Gå til innhold

Føler jeg holder samboer tilbake i livet pga studier - trenger noen andre sitt perspektiv


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg (M29) og samboer (K28) har vært sammen i ni år og bodd sammen nesten siden start. Hun er ferdigutdannet med en master og i full jobb og jeg er student. Jeg utdannet meg til noe annet for flere år siden (tok en bachelor) og jobbet deretter noen år innen det feltet. Jeg trivdes ikke og angret veldig på at jeg ikke fulgte barndomsdrømmen om å bli lege. Etter mye grubling og motivasjon fra samboer endte jeg opp på medisinstudiet her i Norge og er nå halveis. Jeg trives utrolig godt, men må innrømme at det til tider er litt hektisk da jeg også jobber en del ved siden av og prøver og opprettholde litt av det sosiale livet fra før jeg startet med studiene. 

Når det gjelder økonomi og bosituasjon har jeg vært veldig heldig. Jeg arvet litt penger rett etter VGS som gjorde at jeg klarte å kjøpe en leilighet i Oslo som jeg har under 40 % belåning på. Den siste tiden har samboer ytret mer og mer misnøye over hvor langt vi er i livet sammenlignet med venninne hennes. De har samboere som også er ferdigutdannet og i full jobb, de har kjøpt leilighet med god beliggenhet (vi bor ikke på St. Hanshaugen, Bislett, sentrum etc.), de kan pusse opp og dra på fine ferier, og de begynner å planlegge barn. 

Jeg begynner å få veldig dårlig samvittighet for at jeg har satt oss i denne sitasjonen. Jeg forstår 100 % at hun også vil alle disse tingene, men det blir rett og slett vanskelig økonomisk når jeg er student. Hun virker spesielt lei seg for at hun ikke kommer seg inn på boligmarkedet, men jeg har tilbydd henne å kjøpe seg inn i min leilighet. Dessverre har hun ikke klart å spare noe særlig de siste årene noe jeg synes er litt pussig da hun kun betaler halvparten av fellesutgifter/strøm/internett for å bo sammen med meg.