Gå til innhold

Økonomi og administrasjon eller samfunnsøkonomi


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvilken bachelor bør jeg gå for mtp jobbmuligheter, lønn osv. Innen samfunnsøkonomi vil jeg anta man trenger master for å få seg jobb? Hva med økonomi og administrasjon? Vurderer også økonomi ledelse og it hos nmbu. Har søkt alle tre men må prioritere ønskene innen 1. Juli. 

Noen som vet hvor fleksible disse studiene er mtp obligatorisk oppmøte og slikt? Alle studiene jeg har søkt er på nmbu

Anonymkode: b9de6...524

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Usikker på hvordan det er andre steder i landet, men vet at det her jeg bor (liten by, nord i landet) har vært vanskelig å få jobb med bachelor i økonomi og administrasjon. Da markedet rett og slett har vært mettet. Vet ikke hvordan det er nå. 

Anonymkode: 24944...dfb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bachelor i øk-ad fra nmbu. Minimalt med obligatorisk oppmøte, er det det kan du alltids snakke med foreleser også tilrette legger de for deg om det ikke skulle passe.

 

Viser det seg at du har valgt feil og du vil bytte fra feks samfunnsøkonomi  til øk-ad  kan  du bytte andre eller tredje semester. Er helt supert å studere på nmbu og handelshøyskolen der. De legger så tilrette om det er noe og er veldig behjelpelige. Vet om flere om har byttet fra øk-ad til samfunnsøkonomi og motsatt. Studieveileder hjelper deg å flytte på fag for hvilket semester du har valgfag også bruker du bare de fagene du har fra "feil"bachelor i den "nye" baclororen  som valgfag så bruker du ikke lengre tid.

Ellers hadde jeg to jobb tilbud før jeg var ferdig med bachelor (begynte å søke og ta kontakt med bedrifter høsten siste året) så det var null stress.

 

Lykke til! 

Anonymkode: 07df4...0bc

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker jeg ville valgt bachelor i øk-ad eller samfunnsøkonomi. Også valgt it fagene om valgfag hvis det er det du er intresert. Da har du uansett flere muligheter underveis til å velge andre valgfag  hvis det viser seg at du er interessert i noe annet.

Anonymkode: 07df4...0bc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øk ad er mer gjenkjennelig for de fleste arb. givere. 

 

Velg det som lettest gir jobb. 

Anonymkode: 0dd0b...fd5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har bachelor i begge så kan svare:

 

Samfunnsøkonomi uten fult profesjon fokus ( Det vil si ekstra fordypning i matematikk, økonometri og statistikk, har relativt liten verdi, bortsett fra offentlig administrasjon typiske byråkrat stillinger. Har du lyst til å jobbe med samfunnsøkonomisk analyse i Norge må du nesten ha doktorgrad. Har du lyst til å Jobbe SSB, finansdepartementet,  eller Norges Bank må du ha master. Har du lyst til å jobbe i vanlig bank er det must å bygge på med typ finans studie fra NTNU ( hvis du kun har bachelor fra tidligere). Samfunnsøkonomisk analyse kan av private virksomheter i større grad  outsources til utlandet. Derfor høye krav til utdannings bakgrunn ( Er bare å gå på linkedin å sjekke utdannings bakgrunnen til individer som jobber i Menon Economics). 

Samfunnsøkonomi: Når jeg studerte på UIB ( hadde kun obligatorisk oppmøte på  seminar grupper, men disse var også ekstremt produktive siden man ofte lærte mer av siste års master studenter en noen av professorene. nmbu er før men tid så den institusjonen kan jeg ikke svare for. 

ØKAD er langt mer fleksibel her kan du jobbe med de meste eller spesialisere  ( jeg fordypet meg i regnskap, fikk jobb før jeg var ferdig). ØKAD er en potet utdanning som kan brukes til det meste høy variasjon og spredning i hva kullet mitt fikk jobb innenfor. 

Er du gjennomsnittlig til litt svak i matte, hadde jeg heller ikke valgt samfunnsøkonomi. 

 

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ezners skrev (På 21.6.2024 den 8.54):

Har bachelor i begge så kan svare:

 

Samfunnsøkonomi uten fult profesjon fokus ( Det vil si ekstra fordypning i matematikk, økonometri og statistikk, har relativt liten verdi, bortsett fra offentlig administrasjon typiske byråkrat stillinger. Har du lyst til å jobbe med samfunnsøkonomisk analyse i Norge må du nesten ha doktorgrad. Har du lyst til å Jobbe SSB, finansdepartementet,  eller Norges Bank må du ha master. Har du lyst til å jobbe i vanlig bank er det must å bygge på med typ finans studie fra NTNU ( hvis du kun har bachelor fra tidligere). Samfunnsøkonomisk analyse kan av private virksomheter i større grad  outsources til utlandet. Derfor høye krav til utdannings bakgrunn ( Er bare å gå på linkedin å sjekke utdannings bakgrunnen til individer som jobber i Menon Economics). 

