Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet
Zenhouse skrev (3 minutter siden):

https://www.tv2.no/underholdning/var-i-fornektelse-under-fodselen/17804195/ 

Enda en artikkel fra tiden etter fødsel, denne gang fra tv2: 

«29-åringen forteller at hun ikke hadde hodet helt på plass rett etter fødselen.

– Jeg spurte sykepleierne om jeg var en dårlig mor hvis jeg dro på innspilling om seks timer. Ingen ville svare.

– Du vurderte å dra på innspilling rett etter at du hadde fått en sønn?

-Absolutt! Når du akkurat har pusha ut et barn, så er du ganske rusa på livet, og det er litt adrenalin inne i bildet. Men så gikk det opp for meg at han er prematur, også lander man litt. Men det var ingen tvil om at jeg skulle være sammen med ham på sykehuset og passe på ham, kose med ham og bli kjent med ham.»

nemlig. :jepp:

Takk!

• Liker 9
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Zenhouse skrev (18 minutter siden):

https://www.tv2.no/underholdning/var-i-fornektelse-under-fodselen/17804195/ 

Enda en artikkel fra tiden etter fødsel, denne gang fra tv2: 

«29-åringen forteller at hun ikke hadde hodet helt på plass rett etter fødselen.

– Jeg spurte sykepleierne om jeg var en dårlig mor hvis jeg dro på innspilling om seks timer. Ingen ville svare.

– Du vurderte å dra på innspilling rett etter at du hadde fått en sønn?

-Absolutt! Når du akkurat har pusha ut et barn, så er du ganske rusa på livet, og det er litt adrenalin inne i bildet. Men så gikk det opp for meg at han er prematur, også lander man litt. Men det var ingen tvil om at jeg skulle være sammen med ham på sykehuset og passe på ham, kose med ham og bli kjent med ham.»

Nettopp. Dette sier jo både hvordan helsepersonellet reagerte (det er ingen som hadde anbefalt dette, ingen!) og at hun selv beskriver hvordan man er i en rus etter fødsel og for henne også mest sannsynlig i sjokk. Men så sier hun selv at det ikke var noen tvil hvor hun skulle være. Hun har jo ingen sak, dette er konstruert fra a til å. 

• Liker 16
  • Nyttig 3
Skrevet

Gud, jeg er på hyttetur med folk som er enig med UB 😮‍💨 Gi meg styrke 

• Liker 10
  • Hjerte 32
  • Nyttig 1
Skrevet

Var det ikke sånn at hun hadde fått grønt lys av legene på haukeland? Sånn som jeg har forstått det så ønsket hun seg tilbake for å ikke miste muligheten for sesong 4 og inntrykket hun fikk av nrk var at hun var ønsket tilbake, derfor kunne hun slappe av og nyte barseltiden. 

Fordet om jeg nok ikke ville tenkt på jobb i det hele tatt i den situasjonen og sånn sett ikke klarer å sette meg inn i hvordan det må ha vært, så kan jeg forstå at hun føler hun mistet muligheten pga fødsel. Og at valget ble «tatt i fra henne» (hvis det stemmer at hun fikk grønt lys av legene) Spesielt når hun forsto på nrk at hun var velkommen tilbake. 

• Liker 2
Skrevet (endret)
Sofie Maria skrev (På 1.4.2026 den 23.44):

Ja og heldigvis er det rom for ulikheter 🥰Kg er et debattrom, ikke et ekkokammer.

Det du sier med sykehuset kan jeg støtte. Om legen til Ulrikke og baby mente at dette går ikke så skulle jeg vært mye mer på team med Nrk , men om jeg har lest saken riktig var det Nrk sin egen psykolog og HR avdeling som kom med råd som leder for BM valgte å utføre. Det blir bare feil for min del at noen som absolutt ikke er innblandet i situasjonen skal vite best/bedre enn mor selv.

En annen ting her (som jeg har nevnt før 😂) er at far blir gjort til ingenting i debatten og det syns jeg lite om. Greit nok at han ikke kan amme, men omsorgen, hud til hud kontakt er han like kapabel til å utføre som det Ulrikke er. Med forbehold at jeg har mistet noe viktig siden jeg aldri har født så forstår jeg ikke hvorfor far ikke ikke  kan  være en fullverdig omsorgsperson. 

Hvorfor er du mer opptatt av selvbildet til en privilegert voksen person, enn rettighetene til et forsvarsløst spedbarn?

Endret av Kratos
  • Liker 12
  • Nyttig 14
Skrevet
Penelaphe skrev (5 minutter siden):

Var det ikke sånn at hun hadde fått grønt lys av legene på haukeland? Sånn som jeg har forstått det så ønsket hun seg tilbake for å ikke miste muligheten for sesong 4 og inntrykket hun fikk av nrk var at hun var ønsket tilbake, derfor kunne hun slappe av og nyte barseltiden. 

Fordet om jeg nok ikke ville tenkt på jobb i det hele tatt i den situasjonen og sånn sett ikke klarer å sette meg inn i hvordan det må ha vært, så kan jeg forstå at hun føler hun mistet muligheten pga fødsel. Og at valget ble «tatt i fra henne» (hvis det stemmer at hun fikk grønt lys av legene) Spesielt når hun forsto på nrk at hun var velkommen tilbake. 

Det finnes ingen på nfi som synes dette er bra, men de kan selvfølgelig ikke nekte henne å bli utskrevet/gjennomføre jobben, så da kommer det ann på hvordan man tolker man har fått grønt lys, og som du selv ser er det ingen helsepersonell som svarte henne, det er en grunn til det.

Det med inntrykket av at hun var ønsket tilbake var jo en uten bestemmelsesrett som hadde uttalt seg, dette har nrk selv uttalt. Og uansett hadde dette med sesong 3 å gjøre, neste sesong var jo ikke engang bestemt på den tiden. 

• Liker 11
  • Nyttig 5
Skrevet
Penelaphe skrev (1 time siden):

Men uansett om hun hadde jobbet som en gal dagen etter fødsel og fullført hele sesong tre,så var det ikke gitt at hun skulle få sesong fire! Det hadde hun ikke kontrakt til! Det hadde ingenting med graviditeten eller fødselen å gjøre. Det er rett og slett sånn det funker i den bransjen hun frivillig er en del av. 

• Liker 20
  • Nyttig 9
Skrevet

Men hadde det vært noe bedre om hun hadde vært programleder for den sesongen og så ikke fått fornyet kontrakten da? Nå hadde hun muligheten til å avslutte denne jobben med en viss verdighet, men valgte å gjøre det stikk motsatte.  

• Liker 6
  • Nyttig 10
Skrevet
pep skrev (1 time siden):

Men uansett om hun hadde jobbet som en gal dagen etter fødsel og fullført hele sesong tre,så var det ikke gitt at hun skulle få sesong fire! Det hadde hun ikke kontrakt til! Det hadde ingenting med graviditeten eller fødselen å gjøre. Det er rett og slett sånn det funker i den bransjen hun frivillig er en del av. 

Nei, hun var ikke garantert sesong 4 om hun fikk jobbet sesong 3, det har hun jo sagt. Men sjansen for sesong 4 var ekstremt liten uten sesong 3. Hun sa jo selv at det var muligheten for sesong 4 hun mistet ved å ikke få gjøre sesong 3. mener hun sa at å ikke få fornyet kontrakten ville vært surt, men lettere å godta hvis det var etter endt sesong hvor hun hadde gjort det hun kunne. Nå føles det som om hun blir dyttet til side pga fødsel.

Jeg tror det er her skoen trykker. Hun føler seg avvist fordi hun fødte før tiden, forsterket av den falske tryggheten hun fikk av en nrk ansatt og sjokk etter plutselig styrtfødsel. 

• Liker 1
Skrevet

Hvilken diagnoser har hun? Hun er så slitsomt og hjernedøv.

• Liker 15
  • Nyttig 1
Skrevet
Margit777 skrev (1 minutt siden):

Hvilken diagnoser har hun? Hun er så slitsomt og hjernedøv.

Bortskjemthet.

• Liker 26
Skrevet

Sjølv om ei mor skulle kjenne at ho ikkje evnar å knyte seg til barnet og difor ønskjer å jobbe, så endrar ikkje det på barnet sine grunnleggande behov. Ein nyfødd baby er heilt utan forsvar og er biologisk programmert til å trenge nærleiken frå mor for å finne ro og tryggleik. Dersom mor ikkje klarer å sjå dette behovet sjølv, er det faktisk endå viktigare at apparatet rundt, slik som NRK i dette tilfellet, tek ansvar og set grenser for kva som er forsvarleg. Barnet sin rett på ein trygg start og stabil nærleik må alltid vege tyngre enn mor si flukt til jobben eller manglande meistring av morsrolla der og då.

• Liker 11
  • Nyttig 8
Skrevet
Bibbi_ skrev (3 minutter siden):

Bortskjemthet.

Ihvertfall det ja. Bryr seg ikke om avkommet bare hun blir kjendis på dødfødte programmer.

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
Sofie Maria skrev (11 timer siden):

Okay så jeg er ikke team barn fordi jeg mener at leger, pappa og bestemor klarer å gi omsorg? 🤔

Har du ikke født så kan du ikke sette deg inn i dette, beklager.

Hjernen din har ikke vært der.

• Liker 22
Skrevet
Penelaphe skrev (51 minutter siden):

Nei, hun var ikke garantert sesong 4 om hun fikk jobbet sesong 3, det har hun jo sagt. Men sjansen for sesong 4 var ekstremt liten uten sesong 3. Hun sa jo selv at det var muligheten for sesong 4 hun mistet ved å ikke få gjøre sesong 3. mener hun sa at å ikke få fornyet kontrakten ville vært surt, men lettere å godta hvis det var etter endt sesong hvor hun hadde gjort det hun kunne. Nå føles det som om hun blir dyttet til side pga fødsel.

Jeg tror det er her skoen trykker. Hun føler seg avvist fordi hun fødte før tiden, forsterket av den falske tryggheten hun fikk av en nrk ansatt og sjokk etter plutselig styrtfødsel. 

Det stemmer nok ikke. Hun hadde jo allerede hatt jobben før,så Nrk visste jo hvordan hun fungerte i den. Hun trengte ikke å "bevise" noe i sesong tre for å få sesong fire. 

• Liker 11
Skrevet
Sofie Maria skrev (9 timer siden):

Ikke fordi hun har lyst på, men fordi Nrk valgte for henne🙂

Jeg forstår hva som er blitt skrevet med voksen bleier, lekke pupper og all slags problemer, men nå er det sånn at Ulrikke ville utføre oppgaven, men hun ble liksom umyndiggjort på samme måte som man gjør med en dement person. Som om hun ikke klarer å tenke selv bare fordi hun er blitt mamma..

eller er din mening at en nybakt mor er så mye i hormontåka/amme tåka at hun faktisk helt på ekte ikke vet sitt eget beste og andre voksne mennesker (det være seg leger, far, besteforeldre, arbeidsgiver eller hva enn) må velge for henne ? 🤔 

Det er helt opp til en grunder/freelancer om de vil jobbe med sin egen produksjon dagen etter styrtfødsel.

Men når man vil ta oppdrag for andre, er det opp til oppdragsgiver å ta avgjørelser.

Og hvis man ikke liker å bli bestemt over, er det en mulighet å jobbe kun for seg selv.

• Liker 18
Skrevet
Sofie Maria skrev (11 timer siden):

Må passe litt på ordene mine. Har fått så mye pepper før i tråden her, men for å svare kort så er svaret nei. Nrk er ikke fritatt (i mine øyne) fra å tenke på Ulrikke sine behov bare fordi de har en hel produksjon å hensynta.

Lyvingen om at hun var ønsket tilbake var heller ikke innafor, men  uavhengig av alt som hendte (la oss alternativt tenke at dette med sms-ene ikke hendte og Nrk var krystallklare at vikar måtte ta over) så syns jeg uansett Ulrikke hadde «krav» på neste sesong. Alt annet blir feil i mine øyne. Jada jeg vet dette med at hun er freelance og ingen kontrakt osv, men la oss være ærlig- Nrk kan gi kontrakt til hvem enn de ønsker og det er eneste måten Nrk kunne tilfredsstilt alle sine behov og sluppet bli anklaget for diskriminering. 

Du skal ha for å stå alene på andre siden 😊💪 Tenker vi bør kunne diskutere forskjellige innfallsvinkler uten å bli ufin. 

De kunne jo klart gitt den til henne, og kanskje i retrospektiv kunne de ønske de hadde gjort det 😅 Jeg er (som sagt tidligere) veldig nysgjerrig på hva hun klager inn konkret, men det ser jo ut som det er sesong 3 med sesong 4 som konsekvens kanskje. Personlig tenker jeg at sesong fire er ute av loopen. Utskiftninger skjer ofte. Det er jo mulig de rett og slett bare har likt Julie bedre som programleder og dermed fortsetter med henne. 

Spørsmålet koker vel ned til om en nybakt mor skal få lov til å gå på jobb om hun ønsker dagen etter fødsel. Jeg vet jo ikke hvor mye nemnda tar stilling til konsekvensene av valget en gang. Skal bli interessant å se. Håper avgjørelsen blir gjort offentlig når den kommer. 

• Liker 4
Skrevet
SurPotet skrev (På 28.3.2026 den 0.16):

Hadde hun laget slike kurver til naboene om hun ikke kunne dokumentert det til snap tro 🤔

Neppe!

• Liker 3
Skrevet
Penelaphe skrev (50 minutter siden):

Er enig i det siste, men det er sånn det er å jobbe på denne måten, uforutsette ting skjer og det er større usikkerhet i slike engasjementer enn i faste stillinger. Jeg har en mann som over mange år har jobbet sånn og det er svingninger, oppturer og skuffelser, men det er den usikkerheten man har valgt samtidig som man har større frihet enn en fast ansatt.
Det er jo reaksjonen hennes på avvisningen som er helt overkill; gråte og rase på åpen instakonto og ta det videre juridisk og tom kalle det diskriminering. Og hva i all verden skulle hun bevise, hun hadde jo allerede hatt to sesonger så de visste jo hvordan hun var som programleder. Kanskje det fungerte bedre med Julie? Man må være litt mer profesjonell i arbeidslivet enn det hun har vist her, og hun gir seg jo ikke heller, skikkelig flaut å være vitne til. 

• Liker 11
  • Nyttig 7
Skrevet
Penelaphe skrev (3 timer siden):

Enig  🥰

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...