Gå til innhold

Utbrent og sykemeldt

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har gått på en smell, fikk meg en sykemelding for 4 uker. Dere som har vært sykemeldt for utbrenthet, hva har dere gjort som hjelper for å lande etter lengre tid med stress på arbeid, og ikke minst komme seg tilbake i arbeid? Mentalt er jeg lost, men kroppen virker og er full av energi.

aldri vært sykemeldt så lenge før. Tips mottas med takk!

Anonymkode: eca72...a17

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Første mnd sov jeg nesten hver dag. 

Når jeg følte på litt overskudd, kom jeg meg litt ut i frisk luft. 

Hadde samtale hos psykolog også kom jeg meg inn hos frisklivssentralen i kommunen. 

Etterhvert begynte jeg å jobbe, ført 1 dag i uken også økte jeg gradvis. 

Anonymkode: 37cde...a79

AnonymBruker
Skrevet

Har du blitt rammet av utbrenthet så bør du eliminere den største faktoren du kan eliminere for å øke sjansene for å komme raskere tilbake og minimere sjansene for tilbakefall eller i verstefall varig forverring. 

Typisk nok er jobb en slik faktor. Høy stressfaktor på jobb er ofte roten til alt vondt. Da nytter det ikke å være sykemeldt i 4 uker, og så komme tilbake igjen til akkurat det samme.

Så mitt tips er at du bytter jobb fort som fy for å berge din egen helse langsiktig.

Samt så bør du roe ned ellers også. Fjern gjøremål, krav og planer for sommeren. Slapp av, vær i alminnelig aktivitet og pust. 

Du tenker kanskje at en ferie om 4 uker gjør susen, og så har du bestilt deg en utlandsreise. Men det er faktisk mange stressende faktorer ved en slik reise, og ofte er det godt å komme hjem - for å slappe av igjen! 

Anonymkode: e2234...a78

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker said:

Har du blitt rammet av utbrenthet så bør du eliminere den største faktoren du kan eliminere for å øke sjansene for å komme raskere tilbake og minimere sjansene for tilbakefall eller i verstefall varig forverring. 

Typisk nok er jobb en slik faktor. Høy stressfaktor på jobb er ofte roten til alt vondt. Da nytter det ikke å være sykemeldt i 4 uker, og så komme tilbake igjen til akkurat det samme.

Så mitt tips er at du bytter jobb fort som fy for å berge din egen helse langsiktig.

Samt så bør du roe ned ellers også. Fjern gjøremål, krav og planer for sommeren. Slapp av, vær i alminnelig aktivitet og pust. 

Du tenker kanskje at en ferie om 4 uker gjør susen, og så har du bestilt deg en utlandsreise. Men det er faktisk mange stressende faktorer ved en slik reise, og ofte er det godt å komme hjem - for å slappe av igjen! 

Jeg har allerede spurt om å bli fristilt fra en ledende stilling og gå tilbake til gulvet. Rollen jeg har hatt i bedriften har blitt kalt uriaspost, i lang tid. Konflikt og et negativt arbeidsmiljø har gjort jobben umulig og fra tatt meg nattesøvnen siden jul. 
Nå har jeg et litt spesielt håndverk som gjør det vanskelig å bytte jobb, da må jeg flytte til andre siden av landet. Men jeg får se på muligheter. 

Å slappe av for min del er å trene, blir stresset av å sitte inne, synker bare mer sammen. Nå har jeg mange ledere fra jobb på Strava, kan de begynne å henge seg opp i at jeg kanskje trener mer enn vanlig? 

takk for rådene. 

Ts

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg har allerede spurt om å bli fristilt fra en ledende stilling og gå tilbake til gulvet. Rollen jeg har hatt i bedriften har blitt kalt uriaspost, i lang tid. Konflikt og et negativt arbeidsmiljø har gjort jobben umulig og fra tatt meg nattesøvnen siden jul. 
Nå har jeg et litt spesielt håndverk som gjør det vanskelig å bytte jobb, da må jeg flytte til andre siden av landet. Men jeg får se på muligheter. 

Å slappe av for min del er å trene, blir stresset av å sitte inne, synker bare mer sammen. Nå har jeg mange ledere fra jobb på Strava, kan de begynne å henge seg opp i at jeg kanskje trener mer enn vanlig? 

takk for rådene. 

Ts

Du bør nok ikke bruke strava når du kjenner slik på det. De har ikke noe med det, men det kan gi deg hodebry- noe som ikke er bra for deg nå

Anonymkode: fa6f4...c22

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

takk for rådene. 

Ts

Det kan godt hende at trening hjelper deg å koble av. Men å trene bryter faktisk ned kroppen, og bruker energi på å bygge seg selv opp. Er du utbrent, altså at du har gått på en smell som følge av belastning, så bør du ikke overdrive hard trening. Om jeg var deg ville jeg heller brukt energien på å gå i skogen, en liten fjelltopp eller omså gå gatelangs. Ikke trening i den grunn, men aktivitet. Å bare sanse ting rundt deg og puste godt. Har du lederne fra jobb på diverse app'er så lar du enten være å bruke appen, fjerner de eller bruker en annen app. Greit nok at de skal egentlig ikke si noe på det, men som vi alle vet så dømmes ansatte om de trener når de er sykemeldte. Så rart som det er, men sånn er det ofte.

Bra at du har bedt om nedgradering. Det er en god start. Det er ofte ikke det siden du fortsatt er i samme miljø. Men siden du ikke har fysiske begrensninger, så vil jeg si at du er i en tidlig utbrentfase, og da kan det være nok med nedgradering og da fjerning av mange stressende og tunge arbeidsoppgaver. 

AnonymBruker
Skrevet
28 minutter siden, AnonymBruker said:

Det kan godt hende at trening hjelper deg å koble av. Men å trene bryter faktisk ned kroppen, og bruker energi på å bygge seg selv opp. Er du utbrent, altså at du har gått på en smell som følge av belastning, så bør du ikke overdrive hard trening. Om jeg var deg ville jeg heller brukt energien på å gå i skogen, en liten fjelltopp eller omså gå gatelangs. Ikke trening i den grunn, men aktivitet. Å bare sanse ting rundt deg og puste godt. Har du lederne fra jobb på diverse app'er så lar du enten være å bruke appen, fjerner de eller bruker en annen app. Greit nok at de skal egentlig ikke si noe på det, men som vi alle vet så dømmes ansatte om de trener når de er sykemeldte. Så rart som det er, men sånn er det ofte.

Bra at du har bedt om nedgradering. Det er en god start. Det er ofte ikke det siden du fortsatt er i samme miljø. Men siden du ikke har fysiske begrensninger, så vil jeg si at du er i en tidlig utbrentfase, og da kan det være nok med nedgradering og da fjerning av mange stressende og tunge arbeidsoppgaver. 

Det er ikke nødvendigvis lange harde økter, men mer rolige lange sykkelturer. Da får jeg inntrykk fra natur og tid til å reflektere, mye det samme en gjør på fjellturer/gåtur. 

Jeg har fått en knekk i selvtilliten og føler på en enorm skam. Det som har plager meg mest er den dårlige samvittigheten av jeg føler jeg ikke har fått noe til. Har fått masse flotte kompliment på at jeg har gjort en god jobb, men jeg har aldri klart å se resultatene for det brenner over alt med etterslep og dårlig planlegging/gjennomføring av arbeid i flere år før meg pga konflikt/dårlig arbeidsmiljø. Føler jo også at fallhøyden er større når jeg i tillegg er kvinnelig mellomleder i et mannsdominert yrke hvor jeg har et par gamleringrever som alltid er negativt til det jeg gjør. Føler litt at de har «vunnet». Så ja, jeg har nok litt å jobbe med ser jeg…

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fant meg en hobby som gir meg masse glede og energi! Det har hatt alt å si å kunne ha noen prosjekter å glede seg til :) 

Er 30% tilbake i jobb nå, men var 100% sykemeldt i 6 mnd

Anonymkode: 42c9d...0a4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...