Gå til innhold

Middag til barnas venner.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Nå banner jeg sikkert i kirka her, for jeg har skjønt at på KG er det hellige bud: er folk på besøk, skal de få middag! 

Skal jeg lurer bare på hvordan deres ordner det rent praktisk... Hvor mye mat har dere stående til en hver tid? Er det ingen sak å sveipe opp middag til 3-4 ekstra på stående fot 3-5 dager i uka? Jeg kjenner at det gjør litt vondt i økonomien jeg altså... Kan jo ikke servere pølser, eller annen tilsvarende "billigere" mat hver dag heller liksom. Også ukeshandler jeg... Og jeg kjøper jo ikke inn mat til 8 i tilfelle besøk...

Så hvordan løser dere det?

 

(Til orientering, her er det gjerne 2-4 ekstra barn og leker mange dager i uka). 

Anonymkode: 61c92...b88

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Korte avstander hos oss, så sender hjem til middag og får de til å avtale hvor de skal møttes etter at alle har spist. 
 

har i tillegg pølser i fryseren, hvis det skulle bli at jeg må mate andre sine barn. Så tar vi familien middagen til kveldsmat 

Anonymkode: 710db...dad

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er oppvokst med middag om kvelden slik at det er ro i huset når familien skal spise og det har jeg videreført. Etter skole er det ostesmørbrød, pølse med brød, brødskiver eller noe annet enkelt. Mitt barn trives godt med det, og som mor så trenger jeg denne alenetiden med han der han har tid til å prate med meg.

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det heldigvis en gjeng i nabolaget som lekte sammen, så alle gikk hjem til måltider eller gikk hjem hvis den de lekte med skulle spise. Ingen tradisjon for å spise hos hverandre, bortsett fra is og saft i hagen en varm sommerdag. Nå er de voksne.

Planlagte besøk som ble med hjem fra skolen og ble hentet med bil om kvelden, fikk selvfølgelig middag.

Vi ukeshandler også, og lager ikke mer enn vi spiser. Gjør alt vi kan for å unngå matsvinn. Så hadde ikke vært aktuelt å ha middag til ekstra folk på sparket. Om kvelden gikk alle hjem til seg selv omtrent samtidig, så ikke gjester til kveldsmat heller. Var heller ikke vanlig å lage seg noe når de kom fra skole. De var hjemme 1445, og vi hadde alltid middag 1615.

Syns ikke du skal føle at du må ha nabolagets unger på middag.

Anonymkode: d80a2...4bb

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi beregner ofte litt ekstra til et par middager nettopp fordi vi har tre barn som ofte har med venner hjem. Om det ikke er vennebesøk den aktuelle dagen blir restene lunsj dagen etter eller havner i fryseren til en annen gang. Det er jo ingenting som trenger å kastes. Andre ganger er det enkelte å bare tilsette litt ekstra potet, ris, pasta eller grønnsaker eller tine mer kjøtt/fisk. Noen ganger har vi middager som er beregnet bare akkurat og da flytter vi bare den middagen til en annen dag og lager noe annet. Det finnes alltid en del middager vi kan lage helt spontant til mange, f.eks. ovnsomelett (med grønnsaker, ost og pølsebiter eller skinke), pimpet posesuppe med ostesmørbrød eller toast til, pitabrød fra fryseren eller tortillalefser fylt med hva enn vi har av kjøtt og grønnsaker + en dressing og vi har alltid et eller annet i fryseren som kan lages. Det gjør jo heller ingenting om ikke alle spiser det samme. Jeg har flere ganger servert restemiddagbuffet selv om barna har venner på besøk og alle forsyner seg med det de vil ha. Jeg skjønner at du synes det blir dyrt, men forutsatt at dine barn også er på besøk og spiser hos andre jevner det seg jo ut over tid. Når det er sagt synes jeg jo ikke du skal ha dårlig samvittighet for å sende besøk hjem til middagstid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Vi har som regel alltid ekstra mat, da mannen foretrekker varmlunsj/restelunsj, så som regel kan vi invitere uten justeringer.

Men de gangene det er flere enn hva vi har porsjoner, oppskalerer vi det bare med ekstra basisvarer (pasta, ris, poteter), legger til stekte baguetter, ekstra brokkolitopper/fryste grønnsaker som vi lager mos av, etc. og deler heller broderlig på kjøttet.

Hender støtt og stadig at det er ett eller annet som ikke lar seg skalere opp, og da blir det to retter: den planlagte og noe enkelt som tomatsuppe med egg og hvitløksbaguetter😊 er som regel sistnevnte barna forsyner seg av.

Anonymkode: f42fc...040

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi er helt ærlige på at det ikke passer om vi ikke har nok mat i huset. Barn tar ikke skade av å måtte spise hjemme hos seg selv og ofte kan de leke mer etter middag. Det blir middagsgjester ganske ofte, men det går ikke hver dag.

Anonymkode: 09c95...7d2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har ofte en del rester, så det pleier ikke å være et problem uansett. Er vel bare å spe på med litt ekstra ris, poteter, pasta osv? 

Anonymkode: 1b827...384

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er barna ofte med hjem fra skolen (store avstander), så middagen er gjerne ikke planlagt før vi vet hvor mange som skal ha. Om det kommer overraskende besøk spiser vi det som er og ekstra brødskiver eller kanskje noe pasta eller noe om vi tenger mer enn det som er 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sender de fleste barna hjem, men noen får mat. Det pleier ikke å være et problem å drøye maten. Koker mer poteter/ris/"karbohydrater", og tilbereder mer grønnsaker. Så deler vi på det som er.

Anonymkode: b0848...6f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lager altid litt for mye, men har og altid noe i fryseren som lett kan tas opp sim kjøttkaker,kjøttpølse, koteletter, lapskaus osv. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er vel den type tråd som kommer oftest her, og 50/50 på ja og nei. Send hjem, eller fyr på noe pasta/suppe i tillegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Nå banner jeg sikkert i kirka her, for jeg har skjønt at på KG er det hellige bud: er folk på besøk, skal de få middag! 

Skal jeg lurer bare på hvordan deres ordner det rent praktisk... Hvor mye mat har dere stående til en hver tid? Er det ingen sak å sveipe opp middag til 3-4 ekstra på stående fot 3-5 dager i uka? Jeg kjenner at det gjør litt vondt i økonomien jeg altså... Kan jo ikke servere pølser, eller annen tilsvarende "billigere" mat hver dag heller liksom. Også ukeshandler jeg... Og jeg kjøper jo ikke inn mat til 8 i tilfelle besøk...

Så hvordan løser dere det?

 

(Til orientering, her er det gjerne 2-4 ekstra barn og leker mange dager i uka). 

Anonymkode: 61c92...b88

Jeg serverer kun mat til avtalt besøk.

Anonymkode: c2c18...e7d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ingen problem her å hive på litt ekstra av tilbehøret (typ pasta/potet/grønnsaker/ris) og har alltid noen kjøttpølser/kjøttboller i fryseren som jeg varmer i tillegg om det er for lite av det som er planlagt. Hvorfor skal man gjøre det så vanskelig? Noen ganger vil barna ha ostesmørbrød, da fikser vi det. Planlagt besøk blir jo noe annet, da er jo det regnet med i forhold til middagsmat. 

Anonymkode: 88392...584

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...