Lillemor_Meg Skrevet 7. oktober #581 Skrevet 7. oktober elskersommer skrev (2 minutter siden): Så hun hadde kontrakt får 3 sesong? Om hun hadde det så er det jo kontrakts brudd Hun var i Bergen for innspilling da fødselen startet prematurt, og da er det logisk å tenke at hun hadde kontrakt for den sesongen også. Kontraktsbrudd er det ikke for alle kan bli syke, og nrk har uttalt at de hadde vikar klar i tilfelle Ulrikke gikk i fødsel før innspillingen var ferdig. De var altså klar over situasjonen på forhånd. Det jeg tenkte på er at ved enkelte typer kontrakter kan den midlertidig ansatte ha krav på fast ansettelse etter 3 år, og mange bedrifter spekulerer i å terminere/ikke fornye kontrakter for å unngå dette. Det kan hende at Ulrikke har blitt kuttet for å unngå krav om fast ansettelse. 6
Anemoi Skrevet 7. oktober #582 Skrevet 7. oktober elskersommer skrev (5 minutter siden): Så hun hadde kontrakt får 3 sesong? Om hun hadde det så er det jo kontrakts brudd Hun måtte vel avbryte sesong tre fordi hun født for tidlig… Det gir ingen rett til å få ny kontrakt for sesong fire. Enig med deg i at det høres helt trasig ut at hun ville forlate det premature barnet like etter fødselen for å være programleder i sesong tre. Bra det var en vikar som kunne overta, babyen trengte moren sin. 15 2
Anemoi Skrevet 7. oktober #583 Skrevet 7. oktober Cirkelin skrev (4 minutter siden): Jeg har ikke sett bakemesterskapet, så hvordan Ulrikke fungerer som programleder vet jeg ikke noe om. På Snap synes jeg fort det blir alt for entusiastisk og mye virker påtatt. Sønnen og hunden har jo dessverre ikke noe valg, der de eksponeres i alle vinkler. Mannen virker til tider litt irritert, noe jeg kan forstå når alt skal dokumenteres. Jeg orker ikke se så mye "krampaktig content" Det jeg virkelig ikke kan forstå, er hvorfor mange influensere velger vekk så mye av babytiden for å være på jobb og dokumentere livet sitt sekund for sekund. Gjennomgangstonen er "jammen, jeg viser jo bare en liten del da" men tar man i betraktning all dokumentering med mobil, teksting og klipping, interaksjon med følgere og kanskje litt reklamesamarbeid, så tar jo alt dette et godt dagsverk. Hadde jeg vært arbeidsgiver og skulle ansette noen på sesongkontrakt, så ville jeg helt klart valgt noen som hadde hatt tid til å jobbe. Jeg hadde helt klart ikke valgt noen som allerede hadde en heldagsjobb, et spedbarn, en husrenovering og en klar plan om ett barn til ganske snart, noe som er grundig dokumentert på Snap. Det er stor forskjell på kontrakt/sesongjobb og fast jobb her. Selvsagt skal kvinner kunne få barn uten å miste jobben! Men man kan ikke miste noe man ikke har. Å grine av skuffelse er helt greit, men å dele det offentlig...? Å tenke at man skal gå rett fra prematur styrtfødsel til innspilling er helt hinsides. En ting er å tenke det før man skjønner at man har fått en prematur baby, men fortsatt henge igjen i det flere måneder senere? Da har man et enormt eksponeringsbehov. Spot on, enig i alt du skriver! 6
oss-to Skrevet 7. oktober #584 Skrevet 7. oktober Det hadde vore interessant å høyre kva NRK faktisk seier, ikkje berre influensaren og Se og Hør si tolkning. 3 1
lin Skrevet 7. oktober #585 Skrevet 7. oktober Å tenke at man skal på jobb dagen etter fødsel - og i dette tilfelle - prematur fødsel, er helt hinsides. Og hun fremlegger det som noe positivt liksom, som at hun står på og at privatluvet/familie ikke kommer i veien for karrieren. Godt nrk satte beinet ned. Det er vel ikke lov heller å jobbe etter fødsel? Mor må jo ta permisjon de første 6 ukene. 24 4
elskersommer Skrevet 7. oktober #586 Skrevet 7. oktober Cirkelin skrev (13 minutter siden): Jeg har ikke sett bakemesterskapet, så hvordan Ulrikke fungerer som programleder vet jeg ikke noe om. På Snap synes jeg fort det blir alt for entusiastisk og mye virker påtatt. Sønnen og hunden har jo dessverre ikke noe valg, der de eksponeres i alle vinkler. Mannen virker til tider litt irritert, noe jeg kan forstå når alt skal dokumenteres. Jeg orker ikke se så mye "krampaktig content" Det jeg virkelig ikke kan forstå, er hvorfor mange influensere velger vekk så mye av babytiden for å være på jobb og dokumentere livet sitt sekund for sekund. Gjennomgangstonen er "jammen, jeg viser jo bare en liten del da" men tar man i betraktning all dokumentering med mobil, teksting og klipping, interaksjon med følgere og kanskje litt reklamesamarbeid, så tar jo alt dette et godt dagsverk. Hadde jeg vært arbeidsgiver og skulle ansette noen på sesongkontrakt, så ville jeg helt klart valgt noen som hadde hatt tid til å jobbe. Jeg hadde helt klart ikke valgt noen som allerede hadde en heldagsjobb, et spedbarn, en husrenovering og en klar plan om ett barn til ganske snart, noe som er grundig dokumentert på Snap. Det er stor forskjell på kontrakt/sesongjobb og fast jobb her. Selvsagt skal kvinner kunne få barn uten å miste jobben! Men man kan ikke miste noe man ikke har. Å grine av skuffelse er helt greit, men å dele det offentlig...? Å tenke at man skal gå rett fra prematur styrtfødsel til innspilling er helt hinsides. En ting er å tenke det før man skjønner at man har fått en prematur baby, men fortsatt henge igjen i det flere måneder senere? Da har man et enormt eksponeringsbehov. Jeg har sett bakermesterskapet.. Å Ulrikke er flink men det finnes programledere som er mye flinkere enn henne. Hun kan virke veldig masete å i 100 hele tiden. Jeg liker at de er noe roligere. Å jeg har null tro på at NRK ikke ga henne jobben fordi hun fikk ett prematurt barn. Kan jo være at Julie Strømvåg som tok over jobben er bedre. Hun er jo en helt annen type programleder også. 18 6
Anemoi Skrevet 7. oktober #587 Skrevet 7. oktober oss-to skrev (4 minutter siden): Det hadde vore interessant å høyre kva NRK faktisk seier, ikkje berre influensaren og Se og Hør si tolkning. Her er iallfall Ulrikkes egne ord, hun har lagt det ut på insta. Tviler på at NRK uttaler seg offentlig om dette. 3
Undrende123 Skrevet 7. oktober #588 Skrevet 7. oktober Love2017juni skrev (38 minutter siden): Hun har jo ikke mista jobben? Om man har en avtale som eks varer to år, så er det ikke gitt at man får fortsette til evig tid.. Men UB SKULLE jo lede Bakemesterskapet i fjor, men så fødte hun prematurt og det ble satt inn vikar. Det ville vært naturlig at UB da fikk neste sesong, etter permisjonen. At vikaren i stedet har endt med å få jobben permanent, mens UB blir fjernet, fremstår som ekstremt stygt. Det beviser at kvinner i næringslivet som føder barn blir sett forbi og "kastet i bosset". 7 4
Ninaen Skrevet 7. oktober #589 Skrevet 7. oktober Lillemor_Meg skrev (15 minutter siden): Hun var i Bergen for innspilling da fødselen startet prematurt, og da er det logisk å tenke at hun hadde kontrakt for den sesongen også. Kontraktsbrudd er det ikke for alle kan bli syke, og nrk har uttalt at de hadde vikar klar i tilfelle Ulrikke gikk i fødsel før innspillingen var ferdig. De var altså klar over situasjonen på forhånd. Det jeg tenkte på er at ved enkelte typer kontrakter kan den midlertidig ansatte ha krav på fast ansettelse etter 3 år, og mange bedrifter spekulerer i å terminere/ikke fornye kontrakter for å unngå dette. Det kan hende at Ulrikke har blitt kuttet for å unngå krav om fast ansettelse. Forskjell på å gå i vikariater/tidsavgrensede kontrakter (da har man krav på fast ansettelse etter 3 år, og det er viden kjent at nrk har spekulert i dette tidligere), og å ha kontrakt på enkeltoppdrag uten å være ansatt i nrk. Hun har vel hatt den programlederjobben som frilanser, og da gjelder ikke det med 3 år. 12 4
elskersommer Skrevet 7. oktober #590 Skrevet 7. oktober Lillemor_Meg skrev (14 minutter siden): Hun var i Bergen for innspilling da fødselen startet prematurt, og da er det logisk å tenke at hun hadde kontrakt for den sesongen også. Kontraktsbrudd er det ikke for alle kan bli syke, og nrk har uttalt at de hadde vikar klar i tilfelle Ulrikke gikk i fødsel før innspillingen var ferdig. De var altså klar over situasjonen på forhånd. Det jeg tenkte på er at ved enkelte typer kontrakter kan den midlertidig ansatte ha krav på fast ansettelse etter 3 år, og mange bedrifter spekulerer i å terminere/ikke fornye kontrakter for å unngå dette. Det kan hende at Ulrikke har blitt kuttet for å unngå krav om fast ansettelse. Jeg må spørre.. Var det ikke sesong 2 som skulle spilles inn når Ulrikke fikk baby? 2
elskersommer Skrevet 7. oktober #591 Skrevet 7. oktober Anemoi skrev (16 minutter siden): Hun måtte vel avbryte sesong tre fordi hun født for tidlig… Det gir ingen rett til å få ny kontrakt for sesong fire. Enig med deg i at det høres helt trasig ut at hun ville forlate det premature barnet like etter fødselen for å være programleder i sesong tre. Bra det var en vikar som kunne overta, babyen trengte moren sin. Jeg var sikker på at det var sesong 2 de skulle spille inn🙂 tiden går litt fort for meg
elskersommer Skrevet 7. oktober #592 Skrevet 7. oktober Undrende123 skrev (4 minutter siden): Men UB SKULLE jo lede Bakemesterskapet i fjor, men så fødte hun prematurt og det ble satt inn vikar. Det ville vært naturlig at UB da fikk neste sesong, etter permisjonen. At vikaren i stedet har endt med å få jobben permanent, mens UB blir fjernet, fremstår som ekstremt stygt. Det beviser at kvinner i næringslivet som føder barn blir sett forbi og "kastet i bosset". Det er da ikke naturlig at hun skulle få neste sesong? NRK ville satse på en annen programleder. Noe de har sin fulle rett til. Tror du at det ikke er noen mannfolk som har fått nei til en programleder jobb.. sitter de da og skriker og gråter og henger ut en kanskje fremtidig arbeidsgiver? Tror hun kan se langt etter dette 24 4
Lillemor_Meg Skrevet 7. oktober #593 Skrevet 7. oktober Ninaen skrev (6 minutter siden): Forskjell på å gå i vikariater/tidsavgrensede kontrakter (da har man krav på fast ansettelse etter 3 år, og det er viden kjent at nrk har spekulert i dette tidligere), og å ha kontrakt på enkeltoppdrag uten å være ansatt i nrk. Hun har vel hatt den programlederjobben som frilanser, og da gjelder ikke det med 3 år. Det var derfor jeg tok forbehold, fordi jeg ikke vet noe om typen kontrakt hun har hatt. elskersommer skrev (6 minutter siden): Jeg må spørre.. Var det ikke sesong 2 som skulle spilles inn når Ulrikke fikk baby? Jeg er temmelig sikker på at det var sesong 3, uten at jeg skal være ekstremt påståelig om det. 1
Humas Skrevet 7. oktober #594 Skrevet 7. oktober En person som vil la sitt premature barn være uten mor - for at hun er livredd for at hun ellers ‘vil miste jobben’ er bare trist. Jeg tror nettopp at det at hun er villig til å gjøre det bidrar negativt. Håper virkelig hun kan klare å roe ned med sin lille familie. Ja, det kan sikkert være kjedelig for en som elsker å ‘opptre’ - men jeg tror barn har godt å ha en mor som kan roe seg litt og være tilstede for barnet sitt, la det spille hovedrollen i livet en stund. 18 5
Menice Skrevet 7. oktober #595 Skrevet 7. oktober Ulrikke har nok kun kontrakt med NRK for hver enkelt produksjon, ikke en kontrakt over flere år. Hun er ikke fast ansatt. Så hun mistet jo ikke noen jobb, hun hadde jo ingen kontrakt på sesong 4. Nå har hun jo gjort en begredelig jobb som programleder, er alt for oppmerksomhetssyk til å fungere som programleder for et program hvor hun selv ikke er stjerna. Jeg elsker bakermester skapet men har måttet spole over masse når Ulrikke er i monitor. Godt valg av NRK, gleder meg til sesong 3 Nå har forøvrig NRK uttalt seg, og sier bare at programmet skal fornyes litt og at Julie passer bedre. Enkelt og greit. Ingen har mistet jobb på grunn av fødsel, men fødsel ga rom for at noen andre fikk prøve seg. Denne andre gjorde det tydeligvis bedre enn Ulrikke, og sikret seg kontrakten for neste sesong. Fair and square 34 6
AprilLudgate Skrevet 7. oktober #596 Skrevet 7. oktober (endret) Undrende123 skrev (17 minutter siden): Men UB SKULLE jo lede Bakemesterskapet i fjor, men så fødte hun prematurt og det ble satt inn vikar. Det ville vært naturlig at UB da fikk neste sesong, etter permisjonen. At vikaren i stedet har endt med å få jobben permanent, mens UB blir fjernet, fremstår som ekstremt stygt. Det beviser at kvinner i næringslivet som føder barn blir sett forbi og "kastet i bosset". Sånn fungerer TVbransjen. Slike programmer har ikke kontrakter ala fast ansettelse i offentlig sektor eller som om man var fast programleder i åresvis. Klart man kan jobbe etter den faste mammapermen er over om det fungerer, og jeg tror ikke dette handler om at man er forelder da Strømsvåg selv har to barn i barnehagealder og dertil oppfølgingsbehov. Nå er det også slik at «vikaren» har solid journalistbakgrunn med tung erfaring innen programledelse over flere felt - og for alt en vet så var bare tanken en enkelt sesong med Brandstorp. Kanskje de ikke opplevde hun fikk levert, kanskje seertallene økte med Strømsvåg - ikke vet jeg. Strømsvåg er nå uansett ansatt i NRK, og da prioriterer de denne gangen (heldigvis!) interne fagfolk fremfor eksterne influencere uten kompetanse. (Bare min mening, ikke noe mediebransjen virker bry seg om). I denne bransjen er det jo nettopp de høyt kvalifiserte og utdanna journalistene som blir dumpet til fordel for influencere med 0% journalistisk kompetanse - DET er er mye større problem. Men jeg skjønner jo hun er lei seg. Dog sier hun selv at hun ikke var forespeilet eller lovet noen ny sesong. Hun bare hadde lyst selv, og ble lei seg? Endret 7. oktober av AprilLudgate 14 6
Undrende123 Skrevet 7. oktober #597 Skrevet 7. oktober elskersommer skrev (7 minutter siden): Det er da ikke naturlig at hun skulle få neste sesong? NRK ville satse på en annen programleder. Noe de har sin fulle rett til. Tror du at det ikke er noen mannfolk som har fått nei til en programleder jobb.. sitter de da og skriker og gråter og henger ut en kanskje fremtidig arbeidsgiver? Tror hun kan se langt etter dette Selvsagt ville det vært naturlig at hun fikk lede programmet etter permisjonen. Vikaren skulle bare være vikar. Slik det står nå fremstår det som at hun mistet jobben fordi hun fødte barn. 2
Johan uten land Skrevet 7. oktober #598 Skrevet 7. oktober Hun har vært hovedgrunne til at jeg ikke har sett dette programmet. Afteposten hadde en skikkelig slakt a NRK-versjonen og hun var en av grunnene. De kunne med fordel byttet ut dommerne med noen med mer tyngde også. 17
Fju Skrevet 7. oktober #599 Skrevet 7. oktober Menice skrev (1 minutt siden): Ulrikke har nok kun kontrakt med NRK for hver enkelt produksjon, ikke en kontrakt over flere år. Hun er ikke fast ansatt. Så hun mistet jo ikke noen jobb, hun hadde jo ingen kontrakt på sesong 4. Nå har hun jo gjort en begredelig jobb som programleder, er alt for oppmerksomhetssyk til å fungere som programleder for et program hvor hun selv ikke er stjerna. Jeg elsker bakermester skapet men har måttet spole over masse når Ulrikke er i monitor. Godt valg av NRK, gleder meg til sesong 3 Nå har forøvrig NRK uttalt seg, og sier bare at programmet skal fornyes litt og at Julie passer bedre. Enkelt og greit. Ingen har mistet jobb på grunn av fødsel, men fødsel ga rom for at noen andre fikk prøve seg. Denne andre gjorde det tydeligvis bedre enn Ulrikke, og sikret seg kontrakten for neste sesong. Fair and square Enig i alt du sier. Ulrikke tok veldig mye plass i programmet, men hadde ikke nok sjarm til å backe det. Dette var et bra valg av NRK, og etter utspillet hennes på sosiale medier tror jeg det skal mye til for at de gir henne oppdrag i framtida. 21 2
Menice Skrevet 7. oktober #600 Skrevet 7. oktober Undrende123 skrev (2 minutter siden): Selvsagt ville det vært naturlig at hun fikk lede programmet etter permisjonen. Vikaren skulle bare være vikar. Slik det står nå fremstår det som at hun mistet jobben fordi hun fødte barn. Men produksjonen hun hadde kontrakt for var jo over før hun var ute av sykehuset. Det var ikke lenger noen jobb der. Hun har ikke mistet jobben for neste sesong, den hadde hun aldri. Det sier hun jo selv også 20 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå