elisabeth30 Skrevet 13. oktober #1361 Skrevet 13. oktober Kaveh sitt innlegg på Facebook: Hvem har rett, NRK eller Brandstorp? Da jeg først leste saken, tenkte jeg: «Dette er vanlig i bransjen. Midlertidige kontrakter, utskiftinger, fornyelser.» Men jeg er ikke sikker lenger Ulrikke ville tilbake. Hun fødte brått før tiden, men ønsket og hadde medisinsk støtte fra sykehuset til å gå tilbake. Likevel ble det satt inn en annen. Man må faktisk ikke ta permisjon etter fødsel i Norge. Det er ikke ulovlig eller uansvarlig å ville jobbe. Det kan faktisk være det beste for noen kvinner og burde være opp til kvinnen selv. Jeg skjønner at det finnes HR-råd, rutiner og medisinske råd. Men det finnes også én person som kjenner kroppen sin, situasjonen sin og barnet sitt bedre enn noen andre: og det er hun som nettopp har født. Hva slags signal sender vi når en kvinne ikke får komme tilbake til en jobb hun både ønsker og har helse til å gjennomføre, fordi hun har blitt mor? Dette handler om kvinners muligheter i arbeidslivet når de blir mødre. Om hvordan vi mister dyktige damer fra posisjonene sine. Fordi systemet vårt er satt opp med en idé om hva det vil si å bli mor. Jeg så akkurat Ulrikke på Dagsnytt 18 mot NRK, og bøyer meg i støvet for at hun er modig nok til å stå i en offentlig kamp. Hun kommer til å få ekstremt mye kritikk, hat og usaklige meldinger som følge av dette. Ikke minst alle avsporingene, som for eksempel at hun tjener penger på barnet på Snapchat. NRK opplever jeg som uklare på Dagsnytt 18. “Mange hensyn som må tas”, “mange vurderinger” og “hensynet til Ulrikke er viktigst”. Men er det ikke opp til Ulrikke å ta hensyn til seg selv? NRK ønsket “forutsigbarhet og ro”. Men innrømmer de ikke da at nybakte mødre er annenrangs, og skal nedprioriteres fordi de har født? La dette være en påminnelse til oss alle om at kvinnekampen i 2025 ser annerledes ut enn før. Den foregår ikke ved å fordele støvsuging og matlaging. Den foregår i kontrakter, vikariater og på bakrommet i arbeidslivet. Så ja. Heia Ulrikke. Dette er ikke et angrep mot NRK. Jeg tror ikke de mener vondt. Jeg har ikke en fasit, men ekte likestilling handler om frihet. Også friheten til å velge annerledes enn forventet. Hva tenker du, team Ulrikke eller team NRK? Liker veldig godt følgende setning: Hvem har rett, NRK eller Brandstorp? Da jeg først leste saken, tenkte jeg: «Dette er vanlig i bransjen. Midlertidige kontrakter, utskiftinger, fornyelser.» Men jeg er ikke sikker lenger Ulrikke ville tilbake. Hun fødte brått før tiden, men ønsket og hadde medisinsk støtte fra sykehuset til å gå tilbake. Likevel ble det satt inn en annen. Man må faktisk ikke ta permisjon etter fødsel i Norge. Det er ikke ulovlig eller uansvarlig å ville jobbe. Det kan faktisk være det beste for noen kvinner og burde være opp til kvinnen selv. Jeg skjønner at det finnes HR-råd, rutiner og medisinske råd. Men det finnes også én person som kjenner kroppen sin, situasjonen sin og barnet sitt bedre enn noen andre: og det er hun som nettopp har født. Hva slags signal sender vi når en kvinne ikke får komme tilbake til en jobb hun både ønsker og har helse til å gjennomføre, fordi hun har blitt mor? Dette handler om kvinners muligheter i arbeidslivet når de blir mødre. Om hvordan vi mister dyktige damer fra posisjonene sine. Fordi systemet vårt er satt opp med en idé om hva det vil si å bli mor. Jeg så akkurat Ulrikke på Dagsnytt 18 mot NRK, og bøyer meg i støvet for at hun er modig nok til å stå i en offentlig kamp. Hun kommer til å få ekstremt mye kritikk, hat og usaklige meldinger som følge av dette. Ikke minst alle avsporingene, som for eksempel at hun tjener penger på barnet på Snapchat. NRK opplever jeg som uklare på Dagsnytt 18. “Mange hensyn som må tas”, “mange vurderinger” og “hensynet til Ulrikke er viktigst”. Men er det ikke opp til Ulrikke å ta hensyn til seg selv? NRK ønsket “forutsigbarhet og ro”. Men innrømmer de ikke da at nybakte mødre er annenrangs, og skal nedprioriteres fordi de har født? La dette være en påminnelse til oss alle om at kvinnekampen i 2025 ser annerledes ut enn før. Den foregår ikke ved å fordele støvsuging og matlaging. Den foregår i kontrakter, vikariater og på bakrommet i arbeidslivet. Så ja. Heia Ulrikke. Dette er ikke et angrep mot NRK. Jeg tror ikke de mener vondt. Jeg har ikke en fasit, men ekte likestilling handler om frihet. Også friheten til å velge annerledes enn forventet. Hva tenker du, team Ulrikke eller team NRK? Dette: «Jeg skjønner at det finnes HR-råd, rutiner og medisinske råd. Men det finnes også én person som kjenner kroppen sin, situasjonen sin og barnet sitt bedre enn noen andre: og det er hun som nettopp har født.» Jeg er definitivt Team NRK. Damen som fødte ville på jobb dagen etterpå. Da kjenner du ikke ungen din 14 2
Populært innlegg FruRosa Skrevet 13. oktober Populært innlegg #1362 Skrevet 13. oktober Ninaen skrev (6 minutter siden): Nå har Kaveh Rashidi lagt ut innlegg på Facebook. Og forsvarer Ulrikke… jeg må sitte på henda mine for å ikke kommentere. Nå falt han solid i kurs hos meg! «Er du team Ulrikke eller team NRK» spør han i innlegget, der han ukritisk tar Ulrikke i forsvar. Selvsagt er det da nesten bare «team Ulrikke» som kommenterer! Jeg har så lyst å svare «jeg er team babyen som trengte mammaen sin»! 40 1 16
Macaron Skrevet 13. oktober #1363 Skrevet 13. oktober Jeg tipper det også har med sikker inntekt fremover som hun nå mister. Hun er jo selvstendig næringsdrivende og får ingen inntekt når hun ikke jobber (når vi andre har fødselspermisjon) 1
Gjest Anonym_2024 Skrevet 13. oktober #1364 Skrevet 13. oktober Vet ikke med dere andre, men for meg er denne saken 100% influenser logikk i fri utfoldelse. Kudos til NRK for å i det hele tatt gi henne sendetid på Dax18. Det var sjenerøst med tanken på at denne saken er så fordummende at den burde bare ties ihjel i media. Hun burde seriøst legge den ballen død nå, og gå videre med livet sitt. Og holde barnet sitt unna Snapchat, og finne seg en annen jobb.
Katten89 Skrevet 13. oktober #1365 Skrevet 13. oktober Det er jo helt sinnsykt å ville spille inn tv fremfor å være med en prematur baby.. klart hun kan bestemme selv, men likevel galskap. 24 4
guriland Skrevet 13. oktober #1366 Skrevet 13. oktober Purple Basil skrev (9 minutter siden): Stemmer. Jeg har hatt premature selv og vi fikk beskjed fra Riksen om å holde oss unna kollektivt, kjøpesenter og lignende. Rett og slett bare treffe et fåtall mennesker. Litt sånn covid-opplegg bare at det var før covid. Jeg begynner å lure på om det har bikket over for dama. Helt enig i det du sier her! Jeg fikk prematurt barn når det var svineinfluensa og alt stengte ned for 1.gang. Det kan kjennes som en forfedlig avisnig når en står i en situasjon som en skal mestre fra barnet kommer. Men en må se hel helen i det. Jeg trode også jeg mestret, før helsepersonel sa at nå vil vi hjelpe deg litt. Her har det gått unna for U og ikke fått landet på noen måte. 2
FruRosa Skrevet 13. oktober #1367 Skrevet 13. oktober Macaron skrev (2 minutter siden): Jeg tipper det også har med sikker inntekt fremover som hun nå mister. Hun er jo selvstendig næringsdrivende og får ingen inntekt når hun ikke jobber (når vi andre har fødselspermisjon) Hun fikk full lønn av NRK for sesong 3 som hun ikke kunne spille inn. Hun hadde ikke videre kontrakt, så hun har ikke tapt en eneste krone! 23 4
Fotballfluen Skrevet 13. oktober #1368 Skrevet 13. oktober Macaron skrev (19 minutter siden): Jeg tipper det også har med sikker inntekt fremover som hun nå mister. Hun er jo selvstendig næringsdrivende og får ingen inntekt når hun ikke jobber (når vi andre har fødselspermisjon) Det stemmer ikke. Selvstendig næringsdrivende får fødselspermisjon og penger på lik linje med alle andre, begrenset opp til 6G pr år. Men da kan hun ikke sope inn cash på snapchat og andre jobber. I tillegg fikk hun betalt for sesongen hun ikke spilte inn, så det eneste hun har tapt er potensielt kommende inntekt, som hun uansett ikke var garantert å få. 16 3
Babbszanzan Skrevet 13. oktober #1369 Skrevet 13. oktober 20 minutter siden, Ninaen said: Nå har Kaveh Rashidi lagt ut innlegg på Facebook. Og forsvarer Ulrikke… jeg må sitte på henda mine for å ikke kommentere. Nå falt han solid i kurs hos meg! Han har alltid vært helt på jordet. Mester av virtue signaling 5 3
pep Skrevet 13. oktober #1370 Skrevet 13. oktober elisabeth30 skrev (12 minutter siden): Kaveh sitt innlegg på Facebook: Hvem har rett, NRK eller Brandstorp? Da jeg først leste saken, tenkte jeg: «Dette er vanlig i bransjen. Midlertidige kontrakter, utskiftinger, fornyelser.» Men jeg er ikke sikker lenger Ulrikke ville tilbake. Hun fødte brått før tiden, men ønsket og hadde medisinsk støtte fra sykehuset til å gå tilbake. Likevel ble det satt inn en annen. Man må faktisk ikke ta permisjon etter fødsel i Norge. Det er ikke ulovlig eller uansvarlig å ville jobbe. Det kan faktisk være det beste for noen kvinner og burde være opp til kvinnen selv. Jeg skjønner at det finnes HR-råd, rutiner og medisinske råd. Men det finnes også én person som kjenner kroppen sin, situasjonen sin og barnet sitt bedre enn noen andre: og det er hun som nettopp har født. Hva slags signal sender vi når en kvinne ikke får komme tilbake til en jobb hun både ønsker og har helse til å gjennomføre, fordi hun har blitt mor? Dette handler om kvinners muligheter i arbeidslivet når de blir mødre. Om hvordan vi mister dyktige damer fra posisjonene sine. Fordi systemet vårt er satt opp med en idé om hva det vil si å bli mor. Jeg så akkurat Ulrikke på Dagsnytt 18 mot NRK, og bøyer meg i støvet for at hun er modig nok til å stå i en offentlig kamp. Hun kommer til å få ekstremt mye kritikk, hat og usaklige meldinger som følge av dette. Ikke minst alle avsporingene, som for eksempel at hun tjener penger på barnet på Snapchat. NRK opplever jeg som uklare på Dagsnytt 18. “Mange hensyn som må tas”, “mange vurderinger” og “hensynet til Ulrikke er viktigst”. Men er det ikke opp til Ulrikke å ta hensyn til seg selv? NRK ønsket “forutsigbarhet og ro”. Men innrømmer de ikke da at nybakte mødre er annenrangs, og skal nedprioriteres fordi de har født? La dette være en påminnelse til oss alle om at kvinnekampen i 2025 ser annerledes ut enn før. Den foregår ikke ved å fordele støvsuging og matlaging. Den foregår i kontrakter, vikariater og på bakrommet i arbeidslivet. Så ja. Heia Ulrikke. Dette er ikke et angrep mot NRK. Jeg tror ikke de mener vondt. Jeg har ikke en fasit, men ekte likestilling handler om frihet. Også friheten til å velge annerledes enn forventet. Hva tenker du, team Ulrikke eller team NRK? Liker veldig godt følgende setning: Hvem har rett, NRK eller Brandstorp? Da jeg først leste saken, tenkte jeg: «Dette er vanlig i bransjen. Midlertidige kontrakter, utskiftinger, fornyelser.» Men jeg er ikke sikker lenger Ulrikke ville tilbake. Hun fødte brått før tiden, men ønsket og hadde medisinsk støtte fra sykehuset til å gå tilbake. Likevel ble det satt inn en annen. Man må faktisk ikke ta permisjon etter fødsel i Norge. Det er ikke ulovlig eller uansvarlig å ville jobbe. Det kan faktisk være det beste for noen kvinner og burde være opp til kvinnen selv. Jeg skjønner at det finnes HR-råd, rutiner og medisinske råd. Men det finnes også én person som kjenner kroppen sin, situasjonen sin og barnet sitt bedre enn noen andre: og det er hun som nettopp har født. Hva slags signal sender vi når en kvinne ikke får komme tilbake til en jobb hun både ønsker og har helse til å gjennomføre, fordi hun har blitt mor? Dette handler om kvinners muligheter i arbeidslivet når de blir mødre. Om hvordan vi mister dyktige damer fra posisjonene sine. Fordi systemet vårt er satt opp med en idé om hva det vil si å bli mor. Jeg så akkurat Ulrikke på Dagsnytt 18 mot NRK, og bøyer meg i støvet for at hun er modig nok til å stå i en offentlig kamp. Hun kommer til å få ekstremt mye kritikk, hat og usaklige meldinger som følge av dette. Ikke minst alle avsporingene, som for eksempel at hun tjener penger på barnet på Snapchat. NRK opplever jeg som uklare på Dagsnytt 18. “Mange hensyn som må tas”, “mange vurderinger” og “hensynet til Ulrikke er viktigst”. Men er det ikke opp til Ulrikke å ta hensyn til seg selv? NRK ønsket “forutsigbarhet og ro”. Men innrømmer de ikke da at nybakte mødre er annenrangs, og skal nedprioriteres fordi de har født? La dette være en påminnelse til oss alle om at kvinnekampen i 2025 ser annerledes ut enn før. Den foregår ikke ved å fordele støvsuging og matlaging. Den foregår i kontrakter, vikariater og på bakrommet i arbeidslivet. Så ja. Heia Ulrikke. Dette er ikke et angrep mot NRK. Jeg tror ikke de mener vondt. Jeg har ikke en fasit, men ekte likestilling handler om frihet. Også friheten til å velge annerledes enn forventet. Hva tenker du, team Ulrikke eller team NRK? Dette: «Jeg skjønner at det finnes HR-råd, rutiner og medisinske råd. Men det finnes også én person som kjenner kroppen sin, situasjonen sin og barnet sitt bedre enn noen andre: og det er hun som nettopp har født.» Jeg er definitivt Team NRK. Damen som fødte ville på jobb dagen etterpå. Da kjenner du ikke ungen din Selvsagt kjenner man ikke det premature barnet man akkurat har født! Det er vel det man skal bruke den første tiden på! Å bli kjent,hudkontakt,amming osv. 20 2
oss-to Skrevet 13. oktober #1371 Skrevet 13. oktober FruRosa skrev (11 minutter siden): «Er du team Ulrikke eller team NRK» spør han i innlegget, der han ukritisk tar Ulrikke i forsvar. Selvsagt er det da nesten bare «team Ulrikke» som kommenterer! Jeg har så lyst å svare «jeg er team babyen som trengte mammaen sin»! 🎯. Kvifor tar ikkje media opp behova til eit nyfødt prematurt barn? 26 1 6
FruRosa Skrevet 13. oktober #1372 Skrevet 13. oktober pep skrev (1 minutt siden): Selvsagt kjenner man ikke det premature barnet man akkurat har født! Det er vel det man skal bruke den første tiden på! Å bli kjent,hudkontakt,amming osv. Nemlig! Egentlig kjenner man ikke kroppen sin heller, siden en førstegangsfødende har NULL peiling på hvordan barseltiden vil bli selv om man føler seg pigg rett etter fødsel. 15 2
elisabeth30 Skrevet 13. oktober #1373 Skrevet 13. oktober (endret) pep skrev (7 minutter siden): Selvsagt kjenner man ikke det premature barnet man akkurat har født! Det er vel det man skal bruke den første tiden på! Å bli kjent,hudkontakt,amming osv. Denne kommentaren her! Lå som en kommentar i innlegget til Kaveh. Synes dette er informasjon UB «unndrar» siden det ikke taler for hennes sak Endret 13. oktober av elisabeth30 La til informasjon om hvor kommentaren var funnet 31 17
Jobbermedbarn Skrevet 13. oktober #1374 Skrevet 13. oktober FruRosa skrev (2 minutter siden): Nemlig! Egentlig kjenner man ikke kroppen sin heller, siden en førstegangsfødende har NULL peiling på hvordan barseltiden vil bli selv om man føler seg pigg rett etter fødsel. Dette er jo et viktig poeng. Ulrikke har jo ingen erfaring ifht barseltid, kanskje hadde hun ikke orket flere dager en gang? Fatter ikke at hun vet at dette hadde hun klart å gjennomføre, det vet hun ingenting om. 11 4
Miomino Skrevet 13. oktober #1375 Skrevet 13. oktober Sofie Maria skrev (2 timer siden): Kan hende det, men var ikke helt den viben jeg fikk etter å ha sett god morgen intervjuet. At mennesker i produksjonen gir sånne type «løfter» til en sårbar mamma er jo helt på trynet (hvis vi antar at du har rett) Jeg støtter at Ulrikke burde fremvise disse smsene/mailene og hvem som skrev de 🙂. ps. Selvfølgelig maser, hun på det tidspunktet var jobben hennes og den var ikke gitt bort permanent til vikaren. Hun må jo derfor vite hva som er planen og hva nrk tenker eks hvor mange episoder skal vikar ta før hun hopper inn. Nei, det var ingen selvfølge at hun måtte mase. Hun satt på sykehuset med et prematurt nyfødt barn. Der burde fokuset ligge. Hun hadde fått beskjed fra nrk at vikaren var på plass og Innspillingen av kommende sesong ville gå med henne som programleder. Som dreven med tv produksjoner og to sesonger med BM bak seg, visste UB at innspillingen tar tre uker. Hun visste da også at det var uaktuelt at hun plutselig skulle "hoppe inn" i noen episoder. Hun visste at kontrakten hennes var for sesong tre av BM, og at jobben dermed ikke er "gitt bort til vikaren". Jeg tror nok den store taperen i dette medie sirkuset er UB. Potensielle oppdragsgivere vil nok tenke seg om før de ansetter henne. 21
Anemoi Skrevet 13. oktober #1376 Skrevet 13. oktober Ulrikke sin mor er advokat og medeier i et advokatfirma. Ulrikke har kanskje fått hjelp (?) fra mor når Ulrikke beskylder NRK for kontraktsbrudd og brudd på diskrimineringsloven. På spørsmål tidligere om Ulrikke ville gå videre med dette, svarte hun at hun ikke hadde bestemt seg enda… Utløsende for alt dette var nok skuffelsen over å ikke få programlederjobben i sesong 4. Men kanskje det var mer strategisk å fokusere på sesong 3? Dog - noe sent? 5
elisabeth30 Skrevet 13. oktober #1377 Skrevet 13. oktober Her er artikkelen til tv2 https://www.tv2.no/underholdning/var-i-fornektelse-under-fodselen/17804195/ 3 1
Anemoi Skrevet 13. oktober #1378 Skrevet 13. oktober (endret) Allerede lagt ut. Endret 13. oktober av Anemoi
NoaideBiehtar Skrevet 13. oktober #1379 Skrevet 13. oktober Ninaen skrev (33 minutter siden): Nå har Kaveh Rashidi lagt ut innlegg på Facebook. Og forsvarer Ulrikke… jeg må sitte på henda mine for å ikke kommentere. Nå falt han solid i kurs hos meg! Samme her... Fy faen, jeg blir provosert. Han skriver at det er kun én person som best kjenner egne behov og barnet sitt etter fødsel, og det er mor. Det er jeg dypt uenig i. Det er HELT NORMALT at en nybakt mor ikke har snøra peiling på hva verken hun selv eller barnet trenger etter fødsel. Det er jo derfor kvinner har ropt i årevis nå om en bedre barselomsorg og viktigheten av dette, viktigheten av støtte, viktigheten av ro. Man kan være ganske desorientert lenge etter fødsel, og hva en prematur baby trenger har de fleste av oss ikke peiling på!? Ser det er en klok kar i kommentarfeltet som stiller spørsmål ved hvorfor ingen tenker på barnets beste her, og hvordan et team kan bli negativt påvirket av å jobbe med en som nettopp har født. Men ellers er alle "Team Ulrikke". 28 11
Anemoi Skrevet 13. oktober #1380 Skrevet 13. oktober NoaideBiehtar skrev (1 minutt siden): Samme her... Fy faen, jeg blir provosert. Han skriver at det er kun én person som best kjenner egne behov og barnet sitt etter fødsel, og det er mor. Det er jeg dypt uenig i. Det er HELT NORMALT at en nybakt mor ikke har snøra peiling på hva verken hun selv eller barnet trenger etter fødsel. Det er jo derfor kvinner har ropt i årevis nå om en bedre barselomsorg og viktigheten av dette, viktigheten av støtte, viktigheten av ro. Man kan være ganske desorientert lenge etter fødsel, og hva en prematur baby trenger har de fleste av oss ikke peiling på!? Ser det er en klok kar i kommentarfeltet som stiller spørsmål ved hvorfor ingen tenker på barnets beste her, og hvordan et team kan bli negativt påvirket av å jobbe med en som nettopp har født. Men ellers er alle "Team Ulrikke". Støttes, godt innlegg! Jeg tror dette er typisk influenser-atferd når Ulrikke har sagt hun får sååååå mye støtte. Hun har 150 000 følgere på snap, og mange har sikkert reagert og trøstet. Samt mange andre freelancere, de syns nok hun snakker deres sak. Man kan som influenser fort bli blendet og tro at «alle» støtter. Man ser ofte ikke lenger enn sin egen nesetipp! 15
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå