Gå til innhold

Navnebytte


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvor lang tid etter vielsen er navnebytte i orden? 

Anonymkode: f9330...fd7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er det ikke noe fasit på. Det kan søkes i Folkeregisteret før vielsen, hvis det er viktig at det er klart til etter bryllupet. 
Behandlingstiden på navnebytte varierer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan søke når du vil. Man må ikke gifte seg for å bytte navn. 

Forøvrig dumt å søke om det nå hvis man har tenkt til å dra på ferie/bryllupsreise til et sted man trenger pass.

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er medlem i en del bryllupsgrupper på facebook og dette spørsmålet er en gjenganger, med mye ulike svar utifra ulike situasjoner. 

Feks skal jeg skal ta mannens som er beskyttet, og fått beskjed om at søknaden derfor ikke behandles automatisk, men må gjennom en person. Iom at prosessen starter etter bryllupet, regner vi med at det tar litt tid for vår del.

Anonymkode: 4b15b...d85

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 24.6.2024 den 12.28):

Er medlem i en del bryllupsgrupper på facebook og dette spørsmålet er en gjenganger, med mye ulike svar utifra ulike situasjoner. 

Feks skal jeg skal ta mannens som er beskyttet, og fått beskjed om at søknaden derfor ikke behandles automatisk, men må gjennom en person. Iom at prosessen starter etter bryllupet, regner vi med at det tar litt tid for vår del.

Anonymkode: 4b15b...d85

Har selv beskyttet etternavn. tror det tok ca 4 uker for vår del. Gikk ikke gjennom noen tredjeperson, mener jeg. Skrev bare hvorfor på søknaden, også var det en saksbehandler eller noe som godkjente den. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del gikk det ikke et døgn engang før det var registret og nytt etternavn var gyldig. Da var det å skaffe nytt førerkort og pass. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Meowmere skrev (7 timer siden):

Har selv beskyttet etternavn. tror det tok ca 4 uker for vår del. Gikk ikke gjennom noen tredjeperson, mener jeg. Skrev bare hvorfor på søknaden, også var det en saksbehandler eller noe som godkjente den. 

Tror hun mente at den måtte behandles manuelt. Ikke at de behøvde noen tredjeperson. Poenget var vel at manuell behandling tar noe lengre tid enn automatisk godkjenning. 

Anonymkode: 5d706...4b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Tror hun mente at den måtte behandles manuelt. Ikke at de behøvde noen tredjeperson. Poenget var vel at manuell behandling tar noe lengre tid enn automatisk godkjenning. 

Anonymkode: 5d706...4b0

Åja, da misforstod jeg litt. Greit å ha det oppklart uansett. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 6/24/2024 at 9:19 AM, Meowmere said:

Du kan søke når du vil. Man må ikke gifte seg for å bytte navn. 

Forøvrig dumt å søke om det nå hvis man har tenkt til å dra på ferie/bryllupsreise til et sted man trenger pass.

Pass (og førerkort) forblir da gyldig uansett om man bytter navn? Er vel bare å bruke navnet i det passet man har. 

Anonymkode: 58914...3ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vårt etternavn er beskyttet, og vi byttet midt i fellesferien. Gikk likevel bare et par dager før det ble godkjent.

Anonymkode: dcf5e...4b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 25.6.2024 den 23.13):

Pass (og førerkort) forblir da gyldig uansett om man bytter navn? Er vel bare å bruke navnet i det passet man har. 

Anonymkode: 58914...3ec

Nei, det stemmer ikke.. 

 

https://www.navnebytte.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...