FruRosa Skrevet 10. oktober #1061 Skrevet 10. oktober Bolla2 skrev (7 minutter siden): Igjen, det må jo være hennes avgjørelse, er ikke sikkert hun ammer heller ( alle gjør/kan ikke det) Hun måtte pumpe melk for at babyen hennes skulle få det på sonde. Det er svært viktig at premature får sin egen mors melk da denne melken er «spesiallaget» for premature. 19
FruRosa Skrevet 10. oktober #1062 Skrevet 10. oktober Avispapir skrev (22 minutter siden): Jeg observerer at en kvinnes kropp og helse dikuteres av andre. Jeg observerer at en arbeidsgiver tok seg frihet til å bestemme at en kvinne ikke fikk lov til å prioritere slik hun ønsket. De bestemte hvor mye hun skulle "være mor". Jeg observerer at mange mener mye om hva hun burde prioritert på dette tidspunktet uten at vi har sett hva legen sa om hennes og barnets helse, samt hva som vil være til det beste for barn, mor og barn-mor-båndet. (Ang å eksponere barna sine: ser som en selvfølge at man ikke deler bilder av barna på some. Nyfødtbilder er mors store stolthet, men et barn er et eget menneske og har rett til å eie seg selv og egen historie. ) HVORDAN kan det være til det beste for barnet og mor-barn-båndet at mor er borte nesten halve døgnet allerede fra barnets første levedag? Jeg ville likt å se den legen som anbefaler noe sånt! 29 12
Anemoi Skrevet 10. oktober #1063 Skrevet 10. oktober Avispapir skrev (5 minutter siden): Jeg synes det er pinlig å bli med på denne diskusjonen, som om hun er et barn og ikke en voksen kvinne, men la gå. Jeg er i utgangpunktet enig med deg i disse tankene, men hun sa vel at sykehuset ga henne grønt lys for å dra på innspilling og at de skulle kunne få til et opplegg rundt dette. Min erfaring er at de på barsel er meget tydelige hvis de ikke er 110% enig med mor eller far. Så hvis det stemmer at de ga grønt lys, skal vi da virkelig sitte her og overprøve den medisinfaglige vurderingen? Vi vet kun Ulrikke sin versjon her i forhold til hva sykehuset skal ha sagt og ment. Hvem er «sykehuset»? Er det sykepleierne eller leger? En eller flere? Det vet vi ikke noe om. Hun framstiller det meste slik at det skal støtte det hun selv vil og sier. Her ligger det nok mer bak enn Ulrikke sin ensidige versjon. Den får nå stå uimotsagt, fordi sykehuspersonalet ikke uttaler seg utad om slike situasjoner. 22 6
font Skrevet 10. oktober #1064 Skrevet 10. oktober Sofie Maria skrev (29 minutter siden): Jeg har ingen barn eller opplevd fødsel så dette blir kanskje helt feil, men er det egentlig så mye Ulrikke fikk gjort på sykehuset gitt tingenes tilstand? Det er vel ikke sånn at en baby i kuvøse/behøver pustehjelp kan dulles, bæres på og koses med som en «vanlig» baby? 🤔 Mest viktig for baby der å da er vel god hjelp ifra leger og helsefolk som vet hva de skal gjøre for å redde baby?? Uansett er løfter tydeligvis blitt gitt og løfter har blitt brutt, lov å bli lei seg da. Jeg kan dele litt om min egen premature fødsel med 8 uker på nyfødtintensiv for noen år siden. Premature trenger nærhet og kroppskontakt. Jeg og barnefar satt flere timer hver eneste dag med babyen vår på brystet - såkalt kengurumetode. Barnet ble varsomt løftet ut av kuvøsen, med ledninger og alt, og lagt på brystet. Så satt vi der... i 2-3 timer om gangen. Dette var fra dagen etter fødsel (barnet var født nesten tre mnd for tidlig) , og helt til vi dro hjem. På toppen måtte jeg pumpe meg hver tredje time gjennom hele døgnet for å få igang melkeproduksjon. Barnet fikk min morsmelk via sonde, jeg leverte poser med melk hele døgnet de kunne ha i fryseren. Og når barnet var sterkt nok kunne vi prøve å amme. Jeg opplevde at ting gikk i ett, det var alltid noe å gjøre hele døgnet. Vi tok pustepauser i blant der vi gikk ut fra sykehuset og barnet ble passet på av sykepleierne, men da var det snakk om en times tid. Jobben var det siste jeg tenkte på i den situasjonen. Jeg kjenner ikke alle detaljene i Ulrikke sin sak, og det kan være mye her jeg ikke vet. Jeg tenker at det er lov å være skuffa over å ikke få en jobb. Det er lov å bli såra og lei seg når du ikke blir valgt igjen. Men jobber du på kontrakt i en så nådeløs bransje som tv-bransjen, da kan du ikke automatisk forvente å få ny kontrakt neste sesong. 22 13 8
FruRosa Skrevet 10. oktober #1065 Skrevet 10. oktober La oss snu litt på ting. Sett at dette ikke gjaldt Ulrikke, og ikke en prematur baby. Sett at det gjaldt en baby født til termin av en kvinne med en vanlig jobb. Ville noen da forsvart at denne kvinnen forlot babyen sin på barselavdelingen få timer etter fødsel for å dra på jobb i 10-12 timer? Om svaret på dette spørsmålet er NEI, hvorfor skulle det da være ok at Ulrikke skulle gjøre det med sin premature baby? 34 11
marsvin Skrevet 10. oktober #1066 Skrevet 10. oktober Tilbake i jobb dagen etter fødsel virker jo helt sykt å mene av henne 😮 skal man gå rundt med bleie og smerter og søvnmangel og utmattelse, i fine kjoler og smile til kamera og snakke om muffins? mens babyen ligger i kuvøse et sted? Hun ble jo også kompensert for uteblitt sesong. Hadde det vært snakk om å annulere en sesong i 2026 pga småbarn, så hadde jeg støttet påstanden om diskriminering, men hun fikk ikke fornyet kontrakten her, og det visste hun. I bunn og grunn, så gikk det ikke pga. babyen som kom, deltagerne er på plass, de har tatt fri og permisjoner fra jobbene sine, og programmet kunne ikke bare «flytte» innspillingen pga. Ulrikkes baby. Synes nrk gjorde rett jeg, og tenker bare at man kan ikke ha møtt mye motstand i livet og på jobbfronten om dette sender deg ut i en krise altså 💁♀️ hun kan fortsatt tjene skyhøye summer på Snapchat og Instagram gjennom hele småbarnsperioden om hun vil, mens andre småbarnsmødre sjonglerer tøffe turnus-jobber og hører ikke de klage.. 33 7
Avispapir Skrevet 10. oktober #1067 Skrevet 10. oktober Anemoi skrev (9 minutter siden): Vi vet kun Ulrikke sin versjon her i forhold til hva sykehuset skal ha sagt og ment. Hvem er «sykehuset»? Er det sykepleierne eller leger? En eller flere? Det vet vi ikke noe om. Hun framstiller det meste slik at det skal støtte det hun selv vil og sier. Her ligger det nok mer bak enn Ulrikke sin ensidige versjon. Den får nå stå uimotsagt, fordi sykehuspersonalet ikke uttaler seg utad om slike situasjoner. Jeg er ikke uenig. Det eneste jeg forsøkte var å problematisere at vi diskuterer en voksen kvinne og hva hun har lov til, kan, skal og må. FruRosa skrev (23 minutter siden): HVORDAN kan det være til det beste for barnet og mor-barn-båndet at mor er borte nesten halve døgnet allerede fra barnets første levedag? Jeg ville likt å se den legen som anbefaler noe sånt! Hvordan? Aner ikke. Jeg stusset også, men jeg valgte å anta at hun ikke løy. Det er jo ikke så lurt for henne å gå ut i media og anklage landets største tv kanal for urent mel i posen, hvis hun selv juger. Andre medieaktører vil kanskje være skeptiske til å ansette henne senere og derfor er det viktig å være ærlig og redelig. Så jeg gikk ut fra at den delen var sann. 1
Sofie Maria Skrevet 10. oktober #1068 Skrevet 10. oktober (endret) marsvin skrev (17 minutter siden): Tilbake i jobb dagen etter fødsel virker jo helt sykt å mene av henne 😮 skal man gå rundt med bleie og smerter og søvnmangel og utmattelse, i fine kjoler og smile til kamera og snakke om muffins? mens babyen ligger i kuvøse et sted? Hun ble jo også kompensert for uteblitt sesong. Hadde det vært snakk om å annulere en sesong i 2026 pga småbarn, så hadde jeg støttet påstanden om diskriminering, men hun fikk ikke fornyet kontrakten her, og det visste hun. I bunn og grunn, så gikk det ikke pga. babyen som kom, deltagerne er på plass, de har tatt fri og permisjoner fra jobbene sine, og programmet kunne ikke bare «flytte» innspillingen pga. Ulrikkes baby. Synes nrk gjorde rett jeg, og tenker bare at man kan ikke ha møtt mye motstand i livet og på jobbfronten om dette sender deg ut i en krise altså 💁♀️ hun kan fortsatt tjene skyhøye summer på Snapchat og Instagram gjennom hele småbarnsperioden om hun vil, mens andre småbarnsmødre sjonglerer tøffe turnus-jobber og hører ikke de klage.. Hæ? Det er da virkelig ikke snakk om å utsette noe sesong eller noe sånt, det er snakk om at Ulrikke ville tilbake på jobb! Baby var trygg med helsefolk, pappa og bestemor mener hun. Når nrk først gir hennes betryggelser og ro på at hun skal få komme tilbake, men deretter snur helt på helen, vikar får HELE sesongen (noe jeg forsåvidt kan forstår gitt den unike situasjonen) så ville det vært naturlig at sesong fire var ulrikke sin . Jeg har lest denne tråden opp og ned nå og ser fortsatt ingen gode argumenter til hvorfor sesong fire ikke skulle bli hennes. Endret 10. oktober av Sofie Maria 3
Ninaen Skrevet 10. oktober #1069 Skrevet 10. oktober Sofie Maria skrev (1 minutt siden): Hæ? Det er da virkelig ikke snakk om å utsette noe sesong eller noe sånt, det er snakk om at Ulrikke ville tilbake på jobb! Baby var trygg med helsefolk, pappa og bestemor mener hun. Når nrk først gir hennes betryggelser og ro på at hun skal få komme tilbake, men deretter snur på helen, vikar får HELE sesongen så ville det vært naturlig at sesong fire var ulrikke sin! Jeg har lest denne tråden opp og ned nå og jg ser fortsatt ingen gode argumenter til hvorfor sesong fire ikke kunne være hennes. Fordi hun ikke har hatt kontrakt på sesong 4, programmet er ikke hennes program eller lagd for henne, og hun er ikke ansatt i NRK. NRK skylder ikke UB noe for at hun skal få gjennomført sin selvrealisering og få oppfylt sitt eksponeringsbehov i de rammene hun har sett for seg. NRK eksisterer ikke for UB sine behov. De skylder henne ingenting. Tvert imot. Hun har t.o.m fått betalt. NRK har vært 100% ryddige her. 33 11
Populært innlegg Ninaen Skrevet 10. oktober Populært innlegg #1070 Skrevet 10. oktober For å sette dette litt i perspektiv. NRK har et ansvar uansett. Hvis jeg sier til sjefen at jeg kan jobbe 4 døgn i strekk, null stress, så ville jeg fått klar beskjed om at sorry, det er ikke forsvarlig, det spiller ingen rolle at du selv mener det går fint. Ingen arbeidsgiver og ingen oppdragsgiver ved sine fulle fem ville sagt at «kult at du kommer på jobb 10 timer etter du har født 8 uker prematurt og ungen din ligger med pustestøtte i kuvøse på sykehuset». Hvor mye reell motstand har egentlig Ulrikke hatt i sitt liv lurer jeg på? Dette er jo prinsesse og divanykker helt ute av proporsjoner. Hun har jo fader ikke bakkekontakt. Morten Hegseth er spot on. 44 26
Avispapir Skrevet 10. oktober #1071 Skrevet 10. oktober Sofie Maria skrev (10 minutter siden): Hæ? Det er da virkelig ikke snakk om å utsette noe sesong eller noe sånt, det er snakk om at Ulrikke ville tilbake på jobb! Baby var trygg med helsefolk, pappa og bestemor mener hun. Når nrk først gir hennes betryggelser og ro på at hun skal få komme tilbake, men deretter snur helt på helen, vikar får HELE sesongen (noe jeg forsåvidt kan forstår gitt den unike situasjonen) så ville det vært naturlig at sesong fire var ulrikke sin . Jeg har lest denne tråden opp og ned nå og ser fortsatt ingen gode argumenter til hvorfor sesong fire ikke skulle bli hennes. Kanskje folk rett og slett ikke synes hun er en god nok programleder? Selv om hele norge baker, så betyr ikke det at hele norge er fan..... 17
FruRosa Skrevet 10. oktober #1072 Skrevet 10. oktober Sofie Maria skrev (4 minutter siden): Hæ? Det er da virkelig ikke snakk om å utsette noe sesong eller noe sånt, det er snakk om at Ulrikke ville tilbake på jobb! Baby var trygg med helsefolk, pappa og bestemor mener hun. Når nrk først gir hennes betryggelser og ro på at hun skal få komme tilbake, men deretter snur på helen, vikar får HELE sesongen så ville det vært naturlig at sesong fire var ulrikke sin! Jeg har lest denne tråden opp og ned nå og jg ser fortsatt ingen gode argumenter til hvorfor sesong fire ikke kunne være hennes. Innspillingen av sesong 3 tok ca 3 uker. Ulrikkes baby var innlagt på nyfødt intensiv hele denne perioden. HVORDAN skulle Ulrikke kunnet få noe av den sesongen? Og hvordan ville det vært for deltakerne (som bakemesterskapet faktisk handler om) å hoppe fra en programleder til en annen? Om NRK under innspillingen av sesong 3 syntes at ny programleder gjorde en bedre jobb enn Ulrikke (dette er kun spekulasjoner, men ikke usannsynlig gitt utfallet) er dette et godt argument for at vedkommende også skulle få sesong 4. Man gir ikke en jobb til et menneske på grunn av at «stakkars, hun kunne ikke utføre forrige jobb pga en medisinsk tilstand». Det er ikke sånn det fungerer. Det er ikke småbarn det er snakk om her. «Hun fikk *** sist, da er det din tur denne gang». Dette gjelder voksne mennesker! 25 7
Anemoi Skrevet 10. oktober #1073 Skrevet 10. oktober Ninaen skrev (1 minutt siden): For å sette dette litt i perspektiv. NRK har et ansvar uansett. Hvis jeg sier til sjefen at jeg kan jobbe 4 døgn i strekk, null stress, så ville jeg fått klar beskjed om at sorry, det er ikke forsvarlig, det spiller ingen rolle at du selv mener det går fint. Ingen arbeidsgiver og ingen oppdragsgiver ved sine fulle fem ville sagt at «kult at du kommer på jobb 10 timer etter du har født 8 uker prematurt og ungen din ligger med pustestøtte i kuvøse på sykehuset». Hvor mye reell motstand har egentlig Ulrikke hatt i sitt liv lurer jeg på? Dette er jo prinsesse og divanykker helt ute av proporsjoner. Hun har jo fader ikke bakkekontakt. Morten Hegseth er spot on. Det du skriver her er helt sentralt, @Ninaen! Arbeidsgiver plikter å ivareta sine ansatte, også de selvstendig næringsdrivende på kontrakt. Her tok NRK den avgjørelsen de måtte ta siden Ulrikke selv ikke klarte det. NRK viste både ansvarsfølelse og var realitetsorienterte her. 24 1
Sofie Maria Skrevet 10. oktober #1074 Skrevet 10. oktober (endret) Ninaen skrev (13 minutter siden): Fordi hun ikke har hatt kontrakt på sesong 4, programmet er ikke hennes program eller lagd for henne, og hun er ikke ansatt i NRK. NRK skylder ikke UB noe for at hun skal få gjennomført sin selvrealisering og få oppfylt sitt eksponeringsbehov i de rammene hun har sett for seg. NRK eksisterer ikke for UB sine behov. De skylder henne ingenting. Tvert imot. Hun har t.o.m fått betalt. NRK har vært 100% ryddige her. Jeg gir opp. Dere nekter å innse at Ulrikke fikk noen betryggelser og løfter? Som hun hevder hun har konkret dokumentasjon på. Hvorfor var ikke Nrk heller ærlig? Fra minutt en. «Sorry, nå må vi sette inn vikar, forstå du blir skuffet, men det er avgjort og bestemt. vi ønsker deg og baby all lykke.. selvsagt får du sesong fire, ingen andre skal stjele din plass « Da skulle jeg støttet Nrk, ikke dette tullet som de suser med nå. Endret 10. oktober av Sofie Maria 2
FruRosa Skrevet 10. oktober #1075 Skrevet 10. oktober Jeg ser at mage skriver i kommentarfelt rundt om at det var dårlig gjort av NRK å «troppe opp på sykehuset med beskjed om at Ulrikke ikke fikk komme tilbake i sesong 3». Ulrikke forteller selv at hun stadig maste på NRK om når hun skulle få komme tilbake i teltet. Hva skulle NRK gjøre da? Sende SMS? Var der ikke ryddigere å fortelle dette ansikt til ansikt? 29 4
Sofie Maria Skrevet 10. oktober #1076 Skrevet 10. oktober FruRosa skrev (5 minutter siden): Innspillingen av sesong 3 tok ca 3 uker. Ulrikkes baby var innlagt på nyfødt intensiv hele denne perioden. HVORDAN skulle Ulrikke kunnet få noe av den sesongen? Og hvordan ville det vært for deltakerne (som bakemesterskapet faktisk handler om) å hoppe fra en programleder til en annen? Om NRK under innspillingen av sesong 3 syntes at ny programleder gjorde en bedre jobb enn Ulrikke (dette er kun spekulasjoner, men ikke usannsynlig gitt utfallet) er dette et godt argument for at vedkommende også skulle få sesong 4. Man gir ikke en jobb til et menneske på grunn av at «stakkars, hun kunne ikke utføre forrige jobb pga en medisinsk tilstand». Det er ikke sånn det fungerer. Det er ikke småbarn det er snakk om her. «Hun fikk *** sist, da er det din tur denne gang». Dette gjelder voksne mennesker! Enig det meste bortsett fra at nrk ga falske løfter og betryggelser. I min verden teller ord noe ❤️. 2
Ninaen Skrevet 10. oktober #1077 Skrevet 10. oktober Sofie Maria skrev (Akkurat nå): Jeg gir opp. Dere nekter å innse at Ulrikke fikk noen betryggelser og løfter? Som hun hevder hun har konkret dokumentasjon på. Hvorfor var ikke Nrk heller ærlig? Fra minutt en. «Sorry, nå må vi sette inn vikar, forstå du blir skuffet, men det er avgjort og bestemt. vi ønsker deg og baby all lykke..» Da skulle jeg støttet Nrk, ikke dette tullet som de suser med nå. Så lenge vi ikke har fått se disse betryggelsene og løftene kan vi faktisk ikke forholde oss til det. Alt skrives og sies i en kontekst, så både faktisk innhold og kontekst er relevant. Og uansett: UB har selv det siste døgnet fått denne saken til å handle om at alt for henne handlet om å få lov til å gjøre sesong 3 selv om det betød å stille på jobb 10 timer etter hun hadde født prematurt og ungen lå i kuvøse på pustestøtte! Det virker det som om du nekter å innse! Hun har selv sagt at det ikke handler om sesong 4 og ikke om pengene. Det handler om at nrk nektet henne å forlate eget premature barn dagen etter fødsel for å jobbe, når hun selv ville komme på jobb! Og at ikke hun (og du?) ser hvor inni h…sjukt det er…… noen må få henne ned på landjorda og til en psykolog, fordi dette er unormalt og hvordan tror hun det vil være for sønnen om 12-13 år når han googler mor og finner internett tapetsert med artikler og klipp på GMN om at hun ville etterlate ham på nyfødtintensiven før han var 1 døgn gammel, for å stå i fine kjoler og kommentere kaker?!?!?! Altså dette er så forbanna blåst at jeg har sjelden kjent på sånt sinne overfor en «kjendis»! Og jada, «faren kunne være der», men det er da for h… ikke poenget! Det er en grunn til at de første 6 ukene etter fødsel er reservert for mor av fødselspermisjonen og uansett ikke kan overtas av far (med unntak av hvis mor er for syk til å ivareta barnet). 32 15
kokkos Skrevet 10. oktober #1078 Skrevet 10. oktober Minimeg1234 skrev (2 timer siden): han har ikke opplevd å miste jobben pga fødsel . Det har ikke UB heller. 14 3
kokkos Skrevet 10. oktober #1079 Skrevet 10. oktober Minimeg1234 skrev (2 timer siden): Jo hun fikk ikke jobbe med med sesong 3 i bakermesterskapet . Hun fikk lønn men jobbet ikke. Men jeg syns det meste av det Heggestad var bra. Og jeg håper det blir en diskusjon om barneeksponeringen som skjer på SoMe. Men kjære vene. Når man velger å få barn så velger man også vekk seg selv og sitt ego og ikke minst velger man vekk kontroll. Hun fødte prematurt. Utenfor hennes kontroll (antar jeg). Premature barn trenger mor, så sant mor overlevde. Hun har valgt vekk rettigheten til å sette egne behov over behovene til sitt syke barn i det hun valgte å bære fram dette barnet. 20 5
kokkos Skrevet 10. oktober #1080 Skrevet 10. oktober Justlooking skrev (1 time siden): Fantastisk innlegg 👍 Disse to venninnene som har fått mange flere følgere pga utlevering av fødsel og barn. Samt den tredje venninnen Karianne Vilde som har gjort akkurat det samme. Nitrist og flaut opplegg 9 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå