Anemoi Skrevet 13. oktober 2025 #1341 Skrevet 13. oktober 2025 17.11 skrev (1 minutt siden): Jeg syns hele denne situasjonen virker skikkelig trist, og jeg skulle ønske hun hadde familie som evnet å gripe inn i denne galskapen. Personlig har jeg ikke fulgt med på verken bakemesterskapet eller Ulrikke sine kanaler, men med en gang dette kom i nyhetene så tenkte jeg at hun er helt på bærtur. Fødselsdepresjon kanskje, iblandet den personligheten hun har og yrket hun har valgt så kommer hun ekstremt dårlig ut av det. Noen i hennes nærmeste krets (hvor faen er mannen i dette) burde ta grep. Nå ender hun opp som en av flere barneeksponerende influensere med null troverdighet, men hun (og mannen) bryr seg kanske ikke så lenge pengene renner inn gjennom Snap Chat. Det er noe dystopisk over hele greia. Kvinnekamp du liksom. 🎯🎯🎯 9
refill Skrevet 13. oktober 2025 #1342 Skrevet 13. oktober 2025 Ser på Dax18 nå og det er bare så absurd at hun sitter og krangler på at hun skulle fått lov til å gå på jobb. DET HANDLER IKKE BARE OM DEG, ULRIKKE! Jeg stiller meg fremdeles 100% NRK. 41 6
oss-to Skrevet 13. oktober 2025 #1343 Skrevet 13. oktober 2025 Når egoet går føre fellesskapet. Ulrikke Brandstorp får merksemd for at ho ønskjer å stille på jobb berre veker etter å ha fødd eit prematurt barn. Ho seier ho elskar jobben sin, at ho «klarer begge delar», og at ho ikkje ønskjer å setjast på sidelinja. For mange verkar dette imponerande , men det er også eit teikn på noko som burde uroa oss.Vi lever i ei tid der alt skal handle om personleg driv, prestasjon og "å følgje draumane sine". Sjølv når kroppen treng kvile, og barnet treng ro, blir det sett på som sterkt å stå på. Men kva seier det om samfunnet vårt når sjølv barselkvila blir gjort til eit spørsmål om individuell vilje?. I helsevesenet, i omsorga og i andre kvinnedominerte yrke slit folk seg ut. Dei manglar kollegaer, kviletid og respekt. Samstundes hyllar vi enkeltpersonar som "klarer alt", som om systemet ikkje har grenser – berre dei rette haldningane. Det er ei farleg forteljing. For når alt ansvar blir lagt på individet, forsvinn fellesskapet. Arbeidsmiljølova, rettane våre til kvile og vern, vart ikkje skapte for late folk. Dei vart skapte fordi arbeid tek på, og fordi menneske ikkje er maskiner. Når førebileta våre viser at vi skal bite tennene saman og yte uansett livssituasjon, er det ikkje frigjerande – det er eit steg mot å normalisere grenselausheit. Eg ønskjer at vi som samfunn skal vere modige nok til å seie at kvile og er arbeid – arbeid for helsa, for barnet, og for fellesskapet. 30 4 11
FruRosa Skrevet 13. oktober 2025 #1344 Skrevet 13. oktober 2025 oss-to skrev (5 minutter siden): Når egoet går føre fellesskapet. Ulrikke Brandstorp får merksemd for at ho ønskjer å stille på jobb berre veker etter å ha fødd eit prematurt barn. Ikke uker, men TIMER etter fødselen! 20 21
pep Skrevet 13. oktober 2025 #1345 Skrevet 13. oktober 2025 Jobbermedbarn skrev (51 minutter siden): Jeg kjenner jeg lurer veldig på opptakten til at legene på nfi på Haukland skriver ut en mamma som har født et prematurt barn for 1,5 døgn Hun trengte ikke (eller ønsket ikke) å være innlagt lenger,bare barnet. Lurer veldig på hva legene egentlig hadde tenkt om at hun skulle på jobb med så mange mennesker,for så å komme tilbake til det premature barnet for å amme og gi han hudkontakt,mtp smitte? De jeg vet om som har hatt premature barn har fått beskjed om å være svært forsiktige mtp å smitte de sårbare barna. 23 5
Fotballfluen Skrevet 13. oktober 2025 #1346 Skrevet 13. oktober 2025 Ulrikke demonstrerer nå fullstendig manglende evne på selvinnsikt og selvkritikk. Hun går hardt ut som om det er en menneskerettighet å få være programleder fordi hun selv har lyst? Altså, hun er ikke programleder, hun er artist som fikk en mulighet i hele 3 sesonger og dessverre ikke har gjort en god nok jobb til å bli castet i sesong 4. Hun tar for mye plass, det må hun dessverre forholde seg til. Å påstå at det er det at hun har blitt mor som er grunnen til at hun ikke får ny kontrakt faller på sin egen urimelighet så lenge den nye programlederen også er mor. Hun skyter seg selv i foten nå med denne sutringen. Hvem med vettet i behold vil caste denne sutredama som programleder til noe som helst framover og risikere denne reaksjonen den dagen hun ikke får fortsette så lenge hun vil? Og den stakkars sønnen hennes som kommer til å se at mammaen hans kjempet FOR å kunne forlate ham 10 timer pr dag i ukesvis når han var nyfødt og lå på nyfødtintensiven?? Mom of the year dette her. 42 4
DesmondMiles Skrevet 13. oktober 2025 #1347 Skrevet 13. oktober 2025 Sofie Maria skrev (2 timer siden): ps. Selvfølgelig maser hun, på det tidspunktet var jobben hennes og den var ikke gitt bort permanent til vikaren. Hun må jo derfor vite hva som er planen og hva nrk tenker eks hvor mange episoder skal vikar ta før hun hopper inn. Hvorfor er det en «selvfølge» at hun maser? Jeg ofret ikke jobben min en tanke i barseltiden noen av gangene, og jeg var ikke den som fødte, OG barna mine er født rundt termin - dog under litt krevende omstendigheter. Det er ikke som om UB er i nød for pengene fra den jobben. Av en eller annen merkelig grunn er/har hun vært superpopulær hos NRK og TV2, så jobb får hun seg. 17
Ninaen Skrevet 13. oktober 2025 #1348 Skrevet 13. oktober 2025 oss-to skrev (20 minutter siden): Når egoet går føre fellesskapet. Ulrikke Brandstorp får merksemd for at ho ønskjer å stille på jobb berre veker etter å ha fødd eit prematurt barn. Ho seier ho elskar jobben sin, at ho «klarer begge delar», og at ho ikkje ønskjer å setjast på sidelinja. For mange verkar dette imponerande , men det er også eit teikn på noko som burde uroa oss.Vi lever i ei tid der alt skal handle om personleg driv, prestasjon og "å følgje draumane sine". Sjølv når kroppen treng kvile, og barnet treng ro, blir det sett på som sterkt å stå på. Men kva seier det om samfunnet vårt når sjølv barselkvila blir gjort til eit spørsmål om individuell vilje?. I helsevesenet, i omsorga og i andre kvinnedominerte yrke slit folk seg ut. Dei manglar kollegaer, kviletid og respekt. Samstundes hyllar vi enkeltpersonar som "klarer alt", som om systemet ikkje har grenser – berre dei rette haldningane. Det er ei farleg forteljing. For når alt ansvar blir lagt på individet, forsvinn fellesskapet. Arbeidsmiljølova, rettane våre til kvile og vern, vart ikkje skapte for late folk. Dei vart skapte fordi arbeid tek på, og fordi menneske ikkje er maskiner. Når førebileta våre viser at vi skal bite tennene saman og yte uansett livssituasjon, er det ikkje frigjerande – det er eit steg mot å normalisere grenselausheit. Eg ønskjer at vi som samfunn skal vere modige nok til å seie at kvile og er arbeid – arbeid for helsa, for barnet, og for fellesskapet. Amen! Dette burde vært publisert som et leserinnlegg! 18 1 5
