Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
Anemoi skrev (Akkurat nå):

Med den første setningen sier du vel alt om ditt eget ståsted, og kanskje også evnen til å se dette fra flere sider. 

Jeg har vel vært ganske tydelig hvor jeg står hen? 🙂. Selv om det ble for mye mamma-politi i mine øyne ser jeg selvsagt argumentene til nrk angående sesong tre, jeg er ikke dum, men når det gjelder sesong fire så forstår jeg ikke en dritt av Nrk sin logikk.. 🙈

Særlig ikke når de vet hvor mye denne jobben betyr og betydde for Ulrikke. Det er greit med juss og alt det, men det er lov å være litt snill og medmennskelig også ;)  Og de kunne garantert funnet på noe annet gøy til Julie hvis det er problemet her.. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
Ninaen skrev (22 minutter siden):

Hun sa det i i rusen første døgnet etter fødsel ja. Og da har programredaktøren valgt å være i forkant og også involvert psykolog og HR for å være helt sikker på at de står stødig i avgjørelsen om at vikar skal ta hele sesongen, primært av hensyn til hele produksjonen, men også at de ivaretar Ulrikke oppi dette og hvordan håndtere dette godt overfor henne. 

Ja, og hun snakket jo også masse på snap om hvor irrasjonelt hun selv syntes dette var også. Så jeg blir litt satt ut av denne saken, og hvordan hun bruker følgerne sine til å lage en hel masse spetakkel nå.

Det er viktig med vern av kvinners rett til å være likestilte i arbeidslivet - men jeg opplever at denne saken er mer en belastning enn en viktig sak for likestilling. 

Og så er det ikke mammapoliti å verne om foreldre OG barns rettigheter etter fødsel. Det burde være allmennkunnskap at tidlig tilknytning er superviktig. 

Å sette opp et narrativ om at Ulrikke fint kunne jobbet 10 timers dager fra dagen etter fødsel er jo bare en teoretisk øvelse - hun gjorde ikke det. Hun valgte å bruke tid med baby og sa seg svært fornøyd med måten det ble håndtert på. Og nevnte som sagt ikke med et eneste ord at hun ville på jobb etter det første døgnet - som hun. etterpå selv brukte som eksempel på hvor sjokkerende opplevelsen var og hvor irrasjonell hun var underveis.

Endret av pøbelsara
  • Liker 12
  • Nyttig 8
Skrevet
Sofie Maria skrev (Akkurat nå):

når det gjelder sesong fire så forstår jeg ikke en dritt av Nrk sin logikk.. 🙈

Særlig ikke når de vet hvor mye denne jobben betyr og betydde for Ulrikke. Det er greit med juss og alt det, men det er lov å være litt snill og medmennskelig også ;)  Og de kunne garantert funnet på noe annet gøy til Julie hvis det er problemet her.. 

De gir ikke programlederoppdraget til en "for å være snill". De gi det til den som gjør en god jobb. Det er ulempen med å jobbe freelance, du må alltid prestere. Ellers får du ikke nye oppdrag. Og "kunne funnet på noe gøy til Julie" - hallo? Tror du NRK styrer slik? De har jobber som skal dekkes, de driver ikke og "finner på noe gøy" til ansatte

• Liker 25
  • Nyttig 11
Skrevet
Sofie Maria skrev (2 timer siden):

Jeg trenger ikke kunne juss for å være team Ulrikke 🙂. Hadde hun aldri vært gravid så hadde hun definitivt fått gjort sesong tre (det kan vi alle være enig om eller? 🤔) og kanskje sesong fire. Derfor er hun i mine øyne «kastet i søpla» av Nrk pga morskap/baby.  

Nei, du trenger ikke å kunne juss for å være en Stan, men du er da et medlem av det norske samfunnet, og burde vite at juss trumfer følelser tretten ganger på dusinet.

Jeg "føler" at jeg burde få være programleder på NRK. Hvor er min jobb? Hvorfor gråter du ikke for meg? Hvorfor er du ikke Team Desmond?

• Liker 23
  • Nyttig 2
Skrevet
Minthia skrev (4 minutter siden):

Du argumenterer fortsatt med at hun burde fått sesong fire som trøst fordi hun mistet sesong tre. Man ansetter ikke programledere i Norges mest populære programmer ut fra hvem som trenger mest trøst.

Om hun hadde vært populær nok hadde hun fått komme tilbake. Se for eksempel Atle Antonsen som fikk komme tilbake etter en langt mer alvorlig situasjon, med en veldig god vikar i mellomtiden. Ulrikke skulle byttes ut etter tre sesonger uansett. Det skjønner alle. Og det skjønner nok Ulrikke også. 

Jeg støtter absolutt ikke at Atle fikk komme tilbake! Det ble en stor ripe i lakken for Tvnorge for min del. Men det beviser jo bare at menn slipper unna med mord mens vi kvinner mister jobben for langt mindre (eks å føde et barn) 

Skrevet
Sofie Maria skrev (3 minutter siden):

Jeg har vel vært ganske tydelig hvor jeg står hen? 🙂. Selv om det ble for mye mamma-politi i mine øyne ser jeg selvsagt argumentene til nrk angående sesong tre, jeg er ikke dum, men når det gjelder sesong fire så forstår jeg ikke en dritt av Nrk sin logikk.. 🙈

Hadde jo vært veldig greit om alle bare kunne grått seg til en jobb da. Den som det er mest synd på får jobben? 

• Liker 15
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Skrevet
Sofie Maria skrev (1 minutt siden):

Det er unfair hvis du kaller de som har andre meninger enn deg, for mammapoliti. 

Og skal den tankegangen gjelde for alle? At hvis en jobb betyr mye for en person, så skal det vedkommende ønsker, være viktigere enn arbeids-/oppdragsgivers økonomiske og praktiske vurderinger + hensynet til andre ansatte? Eller skal det være slik spesialbehandling kun for Ulrikke? I så fall, hvorfor? 

• Liker 17
  • Nyttig 8
Skrevet
Iia skrev (3 minutter siden):

De gir ikke programlederoppdraget til en "for å være snill". De gi det til den som gjør en god jobb. Det er ulempen med å jobbe freelance, du må alltid prestere. Ellers får du ikke nye oppdrag. Og "kunne funnet på noe gøy til Julie" - hallo? Tror du NRK styrer slik? De har jobber som skal dekkes, de driver ikke og "finner på noe gøy" til ansatte

Men dem sier jo at Ulrikke har gjort en veldig god jobb, er derfor jeg ikke skjønner en dritt med at Julie skal «stjele» sesong fire. Er noe som skurrer her. 

Jeg mente finne på noe gøy som i å gi henne et annet program, hva med Maskorama? Silje har vært i mange sesonger nå og Nrk mener jo at fornyelser er alfa og omega så jeg stemmer for Julie i Maskorama og Ulrikke i BM ;) 

Skrevet
Sofie Maria skrev (3 minutter siden):

jeg tenker at Ulrikkes følelser overhodet ikke skal være avgjørende for hvordan NRK planlegger og gjennomfører en stor produksjon. 

Hun sier at Bakemersteskapet er babyen hennes. jeg liker bakemesterskapet godt, men hennes rolle er overhodet ikke den viktigste i denne produksjonen.

VI snakker en produksjon med 50 produksjonsmedarbeidere og ni deltakere. 

Og så tenker jeg at Ulrikke stiller Julie i en skikkelig vanskelig posisjon ved å holde på slik hun gjør nå. 

Ulrikke er frilanser. Hun vet at man får noen jobber, og ikke andre. Det er et bevisst valg å jobbe slik. det gir mye frihet, men også uforutsigbarhet. 

Jeg tenker at voksne mennesker ikke kan holde på slik. Å gjøre et helt bevisst valg å skru på opptak og sette seg til å gråte - på kommando, fordi man har opplevd noe kjipt, eller ikke fått noe man ville ha, er for meg uendelig kynisk, og jeg synes det er skikkelig ille at influensene misbruker makten sin på denne måten. NRK har opptrådt profesjonelt - men det har virkelig ikke Ulrikke gjort.

• Liker 19
  • Nyttig 7
Skrevet
Sofie Maria skrev (2 timer siden):

Hun er freelance så den 6 ukers greia gjelder ikke for henne og hun mener det var hennes egen avgjørelse å avgjøre om hun var klar eller ikke, ikke nrk sin. Jeg syns det er topp at det kommer frem. Som jeg har skrevet før hvis Ulrikke ikke sa noe så hadde jeg ikke tenkt noe over hvorfor BM fikk ny programleder, men nå vet jeg grunnen og kan gjøre opp min egen mening om hele saken.

Er dessuten ikke sånn at dette er første gang nrk har personal konflikt heller, husker vi Line Andersen saken anyone hvor de de endte opp å bestikke med over en million kr for å slippe mere rettssak? 😂.. Eller podcast med Sofie Elise hvor Nrk prøvde og trodde de kunne bestemme over Sofie sine private samarbeidspartnere.. 

Jeg trodde du skulle holde deg unna å diskutere juss, siden du ikke kan noe juss?

Line Andersen - så du henne i Spillet? Snakk om manipulativt menneske. Og vet du hvorfor de kom til den løsningen? For å ivareta det psykososiale miljøet i redaksjonen hun tilhørte, og deretter ble omplassert fra. Vet du hva "ivaretakelse av psykososialt miljø" er juss-kode for? Grov mobbing.

Sofie Elise, ja. Dama som kastet bestevenninna si under bussen og lot hun sitte igjen med 600K i gjeld pga avtalebrudd med NRK?

Fantastiske eksempler du kommer med her, du. 

• Liker 21
  • Nyttig 4
Skrevet
Sofie Maria skrev (12 minutter siden):

Du virker veldig .... personlig engasjert...

• Liker 24
  • Nyttig 10
Skrevet
Anemoi skrev (3 minutter siden):

Det er unfair hvis du kaller de som har andre meninger enn deg, for mammapoliti. 

Og skal den tankegangen gjelde for alle? At hvis en jobb betyr mye for en person, så skal det vedkommende ønsker, være viktigere enn arbeids-/oppdragsgivers økonomiske og praktiske vurderinger + hensynet til andre ansatte? Eller skal det være slik spesialbehandling kun for Ulrikke? I så fall, hvorfor? 

Fordi hun var og er fortsatt en nybakt mamma og hele saken fremstår da (for oss som er team Ulrikke) at Nrk er anti mødre/ikke gidder å tilrettelegge som de egentlig har plikt til. Eller er loven om tilrettelegging kun for fast ansatte..? 🤔

Skrevet
pøbelsara skrev (9 minutter siden):

Ja, og hun snakket jo også masse på snap om hvor irrasjonelt hun selv syntes dette var også. Så jeg blir litt satt ut av denne saken, og hvordan hun bruker følgerne sine til å lage en hel masse spetakkel nå.

Det er viktig med vern av kvinners rett til å være likestilte i arbeidslivet - men jeg opplever at denne saken er mer en belastning enn en viktig sak for likestilling. 

Og så er det ikke mammapoliti å verne om foreldre OG barns rettigheter etter fødsel. Det burde være allmennkunnskap at tidlig tilknytning er superviktig. 

Å sette opp et narrativ om at Ulrikke fint kunne jobbet 10 timers dager fra dagen etter fødsel er jo bare en teoretisk øvelse - hun gjorde ikke det. Hun valgte å bruke tid med baby og sa seg svært fornøyd med måten det ble håndtert på. Og nevnte som sagt ikke med et eneste ord at hun ville på jobb etter det første døgnet - som hun. etterpå selv brukte som eksempel på hvor sjokkerende opplevelsen var og hvor irrasjonell hun var underveis.

Det føles rart å sitte på nett og diskutere mot en kvinne som har mistet et oppdrag i mediebransjen. Men jeg opplever også at UB sine krav er mer ødeleggende for kvinners rettigheter i bransjen en at den setter standard. 

• Liker 21
  • Hjerte 1
  • Nyttig 7
Skrevet

Hun mistet ikke inntekt!
NRK betalte for hele den sesongen hun hadde kontrakt for selv om hun ikke kunne gjennomføre pga fødselen. Innspillingen tok bare tre uker, baby lå på NFI hele denne tiden!
At neste sesong gikk til en annen kunne skjedd uavhengig av omstendighetene i sesong 3!
Å gå tidlig tilbake til jobb er en ting.
Det er noe helt annet å desperat ville tilbake på jobb i en TV produksjon, der man som programleder er på utstilling for halve Norge, bare TIMER etter prematurfødsel! I tillegg ligger baby med pustehjelp i kuvøse på nyfødt intensiv!
Hvordan kunne NRK hatt en programleder på innspilling 10 timer i døgnet pluss reisevei (teltet er plassert ga 9 km unna Haukeland sykehus) med blødninger, pumping av melk hver tredje time, hormonsvingninger og alt som følger med i dagene etter fødsel?
Og ikke minst sjanse for at hun plutselig kunne bli oppringt av sykehuset pga noe med babyen (som fort kan skje med premature). 
Skulle de da stadig avbrutt innspillingen fordi «Ulrikke har blødd gjennom klærne, KUTT», «Ulrikke må pumpe melk, KUTT», «Ulrikke gråter pga hormoner, KUTT», «de ringer fra sykehuset og Ulrikke må komme til babyen sin, KUTT»…
Dette går jo ikke i en bakekonkurranse!
Kaker blir svidd, glasur smelter, pynt blir ødelagt. Hva med deltakere som satser alt for å gjøre det bra, men isteden risikerer å havne i skyggen pga programleders personlige omstendigheter? Hva med dommere og produksjon?

• Liker 21
  • Hjerte 1
  • Nyttig 15
Skrevet
Avispapir skrev (2 minutter siden):

Du virker veldig .... personlig engasjert...

Ja, blir skikkelig sinna på Ulrikke sine vegne, hun er ny mamma også må hun bruke tiden på dette tullet og gråte fremfor å nyte tiden sin med baby.

også har jeg Adhd så denne saken ble tydeligvis hyper fokuset mitt akkurat nå 🙈 😛 

Skrevet

Fordi hun var og er fortsatt en nybakt mamma og hele saken fremstår da (for oss som er team Ulrikke) at Nrk er anti mødre/ikke gidder å tilrettelegge som de egentlig har plikt til. Eller er loven om tilrettelegging kun for fast ansatte..? 🤔

Da tenker du at tilrettelegging for en nybakt mor fra dagen etter en prematur fødsel fordi hun ha såååå  lyst til å jobbe - som det aller, aller viktigste her? Skal det trumfe ivaretakelsen av de resterende 49 i teamet??? Skal hele teamet skal omstille seg på dagen for en Ulrikke-tilrettelegging? 
Jeg fatter ikke at du fornekter det spinnville i dette. 

• Liker 16
  • Nyttig 9
Skrevet

Altså - hun hadde akkurat født.  Dagen før, faktisk. de første seks ukene har mor og barn et spesielt vern også. OG dessuten som mange her har gjentatt gang opå gang - hun ba ikke om å jobbe da. Mange av oss har kommet med opplysninger om hva hun sa da dette skjedde, som du velger å se bort fra, fordi hun har funnet på et helt annet narrativ nå.

Du er litt på tynn is her - Ulrikke er frilanser og har derfor ikke de samme rettighetene som en fast ansatt.

Og hvem ER Team Ulrikke, egentlig? jeg har ingen verdens ting imot Ulrikke, men jeg synes generelt at folk skal snakke sant, og at de ikke skal utnytte sin makt som influensene med mange følgere, til å manipulere og fortelle usannheter og sette andre i et dårlig lys. Jeg synes hun håndterer denne saken ekstremt dårlig, men har ingen agenda utover det jeg hevder i forrige setning.

• Liker 14
  • Nyttig 3
Skrevet
FruRosa skrev (2 minutter siden):

Hun mistet ikke inntekt!
NRK betalte for hele den sesongen hun hadde kontrakt for selv om hun ikke kunne gjennomføre pga fødselen. Innspillingen tok bare tre uker, baby lå på NFI hele denne tiden!
At neste sesong gikk til en annen kunne skjedd uavhengig av omstendighetene i sesong 3!
Å gå tidlig tilbake til jobb er en ting.
Det er noe helt annet å desperat ville tilbake på jobb i en TV produksjon, der man som programleder er på utstilling for halve Norge, bare TIMER etter prematurfødsel! I tillegg ligger baby med pustehjelp i kuvøse på nyfødt intensiv!
Hvordan kunne NRK hatt en programleder på innspilling 10 timer i døgnet pluss reisevei (teltet er plassert ga 9 km unna Haukeland sykehus) med blødninger, pumping av melk hver tredje time, hormonsvingninger og alt som følger med i dagene etter fødsel?
Og ikke minst sjanse for at hun plutselig kunne bli oppringt av sykehuset pga noe med babyen (som fort kan skje med premature). 
Skulle de da stadig avbrutt innspillingen fordi «Ulrikke har blødd gjennom klærne, KUTT», «Ulrikke må pumpe melk, KUTT», «Ulrikke gråter pga hormoner, KUTT», «de ringer fra sykehuset og Ulrikke må komme til babyen sin, KUTT»…
Dette går jo ikke i en bakekonkurranse!
Kaker blir svidd, glasur smelter, pynt blir ødelagt. Hva med deltakere som satser alt for å gjøre det bra, men isteden risikerer å havne i skyggen pga programleders personlige omstendigheter? Hva med dommere og produksjon?

Kutt ut å bruke pengene som argument, pengene er ikke betydning for henne.

Enig det ville blitt knotete, derfor Ulrikke burde fått sesong fire ❤️

Skrevet
Minthia skrev (4 minutter siden):

Det føles rart å sitte på nett og diskutere mot en kvinne som har mistet et oppdrag i mediebransjen. Men jeg opplever også at UB sine krav er mer ødeleggende for kvinners rettigheter i bransjen en at den setter standard. 

Jeg er enig. Det er veldig synd, men slik saken står, er den faktisk det. (Altså ødeleggende.)

• Liker 5
Skrevet
Sofie Maria skrev (1 minutt siden):

Kutt ut å bruke pengene som argument, pengene er ikke betydning for henne.

Enig det ville blitt knotete, derfor Ulrikke burde fått sesong fire ❤️

Pengene er en veldig viktig del av den juridiske kontrakten. jo. Hva UB føler - eller sier at hun føler om dette, er faktisk ganske uvesentlig. Det er hun som hevder at det er et kontraktsbrudd. 

• Liker 12
  • Nyttig 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...