AnonymBruker Skrevet 18. juni 2024 #1 Skrevet 18. juni 2024 Jeg har tidligere skrevet om kompisen til sønnen min på 10 år som lukter vondt. Jeg fikk da noen råd om å snakke med lærer osv, noe jeg har gjort. Lærer sa de skulle ta en telefon hjem til foreldre og videreformidle meldingen min anonymt. Etter dette har det skjedd lite. Lukten er der fortsatt og i tillegg nå har jeg funnet ut hva noe av lukten kommer av. Nemlig urin. Han har tisset i sofaen her og også i sakkosekken og senga til sønnen min. Jeg vet liksom ikke helt hvordan jeg skal ta tak i dette problemet. Kompisen kan helt sikkert ikke noe for dette og jeg ønsker ikke å utestenge han fra huset vårt. Dessuten har sønnen min og kompisen det så gøy sammen. Men, det er også utrolig kjedelig med x antall ødelagte møbler og en forferdelig stank som siger gjennom hele huset mens han er her. Jeg har forsøkt å sette grenser ved at de kun får være på rommet til sønnen min og evnt. ute. Men, er også kjedelig å måtte bytte på senga hans og sakkosekken har jeg jo måtte kaste. Er dette noe jeg bør ta opp med foreldre? Eller risikerer jeg da at de blir fornærma? Hva hadde dere gjort? Anonymkode: 0cada...f16
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2024 #2 Skrevet 18. juni 2024 Hadde meldt det til barnevernet. For det der er ikke normalt. Anonymkode: 99136...d74 17 1
Million Skrevet 18. juni 2024 #3 Skrevet 18. juni 2024 Men hva gjør denne gutten etter at han har tisset seg ut og sitter der i din sønns seng? Blir han bare sittende i våte, urinstinkende klær og sier eller gjør ingenting? Går han hjem? Eller blir han bare værende? For da skorter det noe på oppdragelsen, og foreldrene har heller ikke lært han å dusje seg og vaske seg og bytte klær hver dag. Lukten tyder jo sterkt på at han går i klær og undertøy han har tisset i, latt det tørke, og så tar på seg de samme klærne igjen. Dette lukter barnevernsmat...for det er så langt fra normalt som det er mulig å få det. En normal tiåring har luktesans og sosiale antenner og burde ha lært at sånt gjør man bare ikke. Man går ikke i klær som ikke er vasket etter at man har tisset i dem, og man vasker seg hver dag. 11
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2024 #4 Skrevet 18. juni 2024 Million skrev (2 minutter siden): Men hva gjør denne gutten etter at han har tisset seg ut og sitter der i din sønns seng? Blir han bare sittende i våte, urinstinkende klær og sier eller gjør ingenting? Går han hjem? Eller blir han bare værende? For da skorter det noe på oppdragelsen, og foreldrene har heller ikke lært han å dusje seg og vaske seg og bytte klær hver dag. Lukten tyder jo sterkt på at han går i klær og undertøy han har tisset i, latt det tørke, og så tar på seg de samme klærne igjen. Dette lukter barnevernsmat...for det er så langt fra normalt som det er mulig å få det. En normal tiåring har luktesans og sosiale antenner og burde ha lært at sånt gjør man bare ikke. Man går ikke i klær som ikke er vasket etter at man har tisset i dem, og man vasker seg hver dag. Ja, han gjør jo det da. Sitter i urinstinkende klær og går ikke hjem før jeg sier at han må. Jeg tror faktisk at barnevernet har vært inne i bildet to ganger før. Hvor sakene da har blitt henlagt, moren har betrodd seg til meg om det. Men, da har hun fremstilt det som at det har vært hevn fra eksmannen som ikke får lov til å ha kontakt med barna lenger. Ikke fordi det har vært noe galt med foreldrerollen hennes. Jeg har selv hatt et barn som har slitt med å tisse på seg da han var yngre, men han har diagnoser som forklarer hvorfor. Og han hadde alltid skift med og skiftet med en gang han hadde uhell. Er vel derfor det sitter litt langt inne for meg å skulle melde til barnevernet, for jeg vet hvor vanskelig det kan være. Off, jeg syns det er skikkelig vanskelig. Takk for svar. TS Anonymkode: 0cada...f16
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2024 #5 Skrevet 18. juni 2024 Hvordan er relasjonen din til barnet og moren? Kan du rett og slett si det til barnet da? Litt sånn: «oi nå ser det visst ut til at du har hatt et lite uhell. Da er det viktig å vaske seg og skifte, slik at det ikke begynner å lukte vondt. Hvis du vil kan du låne dusjen her og noen rene klær, om ikke kan jeg ringe mamma slik at du får dratt hjem for å dusje». Dersom du har en ok kontakt med moren ville jeg også prøvd å ta det opp med henne, på en litt forsiktig måte. «Du, jeg har skjønt at det kan være et problem for *** med litt uhell. Du har kanskje ikke lagt merke til det, men det kan virke som lukten sitter veldig i klærne. Vi hadde også en periode utfordringer med uhell på lillebror (sett inn passende person), og da hjalp det å kokvaske klærne og passe på å følge opp at hen brukte såpe i dusjen etterpå, for disse små kan jo fort glemme det😊» Anonymkode: cc5c8...419 1 4
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2024 #6 Skrevet 18. juni 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hvordan er relasjonen din til barnet og moren? Kan du rett og slett si det til barnet da? Litt sånn: «oi nå ser det visst ut til at du har hatt et lite uhell. Da er det viktig å vaske seg og skifte, slik at det ikke begynner å lukte vondt. Hvis du vil kan du låne dusjen her og noen rene klær, om ikke kan jeg ringe mamma slik at du får dratt hjem for å dusje». Dersom du har en ok kontakt med moren ville jeg også prøvd å ta det opp med henne, på en litt forsiktig måte. «Du, jeg har skjønt at det kan være et problem for *** med litt uhell. Du har kanskje ikke lagt merke til det, men det kan virke som lukten sitter veldig i klærne. Vi hadde også en periode utfordringer med uhell på lillebror (sett inn passende person), og da hjalp det å kokvaske klærne og passe på å følge opp at hen brukte såpe i dusjen etterpå, for disse små kan jo fort glemme det😊» Anonymkode: cc5c8...419 Med unntak av å snakke med gutten på 10 år, så syns jeg dette er et fint forslag, fremfor å gå direkte til BV. Tenker at gutten kan bli flau å føle en del skam, så jeg syns han skal slippe dette. Anonymkode: 5e151...34d 4
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2024 #7 Skrevet 18. juni 2024 Du sier at barnevernet har vært i bilde der tidligere. Da hadde jeg var slett dem på nytt. Anonymkode: 75258...b6d 1
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2024 #8 Skrevet 18. juni 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Hvordan er relasjonen din til barnet og moren? Kan du rett og slett si det til barnet da? Litt sånn: «oi nå ser det visst ut til at du har hatt et lite uhell. Da er det viktig å vaske seg og skifte, slik at det ikke begynner å lukte vondt. Hvis du vil kan du låne dusjen her og noen rene klær, om ikke kan jeg ringe mamma slik at du får dratt hjem for å dusje». Dersom du har en ok kontakt med moren ville jeg også prøvd å ta det opp med henne, på en litt forsiktig måte. «Du, jeg har skjønt at det kan være et problem for *** med litt uhell. Du har kanskje ikke lagt merke til det, men det kan virke som lukten sitter veldig i klærne. Vi hadde også en periode utfordringer med uhell på lillebror (sett inn passende person), og da hjalp det å kokvaske klærne og passe på å følge opp at hen brukte såpe i dusjen etterpå, for disse små kan jo fort glemme det😊» Anonymkode: cc5c8...419 Takk for gode råd. Jeg er så utrolig konfliktsky! Men, så orker vi ikke ha det sånn som det er nå heller. Jeg har veldig god kontakt med barnet. Han er morsom og høflig. Jeg er redd for at hvis jeg sier ifra at han kommer til å skamme seg skikkelig. Men, det å si ifra til moren har jeg tenkt på en del... Off, det gruer jeg meg veldig til. TS Anonymkode: 0cada...f16 2