Samfunnsøkonomi: Når jeg studerte på UIB ( hadde kun obligatorisk oppmøte på  seminar grupper, men disse var også ekstremt produktive siden man ofte lærte mer av siste års master studenter en noen av professorene. nmbu er før men tid så den institusjonen kan jeg ikke svare for. 

ØKAD er langt mer fleksibel her kan du jobbe med de meste eller spesialisere  ( jeg fordypet meg i regnskap, fikk jobb før jeg var ferdig). ØKAD er en potet utdanning som kan brukes til det meste høy variasjon og spredning i hva kullet mitt fikk jobb innenfor. 

Er du gjennomsnittlig til litt svak i matte, hadde jeg heller ikke valgt samfunnsøkonomi. 

 

Er god i matte. Fikk 6 i R1. Men må jo kunne gå ann å få jobb med det jeg velger meg og . Ikke noe poeng i å studere noe om det ikke fører noen steder. Høres ut som økad er mer fornuftig i så måte. 

Anonymkode: b9de6...524

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat ferdig med øk/adm nå, fikk jobb før jeg var helt ferdig - det virker nesten som rekrutteringsbyråer sitter og søker på utdannelsen og suger tak i deg. 😂 Er mange som starter, men få som står løpet ut - den siste eksamenen jeg tok, var vi bare 22 stk.. Så du må holde ut:)

Anonymkode: 4ce58...701

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Akkurat ferdig med øk/adm nå, fikk jobb før jeg var helt ferdig - det virker nesten som rekrutteringsbyråer sitter og søker på utdannelsen og suger tak i deg. 😂 Er mange som starter, men få som står løpet ut - den siste eksamenen jeg tok, var vi bare 22 stk.. Så du må holde ut:)

Anonymkode: 4ce58...701

Kan jeg spørre hvilken type jobb du fikk, og hva startlønnen er? Skal starte selv nå til høsten, hvis jeg kommer inn. 

Anonymkode: c4ad1...457

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Kan jeg spørre hvilken type jobb du fikk, og hva startlønnen er? Skal starte selv nå til høsten, hvis jeg kommer inn. 

Anonymkode: c4ad1...457

Fikk jobb som regnskapsfører, 700’ i startlønn (før opptjening til statsautorisasjon). Alle beste betingelser, fra mobil til pensjonsopptjening. 

Anonymkode: 4ce58...701

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, AnonymBruker said:

Er god i matte. Fikk 6 i R1. Men må jo kunne gå ann å få jobb med det jeg velger meg og . Ikke noe poeng i å studere noe om det ikke fører noen steder. Høres ut som økad er mer fornuftig i så måte. 

Anonymkode: b9de6...524

Det er gode muligheter for jobb som samfunnsøkonom. Det er ikke slik at man trenger doktorgrad for å få jobb. Men man må ha mastergrad for å jobb hvor man driver med samfunnsøkonomi og man må ha gode karakterer for å få toppjobbene. Men man må ha gode karakterer i økonomi og administrasjon også for å få toppjobbene. Det er jo sånn det alltid vil være siden det selvsagt alltid vil være konkurranse om toppjobbene.

Er selv samfunnsøkonom  med master og angrer ikke på det. Men jeg kan være enig i at man får mulighet til flere jobber med økonomi og administrasjon.  Ser en over her nevne regnskap. Som samfunnsøkonom så lærer man ikke regnskap. Til gjengjeld så har man som regel mer statistikk-fag så man kan kvalifisere seg til jobber som data scientist. Data scientist er jobber hvor man bruker statistikk og programmering til å analysere data. Finnes egne studier for dette, men samfunnsøkonomer er ofte også kvalifisert til disse jobbene. 

Anonymkode: 437c7...50e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Det er gode muligheter for jobb som samfunnsøkonom. Det er ikke slik at man trenger doktorgrad for å få jobb. Men man må ha mastergrad for å jobb hvor man driver med samfunnsøkonomi og man må ha gode karakterer for å få toppjobbene. Men man må ha gode karakterer i økonomi og administrasjon også for å få toppjobbene. Det er jo sånn det alltid vil være siden det selvsagt alltid vil være konkurranse om toppjobbene.

Er selv samfunnsøkonom  med master og angrer ikke på det. Men jeg kan være enig i at man får mulighet til flere jobber med økonomi og administrasjon.  Ser en over her nevne regnskap. Som samfunnsøkonom så lærer man ikke regnskap. Til gjengjeld så har man som regel mer statistikk-fag så man kan kvalifisere seg til jobber som data scientist. Data scientist er jobber hvor man bruker statistikk og programmering til å analysere data. Finnes egne studier for dette, men samfunnsøkonomer er ofte også kvalifisert til disse jobbene. 

Anonymkode: 437c7...50e

Edit: I tillegg er det mange analytiker-jobber hvor de kun ønsker at du har studert kvantitative fag. Disse jobbene kan man også ofte være kvalifisert til om man er samfunnsøkonom. 

Vil også legge til at arbeidsmarkedet for samfunnsøkonomer trolig er best i Oslo siden de har alle departementene og har Norges Bank og Statistisk sentralbyrå. Nå ansettes det samfunnsøkonomer også andre steder! Men det kan sikkert være greit å tenke over hvilken by man ønsker å jobbe. Bergen har Konkurransetilsynet som også har mange samfunnsøkonomer. 

Anonymkode: 437c7...50e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Er god i matte. Fikk 6 i R1. 

Anonymkode: b9de6...524

Du er ikke bare "god" i matte. Du har voldtatt R1. 

Burde stått: Math Rapist som toppkarakter 😂

Å være god er et sted mellom 4 og 5. Men 6-er, da knuller du pensumet helt brutalt. Uten nåde. 

Anonymkode: 8e76f...887

  • Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Du er ikke bare "god" i matte. Du har voldtatt R1. 

Burde stått: Math Rapist som toppkarakter 😂

Å være god er et sted mellom 4 og 5. Men 6-er, da knuller du pensumet helt brutalt. Uten nåde. 

Anonymkode: 8e76f...887

Hva i alle dager er det som feiler deg?

Anonymkode: 13f49...8eb

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 6/22/2024 at 8:45 PM, AnonymBruker said:

Det er gode muligheter for jobb som samfunnsøkonom. Det er ikke slik at man trenger doktorgrad for å få jobb. Men man må ha mastergrad for å jobb hvor man driver med samfunnsøkonomi og man må ha gode karakterer for å få toppjobbene. Men man må ha gode karakterer i økonomi og administrasjon også for å få toppjobbene. Det er jo sånn det alltid vil være siden det selvsagt alltid vil være konkurranse om toppjobbene.

Er selv samfunnsøkonom  med master og angrer ikke på det. Men jeg kan være enig i at man får mulighet til flere jobber med økonomi og administrasjon.  Ser en over her nevne regnskap. Som samfunnsøkonom så lærer man ikke regnskap. Til gjengjeld så har man som regel mer statistikk-fag så man kan kvalifisere seg til jobber som data scientist. Data scientist er jobber hvor man bruker statistikk og programmering til å analysere data. Finnes egne studier for dette, men samfunnsøkonomer er ofte også kvalifisert til disse jobbene. 

Anonymkode: 437c7...50e

Jeg sa ikke at man måte ha doktorgrad for å få jobb, jeg sa at hvis man har lyst til å jobbe med samfunnsøkonomisk analyse noen sted som ikke er offentlig så burde man ha doktorgrad. Master er mer en bra nok for å få jobb innenfor de gyldenen trianglet og mange andre stillinger. Det er ytterst få stillinger i det private innenfor applikert økonomisk analyse som  man faktisk er utdannet til å utføre, hverfall i sammenligning til noe så enkelt som regnskapsføring.

Samfunnsøkonomi når jeg tok studiet hadde 60 frie studiepoeng for fordypning i tillegg til metode fag ,samføk fag og exfil og exfac. Fordelen med institusjon slik som nmbu er at de enklere å fylle opp de frie studiepoengene med mat nyttige fag som ikke er "nisje". Men realiteten er at kun fult profesjons fokus har stor verdi. Ser at utdanningen jeg tok ennå er organisert på samme måte altså er bredt spekter av mikro emner som valgfag. Her man kan man dog være kreativ å lade opp med statisk og programmerings fag fra realfags linjene om man er kreativ. 

Bunner i grunn at hvis man skal studere samfunnsøkonomi så burde man gå fult ut for profesjon master eller droppe studiet. Da det er langt mer fleksibelt å gå økonomi og ledelse og så eventuelt spesialisere seg. Da kan han eventuelt ta fagene han mangler innenfor samfunnsøkonomi fordypning som valgfag. Skulle det vært snakk om en analyse jobber så er kombinasjons  studiene matematikk, informatikk og økonomi som tilbys på realfag linjene nesten et bedre utgangspunkt vil jeg tro isteden for en bachelor i samfunnsøkonomi.  

Vil hverfall anbefale deg å studere på nmbu, hvis du misliker den ene eller den andre retningen så kan du søke intern overgang, men i det minste så tilbyr utdanningsinstitusjonen begge retningene. S så det er faktisk veldig enkelt å selvkomponere en brukbar bachelor uansett hvilken retning du går, så lenge du legger til grunn opptakskrav på de ulike mastergradene. 

 

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...