AnonymBruker Skrevet 18. juni 2024 #1 Skrevet 18. juni 2024 Jeg og "samboeren" min. Han har da leiet hos meg. Vi har gått fra hverandre og har en datter på 4mnd som jeg ønsker aleneomsorg på. Datterå har ingen forhold til faren og jeg fullammer. Farskapen ble ikke erklært før etter fødsel og ca 3mnd siden. Det står i folkeregisteret at mor kan søke om aleneomsorg før det har gått et år etter far ble erklært. Og da må faren ta moren til retten får og unngå dette. Stemmer det? De står at faren må godta at aleneomsorg. Så vist han ikke godtar hvordan går man frem da? Vil helst ikke lage mer styr en de allerede er men dette er en mann som ikke er lett og forholde seg til og har han en dårlig dag går de ut over alle rundt han og liker og lage ting vanskelikt. Og jeg kan ikke sende barnet mitt til en fremmed mann får hun. Og noen som vet om man må være aleneforsørger for og få overført fedrepermisjonen? Anonymkode: ed431...8ed
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2024 #2 Skrevet 18. juni 2024 Ja du kan søke om å få aleneomsorg, og full foreldrerett, og ja han må enten godkjenne det eller ta deg til retten. Eventuelt han kan krangle på det i evigheter for å dra det ut. Utfallet av en rettsak er ikke godt å si i forkant, men skal mye til for at de fratar far alle rettigheter som far samt samværsrett. Dersom dere bodde på samme adresse når farskap ble erklært, er det veldig mulig at dere nå har allerede fått delt foreldreansvar - og da skal det mye til for at de tar dette bort. Samvær med far vil du ikke komme utenom etterhvert som barnet blir eldre. Det handler ikke om hans rett til å se barnet, men om barnets rett til å ha et forhold til far. Du kan søke om å overta pappapermisjon, men da må dere være registrert på ulike adresser hos folkeregisteret. Alt sette finner du masse info om på nettet. Anonymkode: b6cdc...675
kjærring Skrevet 18. juni 2024 #3 Skrevet 18. juni 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg og "samboeren" min. Han har da leiet hos meg. Vi har gått fra hverandre og har en datter på 4mnd som jeg ønsker aleneomsorg på. Datterå har ingen forhold til faren og jeg fullammer. Farskapen ble ikke erklært før etter fødsel og ca 3mnd siden. Det står i folkeregisteret at mor kan søke om aleneomsorg før det har gått et år etter far ble erklært. Og da må faren ta moren til retten får og unngå dette. Stemmer det? De står at faren må godta at aleneomsorg. Så vist han ikke godtar hvordan går man frem da? Vil helst ikke lage mer styr en de allerede er men dette er en mann som ikke er lett og forholde seg til og har han en dårlig dag går de ut over alle rundt han og liker og lage ting vanskelikt. Og jeg kan ikke sende barnet mitt til en fremmed mann får hun. Og noen som vet om man må være aleneforsørger for og få overført fedrepermisjonen? Anonymkode: ed431...8ed Han trenger ikke å godta om du sender inn skjemaet asap
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2024 #4 Skrevet 19. juni 2024 Full foreldrerett kan du få dersom du sender inn skjemaet. Men samværsrett vil far (eller rettere sagt barnet) likevel ha. Anonymkode: 54402...3e1
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2024 #5 Skrevet 19. juni 2024 Her var det mye rot med begreper. Det er foreldreansvar du snakker om. Når du bor alene med barnet og ikke bar avtalt delt daglig omsorg med faren har du omsorgen alene. Foreldrerett er det ikke noe som heter. Anonymkode: ef1c0...dee 1
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2024 #6 Skrevet 19. juni 2024 Hva er det egentlig du ønsker ts? Barnet har rett på samvær med far og bli kjent med faren sin, så jeg håper virkelig ikke at du ønsker å forhindre dette. Ellers kan du selvsagt søke om å ha foreldreansvaret alene. Anonymkode: 134ab...2f8
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2024 #7 Skrevet 19. juni 2024 nei ønsker ikke og forhindre far og barnet og treffe hverandre. Men en hverdag der alt skal krangles om til minste detalj og han har ikke vært inkludert i barnet fra jeg ble gravid. Så ønsker at vi kan ordne korti de skal treffest og lignende. Ikke 50/50 slik at alt blir vanskeligt og bli enige om alt. Er veldikt usikker på om han ønsker barne så mye då. For han er en fri sjel og reiser på turer og diverse når han har lyst til det. Men vist jeg sko få foreldrepengene hans så måtte eg vist stå som aleneforsørger. Anonymkode: ed431...8ed
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2024 #8 Skrevet 19. juni 2024 kjærring skrev (8 timer siden): Han trenger ikke å godta om du sender inn skjemaet asap Hun kan sende skjemaet uten godkjenning - men far må godkjenne at foreldreansvaret går over til kun mor jo.. Eventuelt bestride det i retten hvis han ønsker å opprettholde sin del av foreldreansvaret - uavhengig i om hun sender det asap eller om 4 mnd. Står veldig tydelig på skatteetaten. AnonymBruker skrev (39 minutter siden): nei ønsker ikke og forhindre far og barnet og treffe hverandre. Men en hverdag der alt skal krangles om til minste detalj og han har ikke vært inkludert i barnet fra jeg ble gravid. Så ønsker at vi kan ordne korti de skal treffest og lignende. Ikke 50/50 slik at alt blir vanskeligt og bli enige om alt. Er veldikt usikker på om han ønsker barne så mye då. For han er en fri sjel og reiser på turer og diverse når han har lyst til det. Men vist jeg sko få foreldrepengene hans så måtte eg vist stå som aleneforsørger. Anonymkode: ed431...8ed Du er aleneforsørger dersom du bor alene og er alene om den daglige omsorgen for barnet. Anonymkode: b6cdc...675 1
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2024 #9 Skrevet 19. juni 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): nei ønsker ikke og forhindre far og barnet og treffe hverandre. Men en hverdag der alt skal krangles om til minste detalj og han har ikke vært inkludert i barnet fra jeg ble gravid. Så ønsker at vi kan ordne korti de skal treffest og lignende. Ikke 50/50 slik at alt blir vanskeligt og bli enige om alt. Er veldikt usikker på om han ønsker barne så mye då. For han er en fri sjel og reiser på turer og diverse når han har lyst til det. Men vist jeg sko få foreldrepengene hans så måtte eg vist stå som aleneforsørger. Anonymkode: ed431...8ed Du har valgt å få barn med denne mannen. Tenk på barnet ikke vær så egoistisk. Denne mannen skald u forholde deg til i mange år fremmover.... Anonymkode: ce1e9...738 1
kjærring Skrevet 19. juni 2024 #10 Skrevet 19. juni 2024 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Hun kan sende skjemaet uten godkjenning - men far må godkjenne at foreldreansvaret går over til kun mor jo.. Eventuelt bestride det i retten hvis han ønsker å opprettholde sin del av foreldreansvaret - uavhengig i om hun sender det asap eller om 4 mnd. Står veldig tydelig på skatteetaten. Du er aleneforsørger dersom du bor alene og er alene om den daglige omsorgen for barnet. Anonymkode: b6cdc...675 Nope. Ikke om hun sender det før det har gått et år, og da får man det automatisk. Om far ikke er enig må han gå rettens veg. Jeg har gjort dette selv og vet hvordan det fungerer.
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2024 #11 Skrevet 19. juni 2024 kjærring skrev (1 time siden): Nope. Ikke om hun sender det før det har gått et år, og da får man det automatisk. Om far ikke er enig må han gå rettens veg. Jeg har gjort dette selv og vet hvordan det fungerer. Det har jeg også gjort. De har bodd sammen når farskap ble erklært. Så jo han må godkjenne at mor får fullt foreldreansvar - eventuelt bestride det i retten. Foreldre som flytter fra hverandre Foreldre som flytter fra hverandre, vil fortsatt stå registrert med felles foreldreansvar. De kan endre foreldreansvaret til at en av foreldrene skal ha foreldreansvaret alene ved å inngå en avtale om foreldreansvar. Foreldreansvaret kan også endres etter en rettslig avgjørelse. Hadde de aldri bodd i lag - ville hun kunne sendt inn skjemaet og han måtte ha bestridet det i retten som eneste løsning hvis han ville ha delt foreldreansvar. Mor kan ikke frata far foreldreansvaret når de har bodd samme kun med et skjema til skatteetaten. Da ville jo alle kvinner som bodde med barnefar kunnet fratatt fedre alt ansvar med et skjema. Og det kan de ikke Anonymkode: b6cdc...675 1
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2024 #12 Skrevet 19. juni 2024 AnonymBruker skrev (20 timer siden): Jeg og "samboeren" min. Han har da leiet hos meg. Vi har gått fra hverandre og har en datter på 4mnd som jeg ønsker aleneomsorg på. Datterå har ingen forhold til faren og jeg fullammer. Farskapen ble ikke erklært før etter fødsel og ca 3mnd siden. Det står i folkeregisteret at mor kan søke om aleneomsorg før det har gått et år etter far ble erklært. Og da må faren ta moren til retten får og unngå dette. Stemmer det? De står at faren må godta at aleneomsorg. Så vist han ikke godtar hvordan går man frem da? Vil helst ikke lage mer styr en de allerede er men dette er en mann som ikke er lett og forholde seg til og har han en dårlig dag går de ut over alle rundt han og liker og lage ting vanskelikt. Og jeg kan ikke sende barnet mitt til en fremmed mann får hun. Og noen som vet om man må være aleneforsørger for og få overført fedrepermisjonen? Anonymkode: ed431...8ed Ring familievernkontoret og spør om en enetime for deg med en eneste gang! Der kan de hjelpe deg, og det bør du prøve å gjøre så fort som F. Anonymkode: f11db...777
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå