Gå til innhold

Hvordan er det å være aseksuell?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Nysgjerrig.

Har selv opplevd å være 100 % uten lyst over lenger tid i forbindelse med sykdom, så kan kanskje relatere.

Er det 100 % fravær av lyst? Både alene og med partner? Kan det skje at du har litt lyst en gang i blant?

Er det noe underliggende (psykologisk, etc.) som forklarer det eller er det rett og slett slik at enkelte mennesker bare er slik uten at det er noe galt?

Anonymkode: c7083...89f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi er bare svært ulike angående lyst og behov. Aseksuelle er på en skala, der noen ikke har noen seksuelle behov, mens noen har sjeldent behov, og noen har behov men ikke behov for å ha seksuelle omgang med andre. (De onanerer likevel.)

Jeg er ikke selv aseksuell, så har ikke satt meg veldig inn i denne skalaen, men er opplyst om at det er stor variasjon også blant dem som er på den aseksuelle skalaen. Jeg trodde tidligere at aseksuell betydde absolutt ingen seksuelle tanker og behov, men ble korrigert på dette av en aseksuell. 

Anonymkode: 40212...167

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanlig

Anonymkode: e541b...1cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du vil få like mange svar som det finnes mennesker.

Personlig så liker jeg godt å ha sex. Jeg kan lett bli seksuelt tiltrukket.

Samtidig har jeg ikke noe behov for å ha sex. Dagen, uken eller året blir hverken bedre eller dårligere av at jeg har sex. 
Sex for meg er bare en av veldig mange ting jeg syntes kan være veldig godt og gøy, uten at jeg har noe behov for det av den grunn.

Jeg kan svært lett tilpasse meg partner sine ønsker. Ønsker partner sex 5 ganger i uken, så funker det helt fint for meg. Vil partner ha sex 2 ganger i året, så funker det akkurat like fint.

Anonymkode: c8f67...739

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 19.6.2024 den 15.33):

Du vil få like mange svar som det finnes mennesker.

Personlig så liker jeg godt å ha sex. Jeg kan lett bli seksuelt tiltrukket.

Samtidig har jeg ikke noe behov for å ha sex. Dagen, uken eller året blir hverken bedre eller dårligere av at jeg har sex. 
Sex for meg er bare en av veldig mange ting jeg syntes kan være veldig godt og gøy, uten at jeg har noe behov for det av den grunn.

Jeg kan svært lett tilpasse meg partner sine ønsker. Ønsker partner sex 5 ganger i uken, så funker det helt fint for meg. Vil partner ha sex 2 ganger i året, så funker det akkurat like fint.

Anonymkode: c8f67...739

Herregud, jeg håper ikke du har fått beskjed av en lege om at du er aseksuell. Du høres ut som en helt vanlig person.

Anonymkode: f839d...8a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mye forskjellig som faller under paraplyen aseksualitet, så jeg kan bare svare for meg selv. Jeg er aseksuell og heteroromantisk (forelsker meg i det motsatte kjønn).

 

Quote

Er det 100 % fravær av lyst? Både alene og med partner? Kan det skje at du har litt lyst en gang i blant?

Det er ingenting i veien med libidoet mitt, så jeg føler ofte på lyst og onanerer jevnlig. Seksuell tiltrekning - det å tenne på en annen person - har jeg derimot aldri opplevd. Jeg har tidligere trodd jeg har opplevd det, for jeg fant ikke ut at jeg var aseksuell før i voksen alder, men nei, jeg forvekslet det med forelskelse, kjærlighet, estetisk tiltrekning, lyst til å kline, å like å bli tatt på på en sensuell (men ikke seksuell!!) måte, osv.

Ved forelskelse frigjøres de vanlige hormonene i min kropp også, noe som kan føre til at jeg blir lettere tent, men det er allikevel ikke rettet mot kjæresten (eller andre). Om jeg har sex så kan jeg kjenne at det rent fysisk føles godt, men det er bare underlivet som responderer på mekanisk stimuli, ikke seksuell tiltrekning. Jeg blir ekstra kåt i uka rundt eggløsning, fordi jeg har en normalt fungerende kvinnekropp, men denne kåtheten rettes aldri mot andre. Ikke engang mot en kjæreste jeg elsker og synes er flott å se på, og som setter min nytelse først. 🤷‍♀️

I beste fall kan jeg føle litt mindre motvilje mot sex rundt eggløsningen. Behovet for orgasme kan da bli såpass konstant og altoppslukende at det blir lettere for meg å fokusere på de rent fysiske fornemmelsene og fortrenge at kjæresten er der. Jeg skjønner at det kan høres både rart og slemt ut, men det er den eneste måten jeg kan få noen som helst nytelse ut av det på, og selv på mitt aller mest opphissede ville jeg 100% av tiden foretrukket å fikse min egen orgasme - alene.

 

Quote

 Er det noe underliggende (psykologisk, etc.) som forklarer det eller er det rett og slett slik at enkelte mennesker bare er slik uten at det er noe galt?

Aseksualitet er en legning. Det bare er sånn, akkurat som homofili bare er sånn, men det er flere tilstander som kan forveksles med aseksualitet: alt fra traumerespons til dødt forhold. Jeg har selv hatt en helt normal barndom, og har aldri vært redd for sex eller nakenhet. Jeg gruet meg ikke første gangen jeg skulle ha sex engang, men jeg merket allerede da at jeg ikke opplevde det på samme måte som kjæresten. Det opplevdes nesten som om han skiftet personlighet og var helt oppslukt i det som skjedde, mens jeg fortsatt var 100% meg selv. Slik har det vært med alle partnere siden - at det føles som et slags påtvunget kleint rollespill. Det er nok egentlig en ganske subtil endring, men det er kontrasten som gjør at det føles så merkelig og overdrevet for meg.

Anonymkode: e46f8...a36

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...