Era Vulgaris Skrevet torsdag kl. 11:42 #2921 Skrevet torsdag kl. 11:42 Sofie Maria skrev (38 minutter siden): Okay så jeg er ikke team barn fordi jeg mener at leger, pappa og bestemor klarer å gi omsorg? 🤔 Nei, du har gitt klart uttrykk for at du er på Team Ulrikke. Jeg tror ikke du forstår hva det innebærer å være prematur og innlagt på intensiv, ei heller hva en nyfødt trenger. Hvis du hadde hatt en viss anelse, så hadde du kanskje klart å være mer objektiv i denne saken. Det er ingen som sier at leger, pappa eller bestemor ikke klarer å gi omsorg, det er stråmannsargumentasjon. Det man sier er at en nyfødt trenger mor først og fremst, og ingen ved sine fulle fem ville ønske å gå tilbake til 10 timers arbeidsdag bare timer etter en sånn fødsel. Det er, i mine øyne, ekstremt dårlig omsorg. 10 14
Sofie Maria Skrevet torsdag kl. 11:44 #2922 Skrevet torsdag kl. 11:44 Fotballfluen skrev (11 minutter siden): Hvorfor hadde hun "krav" på sesong 4? Det er jo nettopp dette freelance er; kortvarig engasjement med mulighet for forlengelse. Med vekt på mulig. Fordi Nrk tok valget over hodet hennes og på en måte umyndiggjorde henne basert på hun var blitt mamma. Jeg likte det Ørjaseter skrev « Moderne kvinner vil ha i pose og sekk. De vil ha rett til barseltid hvis de har lyst til det, og retten til å slippe barseltid hvis de heller vil skinne på jobben. « jeg forstår det kanskje blir vanskelig sånn rent juss-messig/arbeidsloven, men sånn egentlig syns jeg det er sånn det burde være. Mamma og familien burde få velge selv hva som er best basert på hver enkelt situasjon. I de aller fleste tilfeller vil det uansett bety at mor vil være lengst mulig hjemme med baby så hvorfor er det et problem med fåtallet av mamma-er som vil jobbe når fedre har holdt på sånn (prioritert karriere) til alle tider? 🤔❤️ 1 1
Miominoen Skrevet torsdag kl. 12:03 #2923 Skrevet torsdag kl. 12:03 Sofie Maria skrev (13 timer siden): Ja og heldigvis er det rom for ulikheter 🥰Kg er et debattrom, ikke et ekkokammer. Det du sier med sykehuset kan jeg støtte. Om legen til Ulrikke og baby mente at dette går ikke så skulle jeg vært mye mer på team med Nrk , men om jeg har lest saken riktig var det Nrk sin egen psykolog og HR avdeling som kom med råd som leder for BM valgte å utføre. Det blir bare feil for min del at noen som absolutt ikke er innblandet i situasjonen skal vite best/bedre enn mor selv. En annen ting her (som jeg har nevnt før 😂) er at far blir gjort til ingenting i debatten og det syns jeg lite om. Greit nok at han ikke kan amme, men omsorgen, hud til hud kontakt er han like kapabel til å utføre som det Ulrikke er. Med forbehold at jeg har mistet noe viktig siden jeg aldri har født så forstår jeg ikke hvorfor far ikke ikke kan være en fullverdig omsorgsperson. La meg fylle inn det viktige du ikke har erfart i forbindelse med fødsel og barsel. Når du har født er kroppen din full av hormoner. Noe som igjen fører til at du svinger raskt fra latter til tårer. Du er ekstremt lettrørt. Du skjønner ikke hvorfor tårene kommer. Brystene lekker. Underlivet ditt er ømt og du blør. Da snakker jeg ikke menstruasjon hvor en tampong eller bind løser problemet. Her snakker vi bleier. Synes du dette høres ut som noe som er forenelig med kjoler, hæler, tv sminke og ti timers arbeidsdag? La oss så legge ammetåke i miksen. Du surrer og glemmer. Starter på en ting for så og hoppe over til noe nytt. Tenker du dette er forenelig med det fokuset en programleder bør ha? Jeg har ikke engang nevnt det viktigste her, babyen. Der burde fokuset ligge. Ikke på en tv jobb hvor hun også hadde fått betalt for kontrakts perioden. 14 9
Sofie Maria Skrevet torsdag kl. 12:04 #2924 Skrevet torsdag kl. 12:04 Era Vulgaris skrev (3 minutter siden): Nei, du har gitt klart uttrykk for at du er på Team Ulrikke. Jeg tror ikke du forstår hva det innebærer å være prematur og innlagt på intensiv, ei heller hva en nyfødt trenger. Hvis du hadde hatt en viss anelse, så hadde du kanskje klart å være mer objektiv i denne saken. Det er ingen som sier at leger, pappa eller bestemor ikke klarer å gi omsorg, det er stråmannsargumentasjon. Det man sier er at en nyfødt trenger mor først og fremst, og ingen ved sine fulle fem ville ønske å gå tilbake til 10 timers arbeidsdag bare timer etter en sånn fødsel. Det er, i mine øyne, ekstremt dårlig omsorg. Ja jeg er team Ulrikke, men betyr ikke at jeg ikke er team baby også 🙂. Hadde Ulrikke vært alenemor og ingen andre omsorgspersoner var der ville jeg vært mye mer skeptisk. Forstår at baby trenger mor, men hu skulle vel ikke flytte inn i baketelte heller 🤭. Du har helt rett at jeg ikke forstår hva fødsel og barsel betyr og det har jeg skrevet forbehold om flere ganger, men er vel ikke sånn at man må ha født for å ha en mening i denne saken? ❤️ Min mening er at Ulrikke burde fått sesong fire, jeg forstår argumentasjonen at sesong tre ble for komplisert all den tid det er baby, dommere, lydfolk, deltakere osv osv å tenke på . Men det hadde «kosta» ingenting for Nrk å ansette Ulrikke for sesong fire også heller tatt noen andre for sesong 5. 1 1
Fotballfluen Skrevet torsdag kl. 12:04 #2925 Skrevet torsdag kl. 12:04 Sofie Maria skrev (15 minutter siden): Fordi Nrk tok valget over hodet hennes og på en måte umyndiggjorde henne basert på hun var blitt mamma. Jeg likte det Ørjaseter skrev « Moderne kvinner vil ha i pose og sekk. De vil ha rett til barseltid hvis de har lyst til det, og retten til å slippe barseltid hvis de heller vil skinne på jobben. « jeg forstår det kanskje blir vanskelig sånn rent juss-messig/arbeidsloven, men sånn egentlig syns jeg det er sånn det burde være. Mamma og familien burde få velge selv hva som er best basert på hver enkelt situasjon. I de aller fleste tilfeller vil det uansett bety at mor vil være lengst mulig hjemme med baby så hvorfor er det et problem med fåtallet av mamma-er som vil jobbe når fedre har holdt på sånn (prioritert karriere) til alle tider? 🤔❤️ Jeg tror vi snakker forbi hverandre. Ulrikke fikk ikke ny kontrakt for sesong 4. Helt normalt for freelance-arbeid og helt normalt å bytte ut programledere med jevne mellomrom. Seertall er viktigere enn egoet til programleder. Det er på ingen måte beskrevet at hun ikke fikk ny kontrakt fordi hun var blitt mamma. Hvorfor i alle dager skal det ha noe å si ett år etter fødsel? Det er også STOR forskjell på prematur baby og baby født til termin mtp behov for mor i etterkant. Egoet til Ulrikke ble prioritert her, ikke hensynet hverken til oppdragsgiver eller prematur baby. 14 2
Fotballfluen Skrevet torsdag kl. 12:06 #2926 Skrevet torsdag kl. 12:06 Sofie Maria skrev (Akkurat nå): Ja jeg er team Ulrikke, men betyr ikke at jeg ikke er team baby også 🙂. Hadde Ulrikke vært alenemor og ingen andre omsorgspersoner var der ville jeg vært mye mer skeptisk. Forstår at baby trenger mor, men hu skulle vel ikke flytte inn i baketelte heller 🤭. Du har helt rett at jeg ikke forstår hva fødsel og barsel betyr og det har jeg skrevet forbehold om flere ganger, men er vel ikke sånn at man må ha født for å ha en mening i denne saken? ❤️ Min mening er at Ulrikke burde fått sesong fire, jeg forstår argumentasjonen at sesong tre ble for komplisert all den tid det er baby, dommere, lydfolk, deltakere osv osv å tenke på . Men det hadde «kosta» ingenting for Nrk å ansette Ulrikke for sesong fire også heller tatt noen andre for sesong 5. Eh jo, du bør ha født selv for å kunne ha en kvalifisert mening om dette. Du kan mene så mye du vil at Nrk burde gitt Ulrikke sesong 4 fordi Ulrikke hadde lyst på sesong 4. Hva Ulrikke hadde lyst til er dessverre minst viktig. Nrk skal ta hensyn til seertall og produksjon, ikke at en (uerfaren programleder) influencer HAR LYST PÅ JOBBEN. 14 3
Sofie Maria Skrevet torsdag kl. 12:20 #2927 Skrevet torsdag kl. 12:20 Fotballfluen skrev (Akkurat nå): Eh jo, du bør ha født selv for å kunne ha en kvalifisert mening om dette. Du kan mene så mye du vil at Nrk burde gitt Ulrikke sesong 4 fordi Ulrikke hadde lyst på sesong 4. Hva Ulrikke hadde lyst til er dessverre minst viktig. Nrk skal ta hensyn til seertall og produksjon, ikke at en (uerfaren programleder) influencer HAR LYST PÅ JOBBEN. Ikke fordi hun har lyst på, men fordi Nrk valgte for henne🙂 Jeg forstår hva som er blitt skrevet med voksen bleier, lekke pupper og all slags problemer, men nå er det sånn at Ulrikke ville utføre oppgaven, men hun ble liksom umyndiggjort på samme måte som man gjør med en dement person. Som om hun ikke klarer å tenke selv bare fordi hun er blitt mamma.. eller er din mening at en nybakt mor er så mye i hormontåka/amme tåka at hun faktisk helt på ekte ikke vet sitt eget beste og andre voksne mennesker (det være seg leger, far, besteforeldre, arbeidsgiver eller hva enn) må velge for henne ? 🤔 2
Sofie Maria Skrevet torsdag kl. 12:25 #2928 Skrevet torsdag kl. 12:25 Miominoen skrev (18 minutter siden): La meg fylle inn det viktige du ikke har erfart i forbindelse med fødsel og barsel. Når du har født er kroppen din full av hormoner. Noe som igjen fører til at du svinger raskt fra latter til tårer. Du er ekstremt lettrørt. Du skjønner ikke hvorfor tårene kommer. Brystene lekker. Underlivet ditt er ømt og du blør. Da snakker jeg ikke menstruasjon hvor en tampong eller bind løser problemet. Her snakker vi bleier. Synes du dette høres ut som noe som er forenelig med kjoler, hæler, tv sminke og ti timers arbeidsdag? La oss så legge ammetåke i miksen. Du surrer og glemmer. Starter på en ting for så og hoppe over til noe nytt. Tenker du dette er forenelig med det fokuset en programleder bør ha? Jeg har ikke engang nevnt det viktigste her, babyen. Der burde fokuset ligge. Ikke på en tv jobb hvor hun også hadde fått betalt for kontrakts perioden. Takk for et ordentlig svar ❤️. Nei jeg syns på ingen måte det høres ideelt ut, men det koker vel ned til om man syns det burde være Ulrikke sitt eget valg og det føler jeg selv om jeg også forstår kritikken med at baby behøver mor.
Hedy Lamarr Skrevet torsdag kl. 12:33 #2929 Skrevet torsdag kl. 12:33 Sofie Maria skrev (1 minutt siden): Takk for et ordentlig svar ❤️. Nei jeg syns på ingen måte det høres ideelt ut, men det koker vel ned til om man syns det burde være Ulrikke sitt eget valg og det føler jeg selv om jeg også forstår kritikken med at baby behøver mor. Nei, det ser selvsagt NRKs valg, fordi de er ansvarlige for hele produksjonen, ikke bare Ulrikke. Som det har blitt sagt uendelige ganger her inne. Ulrikke fikk betalt, de fikk en programleder som satt klar nettopp for å erstatte Ulrikke om hun fødte. Dette visste Ulrikke, hun var inneforstått med det fra starten. Og nå som du forstår at «baby behøver mor», tenkt deg kritikkstormen mot NRK om de «tvang» Ulrikke tilbake på jobb noen timer etter hun hadde født et prematurt barn! Ja, selv om de hadde «latt» henne komme tilbake! Noen må ha voksenbuksene på, når Ulrikke ikke har dem. 16 3
Sofie Maria Skrevet torsdag kl. 12:37 #2930 Skrevet torsdag kl. 12:37 Hedy Lamarr skrev (2 minutter siden): Nei, det ser selvsagt NRKs valg, fordi de er ansvarlige for hele produksjonen, ikke bare Ulrikke. Som det har blitt sagt uendelige ganger her inne. Ulrikke fikk betalt, de fikk en programleder som satt klar nettopp for å erstatte Ulrikke om hun fødte. Dette visste Ulrikke, hun var inneforstått med det fra starten. Og nå som du forstår at «baby behøver mor», tenkt deg kritikkstormen mot NRK om de «tvang» Ulrikke tilbake på jobb noen timer etter hun hadde født et prematurt barn! Ja, selv om de hadde «latt» henne komme tilbake! Noen må ha voksenbuksene på, når Ulrikke ikke har dem. Tvang? I et sånt scenario måtte jo Ulrikke ha fortalt sannheten = at hun selv ønsket å jobbe.
Hedy Lamarr Skrevet torsdag kl. 12:39 #2931 Skrevet torsdag kl. 12:39 Sofie Maria skrev (1 minutt siden): Tvang? I et sånt scenario måtte jo Ulrikke ha fortalt sannheten = at hun selv ønsket å jobbe. Så «latt», som jeg skrev. Resultatet blir uansett det samme 2
Sofie Maria Skrevet torsdag kl. 12:40 #2932 Skrevet torsdag kl. 12:40 Hedy Lamarr skrev (Akkurat nå): Så «latt», som jeg skrev. Resultatet blir uansett det samme Nrk ville fått voksenkjeft fra andre mødre mener du?
Hedy Lamarr Skrevet torsdag kl. 12:41 #2933 Skrevet torsdag kl. 12:41 Sofie Maria skrev (2 minutter siden): Tvang? I et sånt scenario måtte jo Ulrikke ha fortalt sannheten = at hun selv ønsket å jobbe. Og så er det fryktelig dårlig debatteknikk å henge seg opp i ett ord av mange, særlig siden jeg hadde gitt et alternativ til det ordet. Cherrypicking er uredelig. 7
Hedy Lamarr Skrevet torsdag kl. 12:42 #2934 Skrevet torsdag kl. 12:42 Sofie Maria skrev (1 minutt siden): Nrk ville fått voksenkjeft fra andre mødre mener du? Og der kom stråmannen. 4 2
Sofie Maria Skrevet torsdag kl. 12:44 #2935 Skrevet torsdag kl. 12:44 Hedy Lamarr skrev (Akkurat nå): Og der kom stråmannen. Absolutt ikke. Jeg forsøker å forstå hva du mener ville skjedd imot/med nrk hvis Ulrikke fikk ønsket sitt.
Hedy Lamarr Skrevet torsdag kl. 12:49 #2936 Skrevet torsdag kl. 12:49 Sofie Maria skrev (1 minutt siden): Absolutt ikke. Jeg forsøker å forstå hva du mener ville skjedd imot/med nrk hvis Ulrikke fikk ønsket sitt. Nei, du forsøker ikke forstå, for dette er beskrevet i tråden mange ganger tidligere. Og så kan man faktisk tenke seg selv, selv uten å ha lest tråden, at kritikken mot NRK hadde vært bred og massiv om en dame som hadde født et prematurt barn noen timer tidligere var tilbake på jobb. Og så er det også fryktelig mange andre argumenter for at Ulrikke ikke fikk komme tilbake til jobb, som jeg og mange andre har beskrevet igjen etter at du kom tilbake i tråden, og når du reduserer det til «voksenkjeft fra andre mødre» så er det fryktelig uredelig debatteknikk. 13 1
pøbelsara Skrevet torsdag kl. 13:13 #2937 Skrevet torsdag kl. 13:13 (endret) Sofie Maria skrev (2 timer siden): Okay så jeg er ikke team barn fordi jeg mener at leger, pappa og bestemor klarer å gi omsorg? 🤔 Men har du ikke sett snappene fra tiden rundt fødselen? Hun ga på den tiden tydelig uttrykk for at hun selvsagt skulle være med babyen. Hun satt i gang hele saken med sin elegante (not!) hylgrine video på Snap når hun fikk vite at hun ikke fikk sesong 4. OG leger, pappa og bestemor kan gi omsorg - og det gjorde de sammen med Ulrikke når dette skjedde. Jeg synes du burde sette deg inn i fakta i saken før du gjør det opp bastante meninger, ikke bare ta det Ulrikke sier for god fisk. Hun lyver om dette. Hun snappet masse i tiden rundt fødselen, og jeg fulgte henne da - og hun lyver, rett og slett. Endret torsdag kl. 13:15 av pøbelsara 9 10
Jobbermedbarn Skrevet torsdag kl. 13:32 #2938 Skrevet torsdag kl. 13:32 pøbelsara skrev (14 minutter siden): Men har du ikke sett snappene fra tiden rundt fødselen? Hun ga på den tiden tydelig uttrykk for at hun selvsagt skulle være med babyen. Hun satt i gang hele saken med sin elegante (not!) hylgrine video på Snap når hun fikk vite at hun ikke fikk sesong 4. OG leger, pappa og bestemor kan gi omsorg - og det gjorde de sammen med Ulrikke når dette skjedde. Jeg synes du burde sette deg inn i fakta i saken før du gjør det opp bastante meninger, ikke bare ta det Ulrikke sier for god fisk. Hun lyver om dette. Hun snappet masse i tiden rundt fødselen, og jeg fulgte henne da - og hun lyver, rett og slett. Nettopp. Og da kan man også se for seg hva som hadde skjedd hvis hun hadde fått lov til å være programleder og det hadde gjort henne stresset og etter hvert ute av stand til å ta vare på barnet slik det fortjener (for det hadde skjedd, det vet alle som har erfaring og jobber med førstegangsmødre), jeg kan nesten vedde på at dette også ville blitt vridd på til negativt for nrk. NRK tok en riktig avgjørelse. 10 1
Bibbi_ Skrevet torsdag kl. 13:52 #2939 Skrevet torsdag kl. 13:52 (endret) Sofie Maria skrev (1 time siden): Ja jeg er team Ulrikke, men betyr ikke at jeg ikke er team baby også 🙂. Hadde Ulrikke vært alenemor og ingen andre omsorgspersoner var der ville jeg vært mye mer skeptisk. Forstår at baby trenger mor, men hu skulle vel ikke flytte inn i baketelte heller 🤭. Du har helt rett at jeg ikke forstår hva fødsel og barsel betyr og det har jeg skrevet forbehold om flere ganger, men er vel ikke sånn at man må ha født for å ha en mening i denne saken? ❤️ Min mening er at Ulrikke burde fått sesong fire, jeg forstår argumentasjonen at sesong tre ble for komplisert all den tid det er baby, dommere, lydfolk, deltakere osv osv å tenke på . Men det hadde «kosta» ingenting for Nrk å ansette Ulrikke for sesong fire også heller tatt noen andre for sesong 5. Du mener U skulle fått sesong 4 som en slags trøst? Det er ikke slik arbeidslivet fungerer. Man kan ikke ansette folk fordi man synes synd på de. Hva slags arbeidsliv hadde vi hatt da? Man skal være kompetent og passe en jobb. Å det var tydeligvis ikke U. At hun nå sutrer og oppfører seg som et bortskjemt barn gjør at hun nok ikke får flere tv jobber igjen. Det er i hvertfall lov å håpe folk styrer unna henne. Også med tanke på at hun velger jobb foran barnet sitt sier mye om U. Å dessverre kommer hun ikke godt ut av det. Ingen ved sine fulle fem velger jobb foran sitt barn. I tillegg lå det barnet her på NFI , 8 uker for tidlig født. U hadde vært gjennom en styrtføfdsel. Heia NRK som var såpass oppegående, ansvarsfulle og profesjonelle til å bruke vikaren som var klar. Jeg har hatt barn på NFI , vet hvor tøft det er. U hadde barnepike for å få egentid ganske fort etter fødsel. Bare der hever jeg øyenbrynene. Å hvor mange ganger har hun/de hatt det etter barnet kom til?! Mange ganger. Nei, likte U før hun fikk barn. Da var hun positiv og blid. Nå orker jeg henne ikke i det hele tatt. Endret torsdag kl. 13:53 av Bibbi_ 15 5
Era Vulgaris Skrevet torsdag kl. 14:05 #2940 Skrevet torsdag kl. 14:05 Sofie Maria skrev (1 time siden): Ja jeg er team Ulrikke, men betyr ikke at jeg ikke er team baby også 🙂. Hadde Ulrikke vært alenemor og ingen andre omsorgspersoner var der ville jeg vært mye mer skeptisk. Forstår at baby trenger mor, men hu skulle vel ikke flytte inn i baketelte heller 🤭. Du har helt rett at jeg ikke forstår hva fødsel og barsel betyr og det har jeg skrevet forbehold om flere ganger, men er vel ikke sånn at man må ha født for å ha en mening i denne saken? ❤️ Min mening er at Ulrikke burde fått sesong fire, jeg forstår argumentasjonen at sesong tre ble for komplisert all den tid det er baby, dommere, lydfolk, deltakere osv osv å tenke på . Men det hadde «kosta» ingenting for Nrk å ansette Ulrikke for sesong fire også heller tatt noen andre for sesong 5. At du ønsker at hun skulle få sesong 4, er virkelig komplett irrelevant for hele diskusjonen. For meg er det helt logisk at NRK velger en annen retning etter alt det bråket Ulrikke har skapt i denne saken, akkurat som det var helt naturlig å velge JS da Ulrikke fødte prematurt. Jeg orker virkelig ikke at vi kvinner skal kjempe MOT rettigheter det tok mange år å opparbeide. Hvis du ønsker å vie livet ditt til jobb, og ikke engang er villig til å ta et minimum av mammaperm, så la være å få barn. Jeg likte UB før hun satte i gang dette sirkuset, nå håper jeg at jeg slipper å se henne på en skjerm igjen. 12 6
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå