AnonymBruker Skrevet 18. juni 2024 #1 Del Skrevet 18. juni 2024 Er det sånn at hvis man søker gjeldsrådgivning på Nav og kommer på møter noen ganger så må man takke ja til frivillig forvaltning hvis man skal få hjelp? Skal på gjeldsrådgivning i høst, og jeg håper på å finne en løsning jeg kan leve med. Og da skal jeg være streng med meg selv og aldri ta opp gjeld mer, skal bare konsentrere meg om å kvitte meg med den jeg har, lage budsjett osv. Men frivillig forvaltning er noe jeg ikke ønsker da jeg har hørt det er vanskelig å komme ut av det igjen fordi nav ikke vil gi slipp. Må man ha dette om man får gjeldsordning foreksempel? Noen som har erfaring med dette? Gjelden er resultat av dumme valg, og noe jeg aldri skal ha igjen når jeg har nedbetalt den. Anonymkode: 09a59...3df Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jordbær86 Skrevet 18. juni 2024 #2 Del Skrevet 18. juni 2024 Kan sikkert komme med forslag om det, men ingen tvang tror jeg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2024 #3 Del Skrevet 18. juni 2024 Gir ikke ordet frivillig deg et hint her... Anonymkode: 82cd4...6dd 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2024 #4 Del Skrevet 18. juni 2024 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Gir ikke ordet frivillig deg et hint her... Anonymkode: 82cd4...6dd Jo. Men har hørt at hvis man takker nei så kan de presse på og til slutt gi tvungen forvaltning. Om det er sånn usikker, men har hørt det. Uansett så var spørsmålet om dette er noe de prøver å få deg med på ved gjeldsrådgivning? Anonymkode: 09a59...3df Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2024 #5 Del Skrevet 18. juni 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Jo. Men har hørt at hvis man takker nei så kan de presse på og til slutt gi tvungen forvaltning. Om det er sånn usikker, men har hørt det. Uansett så var spørsmålet om dette er noe de prøver å få deg med på ved gjeldsrådgivning? Anonymkode: 09a59...3df Det er en mulighet for at rådgiver vil foreslå frivillig forvaltning ja. Men om de vil prøve å overtale deg til det kommer vel helt an på situasjonen din. Frivillig forvaltning er en avtale du selv skal være med å lage og som du kan si opp når du selv ønsker, fordi det er nettopp frivillig. Det kan være en god løsning for mange i korte eller lengre perioder. Tvungen forvaltning skjer i tilfeller der en person over lengre tid viser manglende evne til å styre egen økonomi OG søker sosialstønad fra NAV. Da kan det stilles krav til at personen godtar tvungen forvaltning, hvis de skal få sosialstønad. Feks en person som søker sosialstønad til mat, men bruker pengene på gambling/alkohol/shopping og deretter søker på nytt til mat. Så nei, du blir ikke tvunget til forvaltning bare fordi du går til gjeldsrådgivning. Gjeldsrådgivning hos NAV er lagt opp til at du skal gjøre mest mulig selv og ta ansvar for egen økonomi. Anonymkode: ed837...ca8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2024 #6 Del Skrevet 18. juni 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Det er en mulighet for at rådgiver vil foreslå frivillig forvaltning ja. Men om de vil prøve å overtale deg til det kommer vel helt an på situasjonen din. Frivillig forvaltning er en avtale du selv skal være med å lage og som du kan si opp når du selv ønsker, fordi det er nettopp frivillig. Det kan være en god løsning for mange i korte eller lengre perioder. Tvungen forvaltning skjer i tilfeller der en person over lengre tid viser manglende evne til å styre egen økonomi OG søker sosialstønad fra NAV. Da kan det stilles krav til at personen godtar tvungen forvaltning, hvis de skal få sosialstønad. Feks en person som søker sosialstønad til mat, men bruker pengene på gambling/alkohol/shopping og deretter søker på nytt til mat. Så nei, du blir ikke tvunget til forvaltning bare fordi du går til gjeldsrådgivning. Gjeldsrådgivning hos NAV er lagt opp til at du skal gjøre mest mulig selv og ta ansvar for egen økonomi. Anonymkode: ed837...ca8 Så da kan man takke nei til frivillig forvaltning om de foreslår det? Det er bra, jeg vil helst styre selv. Anonymkode: 09a59...3df Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jordbær86 Skrevet 18. juni 2024 #7 Del Skrevet 18. juni 2024 Er vel lagt opp til at man skal klare det selv. Man får råd og veiledning som man kan følge hvis man vil. Men man velger selv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2024 #8 Del Skrevet 18. juni 2024 AnonymBruker skrev (58 minutter siden): Så da kan man takke nei til frivillig forvaltning om de foreslår det? Det er bra, jeg vil helst styre selv. Anonymkode: 09a59...3df Ja det er jo det som ligger i begrepet "frivillig". Du kan alltids takke nei. Anonymkode: ed837...ca8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2024 #9 Del Skrevet 18. juni 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Ja det er jo det som ligger i begrepet "frivillig". Du kan alltids takke nei. Anonymkode: ed837...ca8 Da gjør jeg nok det, siden det er viktig for meg å vise at jeg kan klare det selv. Anonymkode: 09a59...3df Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå