Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Sugar&Spice skrev (6 timer siden):

Jeg har meldt meg ut av debatten nettopp pga dette.. 

Jg er ute så bare å hoppe inn igjen ;) 

• Liker 1
Skrevet (endret)
Kjempeliten skrev (4 timer siden):

Hun svarer ikke meg uansett så jeg gidder ikke sitere henne lenger. Enig med deg. 

Jeg er ute av debatten nå. 

edit: om det er noe uavklart kan du gjerne skrive til meg i innboksen min. 

Endret av Sofie Maria
Skrevet
Sofie Maria skrev (14 minutter siden):

Jeg er ute av debatten nå. 

Dette er ikke en flyplass, og derfor er det heller ikke nødvendig å annonsere din avgang (gang på gang).

• Liker 21
  • Nyttig 16
Skrevet
Sofie Maria skrev (På 16.10.2025 den 8.09):

Jeg trenger ikke kunne juss for å være team Ulrikke 🙂. Hadde hun aldri vært gravid så hadde hun definitivt fått gjort sesong tre (det kan vi alle være enig om eller? 🤔) og kanskje sesong fire. Derfor er hun i mine øyne «kastet i søpla» av Nrk pga morskap/baby.  

Hei hei! “ morskap” og “moderskap” er to vidt forskjellige ting.😉 

• Liker 11
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)
brukernavndavn skrev (1 time siden):

Når folk skriver at Ulrikke skulle ta valget selv, så virker det litt som at de ikke forstår forskjellen på tv-produksjon og et prestisjeprosjekt i et selskap.

Det er snakk om titalls millioner budsjettert til å dekke dette 4-ukers oppdraget. Ansatte i produksjon og deltakere har gjerne blitt fløyet inn fra andre byer, med en konkret avsatt betalt tidslengde. Hotellrom er booket, utstyr er satt opp og hendelsesforløpet er planlagt ned i minuttene på de 10-timers dagene.

Ulrikke har da gjennomgått en komplisert fødsel kvelden før innspilling. Hun sier hun har det bra, kanskje hun også kunne fått legeerklæring på det, men det er ingen som kunne forutse hvordan de neste ukene ville blitt. Hvis Ulrikke besvimte på settet en dag, så ville hele produksjonen måtte flyttes. Timeplanen går i dass, deltakerne som har satt av nøyaktig 4 uker må plutselig forholde seg til en fullstendig uspesifisert og uforutsigbar oppdragsutvidelse. Kanskje Ulrikke bestemte seg 2 uker inn for å heller være med babyen, plutselig skal man finne erstatter midt i innspillingen. Kanskje NRK må betale en erstatter for å bare sitte der hele dagen for å være klar til å ta over.

Ulrikke ba ikke om å få utføre et oppdrag, hun ba om å få hele prosjektet til å hvile på den fullstendig uklare helsen sin. Hun signerte også en konsulentavtale, hvor fratredning av oppdraget kan utføres fra NRK sin side nært uforbeholdent, så lenge hun får lønn.

NRK måtte hatt vikaren gående for full betaling, med utgifter dekket, uten annet å gjøre i Bergen i fire uker i tilfelle det skjedde noe på sykehuset eller om Ulrikke ble dårlig på settet. Om Ulrikke måtte rushes på sykehuset måtte man ellers sette vikaren på et fly fra Oslo for å komme igang med innspillingen igjen. 

Vikaren måtte også vært borte fra sine to små i innspillingsperioden bare fordi Ulrikke ville «øke sjansen for å få sesong 4». 

NRK gjorde det eneste riktige. 

Endret av Minthia
  • Liker 40
  • Nyttig 2
Skrevet
brukernavndavn skrev (2 timer siden):

Når folk skriver at Ulrikke skulle ta valget selv, så virker det litt som at de ikke forstår forskjellen på tv-produksjon og et prestisjeprosjekt i et selskap.

Det er snakk om titalls millioner budsjettert til å dekke dette 4-ukers oppdraget. Ansatte i produksjon og deltakere har gjerne blitt fløyet inn fra andre byer, med en konkret avsatt betalt tidslengde. Hotellrom er booket, utstyr er satt opp og hendelsesforløpet er planlagt ned i minuttene på de 10-timers dagene.

Ulrikke har da gjennomgått en komplisert fødsel kvelden før innspilling. Hun sier hun har det bra, kanskje hun også kunne fått legeerklæring på det, men det er ingen som kunne forutse hvordan de neste ukene ville blitt. Hvis Ulrikke besvimte på settet en dag, så ville hele produksjonen måtte flyttes. Timeplanen går i dass, deltakerne som har satt av nøyaktig 4 uker må plutselig forholde seg til en fullstendig uspesifisert og uforutsigbar oppdragsutvidelse. Kanskje Ulrikke bestemte seg 2 uker inn for å heller være med babyen, plutselig skal man finne erstatter midt i innspillingen. Kanskje NRK må betale en erstatter for å bare sitte der hele dagen for å være klar til å ta over.

Ulrikke ba ikke om å få utføre et oppdrag, hun ba om å få hele prosjektet til å hvile på den fullstendig uklare helsen sin. Hun signerte også en konsulentavtale, hvor fratredning av oppdraget kan utføres fra NRK sin side nært uforbeholdent, så lenge hun får lønn.

Det du skriver her er så riktig. Barnet ble født 8 uker før tiden. Ingen vet med sikkerhet at han eller mamma ville være helt tipp topp. Å de kan jo ikke bytte programleder annenhver dag gjennom innspillingen🙂

Synes UB har dratt dette langt nok nå

• Liker 16
  • Nyttig 7
Skrevet

Jeg må si jeg gleder meg til å se ny sesong med ny programleder! Tror hun kommer til å gjøre en bra jobb! 

• Liker 23
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Skrevet
Avispapir skrev (6 timer siden):

Hvorfor hadde hun FORTJENT det? Utenom at hun hadde lyst? Folk mister jobben de elsker hele tiden. Hva er så annerledes med UB sin situasjon? Kontrakten gjaldt ALDRI for s4. 

Hold s3 totalt utenfor, hvorfor hadde hun "fortjent" den?

Dette lurer jeg også på.

UB er ikke ansatt i NRK. Hun er frilanser og var leid inn av NRK for å gjøre et konkret oppdrag: å være programleder for sesong 3 av BM. På det tidspunktet var ikke sesong 4 et tema, det var ikke en gang bestemt om det ble en sesong 4 (såvidt jeg har fått med meg). 

Fordi UB brått og uventet fødte prematurt ble det bestemt at de skulle benytte en annen programleder for sesong 3, av hensyn til en nøye planlagt produksjonen med stramt tidsskjema og alle  som var involvert i den. 

Vikaren er fast ansatt i NRK og det er vel ikke så rart at de har besluttet å bruke henne videre i sesong 4 om hun fungerte i rollen. Det gir jo ingen mening å leie inn en frilanser om de har en fast ansatt som kan gjøre jobben like bra (eller bedre?) som UB?

• Liker 22
  • Nyttig 6
Skrevet

Jesus! Kontrakten har vel kontaktperson som er den som formelt har ansvaret for kontrakten, og en oppdragsansvarlig som er ansvarlig for leveransen av oppdraget. Ikke den samme rollen, ikke det samme ansvaret. Helt ordinært i alle mulige kontrakter om innleie, freelancing, prosjektarbeid og så videre. Det er ikke ukjent eller uvanlig eller rart eller oppsiktsvekkende at kontrakten reguleres gjennom KUN ÉN definert kontaktperson med myndighet til å ta beslutninger innenfor kontrakten. 

Om Ulrikke "ikke vet" at Laila, Therese og Philip (fiktive navn) fra produksjonen ikke kan uttale seg om kontrakten og oppdraget - ja, da burde hun sette seg ned og lese kontraktene hun forplikter seg i én gang til. 

• Liker 11
  • Nyttig 8
Skrevet

Ulrikke har ikke akkurat fått noe støtte offentlig av dem som er med i produksjonen heller..dommere etc. sier vel litt det også

• Liker 21
  • Nyttig 8
Skrevet

De fleste voksne skjønner vel at man ikke tar slike runder i full offentlighet.

• Liker 10
  • Nyttig 17
Skrevet
Jada! skrev (5 timer siden):

Her var det jammen mange ræva mennesker som liker å slenge utav seg med diagnoser, latterliggjøring og rett og slett fremstå som mindre begavede i sin omtale av andre mennesker. Hva Ulrikke mener hun fortjener, hva hun virkelig fortjener, feil hun har gjort mm så er det mange her inne som slår henne på alle områder dere beskylder henne for å gjøre feil. 

Det har blitt innrømmet fra NRK sin side at noen har sendt sms til Ulrikke med klar beskjed om at hun ikke hadde noe å bekymre seg over, og at det var en plass for henne i Bakermesterskapet når hun var klar for å komme tilbake. Den ansvarlige redaktøren innrømmet også dette, men sa i samme slengen at det var en person som ikke hadde myndighet til å gi en slik beskjed. I det tilfellet er det ikke Ulrikke som en innleid freelancer som har ansvaret for å forstå at det er en person uten myndighet som kommuniserte med henne. Dette var en NRK ansatt og det er NRK som må ta ansvar for denne kommunikasjonen, og ikke minst ta ansvar for en slik misvisende sms og den ulempen den påførte Ulrikke. NRK har opptrådd på en særdeles ugrei måte i denne saken her.

Hvilken ulempe påførte denne sms Ulrikke? At hun kunne være med sønnen sin på sykehuset? 

• Liker 15
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)

Har ikke fått med meg så mye konkret rundt de mye omtalte SMSene som ble utvekslet, så gikk tilbake og leste intervjuet Dagbladet publiserte på lørdag. Der står dette:

Sitat

Dagbladet får se SMS-ene hun sender arbeidsgiveren, statskanalen, like etter at den prematurfødte sønnen er ute. 

I meldingene sier Ulrikke at hun kan komme med én gang. Deretter spør hun om NRK om de kan utsette innspillingen med én dag.

Det er emojier og smilefjes i alle meldingene som går fram og tilbake.

Ulrikke er fast bestemt på at hun kan gjennomføre innspillingen slik som planlagt.

For «Bakemesterskapet» er drømmejobben hennes, hun har vært med fra starten. 

Hun får meldinger tilbake fra kolleger og sjefer som gratulerer henne med babyen, og sier at hun ikke trenger å uroe seg. «Døra er åpen», står det i én av dem. NRK ber henne ha fokus på babyen mens de finner en løsning. 

Jeg tenker: Fødselen kom vel like brått og uventet på NRK og BM produksjonen som på UB selv, så var jo ikke rart at de svarer med gratulasjoner og ber henne ha fokus på babyen? Virker som en ganske normal reaksjon i min verden. 

At SMS-ene inneholder emojier og smilefjes er vel heller ikke noe å legge vekt på? 

At "Døra er åpen" gjaldt sannsynligvis sesongen det var innspilling av? At de så på løsninger og om det var mulig for UB å delta på noen måte? Det gikk jo noen dager fra fødsel til avgjørelsen om å bruke vikar på hele sesongen ble tatt har jeg lest.

Og til slutt: NRK var ikke UBs arbeidsgiver. De var oppdragsgiver. UB er frilanser som var innleid for å gjøre et konkret oppdrag for NRK.

Endret av Christiane_W
  • Liker 29
  • Nyttig 6
Skrevet (endret)

Håper at barnet hennes ikke leser om dette sirkuset på nettet når han blir større, og leser at mamma heller ville jobbe enn å være hos han på sykehuset når han lå i kuvøse.

Endret av Tough cookie
  • Liker 14
  • Hjerte 2
  • Nyttig 16
Skrevet

Ser hun har mistet litt følgere. 10/10 hadde hun 149500 (da vil jeg tro hun hadde økt litt etter at bomben slapp den 7/10). Nå har hun 148800. 

• Liker 7
  • Nyttig 4
Skrevet
refill skrev (4 minutter siden):

Ser hun har mistet litt følgere. 10/10 hadde hun 149500 (da vil jeg tro hun hadde økt litt etter at bomben slapp den 7/10). Nå har hun 148800. 

Får håpe rabalderet har åpna augene til passive følgjarar. Det å trykkje avfølg er eit valg, og eit virkemiddel vi har.

• Liker 13
  • Nyttig 5
Skrevet
oss-to skrev (3 minutter siden):

Får håpe rabalderet har åpna augene til passive følgjarar. Det å trykkje avfølg er eit valg, og eit virkemiddel vi har.

Ja jeg gjorde det selv. Burde gjort det før. 

• Liker 8
  • Nyttig 5
Skrevet
refill skrev (6 minutter siden):

Aldri for seint for gode valg!

• Liker 7
Skrevet
refill skrev (8 timer siden):

Litt merkelig at du har fulgt henne i det hele tatt, så mye eksponering av baby hun har bedrevet.

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...