Gå til innhold

Hvor henvende seg for psykologisk hjelp til barn?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har en 6 åring som har noen voldsomme emosjonelle reaksjoner som jeg mener er utenfor normalen. De har kommentert det i barnehagen også. Jeg er inne på tanken å prøve å få litt hjelp til disse reaksjonene. Enten at vi som foreldre kan få hjelp med hvordan vi skal håndtere disse reaksjonene eller at barnet kan få hjelp til å finne ut hvorfor disse reaksjonene kommer.

Det er ikke veldig ofte per i dag og ikke et stort problem i hverdagen per nå, men jeg ser jo at når barnet begynner på skolen så vil det ikke være nok voksentetthet til å kunne hjelpe barnet ut av situasjonen/reaksjonen. Jeg vet ikke hva de gjør om en sånn situasjon oppstår? Og hvis vi ikke tar tak i dette nå er jeg redd det kan bli et problem etterhvert som barnet blir større om det er et underliggende problem. 

Jeg så at man må ha henvisning for å få hjelp hos BUP og PPT så ut som at hjelper skolen med ting, ikke enkeltbarn. Så hvor kan vi få hjelp? 

Anonymkode: 38f4b...75e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ppt kan hjelpe enkeltland, og barnehagen kan kontakte dem allerede. Ellers kan skolen henvise. 
Fastlegen er også en du kan høre med, samt både helsesøster på skolen når dere begynner og helsestasjonen. 

AnonymBruker
Skrevet

Vi fikk veldig god hjelp av bup. Fikk henvisning fra fastlegen. 

Det endret jo ikke barnet, men vi rundt fikk en ny forståelse og dermed nytt handlingsmønster - noe som igjen endret barnet.  

(Les forresten gjerne denne om et annet barn som føler for mye: https://www.nrk.no/ostfold/xl/han-er-en-av-guttene-i-skolevoldsstatistikken-1.16798952, jeg kjente mitt barn enormt mye igjen i den artikkelen)..

Anonymkode: 41585...573

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Helsesykepleier, fastlege, familiesenter (kommunalt, lavterskel), familievernkontoret. 

Anonymkode: fc593...15c

AnonymBruker
Skrevet

BUP behandler bare moderat til alvorlig psykisk lidelse. Dette høres ut som en jobb for en helsesykepleier 😊

Anonymkode: 5d18c...d41

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

BUP behandler bare moderat til alvorlig psykisk lidelse. Dette høres ut som en jobb for en helsesykepleier 😊

Vær så snill å slutt og spre feilinformasjon, dette stemmer ikke!!

BUP utreder og behandler ikke bare psykiske lidelser, men også atferdsvansker og utviklingsforstyrrelser (f.eks autisme, ADHD).

Helsesykepleier har IKKE kompetanse på dette. BUP og/eller PPT er rette instans.

Anonymkode: 2be57...e0a

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg føler ikke helsesykepleier har mye kompetanse på psykiske vansker/pedagogiske måter å møte barn under voldsomme emosjonelle utbrudd. Hvertfall ikke de jeg har vært borte i. 

Anonymkode: 38f4b...75e

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Vær så snill å slutt og spre feilinformasjon, dette stemmer ikke!!

BUP utreder og behandler ikke bare psykiske lidelser, men også atferdsvansker og utviklingsforstyrrelser (f.eks autisme, ADHD).

Helsesykepleier har IKKE kompetanse på dette. BUP og/eller PPT er rette instans.

Anonymkode: 2be57...e0a

Jeg er selv behandler på BUP så det er ikke feilinformasjon. Ja vi utreder for psykiatriske diagnoser som disse utviklingsforstyrrelsene du nevner er. Det er ikke noe i hovedinnlegget som indikerer at det er mistanke om en utviklingsforstyrrelse. Helsesykepleier har kompetanse på foreldreveiledning når et barn har lette reguleringsvansker hjemme jo. Dette er veldig veldig vanlig problematikk og ikke en jobb for spesialisthelsetjenesten. 

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...