

Er det virkelig verdt det?

Anonymkode: fedbd...09c

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syntes ikke 1,7 er mye, men det kommer jo an på verdien på boligen din. 
Jeg har pleid å ha lån på ca 60% av boligene mine, men investerer jevnlig i ny bolig øker lånet da det gjør at jeg stadig får høyere EK iom at behovet i et område med høy prisvekst.

Anonymkode: 0f81a...a3b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg syntes ikke 1,7 er mye, men det kommer jo an på verdien på boligen din. 
Jeg har pleid å ha lån på ca 60% av boligene mine, men investerer jevnlig i ny bolig øker lånet da det gjør at jeg stadig får høyere EK iom at behovet i et område med høy prisvekst.

Anonymkode: 0f81a...a3b

Beklager, mye autokorrektur der som jeg ikke så før jeg postet.

Det skulle stå:

Jeg har pleid å ha lån på ca 60% av boligene mine, men investerer jevnlig i ny bolig og øker lånet da det gjør at jeg stadig får høyere EK iom at jeg bor i et område med høy prisvekst.

 

Anonymkode: 0f81a...a3b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kr. ca. 5 000,- i lån.

Anonymkode: 9b166...310

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1.7 er vel ganske på snittet for en husholdning med to voksne. Om det oppleves mye eller lite er jo avhengig av hvor høy inntekt en har og hvor gammel en er. Og selvfølgelig utgiftene. Ved etableringsfasen er det greit å ha oppimot 5 ganger samlet årlig inntekt, men ville raskest mulig kommet til 3-4 ganger årlig inntekt som er et mer komfortabelt nivå for de fleste. Samtidig sier de at ikke huslånet bør overstige 60 % av boligens verdi før en kan si seg relativt fornøyd. Da har en mulighet til å låne dersom en plutselig må skifte tak eller lignende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Just now, AnonymBruker said:

Jeg har kr. ca. 5 000,- i lån.

Anonymkode: 9b166...310

Gratulerer. Hvor mye eier du av verdier? 

Anonymkode: 301c6...9eb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

normalt? mener du vanlig?

Anonymkode: 21a10...207

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg syntes ikke 1,7 er mye, men det kommer jo an på verdien på boligen din. 
Jeg har pleid å ha lån på ca 60% av boligene mine, men investerer jevnlig i ny bolig øker lånet da det gjør at jeg stadig får høyere EK iom at behovet i et område med høy prisvekst.

Anonymkode: 0f81a...a3b

Boligen har en verdi på ca 5,5mill.. hvorda vil eller er det ifht lånet som jeg har p.d.d?

 

Banken anslår at boligen vil stige ytterligere om par-tre år pga beliggenheten og prisveksten og mener at jeg ikke bør være "bekymret" , dog så vet man jo at bankene ønsker mest mulig profitt. Selv så ønsker jeg å pusse opp enkelte steder på huset, men er redd for at dem kun sier det for at jeg skal låne mer fra dem.

 

Anonymkode: 0ca33...0a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Gratulerer. Hvor mye eier du av verdier? 

Anonymkode: 301c6...9eb

Bolig verdt ca. 3 millioner, bil verdt ca. 100 000,- pluss sparepenger på noen hundretusen.

Anonymkode: 9b166...310

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Bolig verdt ca. 3 millioner, bil verdt ca. 100 000,- pluss sparepenger på noen hundretusen.

Anonymkode: 9b166...310

Bare en ting å si- veldig bra jobba 🙌 Og snart gjeldfri også. 

Anonymkode: 301c6...9eb

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Bare en ting å si- veldig bra jobba 🙌 Og snart gjeldfri også. 

Anonymkode: 301c6...9eb

Takk 😊

Det er utestående på kredittkortet - betales neste måned.

Anonymkode: 9b166...310

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker said:

Boligen har en verdi på ca 5,5mill.. hvorda vil eller er det ifht lånet som jeg har p.d.d?

 

Banken anslår at boligen vil stige ytterligere om par-tre år pga beliggenheten og prisveksten og mener at jeg ikke bør være "bekymret" , dog så vet man jo at bankene ønsker mest mulig profitt. Selv så ønsker jeg å pusse opp enkelte steder på huset, men er redd for at dem kun sier det for at jeg skal låne mer fra dem.

 

Anonymkode: 0ca33...0a2

Der virker som dere har ganske lite lån. Ville i alle fall ikke vært bekymret ift boligens verdi. Hvis dere forventer å få betydelig redusert inntekt feks ved pensjon ila de neste 10-15 årene, kan det være et mål å bli gjeldsfri eller å spare til pensjon i fond - alt ettersom hvor lenge det er til og hvor høy risiko en er villig til å ta med sparingen. Å betale ned lån er risikofritt, men historisk sett har avkastningen i aksjemarkedet vært høyere. 
 

Sørg i alle fall for å få bakt inn forbrukslånet i huslånet med så høy sikkerhet, så får du nok lavere renteutgifter som kan brukes til å nedbetale litt mer på boliglånet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...