Gå til innhold

Oppdaget at psykiater har flyttet til min hjemby og det


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg oppdaget for noen måneder siden at en psykiater jeg gikk til mens jeg var student i en annen by har flyttet til min hjemby og det plager meg litt. Grunnen til at det plager meg er at jeg er irrasjonelt litt redd for å møte på han på privaten, typ gjennom felles venner eller lignende ettersom vi er på samme alder og hadde forholdvis lik personlighet (altså vi gikk godt overens så ser jeg for meg at vi hadde valgt samme type venner).

Selv om dette er min hjemby så har jeg ingen venner her siden jeg har mistet kontakten med de vennene jeg hadde gjennom videregående siden de har flyttet til andre steder ifbm studier og jobb. Siden jeg har slitt lengre tid psykisk og vært dårlig (deprimert) har jeg ikke prioritert å finne nye venner. Men jeg har begynt prossessen så vidt nå og siden han er forholdsvis nyinnflyttet så vidt jeg har skjønt så regner jeg med at han kanskje også er på leting etter venner? 

Nå aner jeg jo ingenting om grunnen til at han flyttet hit da, det kan jo være alt fra at han fant en kjærest her, fikk ett bra jobbtilbud eller bare tilfeldigvis synes det er en fin by. Men jeg har en psykoselidelse i bunn og jeg er også litt redd for at denne redselen som jeg har rundt dette med at han har flyttet hit til min by skal utvikle seg videre og til slutt ta helt av og jeg får en vrangforestilling rundt det også. Jeg har hatt relle psykoser tidligere der vrangforestillingene dreide seg rundt dette med at helsepersonell rundt meg hadde planer om å drepe meg, så er redd det skal skje igjen og med han da. Spesielt siden jeg ikke aner noe om hvorfor han har endt opp med å flytte hit og slike ting. Noen som har noen gode råd eller? 

Anonymkode: a1473...b91

  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Oj, overskriften ble visst kuttet av. Det skulle stå at det uroer meg. TS

Anonymkode: a1473...b91

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forstår deg veldig godt. For noen år siden flyttet min tidligere lege inn til BLOKKA vår! 😀 Da var jeg mildt sagt urolig. Men har knapt sett han etter det. Det går nok bra! 

Anonymkode: 1de01...9c9

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Forstår deg veldig godt. For noen år siden flyttet min tidligere lege inn til BLOKKA vår! 😀 Da var jeg mildt sagt urolig. Men har knapt sett han etter det. Det går nok bra! 

Anonymkode: 1de01...9c9

Takk for forståelsen. Sliter du også psykisk eller relaterer du bare til følelsen av å bli forfulgt av helsepersonell? Blir vel sikkert litt feil å bruke ordet forfulgt da for det er jo heldigvis ikke slik at jeg faktisk tror han forfølger meg da. Det er nok aller høyst sannsynlig at jeg ikke har noe å gjøre med at han flyttet hit. Men mtp på mine tidligere vrangforestillinger og psykoser så er det jo forholdsvis rasjonelt av meg å bli redd for at det skal utvikle seg da? Men jeg får vel bare håpe at medisinene er nok til å stoppe det? TS 

Anonymkode: a1473...b91

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Takk for forståelsen. Sliter du også psykisk eller relaterer du bare til følelsen av å bli forfulgt av helsepersonell? Blir vel sikkert litt feil å bruke ordet forfulgt da for det er jo heldigvis ikke slik at jeg faktisk tror han forfølger meg da. Det er nok aller høyst sannsynlig at jeg ikke har noe å gjøre med at han flyttet hit. Men mtp på mine tidligere vrangforestillinger og psykoser så er det jo forholdsvis rasjonelt av meg å bli redd for at det skal utvikle seg da? Men jeg får vel bare håpe at medisinene er nok til å stoppe det? TS 

Anonymkode: a1473...b91

Har du ikke en behandler, eller i det minste fastlege som du kan snakke med dette om nå? Vrangforestillinger er ikke noe vi på KG er eksperter på…

Anonymkode: f9110...e74

  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tviler på at du får noko med han å gjera. Det er nok berre ein bekymring 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Psykiateren er IKKE opptatt av deg. Husker sannsynligvis svært lite av samtalene.

Bekymringen du har er helt unødvendig.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bodde en gang 200m fra min psykiater. Oppdaget det etter at terapien var i gang, da jeg møtte ham på vei hjem fra jobb hver dag en periode. Forstår at det er vanskelig å tenke på at du kanskje treffer psykiateren din, men jeg tror du overtenker det noe voldsomt. Lag deg en plan for hva du gjør om du deltar på samme arrangement eller vennetreff som ham. Er det en stor forsamling, type konsert eller forelesning kan du sette deg et stykke unna ham og fokusere på deg selv. Det gjør ingenting om dere er der samtidig, dere trenger ikke ha noe kontakt. 
 

Er det mindre grupper som i kurs eller vennetreff, så kan du velge å ikke gå tilbake dit. 
 

bor du i en stor by? Hvor rasjonell er denne frykten? Hvor lenge siden er det du avsluttet behandlingen? Psykiatere husker best pasienter de har i pågående terapi. De husker mye mindre om tidligere pasienter. Det kan hende han husker at du var en pasient, men at han husker så mye mer enn det er lite sannsynlig. 

Anonymkode: bac1c...35c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han skal uansett ikke hilse på deg eller gi til kjenne at han kjenner deg. Kun hvis du sier hei først, skal han si hei tilbake. 

Anonymkode: 0c8a7...e36

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 hours ago, AnonymBruker said:

Takk for forståelsen. Sliter du også psykisk eller relaterer du bare til følelsen av å bli forfulgt av helsepersonell? Blir vel sikkert litt feil å bruke ordet forfulgt da for det er jo heldigvis ikke slik at jeg faktisk tror han forfølger meg da. Det er nok aller høyst sannsynlig at jeg ikke har noe å gjøre med at han flyttet hit. Men mtp på mine tidligere vrangforestillinger og psykoser så er det jo forholdsvis rasjonelt av meg å bli redd for at det skal utvikle seg da? Men jeg får vel bare håpe at medisinene er nok til å stoppe det? TS 

Anonymkode: a1473...b91

Det er garantert at du ikke har noe å gjøre med flyttingen, bare legg fra deg den tanken med en gang, ikke gi den mer mat. 

Anonymkode: ab851...b75

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Har du ikke en behandler, eller i det minste fastlege som du kan snakke med dette om nå? Vrangforestillinger er ikke noe vi på KG er eksperter på…

Anonymkode: f9110...e74

Hva er du ekspert på da? Frekkhet? Hersketeknikker? Rapportert! 

Anonymkode: 1de01...9c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du ikke har venner så trenger du ikke være redd for å møte han via venner. 

Anonymkode: 041fa...5e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...