Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
Pippi Lotta skrev (25 minutter siden):

Fordi det nyfødte barnet er et meneske? Menesker har retigheter som personvern og beskytelse fra vær varsom plakaten, så "media" har åpenbart ikke noe med å grave i noen jornal her! 

UB mener hun kjemper kvinnekamp. Da er det naturlig at barnets beste, og barnets rettigheter, problematiseres oppi denne angivelige «kvinnekampen».

• Liker 19
  • Nyttig 16
Videoannonse
Annonse
Skrevet
DesmondMiles skrev (13 minutter siden):

UB mener hun kjemper kvinnekamp. Da er det naturlig at barnets beste, og barnets rettigheter, problematiseres oppi denne angivelige «kvinnekampen».

Dette ☝️

• Liker 6
Skrevet
DesmondMiles skrev (1 time siden):

Kvinnekamp kan faktisk ikke gå på bekostning av barnets beste. Særlig ikke når det er prematur-født og det eneste det trenger og ønsker (som foresatte kan gi) er (primært) mamma, nærhet og melk (og stell osv da, men dere skjønner. De helt grunnleggende og relativt enkle tingene).

• Liker 13
  • Nyttig 9
Skrevet
Avispapir skrev (42 minutter siden):

Kvinnekamp kan faktisk ikke gå på bekostning av barnets beste. Særlig ikke når det er prematur-født og det eneste det trenger og ønsker (som foresatte kan gi) er (primært) mamma, nærhet og melk (og stell osv da, men dere skjønner. De helt grunnleggende og relativt enkle tingene).

Det forundrer meg at dagens influencermødre fronter tid borte fra barnet, fra det er født. Barnet fremstår som en rekvisitt i et «velregissert» liv. 
Jeg tror ikke det finnes én jordmor eller én helsesykepleier som vil gå ut og støtte separasjon mellom mor og barn, fra det er kommet til verden. 
Vi vet SÅ mye om et barn, født til termin, hva det trenger av omsorg. Vi kan tenke, håpe og ønske at far skal ha samme rolle for den nyfødte. Dessverre støtter ikke biologien vårt ønske. Babyen er avhengig av MAMMA. Den er vant til mammas puls, mammas stemme, mammas lukt. 
En baby født prematurt er ENDA mer sårbar, og enda mer påvirkbar i forhold til stress den utsettes for. 
I denne kvinnekampen, lurer jeg sterkt på hvem som fører kampen for barnet? 

• Liker 18
  • Nyttig 18
Skrevet
Harnoejegvilsi skrev (27 minutter siden):

Det forundrer meg at dagens influencermødre fronter tid borte fra barnet, fra det er født. Barnet fremstår som en rekvisitt i et «velregissert» liv. 
Jeg tror ikke det finnes én jordmor eller én helsesykepleier som vil gå ut og støtte separasjon mellom mor og barn, fra det er kommet til verden. 
Vi vet SÅ mye om et barn, født til termin, hva det trenger av omsorg. Vi kan tenke, håpe og ønske at far skal ha samme rolle for den nyfødte. Dessverre støtter ikke biologien vårt ønske. Babyen er avhengig av MAMMA. Den er vant til mammas puls, mammas stemme, mammas lukt. 
En baby født prematurt er ENDA mer sårbar, og enda mer påvirkbar i forhold til stress den utsettes for. 

Enig med deg. De har et stort behov for barnefri, omtrent fra dagen barnet blir født. Det ser nesten ut som å være en trend. 

Noe annet jeg syns er en slitsom trend med disse influenserne, er at de bruker hele norge som en slags klagevegg. De skjønner det ikke at folk reagerer når de griner offentlig om alt mulig, og blir bare enda mer sinna og provoserte når de får kritikk. Altså jeg er ikke for mobbing og netthat. Men hva forventer man av internett liksom? Jeg har skjulte profiler og er stort sett anonym på nett av en grunn. Jeg gidder bare ikke at folk jeg ikke kjenner skal se bildene mine og blande seg inn i hva jeg gjør og mener. Det må være et slitsomt stress å hele tiden få kritikk, selv om de kanskje får mest støtte. Likevel skal de poste den ene provoserende videoen etter den andre. 

• Liker 19
  • Nyttig 6
Skrevet
Harnoejegvilsi skrev (45 minutter siden):

Eg delar bekymringa di. Det som slår meg, er at media sjeldan set fokus på barnet i slike influensarmødre-historier. Vi ser ofte mødre som lever aktive liv med babyen som ein rekvisitt, utan at nokon snakkar om kva dette betyr for barnet – både fysisk og psykisk. Ei nyfødd er heilt avhengig av omsorga frå mamma, særleg dei første vekene, og for prematurbarn er dette endå meir kritisk sidan dei er ekstra sårbare for stress og påverking. Eg er også spent på kva  Viaplay-serien vil leggje vekt på. To av dei jobba 24/7 med framvising frå barselintensiv på Snapchat og var ute på middag og arrangement berre dagar etter fødsel – er dette verkeleg forbilder? At serien no får premiere på morsdag, viser korleis fokuset set mor og kjendislivet framfor barnet. Media burde setje søkelyset på barnet og ikkje berre glamoriserte livsstilar. Vi kan snakke om mors rettar, kvinnerollen og sjølvrealisering, men barnet sine behov kjem alltid først. Barnet kan ikkje velje , det er avhengig av deg. Å normalisere fravær frå barnet kan vere skadelig, og det bør vi tørre å setje søkelyset på.

• Liker 9
  • Nyttig 12
Skrevet
Kjempeliten skrev (17 minutter siden):

Noe annet jeg syns er en slitsom trend med disse influenserne, er at de bruker hele norge som en slags klagevegg. De skjønner det ikke at folk reagerer når de griner offentlig om alt mulig, og blir bare enda mer sinna og provoserte når de får kritikk. Altså jeg er ikke for mobbing og netthat. Men hva forventer man av internett liksom? Jeg har skjulte profiler og er stort sett anonym på nett av en grunn. Jeg gidder bare ikke at folk jeg ikke kjenner skal se bildene mine og blande seg inn i hva jeg gjør og mener. Det må være et slitsomt stress å hele tiden få kritikk, selv om de kanskje får mest støtte. Likevel skal de poste den ene provoserende videoen etter den andre. 

Her mener jeg du tar feil. De forstår fullt ut, og utnytter det for alt det er verdt.

• Liker 5
  • Nyttig 4
Skrevet (endret)

https://www.vg.no/nyheter/i/rPBxoR/jannecke-weeden-klarer-ikke-vaere-stille

Nå må de jammen meg gi seg. Dette er et rør av et innlegg, der Weeden prøver å trekke paralleller fra Ulrikkes kvinnekamp til at kvinner over 40 (altså henne selv) ikke er synlig på TV. Altså HVA? 

Hva er det med disse damene. Newsflash; det finnes et stort antall jobber der man får fast stilling hvis man har behov for trygghet. 

Endret av CeXNS
  • Liker 30
  • Nyttig 9
Skrevet (endret)
Kjempeliten skrev (26 minutter siden):

Enig med deg. De har et stort behov for barnefri, omtrent fra dagen barnet blir født. Det ser nesten ut som å være en trend. 

Her lager du et flott uttrykk: å bruke hele Norge som en slags klatrevegg… 
Influenserne utleverer det meste og blir provoserte når de får kritisk respons, her er det tydelig kun bestilt trøst og heiarop som aksepteres. Dette er en gjenganger, i går fyrte Ulrikke seg veldig opp over kritiske kommentarer, og forkynte at nå hadde hun måtte blokkere noen! Og la ut og takket varmt for støttemeldinger, som det var flest av. 
Sara Emilie har gjort akkurat det samme i dag, hun sier at av 1000 meldinger er kun 2-3 negative. Nå hadde hun fått 4-5, og snakker i evigheter på snap om det hun kaller «hatewatchere». Jeg er enig med deg, @Kjempeliten, at nettmobbing er forkastelig - men kan dette egentlig karakteriseres som mobbing? Neppe, det er kynisk influenser-strategi. 
Så peker du på - hva kan man egentlig forvente av internett? Når influenserne får kritikk, blir de sure og blåser det opp, det var ikke det de ba om! Det gjøres om til innhold på egne SoMe og influenserne framstiller seg selv som stakkars ofre som må tåle alt mulig. 

Endret av Anemoi
  • Liker 14
  • Nyttig 7
Skrevet
Nicky B skrev (På 8.10.2025 den 9.09):

Fordi satt på spissen er det jo det som skjedde. Ulrikke hadde kontrakt og skulle lede bakemesterskapet ses 3, men fødte dagen opptakene skulle starte. Vikar ble satt inn. Aner ikke hvor lenge opptakene til BM varer men hadde tv bransjen fulgt vanlig kutyme, ville den gitt henne jobben tilbake for BM 4, men kontrakten hennes ble da ikke fornyet når hun "datt ut pga fødsel" og NRK valgte å fortsette med vikaren. Som de hadde rett til. Forstår at Ulrikke syns dette er blodig urettferdig, men det er beintøft i tv bransjen/underholdningsbransjen. Nrk er ikke noe unntak. Kjenner mange som har fått dritt behandling av både NRK, Tv2 og flere andre produksjonsselskaper. Skjønner det er kjipt å finne ut at man ikke er uunnværlig, hun hadde sikkert regnet med den inntekten nå som de driver med oppussing av hus og alt mulig. Men når en dør lukkes åpnes gjerne en ny. Ulrikke lever livet med hjertet på utsiden og jeg er usikker på om disse følelsesladede snappene er de beste for å åpne de gode dørene gitt hardheten i bransjen hun driver i. 

Og hvordan bedre å skape inntekter etter å ha gått snapchat-skolen, enn å skape MASSE klikk rundt seg selv på SNAP?
Hun skal jo bare ta igjen tapt inntekt. 

Harnoejegvilsi skrev (1 time siden):

Hun driver ingen kvinnekamp. Hun er på jobb og tjener penger. Altså, alle som ikke skjønner dette må slutte å være så naive at de tror alt de ser i soMe. Denne saken har generert massivt med oppmerksomhet og klikk, stor reklame for hennes snap-konto i store norske medier - og hundretusenvis av kroner renner inn på Ulrikkes konto bare vi snakker om dette her omtrent. DERFOR la hun ut dette innlegget. For å tjene masse penger på det. Hun skulle jo dra fødsel ut i det uendelige og hadde antagelig budsjettert med fødsels-inntekter også som røyk pga prematurfødsel. Hun satset på å gå som Sara Emilie i en flere måneder lang latensfase så genererer millioner av kroner. Så klart hun må finne på noe sprell når hun kan for å hente inn tapt inntekt. 

Sorry altså, men jeg få så lite sympati for alle som skal tjene så grovt på å skape overskrifter. For da tror jeg ikke på dem lenger. For å være ærlig. 

• Liker 16
  • Nyttig 8
Skrevet
Harnoejegvilsi skrev (1 time siden):

Jeg er helt enig. Det er merkelig hvordan mange av dem ikke kan komme seg fort nok vekk fra barnet sitt. Det farlige her er jo denne normaliseringen av det, av fokuset på seg selv kontra hensynet til barna. Det er IKKE bra at unge kvinner som etterhvert blir mødre blir påvirket til å tro at det er helt normalt og greit å reise fra sitt nyfødte barn, enten det nå er pga jobb eller "kjærestetid" a la Sophie Elise. Så små barn trenger mammaen sin først og fremst. Det handler ikke om at far er uten betydning, for det er han ikke, men han er ikke mor! 

Jeg regner meg som feminist og forkjemper for likestilling, og heier på kvinners plass i alle deler av samfunnet. Men akkurat dette kan vi ikke likestille oss vekk fra. Det er og blir mor som går gravid, føder og ammer. For små barn, spesielt nyfødte, ER mor svært viktig- til og med viktigst. Fars hovedoppgave (med mindre mor er ute av stand til å ivareta barnet) er å støtte og bistå mor der det trengs. Han er en viktig omsorgsperson, men han kan aldri bli MOR!

Dette fokuset mange nybakte influensermødre (men etterhvert også flere andre) har på seg selv, sine behov og ikke minst sin "egentid" fremstår for meg som nærmest sykelig. Og ikke bra for barn!

• Liker 19
  • Nyttig 11
Skrevet

Jeg vil nå påstå at å kjempe for å få gå tilbake på jobb dagen etter fødsel er anti-kvinnekamp. Og familiefiendtlig. Alle disse mammainfluenserne som hele tiden viser frem hvor viktig det er med tid vekk fra egne barn så fort de er født, er elendige forbilder og bunnløse egoister. 

• Liker 15
  • Nyttig 16
Skrevet
CeXNS skrev (55 minutter siden):

Nå må de jammen meg gi seg. Dette er et rør av et innlegg, der Weeden prøver å trekke paralleller fra Ulrikkes kvinnekamp til at kvinner over 40 (altså henne selv) ikke er synlig på TV. Altså HVA? 

Hva er det med disse damene. Newsflash; det finnes et stort antall jobber der man får fast stilling hvis man har behov for trygghet. 

Jeg tar  poenget hennes med at kvinner havner litt bakpå etterhvert når de når en viss alder i tv-bransjen, men det er jo en sak for seg selv, og  har jo ingenting med UB og denne saken å gjøre.  I tillegg jo også UB blitt «erstattet» av ei på hele 44 år, så om noe så burde jo heller Weeden applaudere det da. 

• Liker 26
  • Nyttig 7
Skrevet
Zenhouse skrev (1 minutt siden):

Jeg tar  poenget hennes med at kvinner havner litt bakpå etterhvert når de når en viss alder i tv-bransjen, men det er jo en sak for seg selv, og  har jo ingenting med UB og denne saken å gjøre.  I tillegg jo også UB blitt «erstattet» av ei på hele 44 år, så om noe så burde jo heller Weeden applaudere det da. 

Hahaha, da blir det jo bare et totalt selvmål. 

I denne bransjen tenker jeg at det kanskje aller mest handler om dyktighet.  Det er jo mange om beinet. Hvordan ville det sett ut da hvis alle var fast ansatte? Ønsker vi oss tilbake til tiden hvor de samme programlederne rullerte år ut og år inn? Det ville jo også bli umulig for unge mennesker å få jobb i bransjen. Hva med dem?

• Liker 9
  • Nyttig 6
Skrevet
CeXNS skrev (1 time siden):

Kanskje ho bomma litt på "timeinga" Ulrikke mista vel jobben for ei som er 14 år eldre.

• Liker 15
  • Nyttig 4
Skrevet

kanskje det blir sesong 4 på grunn av jobben vikaren gjorde? 😇 

• Liker 7
Skrevet
DesmondMiles skrev (1 time siden):

Her mener jeg du tar feil. De forstår fullt ut, og utnytter det for alt det er verdt.

Haha jo du har rett. 😆 

• Liker 4
Skrevet

Problemet er når en del, konstruktive kommentarer når dem. Da blir det uttrykt at det er netthat, fremfor noe en kan lære av. De aller fleste av oss er i kommunikasjon med andre. Det gjør at vi lærer, erfarer og har evne til å endre oss, og egen tenkning. Influencere er i en evig monolog, der de snakker, samtidig som de leser meldinger de får. De går glipp av noe som er viktig i alle former for muntlig kommunikasjon- tale, kroppsspråk, mimikk, samt det å parere i kommunikasjonen. Ergo, det som egentlig er velmenende og muligens en viktig debatt, forstummes og blir til hat, på egen plattform. I tillegg marineres de i sympati fra følgere som heier på, og tror på dem. 
Jeg følger ikke Ulrikke, men fikk henne opp i utforsk i går. Hva ER egentlig hennes formål med snappen? Hva er det hun influencer som jeg har bruk for? Hva influencer hun andre kvinner på hennes alder til? 
Jeg blir så spørrende. Rett og slett, fordi jeg lurer på hva det gir folk å bruke tid på et slikt innhold? 
Kan nevne det lille jeg så: 

- pumpet brystmelk 

- koser med hunden 

- klager på hva hun har stått i

- filmer mannen når han sover 

- filmer moonboon som babyen sover i

- skryter av mor som vasker klærne hennes

- snakker om lakenskrekk og rydding

Hva gir det folk? 

• Liker 10
  • Nyttig 15
Skrevet

Jeg har fått dama fullstendig i vrangstrupen 🥴

• Liker 20
  • Nyttig 1
Skrevet
oss-to skrev (1 time siden):

Kanskje ho bomma litt på "timeinga" Ulrikke mista vel jobben for ei som er 14 år eldre.

jepp, hun er jo over 40. 

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...