Sh999 Skrevet 13. oktober 2025 #1349 Skrevet 13. oktober 2025 Altså , NRK sier jo at de har et stort ansvar når det kommer til deres ansatte i en produksjon , som de tok hensyn til. De fleste som har født har nok kjent på det adrenalin rushet i etterkant, som at man er «on the top of the world « og kan klare alt. Faktum er jo at kroppen har gått igjennom noe veldig stort , og det kan være mye som kan skje i etterkant, selv om man føler seg bra og sterk. At ikke UB ser at NRK ikke turde å ta den sjansen er for meg helt ubegripelig. Likestillingen kan aldri bli 100% da mann og kvinne er ulik. Det er kvinnens kropp som har gått igjennom en stor påkjenning! Det er barsel tårer, renselse, bryst spreng , sårhet , med mer både psykisk og fysisk. Det hadde garantert vært et like stort «problem» om hun gikk tilbake, for så å klage på at det ble feil fordi hun følte at hun «måtte» gjennomføre. NRK blir satt i en skvis her uansett. GET OVER IT! 33 1
DesmondMiles Skrevet 13. oktober 2025 #1350 Skrevet 13. oktober 2025 (endret) Hvorfor i all verden har Likestillingsombudet uttalt seg i denne saken, og i hvilken forbindelse? Altså, UB er mer privilegert enn 99 % av befolkningen, så skal Likestillingsombudet blandes inn i dette sammensuriumet av en sak, med en mor som villle dra fra sitt premature barn på sykehuset, og overeksponerer det? UB kan jo ringe Barneombudet og høre om hennes mening om saken… Endret 14. oktober 2025 av DesmondMiles skriveleif 23 7
Ninaen Skrevet 13. oktober 2025 #1351 Skrevet 13. oktober 2025 (endret) Fotballfluen skrev (12 minutter siden): Ulrikke demonstrerer nå fullstendig manglende evne på selvinnsikt og selvkritikk. Hun går hardt ut som om det er en menneskerettighet å få være programleder fordi hun selv har lyst? Altså, hun er ikke programleder, hun er artist som fikk en mulighet i hele 3 sesonger og dessverre ikke har gjort en god nok jobb til å bli castet i sesong 4. Hun tar for mye plass, det må hun dessverre forholde seg til. Å påstå at det er det at hun har blitt mor som er grunnen til at hun ikke får ny kontrakt faller på sin egen urimelighet så lenge den nye programlederen også er mor. Hun skyter seg selv i foten nå med denne sutringen. Hvem med vettet i behold vil caste denne sutredama som programleder til noe som helst framover og risikere denne reaksjonen den dagen hun ikke får fortsette så lenge hun vil? Og den stakkars sønnen hennes som kommer til å se at mammaen hans kjempet FOR å kunne forlate ham 10 timer pr dag i ukesvis når han var nyfødt og lå på nyfødtintensiven?? Mom of the year dette her. Legg til fullstendig manglende evne til mentalisering også! Hun framstår nå som en bortskjemt jentunge som ikke har vært vant til å få nei, som bare er blitt heiet på og fått høre «så flink du er!» uansett, som aldri har måttet ta hensyn til andres behov, og som ikke evner å se annet enn seg selv når alt kommer til alt og man skal se totalregnskapet. Tenk på sønnen som om noen år vil finne denne runden på nettet, og få lese og høre svart på hvitt at mamma ville heller gå i fin kjole og se på kaker for å få være enda litt mer på tv, enn å være med bittelille meg på sykehuset, selv om hun ikke trengte det for å overleve økonomisk. Fytti h… Det å gå på jobb dagen etter fødsel på denne måten er sånn man måtte gjøre i en ikke altfor fjern fortid, da det ikke fantes fødselspermisjon og foreldrepenger, hvor det var avgjørende for mange for å overleve, dvs ha mat på bordet og tak over hodet til både seg selv og barn. Da Norge var et fattig delvis u-land. Det var gårdskvinner hvor gårdsdriften også var avhengig av dem og kvinner fra fattige kår der mannens inntekt alene ikke var nok (og mannen kanskje var på sjøen for den saks skyld!) De dro ikke på jobb rett etter fødsel for å realisere seg selv og skinne på tv, de gjorde det for at barna og de selv skulle overleve fordi uten å stille på jobb, ingen penger, ingen husly og ingen mat. Hva faen har skjedd i dette parallelle universet de siste 20(?) åra? Jeg får et dikt opp i hodet. «Jeg ser». Siste vers Jeg ser, jeg ser… Jeg er visst kommet på en feil klode! Her er så underlig… https://www.norgeshistorie.no/kilder/industrialisering-og-demokrati/K1537-Sigbjørn-Obstfelder–Jeg-ser.html Endret 13. oktober 2025 av Ninaen 19 4
Anemoi Skrevet 13. oktober 2025 #1352 Skrevet 13. oktober 2025 Da har også jeg fått sett NRK sitt Dagsnytt 18-innslag. Og der er likestillingsombudet mye mer nøytralt enn det framstilles i VG. Programredaktør Kristin Ytre-Arne var knakende god - varm, reflektert og tydelig. Hun bekreftet også at den personen «i teamet» som hadde sendt Ulrikke melding om at hun var velkommen tilbake, ikke hadde noen «beslutningsmyndighet» her. Ulrikke roper steilt om kontraktsbrudd og diskriminering, men her er det åpenbart at hun ikke har noen sak. Håper hun får hjelp til å roe ned nå, og konsentrere seg om andre ting. 33 10
Purple Basil Skrevet 13. oktober 2025 #1353 Skrevet 13. oktober 2025 pep skrev (36 minutter siden): Hun trengte ikke (eller ønsket ikke) å være innlagt lenger,bare barnet. Lurer veldig på hva legene egentlig hadde tenkt om at hun skulle på jobb med så mange mennesker,for så å komme tilbake til det premature barnet for å amme og gi han hudkontakt,mtp smitte? De jeg vet om som har hatt premature barn har fått beskjed om å være svært forsiktige mtp å smitte de sårbare barna. Stemmer. Jeg har hatt premature selv og vi fikk beskjed fra Riksen om å holde oss unna kollektivt, kjøpesenter og lignende. Rett og slett bare treffe et fåtall mennesker. Litt sånn covid-opplegg bare at det var før covid. Jeg begynner å lure på om det har bikket over for dama. 26 6
Jobbermedbarn Skrevet 13. oktober 2025 #1354 Skrevet 13. oktober 2025 (endret) Anemoi skrev (14 minutter siden): Da har også jeg fått sett NRK sitt Dagsnytt 18-innslag. Og der er likestillingsombudet mye mer nøytralt enn det framstilles i VG. Programredaktør Kristin Ytre-Arne var knakende god - varm, reflektert og tydelig. Hun bekreftet også at den personen «i teamet» som hadde sendt Ulrikke melding om at hun var velkommen tilbake, ikke hadde noen «beslutningsmyndighet» her. Ulrikke roper steilt om kontraktsbrudd og diskriminering, men her er det åpenbart at hun ikke har noen sak. Håper hun får hjelp til å roe ned nå, og konsentrere seg om andre ting. Da bekrefter hun jo det flere skrev at hun har snakket om en mld fra noen som ikke bestemmer i NRK. Dette har ikke vært en heldig sak for henne, virker som hun har spunnet seg inn i noe hun burde stoppet for lenge siden. At det er en tøff bransje og at det er tøft å drive for seg selv er jo absolutt et budskap, men hun har dessverre blandet kortene og prøvd på typisk influenservis å være et offer og spille på likestilling og kvinnekortet. Endret 13. oktober 2025 av Jobbermedbarn 23 2
Ninaen Skrevet 13. oktober 2025 #1355 Skrevet 13. oktober 2025 Nå har Kaveh Rashidi lagt ut innlegg på Facebook. Og forsvarer Ulrikke… jeg må sitte på henda mine for å ikke kommentere. Nå falt han solid i kurs hos meg! 36 12
Mmmwhatever Skrevet 13. oktober 2025 #1356 Skrevet 13. oktober 2025 (endret) Sh999 skrev (39 minutter siden): Altså , NRK sier jo at de har et stort ansvar når det kommer til deres ansatte i en produksjon , som de tok hensyn til. De fleste som har født har nok kjent på det adrenalin rushet i etterkant, som at man er «on the top of the world « og kan klare alt. Faktum er jo at kroppen har gått igjennom noe veldig stort , og det kan være mye som kan skje i etterkant, selv om man føler seg bra og sterk. At ikke UB ser at NRK ikke turde å ta den sjansen er for meg helt ubegripelig. Likestillingen kan aldri bli 100% da mann og kvinne er ulik. Det er kvinnens kropp som har gått igjennom en stor påkjenning! Det er barsel tårer, renselse, bryst spreng , sårhet , med mer både psykisk og fysisk. Det hadde garantert vært et like stort «problem» om hun gikk tilbake, for så å klage på at det ble feil fordi hun følte at hun «måtte» gjennomføre. NRK blir satt i en skvis her uansett. GET OVER IT! Enig. Jeg har flere barn selv, ikke premature, men én født under ganske dramatiske omstendigheter. Man er ikke helt på nett rett etter en fødsel. Å tro at det er en god idé å dra på jobb få dager etter en fødsel, mens ungen er på nyfødtintensiven - nei, når hun ikke selv ser det er en svært dårlig idé, så må arbeidsgiver sette ned foten. Det er en stor økonomisk risiko for NRK, og en stor helserisiko (spesielt psykisk) for henne. Akkurat som at det er arbeidsgivers ansvar å sørge for at kjemikalier på en lab blir oppbevart riktig slik at ansatte ikke skal bli skadet, eller stoppe en ansatt som tenker å vaske vinduer i åttende etasje uten sikring. Det er ikke her likestillingskampen står. Endret 13. oktober 2025 av Mmmwhatever 20 1
Alien_mindbender Skrevet 13. oktober 2025 #1357 Skrevet 13. oktober 2025 Jeg tror det mest er en tilfeldighet at kontrakt ikke ble fornyet i forbindelse med fødsel, utfallet hadde blitt det samme uansett. I det jeg har sett av bakemesterskapet er hun en veldig irriterende programleder. I kombinasjon med de lite karismatiske dommerne gjør det at bakemesterskapet aldri blir like bra som «great British bake off». (Estetikeren analyserte dette i Aftenposten i fjor) Hvis NRK vil forbedre programmet må de finne nye folk. 17
Dupers Skrevet 13. oktober 2025 #1358 Skrevet 13. oktober 2025 Sofie Maria skrev (4 timer siden): Dette blir bare gjentagelser.. Hun hadde ikke fått noen offisiell kontrakt for sesong fire det er korrekt, men hun fikk tydelig beskjed at hun var ønsket tilbake når hun var klar. Hva legger du i disse ordene egentlig? 🙂 Jeg ville tolket det samme som Ulrikke (neste sesong er «min») hvis jeg satt der med nyfødt baby på intensiven= helt åpenbart at jeg ikke er klar for jobb enda. Hadde ikke tolka det som ulrikke. I beste fall kunne jeg lagt godviljen til og si at det hadde betydd at en eventuell sesong 5 kunne blitt med UB. men sesong 4 blir fortsatt forberedt i det som normalt sett er permisjonstiden til mor. Du motsier deg selv litt når du sier at du ville tolka det som UB, og samtidig sier at en nybakt mor på intensive åpenbart ikke var klar enda. UB skjønte ikke selv at hun ikke var klar enda. Og hele den samtalen om at hun var ønsket rilbake mår hun var klar er i mitt hode en misforståelse som bunner i at UB ikke tenkte klart. Tankene hennes var fulle av bedrageri symptom og fødselshormoner. 10
Sofie Maria Skrevet 13. oktober 2025 #1359 Skrevet 13. oktober 2025 DesmondMiles skrev (41 minutter siden): Hvorfor er det en «selvfølge» at hun maser? Jeg ofret ikke jobben min en tanke i barseltiden noen av gangene, og jeg var ikke den som fødte, OG barna mine er født rundt termin - dog under litt krevende omstendigheter. Det er ikke som om UB er i nød for pengene fra den jobben. Av en eller annen merkelig grunn er/har hun vært superpopulær hos NRK og TV2, så jobb får hun seg. Detta var ikke en normal barseltid. Hun var i Bergen på jobb når fødsel begynte. Hadde vært uproft fra Ulrikke sin side hvis hun ikke hadde kommunikasjon med Nrk om situasjonen. 1
Babyface Skrevet 13. oktober 2025 #1360 Skrevet 13. oktober 2025 Ninaen skrev (6 minutter siden): Nå har Kaveh Rashidi lagt ut innlegg på Facebook. Og forsvarer Ulrikke… jeg må sitte på henda mine for å ikke kommentere. Nå falt han solid i kurs hos meg! 100% enig. 8 3
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå