Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet
Sofie Maria skrev (1 time siden):

Ikke fordi hun har lyst på, men fordi Nrk valgte for henne🙂

Jeg forstår hva som er blitt skrevet med voksen bleier, lekke pupper og all slags problemer, men nå er det sånn at Ulrikke ville utføre oppgaven, men hun ble liksom umyndiggjort på samme måte som man gjør med en dement person. Som om hun ikke klarer å tenke selv bare fordi hun er blitt mamma..

eller er din mening at en nybakt mor er så mye i hormontåka/amme tåka at hun faktisk helt på ekte ikke vet sitt eget beste og andre voksne mennesker (det være seg leger, far, besteforeldre, arbeidsgiver eller hva enn) må velge for henne ? 🤔 

Det virker som du fortsatt ikke klarer å forstå at dette ikke var Ulrikke sitt valg. Og det hadde heller ikke latt seg gjennomføre å jobbe som programleder og det er det NRK visste. 

Norge er et av de aller beste landene i verden når det gjelder behandling av premature barn. Sykehusene her bruker en metode som kalles «familiesentrert behandling», der foreldrene og spesielt mor er en viktig del av behandlingen og deltar i mye av det som skjer rundt barnet. For at denne behandlingen skal fungere, må mor være til stede store deler av dagen. Hun kan ikke bare dra fra sykehuset og på jobb, fordi nærhet til mor er avgjørende for tilknytning, amming, øving på sugetak og barnets utvikling

• Liker 14
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er gått et halvt år siden hun først stod frem med at hun ikke fikk fortsette i Bakemesterskapet, og det faktum at Ulrikke fortsatt ikke har lagt dette fra seg er helt utrolig. Og hun er ikke ute etter å få jobben tilbake, eller noe økonomisk, hun vil bare ha en unnskyldning fra NRK og at de skal skjønne at de gjorde galt?

NRK gjorde det eneste rette da Ulrikke plutselig fødte idet innspillingen skulle begynne. Et nyfødt barn trenger moren sin, og jeg syns egentlig NRK fortjener mest skryt over måten de håndterte det på. De hadde en back up-plan som de fulgte, fikk satt inn vikar på kort varsel, og lot Ulrikke få slippe å tenke på jobben når hun nettopp hadde blitt mamma. Og så er det dette NRK får av Ulrikke som takk, bare syting, klaging til media og bli anklaget for å ha diskriminert henne?

Og nei, det er faktisk ikke hun som kan bestemme om hun skal fortsette å være programleder eller ikke. Det er ikke hun som er ansvarlig for programmet, hun fikk bare programlederjobben av NRK, og ikke er hun fast ansatt i kanalen heller. Så hun har ingenting hun skulle ha sagt.

Jeg skjønner ærlig talt ikke hvorfor dette er så viktig for henne. På Snap virker det som hun har det ganske greit i hverdagen, trives med barn og kjæreste, og ser frem mot å bli mamma på nytt igjen. Og hun lever vel fortsatt litt av å være artist? Jeg liker fortsatt Ulrikke godt når det kommer til musikken hennes, så hvorfor ikke fortsette å satse fullt ut på det i stedet for å bare sutre over dette?

• Liker 16
  • Nyttig 7
Skrevet
Hedy Lamarr skrev (1 time siden):

Nei, du forsøker ikke forstå, for dette er beskrevet i tråden mange ganger tidligere. Og så kan man faktisk tenke seg selv, selv uten å ha lest tråden, at kritikken mot NRK hadde vært bred og massiv om en dame som hadde født et prematurt barn noen timer tidligere var tilbake på jobb. 

Og så er det også fryktelig mange andre argumenter for at Ulrikke ikke fikk komme tilbake til jobb, som jeg og mange andre har beskrevet igjen etter at du kom tilbake i tråden, og når du reduserer det til «voksenkjeft fra andre mødre» så er det fryktelig uredelig debatteknikk. 

Jo, jeg prøver faktisk å forstå. Selv om jeg er uenig på en god del ting betyr det ikke at jeg ikke forstår noe av motargumentene. Når det gjelder ordvalg er det kanskje autismen min du reagerer på (jeg kan fort bli brå/for direkte). Jeg kunne sagt kritikk istedenfor voksenkjeft og det kan jeg si unnskyld for. 

Tilbake til dette med Nrk; Tror jeg forstår hva du mener, men jeg tenker at hvis Ulrikke ville jobbe og hun fikk lov å jobbe er det en personalsak mellom henne og Nrk. At andre mennesker skulle «hengt seg opp» eller lagt en ting ut av det ville vært rart (sett med mine øyne) all den tid hun ville jobbe og det kun påvirker henne selv, baby og familien.

Hadde det derimot vært sånn at Nrk med manipulasjons taktikker eller lignende tvang henne tilbake på jobb hadde jeg vært førstemann som kjeftet på dem. Det ville vært veldig ugreit. 

Skrevet (endret)
Lille harepus skrev (8 minutter siden):

Det virker som du fortsatt ikke klarer å forstå at dette ikke var Ulrikke sitt valg. Og det hadde heller ikke latt seg gjennomføre å jobbe som programleder og det er det NRK visste. 

Norge er et av de aller beste landene i verden når det gjelder behandling av premature barn. Sykehusene her bruker en metode som kalles «familiesentrert behandling», der foreldrene og spesielt mor er en viktig del av behandlingen og deltar i mye av det som skjer rundt barnet. For at denne behandlingen skal fungere, må mor være til stede store deler av dagen. Hun kan ikke bare dra fra sykehuset og på jobb, fordi nærhet til mor er avgjørende for tilknytning, amming, øving på sugetak og barnets utvikling

Må gjenta meg selv og ja jeg forstår disse argumentene, derfor enda større grunn til sesong fire og alle parter hadde vært happy ? 🤔

Endret av Sofie Maria
Skrevet
Era Vulgaris skrev (10 minutter siden):

At du ønsker at hun skulle få sesong 4, er virkelig komplett irrelevant for hele diskusjonen. For meg er det helt logisk at NRK velger en annen retning etter alt det bråket Ulrikke har skapt i denne saken, akkurat som det var helt naturlig å velge JS da Ulrikke fødte prematurt. 

Jeg orker virkelig ikke at vi kvinner skal kjempe MOT rettigheter det tok mange år å opparbeide. Hvis du ønsker å vie livet ditt til jobb, og ikke engang er villig til å ta et minimum av mammaperm, så la være å få barn. 

Jeg likte UB før hun satte i gang dette sirkuset, nå håper jeg at jeg slipper å se henne på en skjerm igjen. 

Okai, her må vi stokke kortene riktig. «sirkuset» som du kaller det begynte basert på at hun IKKE fikk sesong fire. Det var ikke før sesong fire gikk til vikar at hun følte vondt på det og satte igang med videoer og kritikken imot Nrk. Hun følte det hadde en direkte konsekvens/sammenheng som følge av alt som hendte med sesong tre. Hvorfor hun ikke sa noe tidligere? Nettopp fordi hun ønsket seg og håpet på sesong fire. 

• Liker 1
Skrevet
Bibbi_ skrev (28 minutter siden):

Du mener U skulle fått sesong 4 som en slags trøst? Det er ikke slik arbeidslivet fungerer. Man kan ikke ansette folk fordi man synes synd på de. Hva slags arbeidsliv hadde vi hatt da? Man skal være kompetent og passe en jobb. Å det var tydeligvis ikke U. At hun nå sutrer og oppfører seg som et bortskjemt barn gjør at hun nok ikke får flere tv jobber igjen. Det er i hvertfall lov å håpe folk styrer unna henne. 

Også med tanke på at hun velger jobb foran barnet sitt sier mye om U. Å dessverre kommer hun ikke godt ut av det. Ingen ved sine fulle fem velger jobb foran sitt barn. I tillegg lå det barnet her på NFI , 8 uker for tidlig født. U hadde vært gjennom en styrtføfdsel. Heia NRK som var såpass oppegående, ansvarsfulle og profesjonelle til å bruke vikaren som var klar. 

Jeg har hatt barn på NFI , vet hvor tøft det er. 

U hadde barnepike for å få egentid ganske fort etter fødsel. Bare der hever jeg øyenbrynene. Å hvor mange ganger har hun/de hatt det etter barnet kom til?! Mange ganger. Nei, likte U før hun fikk barn. Da var hun positiv og blid. Nå orker jeg henne ikke i det hele tatt. 

Trøst er kanskje et rart ord, men ja det er vel i bunn og grunn det jeg mener🙂. Da det gikk så dårlig som det gikk burde sesong fire blitt reservert til henne og Nrk hadde fått bevist at morskap ikke er et problem.

Jeg støtter langt på vei beslutningen om vikar basert på det som er blitt sagt her i tråden (er gode argumenter med tilknyting osv ❤️) , men jeg støtter ikke alt som hendte etterpå med feilaktige smser, rot i kommunikasjonen og at sesong fire ble utdelt noen andre. 

• Liker 1
Skrevet
Sofie Maria skrev (16 minutter siden):

Må gjenta meg selv og ja jeg forstår disse argumentene, derfor enda større grunn til sesong fire og alle parter hadde vært happy ? 🤔

Nei, jeg syns rett skal være rett. Hun hadde ikke en ny kontrakt på sesong 4, så hvis det er flere søkere på stillingen så var ikke hun prioritert - bare fordi hun ikke kunne fullføre sesong 3. 

• Liker 8
  • Nyttig 4
Skrevet
Sofie Maria skrev (4 minutter siden):

Trøst er kanskje et rart ord, men ja det er vel i bunn og grunn det jeg mener🙂. Da det gikk så dårlig som det gikk burde sesong fire blitt reservert til henne og Nrk hadde fått bevist at morskap ikke er et problem.

Jeg støtter langt på vei beslutningen om vikar basert på det som er blitt sagt her i tråden (er gode argumenter med tilknyting osv ❤️) , men jeg støtter ikke alt som hendte etterpå med feilaktige smser, rot i kommunikasjonen og at sesong fire ble utdelt noen andre. 

Har du tenkt tanken at NRK kanskje ikke syntes Ulrikke gjorde en fantastisk som programleder og derfor ikke fornyet kontrakten med en sesong til? At dette ikke har noe som helst med fødselen å gjøre?

Jeg synes Ulrikke er flink til å synge og at hun ikke er så dyktig som programleder. Kan jo være de som bestemmer i NRK også mener det. Og så fant de en kjempebra erstatter i vikaren Julie, som det virker som temmelig mange synes gjør en bedre jobb enn Ulrikke. 

• Liker 16
  • Nyttig 2
Skrevet
Sofie Maria skrev (13 minutter siden):

Men som sagt, slik fungerer ikke arbeidslivet. Man ansetter ikke folk for å trøste de. Ulrikke hadde ikke kontrakt for sesong 4, dermed kan hun ikke kreve jobben som programleder. Kanskje Julie ikke fjåset og surret like mye som Ulrikke gjorde i jobben, og dermed synes de Julie passet bedre? Synes Ulrikke skal være takknemlig for en frisk sønn, ikke tenke at hun trenger trøst for at han kom til verden og hun ikke fikk vist trynet sitt på tv. 

• Liker 16
  • Nyttig 2
Skrevet
Babyface skrev (Akkurat nå):

Har du tenkt tanken at NRK kanskje ikke syntes Ulrikke gjorde en fantastisk som programleder og derfor ikke fornyet kontrakten med en sesong til? At dette ikke har noe som helst med fødselen å gjøre?

Jeg synes Ulrikke er flink til å synge og at hun ikke er så dyktig som programleder. Kan jo være de som bestemmer i NRK også mener det. Og så fant de en kjempebra erstatter i vikaren Julie, som det virker som temmelig mange synes gjør en bedre jobb enn Ulrikke. 

Joda, men det er vel hele debatten her og hvorfor Ulrikke mener hun ble diskriminert.. Hadde Ulrikke ikke «fått sparken» hadde det ikke blitt noe jobb på Julie. Som Ulrikke selv sa når man først har blitt bytta vekk er det vrient å komme tilbake siden bransjen er ganske tøff sånn sett.. 

Når det gjelder dette med Ulrikke sine evner i BM, er det ikke sånn at hun fikk to sesonger? Det mest logiske ville vært å bytte etter en sesong hvis hun var dårlig? 

• Liker 1
Skrevet

Hun fikk betalt, så klager hun enda. Helt utrolig, pinlig.

• Liker 10
  • Nyttig 4
Skrevet
Sofie Maria skrev (3 timer siden):

Fordi Nrk tok valget over hodet hennes og på en måte umyndiggjorde henne basert på hun var blitt mamma.

Jeg likte det Ørjaseter skrev « Moderne kvinner vil ha i pose og sekk. De vil ha rett til barseltid hvis de har lyst til det, og retten til å slippe barseltid hvis de heller vil skinne på jobben. « 

jeg forstår det kanskje blir vanskelig sånn rent juss-messig/arbeidsloven, men sånn egentlig syns jeg det er sånn det burde være. Mamma og familien burde få velge selv hva som er best basert på hver enkelt situasjon. I de aller fleste tilfeller vil det uansett bety at mor vil være lengst mulig hjemme med baby så hvorfor er det et problem med fåtallet av mamma-er som vil jobbe når fedre har holdt på sånn (prioritert karriere) til alle tider? 🤔❤️

Så du mener at arbeidsmiljøloven bør endres - som sier at mor skal være hjemme med det nyfødte barnet de 6 første ukene etter fødsel? 

• Liker 9
  • Nyttig 4
Skrevet
Sofie Maria skrev (11 minutter siden):

Joda, men det er vel hele debatten her og hvorfor Ulrikke mener hun ble diskriminert.. Hadde Ulrikke ikke «fått sparken» hadde det ikke blitt noe jobb på Julie. Som Ulrikke selv sa når man først har blitt bytta vekk er det vrient å komme tilbake siden bransjen er ganske tøff sånn sett.. 

Når det gjelder dette med Ulrikke sine evner i BM, er det ikke sånn at hun fikk to sesonger? Det mest logiske ville vært å bytte etter en sesong hvis hun var dårlig? 

Forstår du ikke det jeg skriver? Selv om Ulrikke hadde fullført sesong 3, med eller uten baby, er det ikke en selvfølge at hun skulle få tilbud om sesong 4. Det skjer hele tiden at programledere byttes ut fra sesong til sesong. Babyen til Ulrikke har INGENTING med sesong 4 av Bakemesterskapet å gjøre! 

• Liker 16
  • Nyttig 1
Skrevet
Sofie Maria skrev (2 timer siden):

Jeg forstår hva som er blitt skrevet med voksen bleier, lekke pupper og all slags problemer, men nå er det sånn at Ulrikke ville utføre oppgaven, men hun ble liksom umyndiggjort på samme måte som man gjør med en dement person. Som om hun ikke klarer å tenke selv bare fordi hun er blitt mamma..

eller er din mening at en nybakt mor er så mye i hormontåka/amme tåka at hun faktisk helt på ekte ikke vet sitt eget beste og andre voksne mennesker (det være seg leger, far, besteforeldre, arbeidsgiver eller hva enn) må velge for henne ? 🤔 

Hun har ikke blitt umyndiggjort. Hun sier jo selv at hun sa seg enig med nrk om avgjørelsen som ble tatt. Hun er et voksent menneske og må kunne klare å si sin mening når det gjelder, ikke etterpå. Om hun var oppegående nok til å jobbe, var hun oppegående nok til å tenke og tale klart og si sin ærlige mening i saken og sette krav. Om hun mener at nrk "burde visst bedre" og tatt et annet valg på hennes vegne, så ville hun uansett vært umyndiggjort. Så jeg skjønner ikke helt hva du mener med det? 

Ingen i noen som helst andre yrker kan sitte i møter med en arbeidsgiver og si "jeg er enig med deg" - for så å ombestemme seg og gå til media etterpå. Hvorfor er hun den eneste personen her i landet som skal få lov til det? 

• Liker 12
  • Nyttig 3
Skrevet
Sofie Maria skrev (2 timer siden):

Nrk har styringsrett på hvem de ønsker som programleder i sine program. Selvsagt valgte Nrk det de mente var best for programmet i sin helhet. 

Eksempelet ditt med å være dement er faktisk ikke så dumt å sammenligne med. Kroppen er så full av hormoner og kaos at man rett og slett ikke klarer å tenke helt klart og ta rasjonelle avgjørelser. Mødre er programmerte fra naturens side å ha tunnelsyn på babyen og sette alt annet til side etter en fødsel. Mor skal produsere melk, heles etter blodtap, sting og hele påkjenningen en fødsel faktisk er. hormontåka og ammetåke is a real thing. Hukommelsen er helt på bærtur og kroppen er ikke i lage. Uten å ha gjennomgått dette selv, vevt du faktisk ikke hva du snakker om.

• Liker 11
  • Nyttig 1
Skrevet

Jo, jeg prøver faktisk å forstå. Selv om jeg er uenig på en god del ting betyr det ikke at jeg ikke forstår noe av motargumentene. Når det gjelder ordvalg er det kanskje autismen min du reagerer på (jeg kan fort bli brå/for direkte). Jeg kunne sagt kritikk istedenfor voksenkjeft og det kan jeg si unnskyld for. 

Tilbake til dette med Nrk; Tror jeg forstår hva du mener, men jeg tenker at hvis Ulrikke ville jobbe og hun fikk lov å jobbe er det en personalsak mellom henne og Nrk. At andre mennesker skulle «hengt seg opp» eller lagt en ting ut av det ville vært rart (sett med mine øyne) all den tid hun ville jobbe og det kun påvirker henne selv, baby og familien.

Hadde det derimot vært sånn at Nrk med manipulasjons taktikker eller lignende tvang henne tilbake på jobb hadde jeg vært førstemann som kjeftet på dem. Det ville vært veldig ugreit. 

Det er ikke en personalsak da Ulrikke ikke var ansatt. Hun hadde en kontrakt å levere på som hun ikke kunne levere iht til avtalen. Likevel fikk hun full betaling for 0% arbeid. Sesong 4 er en egen avgjørelse som Nrk står fritt til å ta uavhengig av sesong 3.

Det at Julie Strømsvåg ble tatt inn som vikar er nok absolutt grunnen til at Ulrikke ikke fikk fortsette. Men kun fordi det ble vurdert at hun gjorde en bedre jobb enn Ulrikke. Det er jo helt naturlig å velge den beste kandidaten for jobben, ikke sant?

• Liker 12
  • Nyttig 4
Skrevet (endret)
Babyface skrev (51 minutter siden):

Forstår du ikke det jeg skriver? Selv om Ulrikke hadde fullført sesong 3, med eller uten baby, er det ikke en selvfølge at hun skulle få tilbud om sesong 4. Det skjer hele tiden at programledere byttes ut fra sesong til sesong. Babyen til Ulrikke har INGENTING med sesong 4 av Bakemesterskapet å gjøre! 

Ok, det er helt greit du mener det🙂. Jeg syns det blir litt for påfallende at hun blir droppet for ny sesong ganske kort tid etter hun ble mamma så jeg føler mammarollen er innblandet i beslutningen, men fasit har Nrk og det ekte svaret får vi aldri vite 🤷.edit ;  Jeg er ikke dum nok til å ikke forstå at de må være politisk korrekt å si at de er happy med ulrikke selv om de kanskje mente noe annet , men likevel må de forvente konsekvenser av sine beslutninger og nå er de anklaget for diskriminering. 

Endret av Sofie Maria
Skrevet

Okai, her må vi stokke kortene riktig. «sirkuset» som du kaller det begynte basert på at hun IKKE fikk sesong fire. Det var ikke før sesong fire gikk til vikar at hun følte vondt på det og satte igang med videoer og kritikken imot Nrk. Hun følte det hadde en direkte konsekvens/sammenheng som følge av alt som hendte med sesong tre. Hvorfor hun ikke sa noe tidligere? Nettopp fordi hun ønsket seg og håpet på sesong fire. 

Og folk har gjentatt til det kjedsommelige at hun ikke hadde verken krav på eller førsterett på å få sesong 4. Det eneste hun oppnår ved å aldri gi slipp på dette, er negativ oppmerksomhet på egen person, og at andre kan bli svært skeptiske til å ansette henne senere. 

• Liker 17
  • Nyttig 2
Skrevet
Era Vulgaris skrev (1 minutt siden):

Og folk har gjentatt til det kjedsommelige at hun ikke hadde verken krav på eller førsterett på å få sesong 4. Det eneste hun oppnår ved å aldri gi slipp på dette, er negativ oppmerksomhet på egen person, og at andre kan bli svært skeptiske til å ansette henne senere. 

Men i alle dager da. Jeg har skjønt det for evigheter siden at hun ikke hadde noe formelt krav på det, men når de velger å droppe henne som en varm potet etter hun er blitt mamma så er det vel ikke et sjokk for dem at det kommer anklager om diskriminering? 🤔

Skrevet
Sofie Maria skrev (3 minutter siden):

Men i alle dager da. Jeg har skjønt det for evigheter siden at hun ikke hadde noe formelt krav på det, men når de velger å droppe henne som en varm potet etter hun er blitt mamma så er det vel ikke et sjokk for dem at det kommer anklager om diskriminering? 🤔

De erstattet henne med en annen mamma. Hvordan kan det da være diskriminering fordi hun har blitt mamma?🤔

• Liker 11
  • Nyttig 7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...