Gå til innhold

Spekemat på sommeravslutning


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

I neste uke skal kollegiet møtes for sommeravslutning. Sjefen fortalte i dag at det er bestilt spekemat. Jeg er 10 uker på vei, og har ikke lyst til å si noe om graviditeten riktig enda. 

Hvordan løse det? Det blir veldig synlig om jeg tar med egen mat. 

Anonymkode: c1970...c01

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Spis deg mett i forkant, og ta noe spekemat på tallerkenen i tillegg til alt tilbehøret. Småspis på tilbehøret og så er det ingen som legger merke til at ikke også spekematen går ned. Krøll en serviett på tallerkenen når du er ferdig, som dekker spekematen. Litt matsvinn, men det får gå😊

Anonymkode: 5de2d...65d

  • Liker 10
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med innlegget over. Det er ofte noe eggerøre og grønnsaker i tillegg til brød og flatbrød osv til spekemat. Ta litt ulikt på tallerken og spis bare det du kan. La spekematen være igjen.

Anonymkode: e2902...0e4

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine kollegaer hadde skjønt det selv om jeg hadde tatt spekemat på tallerknen. En av kollegaene mine skjønte jeg var gravid allerede i uke 5, så at du har klart å holde det hemmelig så lenge er godt gjort, men kanskje du ikke har vært synlig kvalm 😅 I uke 10 er uansett abortrisikoen nede i sånn 2%,og i alle fall hvis du har vært på TUL. Så personlig ville jeg nok sagt det for å slippe at folk lurer, og så slipper du å anstrenge deg for å skjule det. Jeg fortalte familie og venner etter TUL i uke 9 da oppførselen min er ganske avslørende for at jeg er gravid siden jeg har vært så dårlig. 

Anonymkode: 0d1a4...5e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, AnonymBruker said:

Mine kollegaer hadde skjønt det selv om jeg hadde tatt spekemat på tallerknen. En av kollegaene mine skjønte jeg var gravid allerede i uke 5, så at du har klart å holde det hemmelig så lenge er godt gjort, men kanskje du ikke har vært synlig kvalm 😅 I uke 10 er uansett abortrisikoen nede i sånn 2%,og i alle fall hvis du har vært på TUL. Så personlig ville jeg nok sagt det for å slippe at folk lurer, og så slipper du å anstrenge deg for å skjule det. Jeg fortalte familie og venner etter TUL i uke 9 da oppførselen min er ganske avslørende for at jeg er gravid siden jeg har vært så dårlig. 

Anonymkode: 0d1a4...5e0

Høres ut som om du har svært observante kollegaer. Min erfaring er at folk flest er mest opptatt av seg selv, og mindre opptatt av hva andre har på tallerkenen. Jeg forstår godt at man vil vente til uke 12–14 før man forteller om graviditet. Veldig kjipt å miste barnet hvis alle på jobb vet.

Anonymkode: 1ad35...c5d

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jo som regel endel tilbehør til spekemat da. Forsyn deg med tilbehør, brød/flatbrød og eventuelt noen biter med spekemat, og la sistnevnte ligge igjen på tallerkenen. 

Anonymkode: c428b...876

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Høres ut som om du har svært observante kollegaer. Min erfaring er at folk flest er mest opptatt av seg selv, og mindre opptatt av hva andre har på tallerkenen. Jeg forstår godt at man vil vente til uke 12–14 før man forteller om graviditet. Veldig kjipt å miste barnet hvis alle på jobb vet.

Anonymkode: 1ad35...c5d

Sannsynligheten for å miste etter uke 10 er veldig lav, spesielt hvis man har vært på TUL og alt så bra ut der. Det er nok litt annerledes enn det var før når folk ikke tok TUL og ikke visste hvordan det gikk med den lille i magen. Det er så og si ikke forskjell i abortrisiko i uke 10 vs uke 12. 

Anonymkode: 0d1a4...5e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ikke kun spekemat på menyen og ingenting annet? Forsyn deg av det andre, ta et par stykker spekemat på tallerkenen men unngå å spise de og la litt rester ligge igjen av hva annet du har, så det ikke er så synlig. Viss de spør så sier du at du ikke er så glad i så salt kjøtt?

Anonymkode: 245c9...95e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Veldig kjipt å miste barnet hvis alle på jobb vet.

Anonymkode: 1ad35...c5d

Hvorfor er det veldig kjipt? Det er da bedre med et støttende nettverk.

Anonymkode: 76e47...a90

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Hvorfor er det veldig kjipt? Det er da bedre med et støttende nettverk.

Anonymkode: 76e47...a90

Ikke alle har et slikt forhold til jobben sin vettu.

Anonymkode: 83f50...76a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til spekemat er det gjerne eggerøre, oppskårne grønnsaker og/eller grønn salat, potetsalat og brød/flatbrød/smør, kanskje også rømmegrøt. Jeg hadde tatt av dette pluss litt spekeskinke, er du heldig er det annen skinke også. Og ost. 

Da jeg var gravid på nittitallet hadde vi ingen anelse om at spekemat var no-go, så det ble nok spist. Hva er risikoen ved å legge et par biter skinke på tallerkenen? jeg tror helt ærlig risikoen ved å spise en bit skinke også er til å bære, men det får du jo velge selv. Finnes noe som helst slags forskningsmessig belegg for at folk mister et barn ved å spise en bit spekeskinke i uke 10?

 

Anonymkode: 3ae06...17a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Til spekemat er det gjerne eggerøre, oppskårne grønnsaker og/eller grønn salat, potetsalat og brød/flatbrød/smør, kanskje også rømmegrøt. Jeg hadde tatt av dette pluss litt spekeskinke, er du heldig er det annen skinke også. Og ost. 

Da jeg var gravid på nittitallet hadde vi ingen anelse om at spekemat var no-go, så det ble nok spist. Hva er risikoen ved å legge et par biter skinke på tallerkenen? jeg tror helt ærlig risikoen ved å spise en bit skinke også er til å bære, men det får du jo velge selv. Finnes noe som helst slags forskningsmessig belegg for at folk mister et barn ved å spise en bit spekeskinke i uke 10?

 

Anonymkode: 3ae06...17a

Det er rått kjøtt skal ikke spises uansett hvor langt du er på vei. Fare for toxoplasma og listeria 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Si at du prøver å bli gravid, og av den grunn verken drikker eller spiser mat som ikke anbefales for gravide.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Folk legger merke til mindre enn man tror. Vi fikk servert noe smørbrød med biffstrimler (som var medium stekt, altså rosa) til lunsj på jobben her, og ingen la merke til/kommenterte at jeg plukket av kjøttet og spiste kun brødet med tilbehør. Samme uken etter hvor vi fikk lunsjtallerken og jeg plutselig ikke spiste laks eller roastbeef. Folk er rett og slett opptatt med sitt. Jobber også bare med menn da, og de har jo ikke peiling på hva man skal og ikke skal spise. 

Kan jo også si du ikke er noe glad i spekemat og bare ta tilbehør?

Kan jo hende noen får en mistanke om noe, men de fleste er jo oppegående nok til å ikke kommentere sånt. 

Anonymkode: 0c539...980

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...