Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet
Minimeg1234 skrev (9 timer siden):

Nå får barn som er så premature mat gjennom sonde den første tiden så ingen amming. 
Kropper som har født er også ulike. Noen er fine med en gang andre trenger lenger tid til å komme seg. Så ingen fasit der.

Sonde betyr ikke ingen amming. Kan fint være begge deler. Og ønsker en å amme, men barnet ikke klarer det enda, bør en pumpe (vanligvis hver 3. time gjennom hele døgnet. Så en omfattende greie, ikke forenlig med arbeid for mor slik jeg kan se det. 

• Liker 16
  • Nyttig 6
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Ninaen skrev (10 timer siden):

Vet du, jeg tror det faktisk handler mer om henne og eksponeringsbehov og «Little miss perfect» enn penger. Hun fikk jo betalt for sesong 3 uansett (ja, hun kunne fått mer med sesong 4, men nå er det jo «jobbe etter fødsel i sesong 3» som er i fullt fokus). Og dette føyer seg inn i rekken av det jeg har observert og fått en uggen følelse av på henne hele veien. Hun må være i sentrum, hun fortjener mest å vinne, få vilja si, få det som hun hadde sett for seg. Hun må være i rampelyset, i sentrum, hun må få skinne (mest). Og Bakemesterskapet har passet perfekt inn i hennes bilde av seg selv, og hvordan hun skal framstå, og dermed har hun gjort programmet til sitt og sin identitet, og dermed så er det hun som fortjener mest å ha det, og hun skulle fått lov å være der når hun selv ville fordi hvis ikke hun får være der så blir det ikke som hun hadde tenkt og hun får ikke det fokuset og «ha» det programmet, og det går ikke opp med «perfekt»-regnskapet i hodet hennes. 
Å holde på sånn når du er alene/barnløs er en ting, da er det mest bare usjarmerende. Å fortsette i det sporet når du er blitt mor til en prematur baby er å miste gangsynet så ekstremt at jeg forstår faktisk ikke hvordan det er mulig å være så egoistisk og ego-sentrert. Sophie Elise sine eskapader i spedbarnstiden blekner jo i forhold (og den ungen var født til termin). UB bør logge av ASAP og komme seg til eh psykolog, helst i går. I det minste av hensyn til sønnen. Fordi dette er faktisk sykt. Uavhengig av årsak. 

Ukens beste innlegg!👏

• Liker 16
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg er helt enig med Hegseth i at dette er livsfjernt. Virkelig. Det forandrer livet å få barn, på alle måter. Og det får konsekvenser i arbeidslivet. Uansett bransje. Jeg jobber som lærer, og der er det da helt vanlig å komme tilbake etter permisjon, og være lærer for en annen klasse/trinn, og ha et annet team enn før permisjon. Hvis ledelsen ser det er best. Og selv om de ønsker deg velkommen tilbake når du er klar for det. 

I alle bransjer, er det da helt vanlig å få andre oppgaver enn de du hadde før permisjon. Det er det man begir seg ut på når man velger å få barn. Og det er kvinner som føder barn, er lengst i permisjon, og derfor «går det ut over» kun kvinner. Men barn forandrer livet, og det må man bare godta!

Og for UB er det ikke noe hun har mistet, det handler om noe hun aldri har fått. 

• Liker 27
  • Nyttig 6
Skrevet

Jeg fødte også min fleste prematurt. 7 uker. Han lå også med pustehjelp. De første ukene var en ørske med pumping døgnet rundt. For at babyen skulle få best mulig start i en sårbar fase.

Utrolig at hun på død og liv skulle lede et program. NRK tok ansvar her og godt var det.

Men som en over skriver, hun virker ekstremt opptatt av selv å være i fokus. Tipper de nå har funnet en ny programleder som klarer å la deltakerne skinne og som selv er litt mer dempet.

Hvis hun synes livet som freelancer er så urettferdig bør hun finne seg en 8-16 jobb med trygge rammer og slutte å eksponere ungen.

• Liker 27
  • Nyttig 3
Skrevet

Vi må heller ikke glemme at dette er voksne mennesker som har valgt å få barn. Når man velger å få barn,blir livet litt annerledes. Barnet er (bør ihvertfall være) førsteprioritet. Dette kan en periode gå utover både karriere og sosialt liv,og det må man faktisk være forberedt på. Om man ikke mister jobben,må man kanskje bytte jobb fordi den er vanskelig å kombinere med barn,det er nok mange som har gjort det. Og biologien har gjort det slik at det er mor som er den som bærer fram,føder, og ammer barnet,så at hun er sammen med det nyfødte barnet er jo ganske naturlig. 

• Liker 16
  • Nyttig 4
Skrevet
Kakemonsteret86 skrev (28 minutter siden):

Jeg er helt enig med Hegseth i at dette er livsfjernt. Virkelig. Det forandrer livet å få barn, på alle måter. Og det får konsekvenser i arbeidslivet. Uansett bransje. Jeg jobber som lærer, og der er det da helt vanlig å komme tilbake etter permisjon, og være lærer for en annen klasse/trinn, og ha et annet team enn før permisjon. Hvis ledelsen ser det er best. Og selv om de ønsker deg velkommen tilbake når du er klar for det. 

I alle bransjer, er det da helt vanlig å få andre oppgaver enn de du hadde før permisjon. Det er det man begir seg ut på når man velger å få barn. Og det er kvinner som føder barn, er lengst i permisjon, og derfor «går det ut over» kun kvinner. Men barn forandrer livet, og det må man bare godta!

Og for UB er det ikke noe hun har mistet, det handler om noe hun aldri har fått. 

Bare for å ha tunga rett i munnen:

Det er ulovlig diskriminering å nedgradere/fjerne oppgaver grunnet permisjon/graviditet osv.

Nå hadde ikke B noen kontrakt, så det blir irrelevant sånn sett.

Men vi skal være forsiktige med å legitimere reell diskriminering - at det skjer vet vi jo. Det gjør det ikke greit eller lov.

Men i B sitt tilfelle var det ikke noe arbeidsforhold å diskrimineres i. 

• Liker 11
Skrevet
NoaideBiehtar skrev (1 time siden):

Arbeidsgiver har ikke tatt seg frihet, det er definert av norsk lov. De 6 ukene etter fødsel er mor pliktig til å ta. Det har ikke NRK frihet til å se bort fra. 

Igjen, det er bestemt av norsk lov, så nei, det er faktisk ikke hennes avgjørelse. 

"Grønt lys" fra sykehuset betyr ingenting. Man må ha en legeerklæring som sier at det er bedre for mors helse å jobbe, enn å være med barnet sitt. Det er ikke en erklæring sykehuset uten videre kan gi, for den innsikten har de ikke i hennes psykiske helse ett døgn etter fødsel! 

Her peker du noe helt sentralt, @NoaideBiehtar
Ulrikke sa i den andre av de to lange snappene, at legeerklæring - det kunne hun fått. Om dette er noe hun vet eller tror, vet man ingenting om. Jeg kan ikke tenke meg at en fremmed lege i en ny by som vel knapt hadde sett/behandlet Ulrikke, ville skrive ut en så kontroversiell erklæring. Det skal være ganske ekstremt hvis en lege vurderer at det er bedre for en nybakt mor å jobbe intenst 10-12 timer i tre uker fra dagen etter en styrtfødsel to måneder før termin… Smak litt på det, dere som hevder mor må få bestemme selv…

• Liker 26
  • Nyttig 12
Skrevet
pep skrev (30 minutter siden):

Vi må heller ikke glemme at dette er voksne mennesker som har valgt å få barn. Når man velger å få barn,blir livet litt annerledes. Barnet er (bør ihvertfall være) førsteprioritet. Dette kan en periode gå utover både karriere og sosialt liv,og det må man faktisk være forberedt på. Om man ikke mister jobben,må man kanskje bytte jobb fordi den er vanskelig å kombinere med barn,det er nok mange som har gjort det. Og biologien har gjort det slik at det er mor som er den som bærer fram,føder, og ammer barnet,så at hun er sammen med det nyfødte barnet er jo ganske naturlig. 

Nei, det vi skal forholde oss til er det juridiske lovverket.

Det sier at man ikke skal på jobb dagen etter fødsel, og hun hadde neppe fått omgå lovverket i en ikke samfunnskritisk stilling hvor man har tilgang på alternativer. 

Enkelt og greit. 

• Liker 11
  • Nyttig 2
Skrevet
DesmondMiles skrev (3 timer siden):

Jeg kjenner ingen fedre de siste femten årene som har dratt på jobb de to første ukene etter fødsel.

Ikke jeg heller. Menn har rett på noen uker fri ifb fødsel til og med. Så det er ikke sånn at menn blir tvunget til å jobbe. Kan hende noen velger å gjøre det, men det er jo faktisk ganske dårlig gjort. Skal dama ta bussen alene hjem fra sykehuset liksom?

Og bør det virkelig normaliseres at mødre går tilbake på jobb en dag etter fødsel? Hva er det Ulrikke holder på med egentlig? 

Nå har hun jo sagt at det hele koker ned til at hun ikke fikk lov til å jobbe i nrk rett etter fødsel og at hun tydeligvis var blitt lovet dette? Det er jo helt sykt at hun skal ut i media med dette og lage masse blest rundt det. Hva er hun ute etter? Kvinnekamp og folkeopplysning? My ass. Hun er bare egoistisk og vil ha oppmerksomhet. Virker mer som symptomer på svangerskapsdepresjon enn kvinnekamp. Ikke noe galt med depresjon, men hun trenger hjelp, ikke holde på sånn her for å føle seg bedre. 

• Liker 16
  • Nyttig 5
Skrevet (endret)

Hun driver jo det stikk motsatte av kvinnekamp!

Vi har endelig fått en flott permisjonsordning i Norge og så sitter hun der og proklamerer at det er NULL stress å gå tilbake på jobb under et døgn etter fødsel. En jobb som er svært stressende og vil ta minst 10 timer i døgnet.

Endret av FruRosa
Tastetull
  • Liker 27
  • Nyttig 17
Skrevet
Eli1 skrev (51 minutter siden):

Sonde betyr ikke ingen amming. Kan fint være begge deler. Og ønsker en å amme, men barnet ikke klarer det enda, bør en pumpe (vanligvis hver 3. time gjennom hele døgnet. Så en omfattende greie, ikke forenlig med arbeid for mor slik jeg kan se det. 

Enig og selvfølgelig. Man kan se tilbake på det Ulrikke selv la ut på snap etter fødselen, der er det fokus og spenning rundt  pumpingen hver 3.time. Jeg tror hun overhodet ikke klarte å forestille seg alvoret, ansvaret og arbeidet i forbindelse med barseltiden med et prematurt barn, både psykisk og fysisk. At Ulrikke i ettertid innser/innrømmer dette, er veldig rart. 

• Liker 10
  • Nyttig 2
Skrevet
Anemoi skrev (9 minutter siden):

Enig og selvfølgelig. Man kan se tilbake på det Ulrikke selv la ut på snap etter fødselen, der er det fokus og spenning rundt  pumpingen hver 3.time. Jeg tror hun overhodet ikke klarte å forestille seg alvoret, ansvaret og arbeidet i forbindelse med barseltiden med et prematurt barn, både psykisk og fysisk. At Ulrikke i ettertid innser/innrømmer dette, er veldig rart. 

Tvert imot mener hun fremdeles, 5 måneder etter fødsel, at hun kunne dratt tilbake i teltet rett etter fødselen om hun hadde fått lov av NRK.

• Liker 13
  • Nyttig 2
Skrevet
FruRosa skrev (1 minutt siden):

Tvert imot mener hun fremdeles, 5 måneder etter fødsel, at hun kunne dratt tilbake i teltet rett etter fødselen om hun hadde fått lov av NRK.

Ulrikke har flere ganger gjennom graviditeten sagt at det ikke var så viktig å lese seg opp i forhold til å skulle få barn, bl.a. om tilknytnignsproblematikk. Det viser seg nå at hun absolutt burde ha lest og lært om både det ene og det andre… Her lukter det litt frøken Severin Suveren! 

• Liker 16
  • Nyttig 4
Skrevet
FruRosa skrev (4 minutter siden):

Jeg vet ikke hvordan det er å ha prematurt barn, men syns det er merkelig om man liksom bare kan dra sin vei og være borte hver dag i flere uker. Om hun virkelig pumpet hvet 3.time så er det jo ekstra merkelig. Kan heller ikke skjønne at man orker. Man blør og er sliten både fysisk og psykisk. Man skal jo faktisk hvile etter fødsel. Sår må få gro og man må ha energi til å amme/pumpe og ta seg av barnet. Det hele er bare veldig, veldig rart og jeg lurer på om det må ligge noe psykisk bak altså... 

• Liker 13
  • Nyttig 3
Skrevet
Kjempeliten skrev (16 minutter siden):

Jeg vet ikke hvordan det er å ha prematurt barn, men syns det er merkelig om man liksom bare kan dra sin vei og være borte hver dag i flere uker. Om hun virkelig pumpet hvet 3.time så er det jo ekstra merkelig. Kan heller ikke skjønne at man orker. Man blør og er sliten både fysisk og psykisk. Man skal jo faktisk hvile etter fødsel. Sår må få gro og man må ha energi til å amme/pumpe og ta seg av barnet. Det hele er bare veldig, veldig rart og jeg lurer på om det må ligge noe psykisk bak altså... 

Ho pumpa ikkje på natt den første tida, prioriterte søvn. Dette er info vi som sjåarar sit med grunna den enorme eksponeringa ho gjer. Det var jo nesten minutt frå minutt frå opphaldet på nyfødtintensiven.

• Liker 16
Skrevet
oss-to skrev (4 minutter siden):

Ho pumpa ikkje på natt den første tida, prioriterte søvn. Dette er info vi som sjåarar sit med grunna den enorme eksponeringa ho gjer. Det var jo nesten minutt frå minutt frå opphaldet på nyfødtintensiven.

Ikke sant?

Ergo var pumping på dagtid enda viktigere. Hvordan skulle det passet inn i en TVproduksjon?

Og hun var så trøtt at hun prioriterte nattesøvnen foran pumping (for øvrig helt ok siden hun hadde nok melk til baby), men hun hadde ikke akkurat blitt mindre trøtt av å jobbe 10 timer daglig.

• Liker 15
  • Nyttig 6
Skrevet
AprilLudgate skrev (58 minutter siden):

Bare for å ha tunga rett i munnen:

Det er ulovlig diskriminering å nedgradere/fjerne oppgaver grunnet permisjon/graviditet osv.

Nå hadde ikke B noen kontrakt, så det blir irrelevant sånn sett.

Men vi skal være forsiktige med å legitimere reell diskriminering - at det skjer vet vi jo. Det gjør det ikke greit eller lov.

Men i B sitt tilfelle var det ikke noe arbeidsforhold å diskrimineres i. 

Viktige presiseringer! Og siste setning oppsummerer det jeg mente. Ser også at jeg kunne formulert enda tydeligere hva jeg mente var sammenlignbart i situasjonene. Emosjonelt kan det være veldig kjipt å bytte klasse/team etter permisjon, men det er likeverdig oppgave og dermed ikke diskriminering. Hadde UB hatt en fast jobb i NRK, kunne de uansett gitt henne et annet program å lede, etter permisjon, siden hun faktisk ikke kunne være på jobb under innspilling av BM s3. BM er ikke «hennes» program, og de måtte ha noen til å lede sesongen. Nå hadde hun ikke engang fast jobb.

Det er mye som kan føles kjipt, trist og feil, uten å være ulovlig. 

• Liker 12
Skrevet
FruRosa skrev (8 minutter siden):

Ikke sant?

Ergo var pumping på dagtid enda viktigere. Hvordan skulle det passet inn i en TVproduksjon?

Og hun var så trøtt at hun prioriterte nattesøvnen foran pumping (for øvrig helt ok siden hun hadde nok melk til baby), men hun hadde ikke akkurat blitt mindre trøtt av å jobbe 10 timer daglig.

Jeg fulgte ikke med på henne under fødsel og etter. Gidder ikke sponse influensere på snap. Men ja rart om hun var så sliten og opptatt da og likevel mener at hun kunne klart å jobbe. Virker som hun bare desperat vil ha siste ordet og ikke klarer å innrømme at det beste hadde vært å bare være med babyen, sånn som hun gjorde. Synes det er sykt at hun mener at det beste for henne psykisk hadde vært å være borte fra barnet.. Det lukter mer og mer dårlig tilknytning og depresjon. Jeg vet ikke så mye om sv.sk.depresjon, men vet jo at mange som får det føler at barnet ikke er deres og lignende. Og de vil ikke forholde seg til situasjonen med fødsel og baby. 

• Liker 6
  • Nyttig 5
Skrevet
Kjempeliten skrev (7 minutter siden):

Jeg fulgte ikke med på henne under fødsel og etter. Gidder ikke sponse influensere på snap. Men ja rart om hun var så sliten og opptatt da og likevel mener at hun kunne klart å jobbe. Virker som hun bare desperat vil ha siste ordet og ikke klarer å innrømme at det beste hadde vært å bare være med babyen, sånn som hun gjorde. Synes det er sykt at hun mener at det beste for henne psykisk hadde vært å være borte fra barnet.. Det lukter mer og mer dårlig tilknytning og depresjon. Jeg vet ikke så mye om sv.sk.depresjon, men vet jo at mange som får det føler at barnet ikke er deres og lignende. Og de vil ikke forholde seg til situasjonen med fødsel og baby. 

Her ligner det noe av det samme som Sophie Elise har beskrevet etter sin fødsel. 

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet
NoaideBiehtar skrev (3 timer siden):

Arbeidsgiver har ikke tatt seg frihet, det er definert av norsk lov. De 6 ukene etter fødsel er mor pliktig til å ta. Det har ikke NRK frihet til å se bort fra. 

Helt feil.. En mor som er selvstendig næringsdrivende (noe UB er) må ikke ta ut permisjon etter fødsel. 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...