Gå til innhold

Hvordan støtte et barn som har traumer? Hvordan ivareta egne barn?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Min halvsøster bor i et annet fylke. Hun har en sønn på 12,5 år. Vi treffes mest i ferier, og ikke i hverdagen.

Jeg har forstått at det har vært noe samlivsproblemer, men hun har ikke villet snakke om det.

Nå er det kommet fram at min søsters samboer (ikke far til gutten) har alvorlig psykisk sykdom, og at dette har vært så skremmende å leve med at gutten har fått traumer. Det er skolen som igangsatte utredning. 

Min søster og hennes samboer skal sammen reise bort for at han skal få behandling. Hun ønsker at gutten skal bo hos oss mens de er borte (far sier nei til å ha ham).

Ting er litt kaotisk hos søsteren min nå og det er vanskelig å få noe særlig info ut av henne. Hun bare gjentar at det er viktig at hun og samboer reiser på dette opplegget. 

Jeg er bekymret for hvor alvorlig gutten sliter, og hvordan det vil påvirke våre barn som er yngre. Jeg ønsker selvfølgelig å hjelpe ham, men jeg er nødt til å sette mine egne barn først. Jeg kan ikke risikere at hans traumer påfører mine barn traumer. Jeg vet det høres stygt ut av meg.

Er det noen her som kan si noe om hvordan traumer påvirker et barn i hverdagen? Hva han trenger fra oss i de ukene han eventuelt bor her? Det er jo i sommerferien så ingen skole. Jeg er redd vi blir stående litt alene uten skolen eller andre ressurspersoner. Synes dette er en vanskelig avgjørelse. 

Anonymkode: d6f5f...f9e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min erfaring er at det dels avhenger av barnet, og dels kan gi innesluttethet og sorg. 

Sorg og angst er nok de vanligste reaksjonene. 
Forvent mareritt og kanskje behov for ekstra mye trygghet og ro. 
Tenker at med mindre du vet han er veldig utagerende er det ikke et problem. 
Og så tenker jeg at han først og fremst trenger at mor er der for ham- ikke reiser bort med mannen som har forårsaket disse traumene. 
Han trenger trygghet trygghet trygghet… og som tante representerer du neppe det samme som primær omsorgsgiver. 
Her ville jeg forsøkt å sende mannen bort og la sønnen være med mor. 

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Et traumatisert barn påfører kun andre traumer hvis han har andre underliggende problemer. 
Et traume i seg selv gir ikke fripass til å være slem! 
Så her må du i tilfelle skille helt tydelig. 
Er han ellers en «drittunge» så kan det bli mer fremtredende, men ikke nødvendigvis. 
Er han et normalt fungerende barn ellers, så vil hans traumer mest sannsynlig aldri påvirke dine barn. 
Jeg synes du skal hjelpe, men det beste er jo hvis mor hiver denne dusten av en mann ut og gir sitt barn den tryggheten han trenger!!

Anonymkode: a62cb...054

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Her du få råd fra barnehus/psykolog/bup/barnevern eller andre som hjelper gutten med traumebehandling. Traumer kan jo variere noe voldsomt fra person til person.

Anonymkode: 7ae1c...7f4

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Her du få råd fra barnehus/psykolog/bup/barnevern eller andre som hjelper gutten med traumebehandling. Traumer kan jo variere noe voldsomt fra person til person.

Edit: Her må* du få råd fra

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...