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2024 #9 Skrevet 18. juni 2024 Jeg kjenner til et barn (småskolealder) som gikk i uttissede klær. Når bekymring ble meldt til barnevernet med bakgrunn i dette kom det frem at barnet var utsatt for grov omsorgssvikt og barnet ble akuttplassert. Leiligheten de bodde i så visst helt forferdelig ut. Jeg hadde meldt. Man kan aldri vite hva som foregår bak lukkede dører. Jeg synes og du kan ta kontakt med lærer igjen og muligens og helsesykepleier på skolen. Anonymkode: 6b7d3...a41 6 1
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2024 #10 Skrevet 18. juni 2024 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Takk for gode råd. Jeg er så utrolig konfliktsky! Men, så orker vi ikke ha det sånn som det er nå heller. Jeg har veldig god kontakt med barnet. Han er morsom og høflig. Jeg er redd for at hvis jeg sier ifra at han kommer til å skamme seg skikkelig. Men, det å si ifra til moren har jeg tenkt på en del... Off, det gruer jeg meg veldig til. TS Anonymkode: 0cada...f16 Jeg skjønner godt bekymringen din, men jeg tipper denne gutten skammer seg allerede litt men muligens fortrenger/ikke orker å forholde seg til det. Et normalt fungerende barn sånn ellers forstår at det ikke er ålreit å tisse på seg og stinke urin, men kan av ulike grunner dissosiere/stenge ute følelsene knyttet til det i situasjonen fordi det blir så vanskelig. Jeg mener ikke at du skal sette deg ned å ta en alvorsprat med han, men mer sånn dersom det skjer ta det helt naturlig og avslappet med han. For han er nok klar over problemet, men vet nok ikke hva han skal gjøre. Hjelpe han litt ut av situasjonen der og da på en måte som også gjør at han beholder verdigheten. Da jeg var liten hadde jeg en venninne som alltid hadde veldig møkkete hender. Jeg husker godt mammaen min insisterte på at hun også skulle vaske hender før vi skulle spise middag. Venninnen min klarte ikke vaske hendene ordentlig, og det endte med at mamma måtte lære henne det. Jeg var så utrolig flau og livredd for at venninnen min ikke ville komme hjem til meg mer. Det ville hun. Vi er fortsatt venner og hun har sagt til meg etter at vi ble voksne at mammaen min var utrolig viktig for henne i oppveksten. Det at hun hadde de samme forventningene til henne som til meg. Dette satte hun stor pris på for hun hadde det skikkelig vanskelig hjemme der hun stort sett var overlatt til seg selv. Ofte så er vi så redde for å trå feil at vi ender opp med å ikke gjøre noe. Men så er gjerne det å ikke gjøre noe det som er aller mest feil. Anonymkode: cc5c8...419 4 12
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2024 #11 Skrevet 18. juni 2024 Uff så vanskelig. Og kjedelig at møbler og sofa blir ødelagt. Dere kan jo ikke akkurat kjøpe nye møbler hver uke akkurat. Hva med å si til gutten at han kan dusje hos dere og få klesbytte? Husker jeg fikk svettelukt som tenåring og hadde ikke deo ennå. Min tante sa til meg at jeg måtte dusje. Og skifte tøy. Det er best å snakke direkte til barnet på en respektfull og undervise de måte. Fortell at når han har tisset på seg så må han skifte tøy fordi det er uhygenisk og ikke bra for han å gå sånn. Og at han må dusje og skifte tøy. Anonymkode: b0bcd...183
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2024 #12 Skrevet 18. juni 2024 Million skrev (2 timer siden): Men hva gjør denne gutten etter at han har tisset seg ut og sitter der i din sønns seng? Blir han bare sittende i våte, urinstinkende klær og sier eller gjør ingenting? Går han hjem? Eller blir han bare værende? For da skorter det noe på oppdragelsen, og foreldrene har heller ikke lært han å dusje seg og vaske seg og bytte klær hver dag. Lukten tyder jo sterkt på at han går i klær og undertøy han har tisset i, latt det tørke, og så tar på seg de samme klærne igjen. Dette lukter barnevernsmat...for det er så langt fra normalt som det er mulig å få det. En normal tiåring har luktesans og sosiale antenner og burde ha lært at sånt gjør man bare ikke. Man går ikke i klær som ikke er vasket etter at man har tisset i dem, og man vasker seg hver dag. Ene sønnen til kusinen min er 10 år og både tisser og bæsjer på seg uten å si i fra eller gå og skifte før man tvinger ham. Ofte bare tørker tisset til slutt. Jeg vil helst ikke ha ungen på besøk, dessverre, vil ikke ha møblene ødelagt. Møter ham innimellom på besøk hjemme hos min mor. Han får rene klær hver morgen da, og tvinges i dusjen så snart foreldrene oppdager det. Det er ikke fordi foreldrene ikke har lært han å dusje, de prøver, og det andre barnet er jo ikke sånn. Anonymkode: 5257c...515
Meowmere Skrevet 18. juni 2024 #13 Skrevet 18. juni 2024 Dette ville fått varsellampene mine til å blinke litt i hvert fall. Å tisse på seg på den måten kan være et tegn på overgrep. Trenger ikke være det, men ville sett videre etter andre tegn. 3
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2024 #14 Skrevet 18. juni 2024 Jeg ville vært mild men direkte med både barnet og foreldrene. For barnets skyld må du bare gi litt faen i din konfliktskyhet! Jeg har selv en syvåring som tisser på seg, og det hjelper ikke at alle bare ignorerer det. Han trenger hjelp til å se at dette har hendt og at dette legger også andre merke til. Han skammer seg veldig men det blir ikke bedre om man later som ingenting. Jeg ville også tatt det direkte med foreldrene. Hvorfor skjer dette? Har barnet en diagnose? Er de klar over omfanget? Gir de f ville jeg Kanskje varslet helsesykepleier på skolen...? Anonymkode: cb0ee...51e
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2024 #15 Skrevet 18. juni 2024 Hadde en venninne på barneskolen som ofte tisset på seg og luktet ganske stramt. Heldigvis for henne fikk hun diagnose og operasjon slik at det ikke skjedde. Jeg ville skaffet noe superbillig skiftetøy og hjulpet gutten i dusjen. Sørg for tisselaken under laken der han ev kunne finne på å sitte på besøk. Snakk om at i deres hus så dusjer man og skifter med en gang det skjer «uhell» Og så ville jeg tatt dialog med foreldre og sagt at det har blitt kostbart for dere og at dere sliter med å få renset alle møblene og at dere trenger råd på hva som skal gjøres med utfordringene når han er hos dere. Anonymkode: 42676...d8b
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2024 #16 Skrevet 18. juni 2024 Barnet er jo såpass gammelt, at det er rart at han ikke reagerer på det selv? Her bytter straks 10-åringen truse om han får en liten dråpe urin i den. Han bytter ny hver dag. Minste på 5, vrenger av seg klærne med en gang, dersom hun ikke har rukket frem til do,og det har kommet i trusa. De synes det er ekkelt å være våt, og så er det vel litt pga det er ekkelt også. Så litt rart om han bare går rundt i gamle klær? Men, urinlukt kan også sitte i klærne ja! Måtte hjelpe ett eldre familiemedlem med å vaske klær en gang, da vedkommende hadde vært veldig syk. Da stinket det urinlukt av klærne. Jeg vasket dem, og da jeg hang de opp,så luktet de fortsatt litt urin. Urinlukt er jo veldig sterk lukt..... Er barnet ellers modent? Anonymkode: 06eaa...56a
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2024 #17 Skrevet 18. juni 2024 Få på tisselaken på senga iallfall og kanskje ta bort sakosekken en periode? Tror også det finnes beskyttelse til sofaputer, kan være greit å ha hvis man plutselig søler brus eller noe også😅 Evt å plutselig ha omgangssjuka… Anonymkode: 6b800...4c9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå